Sairaanhoitaja Katja on vaihtamassa alaa: Perusbruttopalkkani on tällä hetkellä 2867 euroa
Taas tällainen otsikko iltapäivälehdessä!!! Onko tuo muka huono palkka?
Kommentit (610)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pärjätä pienemmällä määrällä. Koska voi valita -voi lähteä alalta pois.
Edellyttää palaamista koulun penkille.
Aika moni sen valinnan tekee. Omassa työyhteisössäni on n. 50 henkeä samoissa työtehtävissä (olen sairaanhoitaja). Työyhteistöstäni lähti kymmenen tänä syksynä opiskelemaan vastaanotettuaan opiskelupaikan joko ammattikorkeasta tai yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pärjätä pienemmällä määrällä. Koska voi valita -voi lähteä alalta pois.
Juurikin näin. Onneksi on se mahdollisuus.
Sairaanhoitajan tutkinnolla on paljon mahdollisuuksia tai sitten ihan uudelle alalle.
Olen vastavalmistunut Ttm ja nyt hoitotyön opena palkka n. 4100e, kannatti opiskella muutama vuosi lisää sairaanhoitajasta.
No onhan tuo nyt huono palkka koulutetulle ihmiselle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei läheskään aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse tiedän mitä teen. Tänäänkin tarvitsin töissä kovaa teoriatietoa, käden taitoja, osaamista, kokemusta, lääketietoa ym. jotta saatiin todella vaativaa hoitoa tarvitsevat potilaat pysymään hengissä.
On vähän eri asia pyöritellä papereita, rahaa tai tehdä liukuhihna hommaa. Ihmishenki on arvokkain asia. Sen ylläpitämisestä ei vain haluta maksaa hyvää palkkaa tässä maassa.
Halutaan ja maksetaan.
Vuonna2022: "Maan keskiansioihin verrattuna suomalaisen sairaanhoitajan tienestit ovat OECD:n vertailussa Euroopan surkeimpia."
OECD
Tässä vertailussa on hyvä ottaa huomioon muutama asia. Suomessa on väestön kokoon nähden enemmän hoitajia kuin missään muussa OECD-maassa. Suomessa hoitajat ovat julkisella sektorilla töissä useammin kuin lähes missään muussa OECD-maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän tämä Katja kuvittelee saavansa suurempaa palkkaa?
Tätä samaa jäin miettimään, meinaako opiskella lääkäriksi, diplomi-insiinööriksi vai kenties jutistiksi? Aika monta vuotta saa opiskella ja töitä saa tosiaankin painaa palkkansa eteen.
En tiedä yhtään, mitä meinaa, mutta yksi vaihtoehto on opiskella esimerkiksi samalla alalla eteenpäin, eli terveystieteiden maisteriksi. Osastonhoitajien keskipalkka on 4300 ja terveydenhoidon opettaja saa täysillä ikälisillä helposti 5000.
Kovat palkat pelkillä maisterin papereilla.
Surkeathan nuo ovat yliopistotutkinnon suorittaneelle. Muualla Euroopassa akateemisten palkat huitelevat yli 8000 eurossa kk. Suomen palkkataso on järkyttävän huono.
Vierailija kirjoitti:
ARVOSTUS on yksi erojen selittäjä. Jyväskylän yliopiston yhteiskuntapolitiikan professori Teppo Kröger arvioi, että palkkaus kuvaa sitä, että hoitoa ja hoivaa ei ole arvostettu niin tärkeäksi kuin muun vastaavan koulutustason ammatteja.
Työmarkkinat ovat olleet pitkälti vientisektorivetoisia. On ajateltu, että vientialat asettavat palkankorotusten linjat ja muut seuraavat.
Juuri näin....
Humanistisilla aloilla monen maisterin palkat ovat reilusti alle kolmen tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistähän tämä Katja kuvittelee saavansa suurempaa palkkaa?
Tätä samaa jäin miettimään, meinaako opiskella lääkäriksi, diplomi-insiinööriksi vai kenties jutistiksi? Aika monta vuotta saa opiskella ja töitä saa tosiaankin painaa palkkansa eteen.
En tiedä yhtään, mitä meinaa, mutta yksi vaihtoehto on opiskella esimerkiksi samalla alalla eteenpäin, eli terveystieteiden maisteriksi. Osastonhoitajien keskipalkka on 4300 ja terveydenhoidon opettaja saa täysillä ikälisillä helposti 5000.
Surkeathan nuo ovat yliopistotutkinnon suorittaneelle. Muualla Euroopassa akateemisten palkat huitelevat yli 8000 eurossa kk. Suomen palkkataso on järkyttävän huono.
Tässä verrataankin suomalaisia palkkoja. Jos muuttaisiin USA:han palkkani olisi kolminkertainen nykyiseen verrattuna.
On tuo palkka minusta pieni siihen nähden mitä työ vaatii.
Itse teen kasista neljään siistiä toimistotyötä ja brutto yli 3100. Tätä työtä pystyy tekemään kuka vaan ja ilman mitään erityistä koulutusta. Toki ihmisten kanssa pitää osata toimia.
En ikinä lähtisi tuohon duuniin ja omille lapsillekin olen sanonut, että ei kannata. Palkka on paska vastuisiin nähden. Ja töitä on kaiken lisäksi ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen kasista neljään siistiä toimistotyötä ja brutto yli 3100. Tätä työtä pystyy tekemään kuka vaan ja ilman mitään erityistä koulutusta. Toki ihmisten kanssa pitää osata toimia.
En ikinä lähtisi tuohon duuniin ja omille lapsillekin olen sanonut, että ei kannata. Palkka on paska vastuisiin nähden. Ja töitä on kaiken lisäksi ihan liikaa.
Oot yksityisellä sektorilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk-tutkinto. Paremminhan tuo hankkii kuin saman tutkintotason omaava sosiaalialalla.
Terveydenhuollon työilmapiiri on ihan sairas. Se on suurin syy miksi ihmiset sieltä pakenevat.
Tuota olen ihmetellyt monta vuotta.
Hoitajat lähtevät alalta oikeasti ilmapiirin takia, mutta väittävät syyksi huonoa arvostusta ja huonoa palkkaa.Liitto sitten vaatii vain palkankorotuksia, eikä rakenteellisia muutoksia, jotka tekisivät sen, että olisi kiva olla töissä.
Kummallinen informaatiokatkos tekijöiden ja edustajien välillä. Jos hoitajat eivät suoraan sano, että mitä haluavat, niin ehkä saavat mitä ansaitsevat.
Kyse on siitä, että kukapa ei lisä palkkaa haluaisi?
Huonoista työoloista on myös tullut palkankorotusperuste. Jos työolot olisivat paremmat, millä perusteella sitten vaadittaisiin lisää palkkaa?
Liiton tyypeille palkka on konkreettinen saavutus jota voi mitata ja verrata muihin liittoihin. "Me saatiin enemmän kuin noi, tehtiin parempaa työtä".
Vierailija kirjoitti:
Kerro missä, niin vaihdan heti työpaikkaa.
Minä teen vaativaa ja asiantuntijuutta edellyttävää toimistotyötä 20+ vuoden kokemuksella, brutto vajaat 3000 eur. Lähtöpalkka on 2250 euroa ilman työkokemusta. Lisiä ei tule päälle. TES-palkat olisivat näitäkin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amk-tutkinto. Paremminhan tuo hankkii kuin saman tutkintotason omaava sosiaalialalla.
Terveydenhuollon työilmapiiri on ihan sairas. Se on suurin syy miksi ihmiset sieltä pakenevat.
Tuota olen ihmetellyt monta vuotta.
Hoitajat lähtevät alalta oikeasti ilmapiirin takia, mutta väittävät syyksi huonoa arvostusta ja huonoa palkkaa.Liitto sitten vaatii vain palkankorotuksia, eikä rakenteellisia muutoksia, jotka tekisivät sen, että olisi kiva olla töissä.
Kummallinen informaatiokatkos tekijöiden ja edustajien välillä. Jos hoitajat eivät suoraan sano, että mitä haluavat, niin ehkä saavat mitä ansaitsevat.
Kyse on siitä, että kukapa ei lisä palkkaa haluaisi?
Huonoista työoloista on myös tullut palkankorotusperuste. Jos työolot olisivat paremmat, millä perusteella sitten vaadittaisiin lisää palkkaa?
Liiton tyypeille palkka on konkreettinen saavutus jota voi mitata ja verrata muihin liittoihin. "Me saatiin enemmän kuin noi, tehtiin parempaa työtä".
Tuo ja se, että työolojen parantamiseen ei uskota. Jos liitto lähtisi parantamaan työoloja, reaktio olisi "ihan varmaan joo, tyhjiä lupauksia taas". Palkka taas on, kuten sanoitkin, jotain konkreettisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro missä, niin vaihdan heti työpaikkaa.
Minä teen vaativaa ja asiantuntijuutta edellyttävää toimistotyötä 20+ vuoden kokemuksella, brutto vajaat 3000 eur. Lähtöpalkka on 2250 euroa ilman työkokemusta. Lisiä ei tule päälle. TES-palkat olisivat näitäkin vähemmän.
Meilläkin perehdytyksellä melkein kuka vain voi tämän oppia (käytännössä kuitenkin väh. merkonomi vaaditaan), palkka reilu 3000, erikoisosaamisella saa aina muutaman prosentin lisää. Nytkin haku auki. Etätyömahdollisuus, kivat toimistot eri kaupungeissa, hyvät työsuhde-edut, näyttää siltä että työt ei ihan hetkeen ole loppumassa, lähinnä lisääntymässä
Hoitsu voisi alkaa pen ishierojaksi, vaikka 50€/tunti
Sairaanhoitajana pahin asia ei suinkaan ole palkka, vaan itse työ. Liian vähän hoitajia, kiirettä, ei mahdollisuutta hoitaa nostoja ja muuta turvallisesti, ja yleensä vielä kiusaamista joko muilta hoitajilta tai esimiehiltä. Aivan sairas ilmapiiri ja mahdollisuus pysyviin fyysisiin vammoihin, hyvin monella hoitajalla menee selkä. Siksi hoitajat vaativat enemmän palkkaa, koska nyt saatava palkka ei ole sen kaiken arvoista. Jos nuo ongelmat korjattaisiin, ei palkkakaan enää olisi ongelma. Mutta kukaan ei enää halua kouluttautua hoitajaksi, eikä työnantajapuoli palkkaakaan tarpeeksi, vaikka ovista ja ikkunoista pursuaisi uusia hoitajia. Minimillä mennään ja minimi on liian vähän. Sitä ei kukaan jaksa.
Ei palkkaa kerjäämällä saa lisää, eikä vetoamalla tunteisiin. Tietenkään. Paremmille ansioille pääsee, kun etsii paremmin hinnoiteltua hommaa. Itsekin kuvittelin joskus, että ammattiliittojen sopimusneuvottelijoihin voi luottaa, mutta totuus oli toisenlainen. Joka kerta saatiin jotain 0.7 prosenttia yleiskorotusta ja yksi prosentti järjestelyvaraa. Palkat oli nousussa, mutta silti laskussa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana pahin asia ei suinkaan ole palkka, vaan itse työ. Liian vähän hoitajia, kiirettä, ei mahdollisuutta hoitaa nostoja ja muuta turvallisesti, ja yleensä vielä kiusaamista joko muilta hoitajilta tai esimiehiltä. Aivan sairas ilmapiiri ja mahdollisuus pysyviin fyysisiin vammoihin, hyvin monella hoitajalla menee selkä. Siksi hoitajat vaativat enemmän palkkaa, koska nyt saatava palkka ei ole sen kaiken arvoista. Jos nuo ongelmat korjattaisiin, ei palkkakaan enää olisi ongelma. Mutta kukaan ei enää halua kouluttautua hoitajaksi, eikä työnantajapuoli palkkaakaan tarpeeksi, vaikka ovista ja ikkunoista pursuaisi uusia hoitajia. Minimillä mennään ja minimi on liian vähän. Sitä ei kukaan jaksa.
Eiköhän tuo pitäisi olla jo tiedossa siinä vaiheessa kun hakee tuolle alalle opiskelemaan.