En kestä nykyisten 2-kymppisten puhetapaa
Mistä tämä tämmöinen kieli on peräisin missä sanotaan keskimäärin yksi englanninkielestä peräisin oleva ilmaus per lause?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Oon nelikymppinen mies ja jouduin äskettäin ravintolassa kuuntelemaan naapuripöydässä istuvien parikymppisten mimmien keskustelua työpaikoistaan. Teki mieli repiä hiukset päästäni sitä nenien kautta tapahtuvaa sössötystä kuunnellessa.
*Siis se legit sano mulle et mun pitäs niiku tulla aamulla kasiks ja mä olin niiku like whateva*
legit
niiku
like
whateva
🙄🤦🏼🤮
Joko nelikymppiseltä on niiku lähtenyt hiukset vai miksi et niitä repinyt vaikka mieli teki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Kieleen vaikuttaa leffat, pelit, tiktok, youtube jne. Kaikille sanoille ei ole edes hyvää suomenkielistä vastinetta. Minua asia ei haittaa, kun kieli on elänyt aina.
Mainitse 5 sanaa, joille ei löydy suomenkielistä vastinetta.
Poimin tästä viestiketjusta: wannabe, roadman, legit, snäpätä. Laitetaan vaikka ghostaus vielä lisäksi.
Turn off löyty viel täst ketjust. Voidaan droppaa toi ghostaus.
Turn off=piirre, joka ei sytytä Esim. "Mikä on sinulle turn off miehessä?" on suomeksi "Mikä piirre miehessä ei sytytä?"
Droppaa=pudottaa, alentaa, tiputtaa
Ghostaus tulikin jo selitettyä
Piirre, joka ei sytytä on vähän huono selite turn offille, kun turn off on aina deal breaker. Jos jokin ei sytytä, se ei välttämättä ole deal breaker vaan voi olla myös neutraali tai jotain, mitä voi vähintään kompensoida.
Joka tapauksessa turn off on ilmauksena paljon ytimekkäämpi kuin sinun ehdottamasi.
Ei se vältämättä ole deal breaker eli ratkaiseva tekijä. Ja aika vaikea on muodostaa parisuhdetta, jos ihmisessä on piirre, joka ei lainkaan sytytä. Ja sinun kannattaa vieläkin opetella, mitä sana ytimekäs tarkoitaa. Ei näytä olevan selvää sinulle.
Eiköhän jokaisessa ihmisessä ole jokin piirre, joka ei sytytä.
Sytyttäminen on kokonaisvaltainen asia. Ei siihen yksi yksittäinen piirre vaikuta, jos muuten liekit roihuaa. Täydellistä ihmistä kun ei ole olemassa, vaan kaikissa meissä on virheemme. Toki voi olla asioita, jotka ovat ratkaisevalla tavalla ehdoton ei, kuten itselläni tupakointi. Se on ehdoton ei, oli mies muuten miten kuuma ja ihana tahansa.
Ilmiöön tormää silloinkin, kun katsoo nuorten suomalaisten tubettajien videoita. Esim. "joku randomtyyppi" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja puhutaan liian nopeasti, oudolla rytmillä ja intonaatiolla, ettei saa mitään selvää. Etenkin nuoret naiset syyllistyvät tähän.
Olen aina hämmästellyt itiksessä käväistessäni paikallisten kykyä tuottaa puhetta pikavauhtia. Kai tämä tapa on tarttunut kantaväestöönkin.
Ne on vielä nuoria, puheen ymmärtäminen hidastuu ikääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiöön tormää silloinkin, kun katsoo nuorten suomalaisten tubettajien videoita. Esim. "joku randomtyyppi" jne.
Satunnainen onkin ihan yliarvoistettu sana.
Peppi dubaista kirjoitti:
Itse olen ainakin reissannut ja asunut ulkomailla sen verran pitkään että en oikein enää osaa kunnolla niinQu finnishiä xD
Mut mä osaan itse asiassa seitsemää kieltä erinomaisesti, ainoastaan siis se äidinkieli unohtunut niin ettei enää onnistu edes kahvin tilaaminen xD
Käänsin tämän muuten Google Translatella.
Kieltä joutuu opettelemaan vasta sen jälkeen kun ikää on sen verran ettei Dubain prinssien serkut enää viitsi kairata perseeseen ja elättä.
Nuoriso on kaikessa ärsyttävyydessään vielä melko siedettävää porukkaa verrattuna tämän ketjun besserwissereihin.
Miksi sinä kirjoitat tuolla tavalla? 2-kymppisten?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko suomalaisia videosisällöntuottajia? :D
Vierailija kirjoitti:
"Sit se sano mulle jotain like..."
Let's mennään
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso on kaikessa ärsyttävyydessään vielä melko siedettävää porukkaa verrattuna tämän ketjun besserwissereihin.
Mitä rageet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko suomalaisia videosisällöntuottajia? :D[/quote
En, vaan videosisällön tuottajia.
Arvostelet toisten puhetapaa, kun itse et osaa edes kirjoittaa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Ehk = ehkä ja kosk= koska. Raivostuttavan ärsyttävää.
Kyl!
Vierailija kirjoitti:
Arvostelet toisten puhetapaa, kun itse et osaa edes kirjoittaa suomea.
Tässä ketjussa puhutaan puhetavasta. Jos haluat keskustella kirjoitustavoista, voit ystävällisesti aloittaa uuden ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällöntuottaja on yhdyssana.
Viime aikoina tätä on junassa istuessa tullut paljon kuultua. "Siis mä en niinku käsitä miten se voi tehä nii. Like I find it upsetting. Niinku oikeesti for real get a life. Mä en ikin tekis nii koska I got some common sense niinku tajuuks".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällöntuottaja on yhdyssana.
Siitä ei ollut kysymys. Tiedän kyllä. Sitä paitsi video-sana on yhtä lailla vierasperäinen sana kuin tubettajakin.
Mistä on peräisin tämä aloittajan missäily? Miksi hyljit täysin käyttökelpoisia j-pronomineja?