Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kestä nykyisten 2-kymppisten puhetapaa

Vierailija
09.09.2023 |

Mistä tämä tämmöinen kieli on peräisin missä sanotaan keskimäärin yksi englanninkielestä peräisin oleva ilmaus per lause?

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S2 oppilaiden takia kaikki muuttuvat pikkuhiljaa ni***finglish sonnaksi.

Vaikkei niitä olisi koko koulussa tai eivät puhuisi enkkua??

Vierailija
22/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo turnoff shame like down jne

Ja legit 😂

Meitä mummoja naurattaa tämä puhetyyli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu. Kieleen vaikuttaa leffat, pelit, tiktok, youtube jne. Kaikille sanoille ei ole edes hyvää suomenkielistä vastinetta. Minua asia ei haittaa, kun kieli on elänyt aina.

Kai siellä koulussa vielä kuitenkin vaaditaan suomenkielentaitoa?

Hope so.

Vierailija
24/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu. Kieleen vaikuttaa leffat, pelit, tiktok, youtube jne. Kaikille sanoille ei ole edes hyvää suomenkielistä vastinetta. Minua asia ei haittaa, kun kieli on elänyt aina.

Taidat itse olla hieman nyt harhateillä. Suomen kieli on aina elänyt ja maailman muutokset siinä näkyvät, mutta jos kielessä ei ole sopivaa sanaa, sellainen keksitään, harvoinpa otetaan suoraan muualta, paitsi nykyään, kun laiskuuttaan ei jakseta tai edes tiedetä, mitä sanoja oma äidinkieli kattaa. Toki vii sanoa, että joku somettaa, tiktokkaa tai snäppää. Mutta jos joku on legit jotain, eikä tiedä tai osaa suomen kielen käännöstä legit sanalle, niin enemmän se on osaamattomuutra, kuin kielen kehitystä.

Vierailija
25/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee vain se nolo wannabe roadmanien sönkötys. Wallah bro mä vannon vttu sönköti sönköti 🤦

No tämä. Ainakin ruotsissa jotkut valkonaamateinit ovat opetelleet puhumaan kuin arabian kielellä murtaen. Onkohan ilmiö jo rantautunut Suomeen?

Vierailija
26/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä puhuvat kaunista suomea!

Vierailija
27/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wallah bro jankuti jankuti Wallah bro. Mitä kettua tämä tarkoittaa ja tuleeko somalinkielestä? Miksi kantasuomalaiset nuoret puhuu tuolla tavalla ja pukeutuvat roadmaneiksi??

Vierailija
28/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sönköt sitten mollaavat suomen murteita, vaikka omasta puheestaan ei muut saa tolkkua.

Vierailija
29/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestönvaihto, pian suomi on se s2 kieli.

Vierailija
30/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisethän noin puhuvat. Ainakin Helsingissä. On kai jotenkin coolia. Leikitään ettei osata suomea. 

Vierailija
31/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua häiritsee vain se nolo wannabe roadmanien sönkötys. Wallah bro mä vannon vttu sönköti sönköti 🤦

Niillä raasuilla ei ole mitään hajua kuinka naurettavilta kuulostavat.

Vierailija
32/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitse 5 sanaa, joille ei löydy suomenkielistä vastinetta. 

Vierailija
33/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei oo kyllä kivaa.

Yritän 20v tytölleni huomautella, että puhuisi suomea. Tulee usein tilantrita ettei tiedä edes tavallisia suomalaisia sanoja joita käytän. Oikeesti alan olla huolissani mitä suomelle tapahtuu tällä menolla.

Joskus heitän kaiken vitsiksi ja puhun itsekin jotain överifinglishiä sille, lopulta nauraa räkätetään.

En tiedä mihin tämä maailma on menossa, oon huolissani, mutta ei auta.. onneksi on sentään huumori.

Vierailija
34/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin Bella Table nimistä ruokapodcastia. Vaikutti oikein hyvältä sisällöllisesti, mutta oli pakko lopettaa, kun suomea äidinkielenään puhuvat päälle kolmekymppiset naiset (Kiia Arpia ja Petra "Kiira Korven sisko" Wettenranta) jatkuvasti hakevat sanoja kun eivät muka muista sanaa pursottaa tai pikkelöidä tms. "Mikä tää on suomeksi" antaa varsin epäammattimaisen kuvan ruoka-alalla työskentelevästä suomenkielisestä ihmisestä. 

Vierailija
35/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhekieli elää. Stadin slangia ei ole enää, s2-slangi leviää kaupungeissa ja somen myötä nopeasti nuorten parissa.

Vierailija
36/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slangissa on vaikka kuinka paljon sanoja, jotka on johdettu ruotsista (esim. brankkari) ja venäjästä (mesta).

Kieli muuttuu ajassa ja kuvastaa aikaansa. Kyllä sinne sanastoon mahtuu myös uusia, ei se ainakaan minulle ole mikään turn off.

Eri asia on, jos ei osaa tai ymmärrä vaihtaa yleiskieleen tilanteen mukaan esimerkiksi työpaikalla.

Vierailija
37/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhekieli elää. Stadin slangia ei ole enää, s2-slangi leviää kaupungeissa ja somen myötä nopeasti nuorten parissa.

Ei se ole kielen elämistä, että ei osata omaa äidinkieltä. 

Vierailija
38/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on, kun luetaan vaan lyhyitä someviestejä eikä kunnollisia kirjoja. Kieli köyhtyy eikä osata puhua kunnolla. Saati kirjoittaa. 

Vierailija
39/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainitse 5 sanaa, joille ei löydy suomenkielistä vastinetta. 

Numerot kirjoitetaan kirjaimin, luvut numeroin. Teepä korjaus viestiisi.

Vierailija
40/144 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää. Jaxuhali

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän