Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea sairaus ja työajan muutos pysyvästi?

Vierailija
09.09.2023 |

Hei,

Sairastan vaikeaa endometrioosia ja aloitin juuri työt varhaiskasvatuksen opettajana. Huomasin heti, että tauti paheni työ aloitettuani. Joudun seisomaan lähes koko päivän ja lääkkeistä huolimatta olen ollut nyt sairas joka ilta töiden jälkeen.

Koen olleeni typerä, kun en tajunnut asiaa ennen työn aloitusta. Olin toiveikas, onnellinen työpaikasta ja luulin, että selviydyn normaalista viikkotyöajasta. (38h)

Työpaikka on vakituinen. Voisinko minä kysyä tässä pian työajan vähennystä? Vai teenkö itsestäni naurunalaisen esimiehen silmissä? Olo on toivoton. Minulla ehti olla jo kivuttomampaa aikaa, mutta sitten meni taas tällaiseksi.

Endoni on leikattu ja tujusti lääkitty. Sitä on munasarjoissa, kohdussa, syvällä kohdun takana, vatsakalvolla, virtsarakossa, palleassa jne. Käyn kolmiolääkkeeiden voimalla töissä nytkin.

Ajatuksia ja vertaistukea kaipaisin, kiitos

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. siivoustyö on eriasia, mutta kyllä varhaiskasvatuksessa pystyy istuenkin tehdä töitä.

Vierailija
22/45 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. siivoustyö on eriasia, mutta kyllä varhaiskasvatuksessa pystyy istuenkin tehdä töitä.

No sinä et ole tainnut vakassa työskennellä, kommenttisi perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/45 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona on se, että juttelet esimiehesi kanssa ja kerrot tilanteen. Kysyt lyhennettyä työaikaa häneltä. Sen jälkeen teet sovittua työaikaa.

Tai voit hakeutua työterveyshuoltoon ja sieltä työkykyarvion ja työterveysneuvottelun jälkeen on mahdollista yhdessä työnantajan ja työterveyslääkärim kanssa miettiä erilaisia työaika ja muita ratkaisuja työhösi.

Oletko minkä ikäinen? Tuo kohdun poisto voisi helpottaa oireitasi.

Vierailija
25/45 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona on se, että juttelet esimiehesi kanssa ja kerrot tilanteen. Kysyt lyhennettyä työaikaa häneltä. Sen jälkeen teet sovittua työaikaa.

Tai voit hakeutua työterveyshuoltoon ja sieltä työkykyarvion ja työterveysneuvottelun jälkeen on mahdollista yhdessä työnantajan ja työterveyslääkärim kanssa miettiä erilaisia työaika ja muita ratkaisuja työhösi.

Oletko minkä ikäinen? Tuo kohdun poisto voisi helpottaa oireitasi.

Olen kolmekymppinen ja minulla ei ole vielä lapsia. Lasten yrittäminen toisi varmasti vielä enemmän kipuja, kun jättäisin ehkäisevät hormonit syömättä. Olen jokseenkin toivottomassa tilanteessa.

Ap

Vierailija
26/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koeaika 6kk, eli aika pitkä aika tulisi sinnitellä täysin tunnein?

Ap

Vierailija
27/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä et ole tainnut vakassa työskennellä, kommenttisi perusteella.

No vaikea kuvitella, kun on joku hetki jossa lapset työskentelee/askartelee pöytien ääressä, että opettajan pitäisi seistä, kun tuolikin on keksitty. Ruoka-aika, sitä voi jakaa istuen. Jos vaikka kengännauhoissa pitää auttaa, sen voi tehdä istuen. Jne jne.

Vierailija
28/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä sinnittelemään sen koeajan ensin. Pahimpina päivinä otat saikkua.

Vierailija
29/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kyllä sinnittelemään sen koeajan ensin. Pahimpina päivinä otat saikkua.

Ongelma on, että minulla on päivittäin kipuja töissä. En voi kuitenkaan joka päivä olla pois. Olenko sitten vain töissä ja kärsin? Kun kipukohtaus tulee, silmissä sumenee ja meinaan pyörtyä.

Ap

Vierailija
30/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko sitten kykeneväinen työhön?

Vierailija
31/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla aidosti kunnon kipulääkitys tuohon vaivaan?

Vierailija
32/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla aidosti kunnon kipulääkitys tuohon vaivaan?

Käytän Burana 400mg 3-4 päivässä, Panadol 1g ja Gabrion 300mg x 3 joka päivä.

Ap

Vierailija
33/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen päiväkodissa on kasvattaja, joka terveydentilansa vuoksi istuu, kun ei ole siirtymässä jonnekin.

Nopeasti tulee mieleen ajatus, että muut työntekijät joutuisivat tekemään enemmän.

Käsitykseni mukaan näin ei ole.

Hänellä on lapsiryhmä loistavasti hallinnassa sekä ulkona että sisällä. Sisällä hän useinkin saattaa asemoida itsensä kahden huoneen väliseen oviaukkoon, jolloin pystyy valvomaan kahta huonetta yhtä aikaa. Ääntä hän käyttää kovin maltillisesti ja lapset tulevat luokseen, jos ja kun on asiaa.

Tuo (normaali kunnallinen) päiväkoti ja sen lapsiryhmä on siis siitäkin poikkeuksellinen, että siellä on superhiljaista. En tiedä, miten tämä yksi kasvattaja ja hänen kollegansa sen tekevät, mutta ääntä eivät käytä sen enempää lapset kuin kasvattajatkaan. Kaikki puuhastelevat tekemisiään rauhassa. Melkoinen saavutus. Ja äänitaso on tosiaan niin matala, että joskus kun poikkeukselliseen aikaan olen noutanut lasta, olen ajatellut, lapsiryhmä ei ole ollenkaan paikalla, kun mitään ääntä ei kuulu. Lapseni viihtyy tässä päiväkodissa ja tämän kasvattajan ohjauksessa hyvin.

Vierailija
34/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 33 jatkaa.

Tsemppiä ap:lle! Kyllähän tuon tason kivut heikentävät työkykyä jo merkittävästi!

(Jos muutosta ei tule, vähän veikkaan, et jaksa 6 kk tai lyhyempääkään koeaikaa loppuun saakka.)

Vierailija
35/45 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut työhöntulotarkastus työterveyshuollossa? Eli onko sopivuuteesi tehtäviisi otettu sikäli kantaa? Erikoissairaanhoidostahan sinua koskien lienee käytettävissä paljonkin sairauskertomustekstiä.

Älä tee mitään hätiköityä, kun olet vasta aloittanut uudessa työssäsi. Endometrioosia sairastavillahan on omia tukiryhmiä - kuulostele sellaiseltakin taholta kokemuksia siitä, miten työn suhteen on mahdollista ja hyvä toimia.

Vierailija
36/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut tarkastusta. Kyllähän tämä vaikeaa on tänäänkin ollut. Kiitos kuitenkin kommentoijille asiallisista viesteistä!

Ap

Vierailija
37/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan lääkäriin

Vierailija
38/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ikävä kyllä taida olla kokoaikatyöhön kykenevä ihminen. Koeaika olisi pakko sinnitellä mutta en tiedä omiten sen kestäisit.

On kurjaa muutenkin olla kipeä ja sen lisäksi olen käsittänyt hallituksen suunnitelmat niin, että jatkossa elämä osa-aikaisilla vain vaikeutuu.

Uutta itselle sopivampaakaan alaa ei voi enää opiskella eikä (sinua iäkkäämmät ja kokeneemmat) saa jäädä enää vuorotteluvapaalle.

On helppo uskoa, että Riikka Purra on todennut ettei empatia kuulu politiikkaan. Ei näköjään. Minun mielestäni empatia kuuluu ihan kaikkialle sinne, missä on ihmisiä ja eläimiä.

Sinun tilanteesi on vaikea. Noin nuori ja noin kipeä jo nyt. Ei auta kuin yrittää saada tautia parempaan kuntoon. Ai niin, mutta meillähän ei myöskään toimi sairaanhoito...

Tämä maa on mennyt ihan pilalle.

Vierailija
39/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko työnantaja mukaa irtisanoa koeajalla sairauden takia?

Vierailija
40/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko työnantaja mukaa irtisanoa koeajalla sairauden takia?

Jos sairauden katsotaan haittaavan työntekoa, niin voi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän