Ihmiset on vähän hassuja siinä, että pukeutuvat syyskuussa toppatakkeihin, vaikka olisi yli 20 asteen lämpötila
Vain siksi koska on syyskuu. Eivät kuitenkaan viitsi katsoa ulos, että millainen ilma siellä on, eivätkä vilkuilla myöskään lämpömittarin lukemia.
Kommentit (115)
Toppatakkia nyt en ymmärrä ollenkaan näihin keleihin. Lappiin luvattiin lunta joten se on asia erikseen.
Mutta kyllä esim. aamuisin takki voi olla aiheellinen. Mutta en tarkoita takilla toppatakkia. Välikausitakki.
Ei ihme jos palelee kunnolla -20 asteessa jos jo +15 on pitänyt toppatakkia!
Moni ei myöskään ymmärrä, että kesällä kannattaa suojautua polttavalta uv-säteilyltä. Moni joutuukin pukeutumaan peittävästi auringossa, pitämään hanskoja jne. Sitten kysellään, eikö ole kuuma. Kuumempi olisi alasti, jolloin ei saisi vaatteiden suomaa viileämpää suojaa, vaan aurinko pääsisi suoraan iholle.
Jos toppatakki on muotia, kaipa niitä pidetään kelillä kuin kelillä. Ketä se haittaa?
no eipä vois vähempää kiinnostaa mitä kukakin päälleen laittaa...jokaisen oma asia. pääasia että itellä on hyvä olo vaatteiden sisällä.
Hulluille huutista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin on +5 astetta ja monesti takki valitaan sen mukaan. Lisäksi aurinko ei syyskuussa lämmitä samalla tavalla kuin heinäkuussa. Palelen ulkona aina paitsi helteillä. Antakaa minun pukeutua peittävästi!
Kalenteripukeutujat eivät jostain syystä tajua, että jos on aamulla pukeutunut viiden asteen lämpötilaan, iltapäivän 20 asteessa voi ottaa pipon pois päästään, avata takin tai ottaa sen peräti pois. Siksi se näyttää niin typerältä.
Siis mitä hiton väliä sillä on, jos joku haluaa kulkea toppatakissa vaikka on lämmin? Eiköhän se ole kyseisen henkilön ihan oma ongelma jos tulee kuuma. Ja ilmeisesti ei tule, jos ei kerran avaa takkia ja riisu pipoa. Minustakin näyttää tyhmälle kun ihmiset kulkee minun silmään liian vähissä vaatteissa talvella, mutta omapahan on palelunsa. Ja ne ohuet "toppatakit" mitä ihmiset syksyisin ja keväisin käyttää ei kyllä välttämättä ole mitenkään erityisen lämpimiä, ei niillä talvikelissä edes tarkenisi.
Totta. Heti kun lämmin kesä oli ohi heinäkuun puolivälissä niin totesin että syksy se on. Nyt olen muutaman kerran mennyt liian paksuissa vaatteissa ulos ja tajunnut että kuuma on. Ei myt mitää toppatakkia vielä mutta pitkähihainen ja ohut takki siinä päällä. Varsinkin kun heti aamusta lähtee liikkeelle ja ei ole vielå niin lämmin kuin sitten päivällä. Meni useita kertoja ennenkuin tajusin että ihan kesälämpötilat vielä. Pitäisi aina tajuta katsoa kalenterin sijaan lämpötilaa ja ikkunasta ulos.
Osalla on ympäri vuoden kuuma ja toiset ovat jääkalikoita, mm. sukupuoli, liikunta ja lihaksikkuus vaikuttavat.
Sukupuoli vaikuttaa, joten toimistoilla naiset palelevat villatakeissaan, koska lämpötila on paitahihasillaan olevia miehiä varten.
Nyt on ollut tosi vaihtelevia lämpötiloja, joinain aamuina on ollut oikeasti aika kylmä. Ehkäpä nämä ihmiset on palelleet niinä aamuina ja siksi laittaneet toppatakin. Ja jos se takki ois liian kuuma niin kai he riisuisi sen?
Ompa todella hassuista hassuinta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kato lähtee aamusin töihin ja aamulla on kylmä, sinun suomalaisena tulisi tietää että meillä sää saattaa muuttua silmänräpäyksessä
Aamulla +15 asteessa kyllä tarkenee ilman toppatakkia! Tai vaikka olisi alle kymmenen. Aika moni kulkee kuitenkin jollakin "kopillisella" kulkuvälineellä, jolloin se varsinainen ulkona olo on hyvin minimaalista.
Itse olin eilen eräässä tapahtumassa huppari päällä. En ottanut takkia, koska tiesin, että iltapäivästä lämpenee. Moni seisoskeli siellä kevytuntsikoissaan ja kyllä oli hölmö näky siinä kohtaa kun taivas selkeni, auringossa lämpöä reippaasti yli kahdenkymmenen ja moni myöhemmin paikalle tullut oli säänmukaisesti shortseissa ja t-paidalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei selitä viileä aamukaan tota. Ensinnäkin yötkin olleet lämpimiä ja toisekseen nää on ollut myös jotain koiranulkoiluttajia, jotka ei varmasti ole aamusta asti olleet koiransa kanssa ulkona. Kalenteripukeutuminen on mielisairaus! Näitä ollut liikkeellä jo viikkoja vaikka on ollut t-paitakelit.
Tuo kyttäys on sulla mielisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kato lähtee aamusin töihin ja aamulla on kylmä, sinun suomalaisena tulisi tietää että meillä sää saattaa muuttua silmänräpäyksessä
Aamullakin on ollut yli 15 astetta. Ja on olemassa muitakin takkeja kuin toppatakit. Ohut takki on ihan ymmärrettävä jos aamulla aikaisin lähtee.
Asiasta huvittunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muiden pukeutuminen kutittaa teidän pyllyä?!
Sitä samaa ihmettelen minäkin.
Jahas, palstan kalenteripukeutujat ilmoittautuivat.
Nuoret tyttöset ovat hankkineet uusia syysvaatteita ja haluavat esitellä niitä ilmoista riippumatta. Vaan onhan se vajaaälyisen näköistä. 😂
Jaa, omat tyttäret lähtivät napapaidassa eivätkä ottaneet edes pitkähihaista paitaa vaikka vähän motkotin.
Mutta onhan se ihmeellisen lämmintä kun kl 9 lämpömittari näyttää 19.
Vierailija kirjoitti:
Ei selitä viileä aamukaan tota. Ensinnäkin yötkin olleet lämpimiä ja toisekseen nää on ollut myös jotain koiranulkoiluttajia, jotka ei varmasti ole aamusta asti olleet koiransa kanssa ulkona. Kalenteripukeutuminen on mielisairaus! Näitä ollut liikkeellä jo viikkoja vaikka on ollut t-paitakelit.
Jos heräät klo 4.30 ja pitää lähteä melkein suoraan sängystä pysäkille, niin kyllä mä mieluummin pukeudun riittävän lämpimästi, vaikka se kuinka sun persettäsi kaivelisi. Eikä mulla oo ees koiraa 🤷🏻
Ihmiset ovat vähän hassuja, kun puuttuvat muiden pukeutumiseen!
Eräs kollegani tuli yksi päivä (oli vielä elokuun puolella) töihin sellaisessa takissa jota itse käytän -20 pakkasilla. Itse vedän edelleen t-paidassa, aamulla oli +18 kun lähdin töihin ja kosteusprosentti 98. Kuuma tuli kun työmatka pelkkää ylämäkeä. Jos nyt olisi kesäkuu, ihmiset vetäisivät perseshortseissa ja nirunarutopeissa mutta kun on syyskuu, niin toppatakit päälle.
Miksi toppatakki? Onhan niitä syystakkejakin jotka suojaavat tuulelta... itse käytän toppatakkeja talvisin kovalla pakkasella.
Minä kävin äsken t-paidassa ja caprihousuissa sukattomana tossa lähikaupassa, hiki tuli tosiaan silti. Jos oisin laittanu vetoketjullisen hupparin päälle aukinaisena, oisin paistunut.
Ja klo9 kävin. Oli harmaata ja aamuista, melkein usvaista vielä.
Toppatakki päällä kun painelee jo loppukesästä niin voi olla varma että talvella pääsee valittamaan kuinka kylmää ja kurjaa on, kun ei enää löydy paksumpaa palttoota päälle. Siinä tehokkaasti estää elimistöään sopeutumaan lämpötilan laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Osalla on ympäri vuoden kuuma ja toiset ovat jääkalikoita, mm. sukupuoli, liikunta ja lihaksikkuus vaikuttavat.
Sukupuoli vaikuttaa, joten toimistoilla naiset palelevat villatakeissaan, koska lämpötila on paitahihasillaan olevia miehiä varten.
Olen sitten vissiin mies, kun hiki tulet-paitasillaan ulkona. Ja talvella on aina takki auki kun kuuma on.
Kyllä niitä vilukissamiehiä yhtälailla on. Vilukissat on usein laihoja ns. läpipaskoja geeneiltään. Ei toki aina.
Mutta me hikoilijat olemme niitä joihin liha tarttuu. Kai me olemme enemmän arktisia geeneiltämme, siperiasta geenit. Näillä vilukissoilla on perimää etelämmästä.
Olen pienestä asti kestänyt kylmää, ja synnyin tammikuun paukkupakkasilla. Vaunuissa nukkua pussutin ulkona pakkasillakin, kuten asiaan ennen kuului, toivottavasti kuuluu vieläkin. Kyllä minä omaakin lasta pidin parvekkeella päiväunilla talvellakin.
N51
Lähinnä se liittyy siihen, että keho tottuu talven aikana kylmempiin lämpötiloihin. Ne syksyn ensimmäiset viileät tuntuvat kylmiltä lämpimän sään jälkeen, mutta samat lämpötilat keväällä tuntuvat lämpimämmältä, kun on aiemmin ollut kylmempää.