Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi small talk on joillekin niin älyttömän vaikeaa?

Vierailija
10.09.2023 |

Tämä on ollut päivän puheenaihe mieheni kanssa. Olimme viime viikolla häissä ja pöydässämme istui lisäksemme 2 molemmille tuttua henkilöä. Loput 4 olivat tuntemattomia. Kolmen kanssa juttu alkoi sujua kuin automaattisesti esittäytymisen jälkeen, vieruskaverini taas istui tuppisuuna koko ruokailun ajan. Ei asia minua sinällään haittaa, jotkut haluavat ilmeisesti syödä hiljaisuudessa, mutta en voi kuin ihmetellä miten joku edes osaa olla niin tyly kun toinen koittaa kohteliaasti viritellä edes pientä keskusteluntynkää.

-Ai että, tämä hummus on kyllä tosi hyvää.
-Joo on.
-Kuulin Penalta että olet lasten parissa töissä. Mitä hommia teet?
-Oon lastenhoitaja.
-Okei, mäkin olen tehnyt samaan työhön liityviä opintoja. Tykkäätkö alasta?
-Joo.

Kekkereissä oli myös toinen tyyppi jonka kanssa oli pakko yrittää jotain jutella kun naamatusten osuttiin, mutta ei. Ei hymyä, lyhyet vastaukset, ei mitään vastakysymyksiä. Tiedän kuitenkin että nämä ihmiset ovat korkeasti koulutettuja, ns. hyvissä työpaikoissa ja parisuhteissa. Eli eivät siis mitään täysin syrjäytyneitä mt-potilaita.

Mikäli et pysty edes puolen minuutin keskusteluun vieruskaverin kanssa juhlapöydässä tai vessajonossa, mikä on syy? Onko se vain "ei kiinnosta"? Ei moniakaan kiinnosta vieraan ihmisen asiat, mutta käytöstavat monet silti hallitsevat.

Kommentit (606)

Vierailija
261/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan small talkia, tuntemattomien ja tuttujenkin kanssa. Ei se ole mikään mielenterveysongelma jos ei halua puhua säästä tai muusta paskasta kenenkään kanssa.

Ei, mutta epäkohteliasta se on siitä huolimatta.

Ap

Vierailija
262/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä tällä keskustelulla hait ja saitko vastauksia ihmettelyysi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä tuosta, sen huomaa jo heti ensimmäisestä kontaktista lähteekö juttu liikkeelle vai ei. Ja jos ei niin jonkun muun kanssa sitten.

En kyllä tiedä miksi tästä pitää jauhaa se tuhat sivua täällä.

Koska nykyään palvotaan ap:n kaltaisia tyhjänjauhajavajakkeja

Arvelisin että kohtelias ruokapöytäkeskustelu on ollut tapana siitä asti kun ruokapöydät keksittiin.

Ap

Vierailija
264/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen hoitoalalla työskenteleviä, joilla ei ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja. Ei osata jutella työkavereille tai asiakkaille, työparina ei osata laisinkaan huomioida työkaveria vaan tehdään mitä itse tykätään ilman mitään kommunikaatiota. Voi apua!

No onko ihme, kun suhtautuminen hoitoalaan on korkeimmilta tahoilta lähtien "hoitoalalla on töitä" ja se siitä

Vierailija
265/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä tällä keskustelulla hait ja saitko vastauksia ihmettelyysi?

Hain vastauksia kysymykseen ja sain niitä.

Ap

Vierailija
266/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskanjauhajat ei kiinnosta.

Määrittele paskanjauhanta. Mistä sinä yleensä keskustelet ihmisten kanssa, vai keskusteletko ikinä missään ollenkaan?

Ap

Vierailija
267/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti ja mielestäni small talk on mukavaa sellaisten ihmisten kanssa, joilla on hyvät keskustelutaidot ja käytöstavat. Silloin taas kun on sellaisessa joukossa, jotka eivät osaa keskustella tajuan miksi olen introvertti ja miksi olisin mieluummin jäänyt kotiin. 

Vierailija
268/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on lista yleisistä small talk -aiheista:

Sää: Keskustele säästä, esimerkiksi onko aurinkoinen päivä, sateinen sää tai tulevatko säätiedotukset.

Viikonloppusuunnitelmat: Kysy, mitä henkilö aikoo tehdä viikonloppuna tai millaisia suunnitelmia hänellä on.

Matkailu: Kysy, onko henkilö ollut hiljattain matkoilla tai onko hänellä suunnitteilla tulevia matkoja.

Työ: Kysy, mitä henkilö tekee työkseen, ja keskustele sitten työaiheista, kuten projekteista tai kollegoista.

Harrastukset ja kiinnostuksen kohteet: Kysy, millaisista harrastuksista tai kiinnostuksen kohteista henkilö pitää.

Ruoka ja juoma: Keskustele ruoasta, ravintoloista, resepteistä tai lempiruoista.

Urheilu: Kysy, seuraako henkilö jotakin urheilulajia tai joukkuetta ja jaa omat mielipiteesi tai kiinnostuksen kohteesi.

Elokuvat ja TV-sarjat: Kysy, oletko nähnyt viimeaikaisia elokuvia tai seuraatko suosikkisarjojasi.

Musiikki: Kysy, millaista musiikkia henkilö kuuntelee tai onko hän käynyt viime aikoina konserteissa.

Kirjat ja lukeminen: Kysy, onko henkilö lukenut hyviä kirjoja viime aikoina tai millainen kirjallisuus kiinnostaa häntä.

Perhe ja ystävät: Kysy, mitä henkilön perhe ja ystävät tekevät, tai jaa omia tarinoitasi perheestäsi ja ystävistäsi.

Lomat ja juhlapyhät: Keskustele tulevista lomista, juhlapyhistä ja suunnitelmista näiden päivien varalle.

Ajankohtaiset tapahtumat: Puhu uutisista tai ajankohtaisista tapahtumista, kuten paikallisista tapahtumista tai maailmanlaajuisista uutisista.

Huumori: Jaa kevyitä vitsejä tai hassuja tarinoita.

Koti ja asuminen: Keskustele asumispaikasta, kodin sisustuksesta tai remontointisuunnitelmista.

Muista, että small talkin tarkoituksena on luoda rento ja mukava ilmapiiri, joten ole avoin ja kuunteleva keskustelukumppanillesi. Keskustelunaiheet voivat vaihdella tilanteen ja henkilön mukaan, joten ole valmis sopeutumaan.

Vierailija
269/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on lista yleisistä small talk -aiheista:

Sää: Keskustele säästä, esimerkiksi onko aurinkoinen päivä, sateinen sää tai tulevatko säätiedotukset.

Viikonloppusuunnitelmat: Kysy, mitä henkilö aikoo tehdä viikonloppuna tai millaisia suunnitelmia hänellä on.

Matkailu: Kysy, onko henkilö ollut hiljattain matkoilla tai onko hänellä suunnitteilla tulevia matkoja.

Työ: Kysy, mitä henkilö tekee työkseen, ja keskustele sitten työaiheista, kuten projekteista tai kollegoista.

Harrastukset ja kiinnostuksen kohteet: Kysy, millaisista harrastuksista tai kiinnostuksen kohteista henkilö pitää.

Ruoka ja juoma: Keskustele ruoasta, ravintoloista, resepteistä tai lempiruoista.

Urheilu: Kysy, seuraako henkilö jotakin urheilulajia tai joukkuetta ja jaa omat mielipiteesi tai kiinnostuksen kohteesi.

Elokuvat ja TV-sarjat: Kysy, oletko nähnyt viimeaikaisia elokuvia tai seuraatko suosikkisarjojasi.

Musiikki: Kysy, millaista musiikkia henkilö kuuntelee tai onko hän käynyt viime aikoina konserteissa.

Kirjat ja lukeminen: Kysy, onko henkilö lukenut hyviä kirjoja viime aikoina tai millainen kirjallisuus kiinnostaa häntä.

Perhe ja ystävät: Kysy, mitä henkilön perhe ja ystävät tekevät, tai jaa omia tarinoitasi perheestäsi ja ystävistäsi.

Lomat ja juhlapyhät: Keskustele tulevista lomista, juhlapyhistä ja suunnitelmista näiden päivien varalle.

Ajankohtaiset tapahtumat: Puhu uutisista tai ajankohtaisista tapahtumista, kuten paikallisista tapahtumista tai maailmanlaajuisista uutisista.

Huumori: Jaa kevyitä vitsejä tai hassuja tarinoita.

Koti ja asuminen: Keskustele asumispaikasta, kodin sisustuksesta tai remontointisuunnitelmista.

Muista, että small talkin tarkoituksena on luoda rento ja mukava ilmapiiri, joten ole avoin ja kuunteleva keskustelukumppanillesi. Keskustelunaiheet voivat vaihdella tilanteen ja henkilön mukaan, joten ole valmis sopeutumaan.

Parempi ettei kysele koska joku kuitenkin loukkaantuu.

Vierailija
270/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella ap on ärsyttävä ja provosoiva jankkaaja, jolle kohteliaisuus tarkoittaa yksin hänen tarpeidensa ja halujensa huomioimista. Epäilen ettei hänen kanssaan vaan haluta keskustella.

Mielestäni on ok yrittää virittää keskustelua mutta jos joku ei siihen halua lähteä, niin se pitää hyväksyä. Ja rehellisyyden nimissä, minusta työpaikkojen ym utelu ei ole small talkkia ja vaivaisi minuakin.

Millä tavalla minä en hyväksynyt sitä ettei hän halunnut keskustella kanssani? Jatkoin keskustelua muun pöytäseurueen kanssa ja vietin hauskan illan.

Ap

Ja jatkoit asian vatvomista miehesi kanssa, ja kun hän oletettavasti kyllästyi kuuntelemaan sinua siirryit vatvomaan sitä nettiin.

Vierailija
271/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen introvertti ja mielestäni small talk on mukavaa sellaisten ihmisten kanssa, joilla on hyvät keskustelutaidot ja käytöstavat. Silloin taas kun on sellaisessa joukossa, jotka eivät osaa keskustella tajuan miksi olen introvertti ja miksi olisin mieluummin jäänyt kotiin. 

Minä olen ekstrovertti mutten nauti huonosta keskustelusta yhtään sinua enempää.

Ap

Vierailija
272/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan usein juttelemaan harrastuksestani joka on pääosin gore elokuvat ja tämä saa mielenkiinnottomat ihmiset juttelemaan muille ja joskus löytyy samanhenkisiä. Säästä tai muusta turhasta ei kiinnosta jutella

Vierailija
273/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella ap on ärsyttävä ja provosoiva jankkaaja, jolle kohteliaisuus tarkoittaa yksin hänen tarpeidensa ja halujensa huomioimista. Epäilen ettei hänen kanssaan vaan haluta keskustella.

Mielestäni on ok yrittää virittää keskustelua mutta jos joku ei siihen halua lähteä, niin se pitää hyväksyä. Ja rehellisyyden nimissä, minusta työpaikkojen ym utelu ei ole small talkkia ja vaivaisi minuakin.

Millä tavalla minä en hyväksynyt sitä ettei hän halunnut keskustella kanssani? Jatkoin keskustelua muun pöytäseurueen kanssa ja vietin hauskan illan.

Ap

Ja jatkoit asian vatvomista miehesi kanssa, ja kun hän oletettavasti kyllästyi kuuntelemaan sinua siirryit vatvomaan sitä nettiin.

Minulla on tapana keskustella mieheni kanssa kaikenlaisista asioista, juhlien jälkeen useinkin siitä mitä juhlissa tapahtui ja keitä siellä tapasimme. Emme kumpikaan pidä sitä vatvomisena. Miehelleni nämä juu ei-ihmiset olivat kovempi pala purtavaksi kuin itselleni, vaikka häntä tosiaankin voisi luonnehtia hiljaiseksi introvertiksi.

Ap

Vierailija
274/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan puhua asiaa.

Saat. Mistä puhutaan? Jos ehdottamani aihe on liian vähän asiapitoinen, olet vapaa aloittamaan keskustelun mistä tahansa muusta aiheesta.

Ap

Varmaan olet jo vastauksia saanutkin, mutta kerrotko vielä että miksi sinun kanssasi pitäisi kenenkään keskustella mistään? 

En ole ap, mutta vastaan kuitenkin. Jos sosiaalisessa tilanteessa täytyy istua tuppisuuna, se on omasta näkökulmastani ajan ja elämän haaskausta. Hiljaa voin olla yksinkin tai jossain muussa seurassa. Tylsää mättää ruokaa suuhun ja odottaa, että siirrytään seuraavaavaan ohjelmaan. Toiset hahmottavat maailmaa ja ihmissuhteita mieluummin dialogin kautta kuin katsellen ja kenties (virhe)päätelmiä eli oletuksia tehden.

Jaa. Minusta taas tyhjänpäiväinen lässyttäminen on ajan ja elämän haaskausta.

Vierailija
275/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan puhua asiaa.

Saat. Mistä puhutaan? Jos ehdottamani aihe on liian vähän asiapitoinen, olet vapaa aloittamaan keskustelun mistä tahansa muusta aiheesta.

Ap

Varmaan olet jo vastauksia saanutkin, mutta kerrotko vielä että miksi sinun kanssasi pitäisi kenenkään keskustella mistään? 

En ole ap, mutta vastaan kuitenkin. Jos sosiaalisessa tilanteessa täytyy istua tuppisuuna, se on omasta näkökulmastani ajan ja elämän haaskausta. Hiljaa voin olla yksinkin tai jossain muussa seurassa. Tylsää mättää ruokaa suuhun ja odottaa, että siirrytään seuraavaavaan ohjelmaan. Toiset hahmottavat maailmaa ja ihmissuhteita mieluummin dialogin kautta kuin katsellen ja kenties (virhe)päätelmiä eli oletuksia tehden.

Hyvin harvalla on mitään mielenkiintoista sanottavaa. 

Suurin osa toistelee itsestäänselvyyksiä, jotka asiat on esitetty muualla jopa huomattavasti paremmin. Itseäni ei kiinnosta kauhean monenkaan ihmisen oivallukset, koska ne ovat kaikki suunnilleen samaa muotoa. Ei se persoona kellään ole mitään niin huikaisevaa että siksi kannattaisi juurikaan kuunnella. En mä osaa pitää kiinnostavana muiden keksimiä havaintoja jotka ovat pohjimmiltaan niin kovin kaavamaisia. Ne on kuullut jo jonkun toisen kertomana useimmiten. 

Ja sitten jos puhutaan jutustelumielessä, niin sehän juuri onkin sitä samaa aina. Jokaisella on lapsia, ovat käyneet jossain, ovat syöneet jotain, ovat parantaneet elämänlaatuaan rakentamalla jotain tai vaikkapa investoimalla jonkinlaisiin kulkuvälineisiin. Osalla ihmisistä on jotain sellaista tietoa jota itse pidän itselleni hyödyllisenä, joitain kokemuksia vaikkapa. Mutta suurin osa ei ole kuitenkaan objektiivisia näistä jutuista kertoessaan, niin että kovin paljoa ei tietoa kuitenkaan ole mahdollista saada. 

Voihan siitä olla toki hyötyä kun joku heittää pallon ja sanoo että ravintola X on hyvä, se tietohan on ihan okei. Tuota juttua voi itse hyödyntää jossain. Voi vastaavasti kertoa jotain omia havaintojaan, jotta niistä saa sitten joku muu jotain. 

Mutta persoonat on usein epäkiinnostavia, siksi en mielellään puhu sellaisella "tyhjällä" tasolla jossa ihmiset ovat esillä. Se tieto on kauhean hyödytöntä, ja toisaalta erittäin moni on aika tyyppi-ihminen sitten kuitenkin. Jos sulla on jotain aidosti erilaisia ajatuksia, niin todennäköisesti olet kirjoittanut niistä jonkun maailmanluokan julkaisun jossain kanavassa. Että et ole mitään muuta kuin ihan lähipiirillesi sitten kuitenkaan, ja sekin perustuu vain siihen että olet sattumalta siinä kohdassa sosiaalista verkkoa kuin olet.

Ei mitään erityisen mielenkiintoista, joku siinä tilallasi istuisi todennäköisesti jos sinua ei siinä pöydässä olisi. 

Eikö keksintöjäkin ole syntynyt saunanlaudekeskustelujen yhteydessä tai inspiroimina? Jos kaikki kaltaisesti "olen liian fiksu alentumaan small talkiin" vaikenevat julkisesti, niin missä te sitten avaudutte? Omissa suljetuissa verkkoyhteisöissänne? Entä älyköt ennen nettiaikaa? Omilla klubeillaan? Jotenkinha nekin porukat on täytynyt ensin löytää. Tunnustelemalla sanall talkilla?

Hyvä pointti. Eihän tosiaan tuo kirjoittamani tarkoita sitä ettenkö olisi näennäisesti mukana keskustelussa ja sitä osaisi hyvinkin. Se vaan on käytännössä aina tervanjuontia sitten, kun juttu on aina sitä samaa mielenkiinnottomuuksien kelailua.

Mutta olet oikeassa, ongen pitää olla vedessä jos joskus haluaa kalaa.

Ja esim vauvapalsta on välillä hyvinkin mielenkiintoinen. Koska täällä voi skipata ja pikakelata turhan lätinän. Reddit ja Quora ovat kanssa hyviä, ainoastaan ajatuksen hyvyys tai hauskuus merkkaavat jotain, ei se sosiaalinen konteksti tai muu painolasti.

Vierailija
276/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on sosiaalinen eläin. Poista sosiaalisuus ja jäljelle jää pelkkä eläin.

Vierailija
277/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi small talk on joillekin pakkomielle?

En usko että on monellekaan pakkomielle. Useimmilta se tulee luonnostaan juuri esimerkiksi juhlapöydässä. Tuntuisi hassulta istua hiljaisuuden vallitessa kun syödään ja juodaan yhdessä.

Ap

Ei saa puhua ruoka suussa.

Miksi joillekin hiljaisuus on niin älyttömän vaikeaa?

Ei ole vaikeaa. Onneksi ei tosin yleensä tarvitse olla hiljaa, kun pöydässä useimmiten on myös normaaleja ihmisiä.

Juhlissa harvoin on tapana olla hiljaa.

Ap

Mä olin myös siellä häissä, ja muistan että sä pölötit ja paapatit ympäriinsä niin että kukaan muu ei saanut sanottua mitään. Kaikki vieraat oli ihan vaivaantuneita.

Vierailija
278/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen muinoin puhuttiin paljon ja jopa tuntemattomien kanssa. Junissa, busseissa ja pysäkeillä juttu lensi. En tiedä miksi joistain ihmisistä on tullut niin säikkyjä ettei saa suuta auki? Ei siinä mitään, vaietkoon, mutta eikö se aikakin kulu paremmin haastellessa niitä näitä? Ei tämä elämä niin vakavaa ole, huumorilla pärjää pitkälle. Nimimerkki, vanhus.

Onneksi meidän koirallisten kohdalla tuo toimii edelleen. Ventovieraiden ihmisten kanssa syntyy keskustelua kun liikutaan kaupungilla, ja joskus se rönsyilee ihan muihinkin kuin koira-asioihin. Se on minusta mukavaa, vaikka introvertti olenkin. Sen sijaan en haluaisi esimerkiksi pitkällä bussi- tai junamatkalla seurustella vierustoverin kanssa vaan vaihtaa vain muutaman sanan (ihan kuten kadulla koiraihmisiä tavatessa) ja sitten matkustaa omissa ajatuksissani tai lukea kirjaa. Se on rasittavaa, jos toinen haluaa keskustella koko matkan.

En minä kyllä ole koskaan kokenut minkäänlaista tarvetta alkaa lässyttämään ventovieraille vain koska heillä on samankaltainen lemmikki kuin minulla.

Vierailija
279/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi small talk on joillekin pakkomielle?

En usko että on monellekaan pakkomielle. Useimmilta se tulee luonnostaan juuri esimerkiksi juhlapöydässä. Tuntuisi hassulta istua hiljaisuuden vallitessa kun syödään ja juodaan yhdessä.

Ap

Ei saa puhua ruoka suussa.

Miksi joillekin hiljaisuus on niin älyttömän vaikeaa?

Ei ole vaikeaa. Onneksi ei tosin yleensä tarvitse olla hiljaa, kun pöydässä useimmiten on myös normaaleja ihmisiä.

Juhlissa harvoin on tapana olla hiljaa.

Ap

Mä olin myös siellä häissä, ja muistan että sä pölötit ja paapatit ympäriinsä niin että kukaan muu ei saanut sanottua mitään. Kaikki vieraat oli ihan vaivaantuneita.

Hyvä yritys, tätäkin ovat monet ehdottaneet. Jotkut ovat sitä mieltä että olin niin päissäni että aiheutin häiriötä.

Annan keskustelun vetovastuun aina muille jos mahdollista, ja niin kävi tälläkin kertaa. Vastapäätä istui hauska myyntimies jonka jutut veivät pöydän mennessään ja hän oli äänessä suuren osan ajasta. Toki muutkin osallistuivat keskusteluun ettei nyt ihan monologiksi mennyt.

Ap

Vierailija
280/606 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on sosiaalinen eläin. Poista sosiaalisuus ja jäljelle jää pelkkä eläin.

Miksi sitten syntyy ihmisiä joille sosiaalisuus ja tarve kuulua joukkoon puuttuu kokonaan? Ovatko nämä sitten eläimiä ja jotenkin alikehittyneitä? Eikä edes puhuta pienestä joukosta. Sekin että määrä kasvaa vaan, kehitymmekö väärään suuntaan? Olemmeko taantumassa eläimiksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä