En kestä nykyisten 2-kymppisten puhetapaa
Mistä tämä tämmöinen kieli on peräisin missä sanotaan keskimäärin yksi englanninkielestä peräisin oleva ilmaus per lause?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Kieleen vaikuttaa leffat, pelit, tiktok, youtube jne. Kaikille sanoille ei ole edes hyvää suomenkielistä vastinetta. Minua asia ei haittaa, kun kieli on elänyt aina.
Mainitse 5 sanaa, joille ei löydy suomenkielistä vastinetta.
Poimin tästä viestiketjusta: wannabe, roadman, legit, snäpätä. Laitetaan vaikka ghostaus vielä lisäksi.
Wannabe=muka tai olevinaan
Roadman=matkamies ellei sillä nykyisin ole jotain muuta merkitystä.
Legit ei ole varsinainen sana, mutta sitähän käytetään, kun tarkoitetaan aitoa, ehtaa, hienoa, mahtavaa jne. Vähän riippuu asiayhteydestä, mikä sen merkitys milloinkin on.
Snäpätä=laittaa viestiä Snäpchattiin. Tätä voisi kutsua suomenkieliseksi uudissanaksi samaan tyyliin kuin twiitata
Ghostaus=yhteyden katkaiseminen selittämättä
Tiedän kaikkien merkityksen. Legit-sanan merkitys on laajempi kuin kuvasit. Roadman tarkoittaa jotain ihan muuta kuin matkamiestä.
Annatko kullekin ytimekkään suomenkielisen vastineen? Kiitos!
Minä voin antaa. Roadman on nulkki, jolppi, kovis, häirikkö, katunuori, tollo tai älykääpiö.
Kielitoimiston sanakirja:
Numero = luvun kirjoitusmerkki.
Keksin vielä yhden vastineen roadmanille, joka kelpaisi ihan a-studioon: ongelmanuori.
Roadman = vaippoja käyttävä neekerî joka kuvittelee että elämässä pärjää leikkimällä kovista.
Huolestuttavaa, kun osa kirjoittajista ei edes ymmärrä, että sanoilla on eri merkityksiä eri yhteyksissä. Tästä syystä ei voi antaa tietylle sanalle yhtä yleispätevää käännöstä. Eihän ne englanninkieliset sanatkaan aina ja kaikissa yhteyksissä tarkoita sanaa. Esmerkkinä nyt vaikka sana bed, joka voi tarkoittaa sekä sänkyä (sitä huonekalua) että petiä (esim. lohta kasvispedillä).
Vierailija kirjoitti:
Keksin vielä yhden vastineen roadmanille, joka kelpaisi ihan a-studioon: ongelmanuori.
Nolo pikkurikollinen
Vierailija kirjoitti:
Roadman = vaippoja käyttävä neekerî joka kuvittelee että elämässä pärjää leikkimällä kovista.
Meilläpäin tuollaisia kutsutaan pikkunilkeiksi. Tosin sen "tittelin" saadakseen ei tarvitse olla nker.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Kieleen vaikuttaa leffat, pelit, tiktok, youtube jne. Kaikille sanoille ei ole edes hyvää suomenkielistä vastinetta. Minua asia ei haittaa, kun kieli on elänyt aina.
Numerot kirjoitetaan kirjaimin, luvut numeroin. Teepä korjaus viestiisi.
Teen heti, kun kerrot, miten täällä voi muokata jo lähetettyjä viestejä ja mitä eroa on luvulla ja numerolla :D
Nyt on kyllä äidinkieli pahasti hukassa, jos ei tiedä numeron ja luvun eroa.
Kymmenjärjestelmässä on 10 numeroa (0-9). Lukuja on ääretön määrä.
Väität siis, että esim. 78 ei ole numero :D
78 on luku, jossa on kaksi numeroa. Mikä tässä nyt on epäselvää?
Numero vertautuu kirjaimeen, luku sanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen heti, kun kerrot, miten täällä voi muokata jo lähetettyjä viestejä ja mitä eroa on luvulla ja numerolla :D
Sinulle se, että numero on luvun numeraalinen kirjoitusasu. 78 on numero, koska se on kirjoitettu numeroin. "Arvomme seitsemän numeroa ja kolme lisänumeroa" ja kappas kehveliä, kun siellä numeroissa on myös suurempi numeroita kuin 10. Olisi aika helppo lotota, jos numeroita olisi vain 10 :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo turnoff shame like down jne
Ja legit 😂
Meitä mummoja naurattaa tämä puhetyyli.
Ja sisäisesti itkettää. 🥺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile miettiä vaikka sanoja puhelinnumero tai postinumero, jos jäi vielä jotain epäselvää.
Ja se narina! Niko Saarinen - puhetyyli, hyi olkoon.
Verbejä ei enää taivuteta, vaan kaikki on muotoa: pitäis lähteeee juokseee,
En käyttänyt edes silloin teininä ja parikymppisenä sen aikaista puhetapaa, kun kuulosti niin typerältä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä puhuvat kaunista suomea!
Joo ihan varmaan. Kyllä finglishiä suolletaan vaan pk-seudulla.. Jep jep.
Voi kun oliskin niin hienosti asiat.
T. Vittuuntunut satakuntalainen
Tytteli kirjoitti:
Ja se narina! Niko Saarinen - puhetyyli, hyi olkoon.
Verbejä ei enää taivuteta, vaan kaikki on muotoa: pitäis lähteeee juokseee,
Lähe menee
t. teini
Vierailija kirjoitti:
Olet siis keski-iässä. Nuoriso on pilalla, eikä siitä tule olemaan mihinkään. Kaikki tulevaisuus on toivotonta, kun nuoriso ei osaa mitään, eikä edes puhu oikein. Niin se on ollut kuule jo kivikaudelta alkaen. Itse olit kaksikymppisenä samanlainen möllykkä ja riesa, mutta itse kuvittelit tietysti olevasi kovinkin etevä. No et ollut, vaan lapsi vielä. Köntys ja tollukka.
Mikähän oli kivikaudella suurin turn off miehissä? Neanderthalilaisuus? Jos ojensi eka treffeillä vääränlaisen luukotun naiselle? Jos vei tukasta luolaan ja sillai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue viesti numero 53. Siellä on määritelmä sanalle numero. Ei tainnut jäädä epäselväksi muille kuin sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numero=luku. Opettelepa suomea.
Numerot kymmeneen asti kirjaimilla, siitä ylöspäin saa kirjoittaa numeroina. Näin minulle opetettiin aikoinaan asiakielen kirjoittamisesta koulutuksissani.
Nyt olemme keskustelupalstalla. Täällä ei tarvitse kirjoittaa asiakieltä.
Pitää silti kirjoittaa ymmärrettävästi. Ymmärsitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numero=luku. Opettelepa suomea.
Numerot kymmeneen asti kirjaimilla, siitä ylöspäin saa kirjoittaa numeroina. Näin minulle opetettiin aikoinaan asiakielen kirjoittamisesta koulutuksissani.
Pitää silti kirjoittaa ymmärrettävästi. Ymmärsitkö?
No se on lähinnä sinun ongelmasi, jos et ymmärrä mitä 5 tarkoittaa.