Oletko samaa mieltä hallituksen kanssa, että työtön on työtön omasta halustaan?
Noinhan nähtävästi hallitus uskoo, että kuka tahansa työtön työllistyy kokopäivätyöhön tuosta noin vaan niin halutessaan, ja työttömät ovat työttömiä vain siksi, kun ovat laiskoja eivätkä viitsi mennä töihin. (Mitenkään syynä ei voi olla se, että työnantajat eivät palkkaa työttömiä)
Ja myös osa-aikatyötä tekeviä tulee rangaista siitä, että ovat kehdanneet mennä osa-aikatyöhön, koska tokihan syynä on laiskuus, eikä se, että ei ole yrityksistä huolimatta onnistunut työllistymään kokoaikaisesti.
Ja näin ollen työttömiä ja muita vähävaraisia -jotka ilmeisesti ovat täysin omatoimisesti aiheuttaneet Suomen velkaantumisen- tulee rangaista leikkaamalla tukia ja lisäämällä köyhyyttä.
Kommentit (94)
Olen osittain samaa mieltä. Olen työtön mutta en halua työllistyä kun olen jo sopeutunut ajatukseen, etten saa enää töitä. Sitä paitsi olen eläkeputkessa joten siksi en haluakaan työllistyä.
Kummallinen tilanne. Itselläni ja monella kaverillani on toitä tarjolla enemmän mitä pystyy tekemään.
Siitä huolimatta on paljon ihmisiä jotka ei yrityksestä huolimatta saa töitä.
monesti syy on osaamisen puute ja Suomessa on varaa olla nirso, näillä tukimäärillä.
En ole samaa mieltä. Vanhemman ihmisenkin pitäisi saada elää, mutta ilman työtä se ei onnistu.
Vanhempia ei palkata.
Onko tämä vanhempien ihmisten + 55 pakkoeutanasiaa?
Ikäsi tehnyt työtä ja nyt kaikkien haukuttavaa ja syljettävänä.
Aiemmin en ollut, mutta jonkin aikaa tällä palstalla viestejä lueskeltuani aloin ymmärtää, että ihan oikeasti sellaisiakin ihmisiä on, jotka ihan oikeasti ovat työttömiä ihan omasta halustaan.
Suurin osa ei ole työtön omasta halusta. Jotkut ovat.
En. Minä hain pitkään opiskeluiden jälkeen oman alan töitä, mutta en vain saanut. Sitten masennuin ja päätin luovuttaa, koska työllistyminen oli niin hankalaa. K
TE-keskus päätti etten ole kuulemma työtön vaikka töitä ei ole. En saa mitään tukia. Onneksi mies elättää.
Mistä johtuu, osa kokee, että heidät pakotetaan töihin.
En ole. Suurin osa työttömistä on työttömiä ilman omaa syytään ja ilman pienintäkään motivaatiota olla siinä tilanteessa kuin joutuvat olemaan. Jo valmiiksi kyykytetty on helppo kyykyttää mutta kenelläpä olisi rohkeutta alkaa vaatimaan sanktion uhalla työnantajia työllistämään porukkaa.
Suvussa ja tuttavissa on kyllä ihmisiä, jotka hakevat töitä niin ponnettomasti, että ovat käytännössä valinneet työttömyyden. Todella rajattua, millaista työtä ja miltä alueelta ollaan valmiita ottamaan.
Olen yrittänyt vihjailla, miten vaikkapa hoitoalalla työllistäisi. Turhaan.
Yritys konkurssissa ja työntekijät työttömiksi. Ainoastaan luonnevikaiset narsistit pitävät sitä työntekijöiden vikana ja itseaiheutettuna työttömyytenä.
Aika harva on huvikseen työtön. Ansiosidonnaista saavista jotkut saattavat aikailla töihin menon kanssa, mutta ei kukaan huvikseen jollain työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla elele.
Olen 60- vuotias ja töitä on usealla nollatuntisopimuksella enemmän, kun pystyn tekemään. Eli kyllä, töitä on tekevälle. Aina.
AP teki aloituksessaan virheen. Työtön ei tarkoita välttämättä köyhää vähävaraista.
Itse olen jo tippunut ansiosidonnaiselta Kelan peruspäivärahalle.
En kuitenkaan ole köyhä. Minulla on omaisuutta. Vain työpaikka puuttuu.
Jos kuvitellaan että mitään tukia ei olisi niin ihmiset olisivat valmiita ottamaan melkein mitä tahansa työtä. Myös niitä osa-aikaisia, jotta jotain rahaa saisi elämiseen. Nyt kun tuet on hyvät niin voi valikoida ja päättää ettei kannata tai halua tehdä vaikka siivoushommia.
En tarkoita tällä, että tuet kaikki pois vaan totean, että tuet vaikuttavat väkisinkin siihen että kaikki työ ei kelpaa.
Minua alettiin kohdella kuin rikollista TE-toimistossa, kun aloin opiskelemaan. Pienet alle vuoden lisäopiskelut johtivat työpaikkaan. Mutta työkkärissä puhuttiin termein haiskahtaa päätoimiselta opiskelulta jne. Mitään muuta ei saisi tehdä, kun heidän pilipali kursseihin osallistua, joista ei mihinkään koskaan työllisty. Jotkut rekryohjelmat heillä tosin työllistää hyvin hyvin pienen osan, mutta niihinkään pitkäaikaistyötön ei pääse mukaan. Mitä olen kuullut, osa ohjelmissa mukana olevia yrityksiä käyttää vieläpä hyväkseen ilmaisia työntekijöitä myös.
Hallituksen pitäisi kokeilla sellaista peruspäivärahalla elävien elämää parin kuukauden ajan ja voisivat sen jälkeen miettiä elääkö moni omalla päätöksellään niin. Ne hallituksessa istuvat, kun käyttävät normaalisti viikossa sen työttömän kuukauden rahat, ja kuitenkin kuvittelevat sen olevan jotenkin tavoiteltavaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Suvussa ja tuttavissa on kyllä ihmisiä, jotka hakevat töitä niin ponnettomasti, että ovat käytännössä valinneet työttömyyden. Todella rajattua, millaista työtä ja miltä alueelta ollaan valmiita ottamaan.
Olen yrittänyt vihjailla, miten vaikkapa hoitoalalla työllistäisi. Turhaan.
Mulle just työkkärin psykologi sanoi, ettei kaikkien kannata kuule hakea hoitoalalle. Että siihen tarviaa olla sopiva luonne siihen. Ja kaikkihan siihen ei sovellu. Just on tärkeää, että hakee vain sellaisiin töihin, joita pystyy tehdä. Esim. minä en pystyisi työskennellä hoitoalalle koska olen luonteeltani herkkä ja tunteellinen, saisin itselleni burn outtin. vaikka tälle ehkä naurat, niin kyllä fiksu tietää, että ihmisiä on niin erilaisia, sen näkee jo koulussa.
Jotkut ovat ja jotkut eivät ole.