Ihmiset on vähän hassuja siinä, että pukeutuvat syyskuussa toppatakkeihin, vaikka olisi yli 20 asteen lämpötila
Vain siksi koska on syyskuu. Eivät kuitenkaan viitsi katsoa ulos, että millainen ilma siellä on, eivätkä vilkuilla myöskään lämpömittarin lukemia.
Kommentit (115)
Ai, meillä päin olen kyllä nähnyt melko kesäistä pukeutumista...
Ihana kulkea kun ei palele, aamulla vaan 6 lämmintä. Tarpeeksi vaatetta ja ilo pyöräillä.
Päivällä 21 ei ehdi Joka väliin vaatteita vaihtaa.
Ei kiinnosta miten muut pukeutuu, kaikille tilaa riittää.
Vähän kyllä ihmettelin, kun kirkossa oli aamulla lapsi, jolla oli Kuomat kenkinä. En tiedä, olivatko olleet ennen messua ulkoilemassa vai mitä, mutta jotenkin tuntui ylivarustellulta näin Etelä-Suomessa.
Me ollaan kans ihmetelty tätä joka vuosi! Ja siis tämähän alkoi pahimmillaan jo elokuun ensimmäinen, töihin paluun aikoihin, vaikka oli jotain hellelukemia monta viikkoa.
Nytkin on luvattu pitkiä aikoja +18 mikä on aika tyypillinen Suomen kesäkuun lämpötila!
Ilmiölle tapahtuu myös käänteisversio, keväällä - samoilla ihmisillä shortsit ja t-paidat vaikka kadut kinoksissa ja lämmintä hädin tuskin +7. Tai jos on kylmä ja sateinen kesäkin!
Perin outoa 😅
Miten tarkenevat kun tulee pakkaset kun 20 asteen lämmössä pitävät toppatakkia?
Vierailija kirjoitti:
Just tänään puhuin samaa, kun katselin ulos, jossa nainen työnsi rattaita toppatakissa. Sama tilanne kuin keväällä toukokuussa, ilma todella lämmin, aurinko paistaa ja kaikki lumet sulaneet ja monet vetää mustassa toppatakissa heijastimet heiluen.
Eiks se ennemminkin mene niin päin, että syksyllä mennään toppatakissa 15 asteen lämmössä ja toukokuussa taasen t-paidassa samassa lämpötilassa?
Yksi on aamun ja päivän välinen lämpötilaero. Viime viikolla oli yksi aamu seitsemän astetta kun lähdin töihin.
Toinen on päivien välinen vaihtelu. En pakosti katso lämpömittaria, vaan pukeudun eilisen lämpötilan pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Siten, kun ihminen tottuu lämpötiloihin enimmäkseen kasvojen ja käsien kautta. Eli ihan sama vaikka menisi pilkkihaalarissa 5 asteen lämpötilassa, kunhan kasvot ottavat sitä viileämpää ilmaa vastaan. Vaikka esim. itse alan pukeutua lämpimästi aikaisin, tarkenen silti ihan hyvin paukkupakkasilla ihan tavallisella toppatakilla.
Ei oo tullut vastaan ketään toppatakissa.
Aamulla oli lenkillä t-paidassa ja edessä käveli töihin rouva karvaisissa talvisaapikkaissa ja karvakauluksisessa villakangastakissa. Miten nämä pärjää talvella jos nyt jo noin kylmä? Vai ihanko vaan kalenterin mukaan pukeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään puhuin samaa, kun katselin ulos, jossa nainen työnsi rattaita toppatakissa. Sama tilanne kuin keväällä toukokuussa, ilma todella lämmin, aurinko paistaa ja kaikki lumet sulaneet ja monet vetää mustassa toppatakissa heijastimet heiluen.
Eiks se ennemminkin mene niin päin, että syksyllä mennään toppatakissa 15 asteen lämmössä ja toukokuussa taasen t-paidassa samassa lämpötilassa?
Voisiko tämä liittyä myös jollain tapaa uv-säteilyn määrään ja ylipäätään aurinkoisuuteen? Syksyllä on usein pilvistä, tuulista tai sateista, vaikka olisi lämmin. Keväällä aurinko porottaa enemmän.
Monet ovat tilanneet ihanat syysunelmavaatteensa nettikaupoista ja niitä on kiire päästä näyttämään!
Aamulla lähdin töihin kuudelta, oli normaali kesälämpötila.
Minulla kesävaatteet päällä, muilla bussissa paksut takit ja pitkät farkut.
Aika moni katsoo kalenteria, eikä lämpömittaria.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla oli lenkillä t-paidassa ja edessä käveli töihin rouva karvaisissa talvisaapikkaissa ja karvakauluksisessa villakangastakissa. Miten nämä pärjää talvella jos nyt jo noin kylmä? Vai ihanko vaan kalenterin mukaan pukeutuvat.
Itse huomasin yksi aamu, että 16 astetta on sellainen maaginen raja, jolloin täytyy ottaa takki käyttöön. Talvella -5 alkaa olemaan sellainen, että vähän jopa paleltaa. Siinä välissä olevat lämpötilat vaativat kevyttoppatakkia. Mutta pärjään ihan hyvin paitsi todella kuumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vai ovatko ulkomaaneläviä? Tottuneet esim. 30 asteen lämpöön? Mistä näitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin yksi aamu, että 16 astetta on sellainen maaginen raja, jolloin täytyy ottaa takki käyttöön. Talvella -5 alkaa olemaan sellainen, että vähän jopa paleltaa. Siinä välissä olevat lämpötilat vaativat kevyttoppatakkia. Mutta pärjään ihan hyvin paitsi todella kuumassa.
On niitä ohkaisempiakin takkeja. Kuka laittaa vielä toppatakkia päälleen?
Osa meistä palelee, esim. minä vuosien syöpähoitojeni jälkeen.
Jos minulla on kylmä, niin pukeudun lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos pukeutuu liian lämpimästi jo syksyllä saa varautua siihen että palelee koko talven. Jos toppatakkia käyttää jo lämpimällä, mitä sitä käyttää sitten pakkasella.kun on todella kylmä.
Niin että parempi palella jo heti syyskuusta asti? Ei se oikeasti ihan niin mene, että jos palelluttaa itsensä syksyllä niin ois vähemmän kylmä talvella. Kylmyyteen tottuminen vaatisi aika paljon enemmän ulkona oloa kuin keskiverto nykyihminen ulkoilee. Lisäksi minulla ainakin on useita eri paksuisia toppatakkeja ja kovimmilla pakkasilla kerrospukeudun. Tosin en kyllä vielä ole ottanut toppatakkia käyttöön, vaikka joinain varhaisina aamuina olisi kyllä ollut jo ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä
Sovelias pukeutuminen on muiden huomioimista
On juu, mutta ulkotakin käyttäminen ulkoillessa on soveliasta pukeutumista. Vaikka se olisikin jonkun mielestä vääränlainen ulkotakki.
Sovelias pukeutuminen on muiden huomioimista