Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusatun perhe asensi videokamerat - MOT näki videot

Vierailija
11.09.2023 |

On se kumma kun tuollaista sallitaan nykypäivän suomessa.

https://yle.fi/a/74-20048619

Kommentit (1761)

Vierailija
501/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tuon kiusatun isä, selvittäisin näiden kiusaajien kotiosoitteet ja kävisin viskomassa tiiliskiviä ikkunasta sisään niin kauan, että kiusaaminen loppuu. Luulen että siinä vaiheessa alkaisi vanhempiakin kiinnostaa mitä jälkikasvu tekee. Samoin saattaisi tuliterään Teslaan ilmestyä ikäviä naarmuja yms.

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2011031813390230

""Olen tehnyt oikein lapseni puolesta"

Kirjailija Päivi Alasalmi puolusti rajuin ottein koulukiusattua poikaansa ja sai nipun syytteitä."

Ei kyllä ole ihan tasapainoinen tuo 'kiusatun' äitikään...

Mutta poikaansa ei enää sen jälkeen kiusattu.

Tuommoisten lapsista niitä kiusaajia juuri tulee...

Vierailija
502/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusattu olen itsekin mutten kokenut noin rajua väkivaltaa tms kuin Joonas, vielä 2000 luvun alussa koetettiin saada kiusaaminen kuriin minun ei tarvinnut mm osallistua ilmaisutaidon tunnille jossa ihan opettajankin nenän edessä vähäteltiin,ivattiin,matkittiin puhe ja kävelytyyliä yms. Sain silti huonon numeron vaikka opettajat tiesivät että en pysty paniikkikohtauksen takia käymää tietyillä tunneilla. Kuvaamataidon tunti ole myös toinen jossa en pystynyt olemaan kuin erillisessä tilassa, moni kiusaaja sai siitä lisää vettä myllyyn myös kotitaloustunnilla mun kokkauksia sabotoitiin lisäämällä esim lettutaikinaan purkillisen suolaa tai pelaamalla muuten vain ruoka jollain mausteella. Opettajat tiedostivat mutta eivät saaneet koskaan kunnolla kuriin,kotona en uskaltanut kertoa koska piti pärjätä omillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun nimeä edelleen odottelen jossa nämä belsebubit ja kiusattu käyvät. Tietoa jakoon!

Minäkin olen sitä mieltä, että tekijöiden henkilöllisyys tietoon.

Mutta muuten se, missä koulussa tällaista tapahtuu on minusta aika lailla sivuseikka. Voi tapahtua missä vaan. Pienen paikkakunnan kyläkoulussa kaikki voi kääntyä yhtä vastaan. Isossa koulussa, isossa näitä tapauksia voi olla montakin. Ei ehkä näin karmeassa mittakaavassa, mutta en usko hetkeäkään, että jutun Joonas on ainoa, joka näistä sairaista vainoajista kärsii.

Itse arvelin että kyseessä olisi Kannelmäen peruskoulu. Siellä kun oppilaita sekä esim. Maununnevan pientaloalueelta että Kannelmäen huonoilta alueilta. Entinen kouluni enkä sinne omaa lastani laittaisi.

Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Olet varmaankin oikeassa että itse koulu on sivuseikka. Mietinpä silti että olisi erityisen hyvä paikka mielenosoitukselle kiusaamisen koulu koska eihän tuollaisena tilanne voi jatkua ja saat vielä muutkin tulevat h*lvetin enkelit tuosta ideoita. Pennut kuriin ja sassiin!

Vierailija
504/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin tuon kiusatun isä, selvittäisin näiden kiusaajien kotiosoitteet ja kävisin viskomassa tiiliskiviä ikkunasta sisään niin kauan, että kiusaaminen loppuu. Luulen että siinä vaiheessa alkaisi vanhempiakin kiinnostaa mitä jälkikasvu tekee. Samoin saattaisi tuliterään Teslaan ilmestyä ikäviä naarmuja yms.

Kirjailija Päivi Alasalmi puolusti rajuin ottein koulukiusattua poikaansa ja sai nipun syytteitä."

Niin, että omaa lasta olisi pitänyt antaa kiusata, kun sitä ei ollut saatu loppumaan?

Jep. 223

Vierailija
505/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noille k*sipäisille kiusaajapennuille auta enää muu kuin suljettu laitos, jossa voivat sitten hakata vaihteeksi omaa päätään seinään vaikka loppuikänsä. Eivät ole ihmisiä enää eikä heistä sellaisia tule.

Vierailija
506/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

moottori pyörä jengiläiset pitää laittaa 

Vierailija
507/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tilanne on kehittynyt niin vakavaksi, että kiusaajat tulevat jopa perheen pihalle ja kotiovelle, vahingoittavat perheen omaisuutta ja käyttäytyvät uhkaavasti myös vanhempia ja jopa naapureita kohtaan. Poliisikin on voimaton tilanteen edessä."

Ihan kohtuullisen käsittämätöntä arkijärjelle, että tässä maassa saa tulla vaikka kotiovelle uhkailemaan ja aiheuttamaan vahinkoa siten että poliisi on voimaton asian edessä.

Ja totta kai lapsilla on lain pakottama velvollisuus mennä laitokseen, jossa tulee h a k a t u i k  s i  jonka edessä poliisi on taas voimaton.

"Ylen MOT-toimitus on nähnyt useita kameroille tallentuneita tapahtumia. Näytämme yhden niistä sumennettuna, jotta alaikäisiä ei voi tunnistaa videolta."

Miten voi olla laitonta näyttää rikollisia kuvattuna omalla pihalla? Samaan aikaan kiusaajat tekevät kiusatuista meemejä nettiin ja poliisi on jälleen niin kovin voimaton asian edessä.

Vierailija
508/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs pellejä nämä kiusaajien vanhemmat oikein ovat?

Tavallisia vanhempia jotka eivät tiedä mitä oma nuori tekee porukan mukana. Ketään ei voi seurata 24/7, ei yhtään ketään, ei edes omaa lastaan, koulussa ainakaan. Ja kuten moni oli sanonut: jos et kiusaa porukan mukana, päädyt itse kiusatuksi. Kukaan ei sitä halua.

Mikä tarve alle 15-vuotialla notkua yöllä ulkona porukan mukana?

Kaverien tarve, teininä kaverit on tärkeitä. Etkö ole vanhempi tai itse ollut koskaan nuori?

Ja vanhemman velvollisuus on pitää alaikäisestä huolta ja asettaa mm. kotiintuloajat. Jos lapsi on kympiltä kotona, ei se ole puolilta öin kivittämässä uhrien taloja. Kavereita ehtii näkemään päivällä ja illalla.

Vierailija
509/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pannaan moottoripyöräkerhon pojat vähän juttelemaan 15-vuotiaiden räkänokkakiusaajien kanssa, niin kyllä valtaosalla on pa*kat housuissa ihan pelkästä puhuttelusta. Ei tarvitse oikeasti käyttää edes väkivaltaa.

Ruotsissa eräs moottoripyörän jäsen alkoi seuraamaan kiusattua oppilasta kotiin ja kouluun, joskus oli jopa välitunneillakin vahtimassa. Siihen loppui kiusaus. 

Miksi ei palkata vanhempia työttömiä tai kaiken ikäisiä kouluun välituntivahdeiksi?

Vierailija
510/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mami teki muutakin kuin itki netissä.

Vierailija
511/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään videot, kun laittaa julki ja tägää nimet, vanhempien nimet, työpaikat, tapahtuisi ja nopeasti.

Mutta kun se on laitonta.

Ja jos joku ulkkari, jonka äiti ei osaa edes lukea, hirveesti ei oo hyötyä,

Eihän axel saa töitä mistään historian vuoksi. Joku kun sanois tälle kiusaajalle tässä on sun tulevaisuus, vois jotain mennä päähän

Vierailija
512/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin lapsen vanhempana vahingossa laittaa videot laajaan levitykseen. Ylpeitkööt siinä sitten näiden hirviöpentujen perheet siitä millaisia on muksuista tullut kasvatettua. Naamat ja käytös ja kaikki jakoon vaan - jos on pokkaa mennä toisen kotirauhan alueelle häiriköimään pitää olla pokkaa kestää oman toimintansa seuraukset.

Vierailija
513/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että omaa lasta olisi pitänyt antaa kiusata, kun sitä ei ollut saatu loppumaan?

Jep. 223

Kyllähän siinä oli lapselle täysin vääränlainen esimerkki miten asioita hoidetaan: kunnianloukkaus, vahingonteko ja näpistys. Varmaan samalla innolla muutenkin penskaansa puolustamassa joka asiassa -> lapsesta riski tulla potentiaalinen kiusaaja.

Vierailija
514/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä voimafantasiat joistakin palkatuista "rankaisijoista" on pelkkää unelmointia. Tosiasiassa kukaan ei sellaista yritä, eikä tekijöitäkään olisi tarjolla.

Paras olisi opettaa lasta puolustamaan itseään esim viemällä nyrkkeilyyn. Kyllä, nyrkkeilyyn, eikä mihinkään löysään lajiin. Kun vetää kunnon jabin leukaan niin pitää olla todella pahaperse että jatkaa kiusaamista.

On kuitenkin totta, että joskus tilanne voi ryöstäytyä täysin järjettömäksi, jossa puolustautuminenkaan ei auta. Ja kiusaaja voi itse olla vielä kovempi. Mutta varmasti suurimmassa osassa tapauksia kiusaajat etsii heikkoa uhria, kuten sudet lampaita. Anteeksi vertauskuva, mutta siltä se näyttää.

Aikuisten kyky puuttua asioihin on nähty. Siis viranomaisten. On siis parempi antaa lapselle kyky pitää huoli itsestään. Olen omin silmin nähnyt mitä esim nyrkkeilyn aloittaminen tekee kiusatulle. Se lopettaa sen kiusaamisen. Veljeäni kiusattiin koulussa, kunnes hän meni nyrkkeilyyn. Siellä kukaan ei kiusannut, vaan hänet pantiin treenaamaan muiden joukossa. Opetettiin iskemään. Ja aikanaan sparraamaan. Fyysisen kivun pelko hellitti ja kun hän sitten aikanaan kohtasi kiusaajansa, hän kertoi että oli kuin olisi lyönyt hidastetussa filmissä olevia peltiukkoja, jotka yksi toisensa jälkeen joko kaatuivat tai lähtivät karkuun. Siihen loppui.

Ei voi kaikilta olettaa tällaista, että on haluja ryhtyä väkivaltaiseksi.

Ja omalla lapsellani on silmälasit joita ilman ei pärjää. Välttää viimeiseen asti fyysistä kontaktia koska tietää, että lasit maksaa sen 600€ kappale. Koulu ei muuten ole korvausvelvollinen, vaikka lasit hajoaisi kiusaamistilanteessa, eikä kiusaajan vanhempia voi pakottaa vahingonkorvauksiin jos näyttö puuttuu. Kotivakuutuksen omavastuu on meillä ainakin 300€. 

Been there, valitettavasti. 

Rillit ei estä tappelua. Rillit taskuun vaan ja nyrkkiä nenään. Poika pärjää kyllä, kun saa opetusta. Viet vapaaotteluun tai nyrkkeilyyn, niin pelko kontaktista vähenee ja oppii tarjoilemaan itsekin sellaisia paukkuja, että ainakin peruskiusaaja lopettaa.

Kyllä ne estää, jos ei näe mitään ilman niitä. 

Koita nyt ymmärtää, että väkivalta ei ole aina vaihtoehto. Ja mitä sitten tehdään, kun on yksi vastaan kymmenen? Tai kiusattu saa kanveesiin yhden, mutta seuraavana päivänä hänet yllätetään ylivoimalla? 

Ei se aina lopu siihen, että kiusattu vastaa väkivaltaan väkivallalla. Pahimmassa tapauksessa kiusattu joutuu vastuuseen ja syytetyksi ihan oikeuden edessä, tai kiusattu kuolee. Siinä on ihan turha tulla sanomaan vanhanaikaista "laita poika oppimaan itsepuolustusta". 

Miksi ei jumalauta sanota että viekää ne kiusaajat jonnekin oppimaan inhimillisyyttä?!?!?!?!? Herkän pojan äitinä alkaa mennä hermot tähän vaatimukseen että pojan pitää vain kestää ja kasvattaa itselleen (valheellinen) itsetunto joka perustuu fyysiseen voimaan. 

Kyse ei ole siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Kyse on siitä, että voit muuttaa ainoastaan omaa käytöstäsi ja suhtautumista. 

Jos opetat lapsen riuhtomaan itsensä irti ja juoksemaan lujaa pakoon.Piilolinssitkin on keksitty.

Vierailija
515/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Monesti kiusattu on myös fyysisesti heikompi tai pienikokoisempi. Kiusaajilla on myös yleensä iso porukka takanaan. Muistan itsekin kuinka eräs isokokoinen kiusattu yritti pistää vastaan. Hän ei kuitenkaan ollut mikään ketterä vaan kömpelö ja ikävästi se kaikki päättyi. Ei kiusattu ole missään vastuussa pystyä puolustamaan itseään. Sehän on sama jos sanottaisiin työpaikallakin, että nyt joku hintelä nainen esim ottelisi jotain bodarimiestä vastaan. Huonosti siinä kävisi. Henkihän voi lopulta lähteä tässä kaikessa. Pitäisi sekin muistaa. Kiusattua tuskin lämmittää ajatus siitä kuinka hän pisti vastaan jos saa aivovamman tai vammautuu muuten lopullisesti. Tai jos onnistuu vammauttamaan kiusaajaa niin sitten voi uhata syyte.

Mielenkiintoinen kommentti, kiitokset siitä. Totta on, että toisinaan kiusattu on pienempi ja on tilanteita, jolloin hänen voi olla mahdoton puolustaa itseään fyysisesti. Mutta en minä halua ulkoistaa vastuuta kiusatulle vaan kerroin yhden selviytymisstrategian. Et taida olla koskaan ollut kiusattu? Kiusatun kannalta on aivan sama uhkaako häntä jokin syyte, pääasia olisi saada kiusaaminen loppumaan keinolla millä hyvänsä!

Tässä casessa käy nyt vain selvästi ilmi se, että päänsilittelyllä ollaan päädytty lähes toivottomaan tilanteeseen.  Yhteiskuntahan tässä ulkoistaa vastuun kiusatulle, koska on täysin epäonnistunut suojelemaan häntä!

Vastaan sinulle, kun kerran kysyit. Kirjoitit et taida olla koskaan ollut kiusattu. Voi, kun voisinkin sanoa etten ole ollut. Todellisuudessa olen ollut pitkään kiusattu. Oikeastaan kaikin tavoin. Et ehkä ymmärrä sitä, että joillakin kiusatuilla kuten esim minulla oli vaan yksi ajatus niinä vuosina. Nimittäin selvitä mahdollisimman vähällä. Tämä tarkoitti sitä etten yllyttänyt tai antanut mitään ylimääräistä aihetta kiusaamiseen. Yritin olla huomaamaton. Jos olisin vastustanut tai herättänyt huomiota niin olisin saanut maksaa siitä tai yhä isompi porukka olisi tullut mukaan siihen kaikkeen. Näin tuo sinun ajatuksesi kaiken loppumisesta ja siitä että kiusattu haluaa kaiken loppuvan keinolla millä hyvänsä on vähän väärä tai ei toimi joka tilanteessa. Ehkäpä mietit nyt, että minähän luovutin ja annoin kiusata itseäni. En vaan omassa tilanteessani nähnyt muuta keinoa. Tietysti jokaisen tilanne on erilainen. Joku kiusattu on ihan yksin. Itsellä eivät vanhemmatkaan oikeastaan auttaneet mitenkään. Jäin omilleni mikä tietysti vähensi sitä ajatusta, että joku on puolellani. Ei yksin pysty sitä kaikkea ratkaisemaan. Kirjoitin tänne myös jo, että joskus jos vastustaa saa myös maksaa siitä. Niin kävi myös minulle. Muuten tämä kaikki on raskasta edes kirjoittaa.

Helppo olla huomaamaton jos ei ole tempetamenttia.

Vierailija
516/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 223

Kyllähän siinä oli lapselle täysin vääränlainen esimerkki miten asioita hoidetaan: kunnianloukkaus, vahingonteko ja näpistys. Varmaan samalla innolla muutenkin penskaansa puolustamassa joka asiassa -> lapsesta riski tulla potentiaalinen kiusaaja.

Oikea esimerkki mielestäsi on näyttää että ei tälle väkivallalle tee mitään mikään taho, ja sitten pitää vaan alistua, älä ihmeessä puolusta itseäsi?

Vierailija
517/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

moottori pyörä jengiläiset pitää laittaa 

Aikuiset huutelevat jo jotain moottoripyöräjengejä apuun, kyllä on heikoksi päässyt.

Vierailija
518/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 223

Minkälaisen mallin kiusaajan vanhemmat antoivat? Sallivat lapsensa kiusata, eivätkä puuttuneet asiaan. Kummasti saivat kiusaamisen loppumaan, kun itse joutuivat itse vähän kokemaan samaa.

Olisivat toimineet heti.

Vierailija
519/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. 223

Oikea esimerkki mielestäsi on näyttää että ei tälle väkivallalle tee mitään mikään taho, ja sitten pitää vaan alistua, älä ihmeessä puolusta itseäsi?

Laittomuuksiin syyllistyminen on parasta mitä keksit :D Hyvää esimerkkiä lapsille että äiti tässä vähän hyvän asian edestä nyt rötöstelee.

Vierailija
520/1761 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs pellejä nämä kiusaajien vanhemmat oikein ovat?

Tavallisia vanhempia jotka eivät tiedä mitä oma nuori tekee porukan mukana. Ketään ei voi seurata 24/7, ei yhtään ketään, ei edes omaa lastaan, koulussa ainakaan. Ja kuten moni oli sanonut: jos et kiusaa porukan mukana, päädyt itse kiusatuksi. Kukaan ei sitä halua.

Taidat olla Pakilasta kotoisin. Tavallisia nuoria?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä