Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä aina korostetaan, että ruoka pitää syödä pöydän ääressä?

Vierailija
10.09.2023 |

Miksi ei voisi syödä sohvalla tai TV:n ääressä? Sehän on ihanaa ja rentouttavaa katsoa samalla vaikka telkkaria ja mutustella iltapalaleipiä. Mä tarjoilen mielellään mun omalle teinille TV:n ääreen iltapalan.

Toki ymmärrän sen sotkemispointin, että ei ole välttämättä kiva putsata kangassohvaa, mutta onko jotain muuta syytä, miksi pitää syödä pöydän ääressä?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen aterian, nään sen vaivan että haudutan ja pilkon ja maustan, en todellakaan anna sitä syödä jotain muuta tehden. Meillä syödään pöydässä. Napistelukin sohvalla on vieras käsite meillä.

Vierailija
62/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se sohvalla syöminen ohjaile väkisin johonkin hampurilais-tai pizzakulttuuriin, ruokia, joita on helppo syödä käsin. Onhan se pihvin leikkaaminen lautanen sylissä keikutellen jo lähtökohtaisesti hankalampaa tai kastikkeen saaminen suuhun saakka niin, ettei se tipu välillä jo syliin tai sohvalle.

Pihvilihan on alkaen noin 20eur/ kilo. Paremmat sitten kalliimpia.

Mikrohamppari on noin 6,5eur/ kilo (0,65/kpl, eli 100g).

Että kyllähähän tuossa äkkiä hinta, elikkä raha ohjaa mitä ihminen syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä joka päivä ruokana pihviä vai miksi on niin tärkeää että se veitsi pitää olla siinä mukana? Ei muualla maailmassa syödä kaikkea ruokaa haarukalla ja veitsellä, se on suomalainen erikoisuus.

Vierailija
64/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä joka päivä ruokana pihviä vai miksi on niin tärkeää että se veitsi pitää olla siinä mukana? Ei muualla maailmassa syödä kaikkea ruokaa haarukalla ja veitsellä, se on suomalainen erikoisuus.

Tykkään leikata keiton liemen veitsellä, ennen kuin haarukalla syön sen.

Vierailija
65/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi asui kotona niin syötiin kahdelleen AINA keittiössä. Kun muutti pois niin yksin ruokailu alkoi valumaan olkkarin puolelle, tv:n äärelle. Jotenkin keittiössä pöydän äärellä oli yksinäistä ja hiljaista.

Pakko myöntää että joskus mietin miksi ihmeessä taiteilen lautasten kanssa sohvalla tai sohvapöydällä kun helpompaa olisi vaan syödä keittiössä. En edes seuraa telkkarista mitään tärkeää tai mielenkiintoista.

Vierailija
66/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua syödessä seurustella kenenkään kanssa. Syön aina netin tai telkan äärellä. Ruokapöytää käytän van ruuan esivalmisteluun. 

Korostakoon ken lystää mitäkin. 

Vierailija
67/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana pariskuntana meillä ei edes ole ruokapöytää, oli, mutta siitä tuli ylimääräinen "vaatekaappi". Sohvalla onnistuu syöminen ja keskustelu hienosti töllöä katsellessa.

Eikö teillä koskaan käy vieraita?

Ettekö milloinkaan kutsu sukulaisparikuntaa, vanhempianne, sisarta/veljeä syömään kotiinne?

Hyvää ruokaa, kauniisti katettu pöytä, ehkä viiniä ruuan kanssa, jälkiruoka. Ja mukavaa rentouttavaa keskustelua heidän kanssa.

Itse en jaksaisi hektisiä työviikkoa, ilman ettei tuollaisia hetkiä ja tapaamisia olisi, pari kertaa kuussa.

Toinen vanhempi kuollut, toinen palvelutalossa enkä halua häntä tuoda kotiini koska sotkee ulosteella. Siksi on vaikea viedä myös ravintolaan. Siskoa tai veljeä minulla ei ole. Sukulaispariskuntia ei ole myöskään, maalla on jotain sukulaisia mutta en tunne heitä ja he karttavat kaupunkia eivätkä syö kaupunkilaisten ruokia.

Jos käy vieraita niin tarjoan kahvia tai teetä. 

Minulla ruokapöytä toimii alustana ruoanlaitolle, kovalla tuolilla istumisesta en tykkää sillä se sattuu kovasti. Syön sohvalla tai sängyllä tai seisten. Televisiota minulla ei ole.

Vihaan muiden kanssa syömistä sillä silloin syömiseni on niin hidasta että muut joutuvat odottamaan minua. Ja muutenkin se on viheliästä. Paljon mukavampi ja luontevampi on seurustella jotenkin muuten.

Vierailija
68/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöydän ääressä on helpompi seurustella ja keskustella päivän tapahtumista. 

Niin on mutta kukaan ei vastaa kuitenkaan minulle.

yksinasuva

Vierailija
69/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustella? Keskustella? Kuulostaa kamalalta. Onko nämä niitä viime vuosituhannen juttuja?

Ei, se on ihan normaali tapa toimia. Lapsuudestakin nämä ovat niitä kivoja muistoja.

No on sulla ollut outo lapsuus. Meillä jokainen söi silloin kun söi ja kirjaa samalla lukien.

Vierailija
70/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin läskitohtorin ohjelmassa asiakkaat.

Olen vuosia syönyt telkkaria katsellessa sohvalla, bmi19. Liikun kyllä paljon 10-15 kilometriä koiran kanssa lenkkeilen joka päivä.

Vierailija
71/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät töihin kirjoitti:

Töissä en pysty syömään lounasravintolan pöydässä monien työkaverien kanssa. Suu käy jatkuvasti (puheesta siis), ruokaa pyöritellään lautasella, tunti kuluu ja lopulta iso osa ruuasta (jättiannoksesta) heitetään pois. Siinä haaskataan aikaa ja ruokaa, eikä näiden jaarittelijoiden jutut oikeasti kiinnosta muita. Kyseessä siis tyypillisesti korkeasti koulutetut keski-ikäiset naiset. Ja puheenaiheena vielä monesti jokin ilmastoahdistusta liippaava. Ei kiitos.

Niin mutta kyllähän nyt toki kaikkia kiinnostaa että minun veljen pojan lapsenlapset opettelevat ajamaan polkupyörää apurattailla, hyvänen aika sentään!

Vierailija
72/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurustella? Keskustella? Kuulostaa kamalalta. Onko nämä niitä viime vuosituhannen juttuja?

Ei, se on ihan normaali tapa toimia. Lapsuudestakin nämä ovat niitä kivoja muistoja.

No on sulla ollut outo lapsuus. Meillä jokainen söi silloin kun söi ja kirjaa samalla lukien.

Meillä syötiin aina aamiainen ja päivällinen yhdessä. Minustakin mukava tapa oli ja keskusteltiin kaikenlaista 

Eri 

Vierailija
73/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eväät töihin kirjoitti:

Töissä en pysty syömään lounasravintolan pöydässä monien työkaverien kanssa. Suu käy jatkuvasti (puheesta siis), ruokaa pyöritellään lautasella, tunti kuluu ja lopulta iso osa ruuasta (jättiannoksesta) heitetään pois. Siinä haaskataan aikaa ja ruokaa, eikä näiden jaarittelijoiden jutut oikeasti kiinnosta muita. Kyseessä siis tyypillisesti korkeasti koulutetut keski-ikäiset naiset. Ja puheenaiheena vielä monesti jokin ilmastoahdistusta liippaava. Ei kiitos.

Minua kiinnostaisi, missä töissä voi pitää tunnin ruokatunnin.

Kesällä menen usein puistoon syömään lounaan. Mun työpaikka on myös sellaisella alueella, että lyhyen kävelymatkan sisällä on varmaan 50 eri kahvilaa ja ravintolaa, jossa lounastaa tai sitten otan eväät mukaan ja syön pöytäni edessä.

Vierailija
74/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä spagettia halua kauhoa jostain sohvapöydältä. Pihviä ei ole usein, mutta kanaa, pataruokia ja keittoja. Soppalautasta en tykkää pidellä käsissäni. Se on kuumakin. Ruokapöytä on keksitty ihan tarpeeseen.

Vierailija
75/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin läskitohtorin ohjelmassa asiakkaat.

Olen vuosia syönyt telkkaria katsellessa sohvalla, bmi19. Liikun kyllä paljon 10-15 kilometriä koiran kanssa lenkkeilen joka päivä.

Onko tullut emännän niska tai köyryselkä? 

Vierailija
76/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi ruokapöytää, toinen keittiössä ja toinen ruokasalissa, enkä koskaan syö kummassakaan jos minulla ei ole vieraita. Yleensä tv:n äärellä tai työpöydän ääressä.

Mutta tuskimpa se keltään on pois, miten minä kotonani aterioin

Vierailija
77/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään sohvalla istuen. Ollaan oltu tämmöisiä aina.

78/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys aloittajalta. Moni on maininnut ruokapöydän  ääressä syömisen liittyvän muiden ruokailjoiden kanssa seurusteluun, mutta ei tarvitse mennä montaa sukupolvea taaksepäin, kun suomalaisissa kodeissa piti ruokapöydässä istua hiljaa. Ja vielä 1960-luvullakin kansakoulussa ruokatunnilla piti vain syödä, ei saanut jutella kavereiden kanssa ruokapöydässä. Olin lapsena huono syömään ja muistan vieläkin, miten inhottavaa oli koulussa syödä lautanen tyhjäksi täydellisen hiljaisuuden vallitessa. Siinä sitä sitten yritti heiluvilla maitohampaillaan saada sitkeää lihanpalaa sen kokoiseksi, että pystyi nielemään sen tukehtumatta.

Vierailija
79/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten olisi nykyään hyvä ylipäätään panostaa jälleen ruokakulttuuriinsa. Pikaruokakulttuuri valtaa kaiken syömiseen liittyvän, siis se kulttuuri, ei se ruoka.

Halutaan että ruoka valmistuu nopeasti mikrossa, halutaan syödä yksin erillään muista silloin kun itselle sopii, syödä muualla kuin pöydässä, jne. Pikaruokakulttuuri on rappiota, epäeurooppalaista.

80/95 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi ruokapöytää, toinen keittiössä ja toinen ruokasalissa, enkä koskaan syö kummassakaan jos minulla ei ole vieraita. Yleensä tv:n äärellä tai työpöydän ääressä.

Mutta tuskimpa se keltään on pois, miten minä kotonani aterioin

Mullakin on ruokapäöytä sekä keittiössä että olohuoneessa, mutta hyvin harvoin tulee yksin syötyä ruokapöydän ääressä. Siitäkin huolimatta, että sekä keittiössä että olohuoneessa voin katsella Netflixiä tai muita kanavia.