Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja Katja on vaihtamassa alaa: Perusbruttopalkkani on tällä hetkellä 2867 euroa

Vierailija
10.09.2023 |

Taas tällainen otsikko iltapäivälehdessä!!! Onko tuo muka huono palkka?

Kommentit (610)

Vierailija
561/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja voi tehdä monta asiaa joita lääkäri tekee mutta yksikään lääkäri ei voi tehdä edes yksinkertaisia toimenpiteitä ilman hoitajaa.

Niin tärkeä on myös hoitajan työ.

Vierailija
562/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviltä palkoilta nuo vaikuttaa. Moni joutuu pärjäämään paljon vähemmällä.

Osastonhoitaja 4 104e / kk

Sairaanhoitaja 3 428e / kk

Lähihoitaja 2 998e / kk

Nuo ovat keskipalkkoja jossa on mukana vuoro- ja ikälisät. Jos ei saa vuorolisiä niin päivätöissä palkka alkaa aivan valtaosalla kakkosella. Duunitorin siteeraamien tilastojen mukaan osastonhoitajan keskimääräinen palkka oli muuten v. 2021 3200 ja risat. Tuskin on noussut 800 euroa.

Kuinka monta sataa kertaa tätä samaa faktaa täytyy täällä toistaa? Jos sairaanhoitaja lähihoitaja EI tee vuorotyötä on peruspalkka reilusti huonompi.

Ei kiinnosta moniko joutuu pärjäämään paljon vähemmällä. Siitä ei ole kysymys.

Osastonhoitaja ei ole muuten töikseen hoitaja, vaan hän on hoitajien lähiesimies, jolla yleensä on hoitajatutkinto alla siitä yksinkertaisesta syystä että hän olisi täysin ulalla jos ei tietäisi osaston erikoisalasta ja hoitajien työnkuvasta mitään. Hän on siis pikkupomo, jolla on myös lisäopintoja suoritettuna. Yksityisellä palvelupäällikkö.

Vaikka tuossa olisi lisät mukana niin tuo on tosi hyvä palkka. Harvalla esihenkilöllä ainakaan julkisella on noin paljoa palkka. Itse olen myös pikkupomo ja tienaan päivätyösssä kaikkien ikälisien kanssa 3320 euroa ja pidän tätäkin hyvänä. Edes aluejohtaja (maisteri, pitkä työkokemus ja valtava vastuu) ei yllä tuohon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse tiedän mitä teen. Tänäänkin tarvitsin töissä kovaa teoriatietoa, käden taitoja, osaamista, kokemusta, lääketietoa ym. jotta saatiin todella vaativaa hoitoa tarvitsevat potilaat pysymään hengissä.

On vähän eri asia pyöritellä papereita, rahaa tai tehdä liukuhihna hommaa. Ihmishenki on arvokkain asia. Sen ylläpitämisestä ei vain haluta maksaa hyvää palkkaa tässä maassa.

Vierailija
564/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse tiedän mitä teen. Tänäänkin tarvitsin töissä kovaa teoriatietoa, käden taitoja, osaamista, kokemusta, lääketietoa ym. jotta saatiin todella vaativaa hoitoa tarvitsevat potilaat pysymään hengissä.

On vähän eri asia pyöritellä papereita, rahaa tai tehdä liukuhihna hommaa. Ihmishenki on arvokkain asia. Sen ylläpitämisestä ei vain haluta maksaa hyvää palkkaa tässä maassa.

Halutaan ja maksetaan.

Vierailija
565/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuohon peruspalkkaan tulee reilu tonni lisää olosuhdelisiä

Ai tulee vai? Mun kuukausipalkka on 2730e, ei minkään valtakunnan lisiä ja teen virka-aikaan töitä. Mihin voin valittaa että mun palkasta kuulemma puuttuu tonni olosuhdelisiä?

ammatinvalintakysymys

Näinhän se on ja siksi minäkin teen määrätietoisesti töitä alanvaihtoon :) Älä kyse mistä meitä sairaanhoitajia tilalle saadaan mutta ei ole minun ongelmani.

Siitä voi tulla sun ongelma, jos joskus se olet sinä tai joku sun läheinen ei saa hoitoa sen vuoksi. Mutta eihän kenekään pidä tehdä työtä jotai ei halua, et en mä arvostele.

Irvokkainta tässä minusta on se, että moni sairaanhoitaja kyllä haluaisi tehdä sairaanhoitajan työtä, mutta ei nykyisellä palkalla. Ymmärrän hyvin, että fiksu ja kyvykäs ihminen ei halua työskennellä lopun elämäänsä keskipalkkaa pienemmällä palkalla, jolloin myös eläke jää pieneksi.

Mutta tässä on kyllä jotain muuta, mitä en ymmärrä. Minkä takia Suomessa on tällainen asenne, että sairaanhoitajien pitää olla jotain alinta kastia pienillä palkoilla? Ollaanko me tosiaan näin teknologiauskovainen kansa, vain onko kyse paikan osoittamisesta naisille, vai mikä tässä on, en ymmärrä. Eikä kannata selittää, että ei ole rahaa, koska raha on aina arvovalinta, ja maksetaanhan muissakin maissa enemmän palkkaa sairaanhoitajille, jopa Suomea köyhemmissäkin maissa, ja Suomessakin esimerkiksi lääkäreitten palkkoihin kyllä on rahaa. 

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa.

Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan eli mitä enemmän saat eläkettä sitä enemmän maksat samasta palvelusta.

Vierailija
566/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halutaan ja maksetaan.

Vuonna2022: "Maan keskiansioihin verrattuna suomalaisen sairaanhoitajan tienestit ovat OECD:n vertailussa Euroopan surkeimpia."

OECD

Vierailija
567/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja 2 998e / kk

Nuo ovat keskipalkkoja jossa on mukana vuoro- ja ikälisät. Jos ei saa vuorolisiä niin päivätöissä palkka alkaa aivan valtaosalla kakkosella. Duunitorin siteeraamien tilastojen mukaan osastonhoitajan keskimääräinen palkka oli muuten v. 2021 3200 ja risat. Tuskin on noussut 800 euroa.

Kuinka monta sataa kertaa tätä samaa faktaa täytyy täällä toistaa? Jos sairaanhoitaja lähihoitaja EI tee vuorotyötä on peruspalkka reilusti huonompi.

Osastonhoitaja ei ole muuten töikseen hoitaja, vaan hän on hoitajien lähiesimies, jolla yleensä on hoitajatutkinto alla siitä yksinkertaisesta syystä että hän olisi täysin ulalla jos ei tietäisi osaston erikoisalasta ja hoitajien työnkuvasta mitään. Hän on siis pikkupomo, jolla on myös lisäopintoja suoritettuna. Yksityisellä palvelupäällikkö.

Vaikka tuossa olisi lisät mukana niin tuo on tosi hyvä palkka. Harvalla esihenkilöllä ainakaan julkisella on noin paljoa palkka. Itse olen myös pikkupomo ja tienaan päivätyösssä kaikkien ikälisien kanssa 3320 euroa ja pidän tätäkin hyvänä. Edes aluejohtaja (maisteri, pitkä työkokemus ja valtava vastuu) ei yllä tuohon.

Minulla oli oh:na 3500 ja olin 60 työntekijän esimies. Sinulla ei taatusti ole yhtä monta alaista.

Vierailija
568/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja 2 998e / kk

Ja tuostakin huolimatta alalla on valtava pula tekijöistä,ja tulijoita ei ole.

Vierailija
569/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ARVOSTUS on yksi erojen selittäjä. Jyväskylän yliopiston yhteiskuntapolitiikan professori Teppo Kröger arvioi, että palkkaus kuvaa sitä, että hoitoa ja hoivaa ei ole arvostettu niin tärkeäksi kuin muun vastaavan koulutustason ammatteja.

Työmarkkinat ovat olleet pitkälti vientisektorivetoisia. On ajateltu, että vientialat asettavat palkankorotusten linjat ja muut seuraavat.

Juuri näin....

Vierailija
570/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja 2 998e / kk

Minulla oli oh:na 3500 ja olin 60 työntekijän esimies. Sinulla ei taatusti ole yhtä monta alaista.

Sieltä taas mukavat vähättelyt. Onkohan hoitajien mielestä mitään ammattia, jossa palkka olisi liian pieni työn vaativuuteen nähden? Tai onkohan mikään muu työ hoitajien mielestä vaativaa? 3500 euroakin osastonhoitajana on varsin kelpo summa. Kuten sanoin, edes aluejohtaja julkisella ei pääse minun alalla samoihin töihin. Ja he on niitä, joilla on valtava vastuu ja vastaavat suoraan johtajalle. Eli osastonhoitajalle varsin kelpo palkka. Btw, minulla on monia ystäviä hoitajina. Kukaan heistä ei valita palkasta, mutta kaikki välittää työoloista ja työilmapiiristä. Ja tiedätkö mistä se lähtee. Esihenkilöistä ja muusta työnjohdosta.

Vierailija
571/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja 2 998e / kk

Sieltä taas mukavat vähättelyt. Onkohan hoitajien mielestä mitään ammattia, jossa palkka olisi liian pieni työn vaativuuteen nähden? Tai onkohan mikään muu työ hoitajien mielestä vaativaa? 3500 euroakin osastonhoitajana on varsin kelpo summa. Kuten sanoin, edes aluejohtaja julkisella ei pääse minun alalla samoihin töihin. Ja he on niitä, joilla on valtava vastuu ja vastaavat suoraan johtajalle. Eli osastonhoitajalle varsin kelpo palkka. Btw, minulla on monia ystäviä hoitajina. Kukaan heistä ei valita palkasta, mutta kaikki välittää työoloista ja työilmapiiristä. Ja tiedätkö mistä se lähtee. Esihenkilöistä ja muusta työnjohdosta.

Ja olet täysin oikeassa tuossa, että minulla ei ole 60 alaista. Ei minulla ole yhtään alaista. Sana alainen on minusta jo lähtökohtaisesti huono ja hierarkinen. Mutta työkavereita, tiimiläisiä jne on kymmeniä. Mutta ei 60, koska seKIN on huonoa johtamista.

Vierailija
572/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Katja ei saa sanoa, että kokee palkkansa pieneksi?

Miksi Katja ei saisi tehdä elämässään siirtoja paremman palkan eteen jos kokee siihen motivaatiota ja kykyä?

Joo, monet saavat palkkaa vähemmän kuin Katja. Mitä sitten? Katja vaihtaa alaa ja tulee tod. Näk. Saamaan parempaa palkkaa tuolla suunnitelmallallaan.

Se sama vaihtoehto on kaikilla.

Hoitajat vaihtavat alalta pois eri syillä. Joku kokee, että haluaa enemmän palkkaa ja toinen kokee, ettei jaksa alaa, kolmas ja neljäs ovat jotakin muuta mieltä. Tämä jotenkin kyseenalaistetaan, että onpa typerää ja naureskelee päälle. Rakennetaan joku oma mukavalle kuulostava tulkinta ( "mitä se katjakin oikein kuvittelee itsestään")koko kuviosta, jotta itsestä tuntuu paremmalta?

Minusta Katjan suunnitelma kuulostaa varsin hyvältä ratkaisulta.

Vierailija
573/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ARVOSTUS on yksi erojen selittäjä. Jyväskylän yliopiston yhteiskuntapolitiikan professori Teppo Kröger arvioi, että palkkaus kuvaa sitä, että hoitoa ja hoivaa ei ole arvostettu niin tärkeäksi kuin muun vastaavan koulutustason ammatteja.

Työmarkkinat ovat olleet pitkälti vientisektorivetoisia. On ajateltu, että vientialat asettavat palkankorotusten linjat ja muut seuraavat.

Juuri näin....

Vientialat pyörii yksityisellä rahalla, ja nimenomaan niin, että joku ulkomailta ostaa Suomesta jotain ja maksaa siitä. Sillä rahalla varmaan kelpaakin maksaa palkkaa hyville tekijöille ja pitää niistä kiinni, vaikka tarkoitus onkin pääasiassa tahkota voittoa.

Vaan mistä se palkka niille hoitajille ja muille julkisen alan työntekijöille tulee? Aivan, veroista.. Ja se vaan ei ole pohjaton se kassa. Varmaan kaikki haluaisi antaa hoitajille ja opettajille ja kaikille muillekin ihan yllin kyllin rahaa, mutta sitä vaan ei ole. Ja jos annetaan enemmän palkkaa, on leikattava muualta, kuten hoitajien määrästä. Ja joudutte edelleen pärjätä sillä kuormalla mikä nytkin on, kun ei saada sijaisia yms. Valitetaan että terveys menee, mutta sitten onkin eri ääni kellossa jos saa enemmän rahaa, se on ahneutta. Pirkanmaalla jo hyvinvointialue pistää väkeä pihalle ja Varsinais-Suomessa yritetään ettei tarvitsisi. Kun ei ole nykyiseenkään toimintaan ja henkilöstöön varaa, ja lisää palkkaa vaan pitäisi saada.

Vierailija
574/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin....

Vientialat pyörii yksityisellä rahalla, ja nimenomaan niin, että joku ulkomailta ostaa Suomesta jotain ja maksaa siitä. Sillä rahalla varmaan kelpaakin maksaa palkkaa hyville tekijöille ja pitää niistä kiinni, vaikka tarkoitus onkin pääasiassa tahkota voittoa.

Vaan mistä se palkka niille hoitajille ja muille julkisen alan työntekijöille tulee? Aivan, veroista.. Ja se vaan ei ole pohjaton se kassa. Varmaan kaikki haluaisi antaa hoitajille ja opettajille ja kaikille muillekin ihan yllin kyllin rahaa, mutta sitä vaan ei ole. Ja jos annetaan enemmän palkkaa, on leikattava muualta, kuten hoitajien määrästä. Ja joudutte edelleen pärjätä sillä kuormalla mikä nytkin on, kun ei saada sijaisia yms. Valitetaan että terveys menee, mutta sitten onkin eri ääni kellossa jos saa enemmän rahaa, se on ahneutta. Pirkanmaalla jo hyvinvointialue pistää väkeä pihalle ja Varsinais-Suomessa yritetään ettei tarvitsisi. Kun ei ole nykyiseenkään toimintaan ja henkilöstöön varaa, ja lisää palkkaa vaan pitäisi

Tai voi myös lähteä alalta.

Vierailija
575/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan mistä se palkka niille hoitajille ja muille julkisen alan työntekijöille tulee? Aivan, veroista.. Ja se vaan ei ole pohjaton se kassa. Varmaan kaikki haluaisi antaa hoitajille ja opettajille ja kaikille muillekin ihan yllin kyllin rahaa, mutta sitä vaan ei ole. Ja jos annetaan enemmän palkkaa, on leikattava muualta, kuten hoitajien määrästä. Ja joudutte edelleen pärjätä sillä kuormalla mikä nytkin on, kun ei saada sijaisia yms. Valitetaan että terveys menee, mutta sitten onkin eri ääni kellossa jos saa enemmän rahaa, se on ahneutta. Pirkanmaalla jo hyvinvointialue pistää väkeä pihalle ja Varsinais-Suomessa yritetään ettei tarvitsisi. Kun ei ole nykyiseenkään toimintaan ja henkilöstöön varaa, ja lisää palkkaa vaan pitäisi saada.

Olet tässä ihan oikeassa että kassa ei ole pohjaton. Hoitajilla on silti täysi oikeus vaihtaa alaa jos kokevat, ettei alavalinta ollut itselleen oikea. Jos julkinen terveydenhuolto meinataan pitää edes nykyisellä tasolla, on työntekijöitä houkuteltavalla jollakin tavalla koska nyt on jo pula ja pula senkun pahenee vaan. Terveydenhuolto ei pyöri ilman hoitajia, eikä hoitajat pyöri ilman työolon kohennuksia ja työolon kohennuksia ei voida tehdä koska ei ole rahaa. Siinäpä meillä solmu auottavaksi :) 

Vierailija
576/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pärjätä pienemmällä määrällä. Koska voi valita -voi lähteä alalta pois.

Vierailija
577/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin....

Joku ei tässä yhtälössä vaan täsmää. Hyvinvointialueen tullessa on minulla entistä vähemmän hoitaja kollegoita, osa lähtenyt muualle töihin, osa eläköitynyt, ei ole varaa palkata uusia eikä heitä edes ole.

Mutta, kas kummaa, minulla on enemmän esihenkilöitä ja johtajia kuin ikinä aiemmin kymppitonnin kuukausituloilla🤔

Vierailija
578/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ei tässä yhtälössä vaan täsmää. Hyvinvointialueen tullessa on minulla entistä vähemmän hoitaja kollegoita, osa lähtenyt muualle töihin, osa eläköitynyt, ei ole varaa palkata uusia eikä heitä edes ole.

Mutta, kas kummaa, minulla on enemmän esihenkilöitä ja johtajia kuin ikinä aiemmin kymppitonnin kuukausituloilla🤔

No jep :) Varhan alueella kävipä niin, että osaston ylilääkäri kertoi että aiemmin oli ylenevässä polvessa kolme esihenkilöä ja hyvinvointialueen myötä ylenevässä polvessa seitsemän. Siitä sitten säästöjä!

Vierailija
579/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On semmoiselle ihmiselle, joka elää yli varojensa. Mitenköhän matalapalkka-alalla työskentelevät tulevat toimeen?

Valivali, kyllä tällekin ihmiselle korvaaja löytyy. Menkööt prisman kassalle miettimään.

Oma palkkani on 3600 ja koulutuksena ylempi korkeakoulututkinto. Oletan, että tällä hoitsulla on parempi palkka kaikkine lisineen.

Vierailija
580/610 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse pärjätä pienemmällä määrällä. Koska voi valita -voi lähteä alalta pois.

Edellyttää palaamista koulun penkille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi