Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea sairaus ja työajan muutos pysyvästi?

Vierailija
09.09.2023 |

Hei,

Sairastan vaikeaa endometrioosia ja aloitin juuri työt varhaiskasvatuksen opettajana. Huomasin heti, että tauti paheni työ aloitettuani. Joudun seisomaan lähes koko päivän ja lääkkeistä huolimatta olen ollut nyt sairas joka ilta töiden jälkeen.

Koen olleeni typerä, kun en tajunnut asiaa ennen työn aloitusta. Olin toiveikas, onnellinen työpaikasta ja luulin, että selviydyn normaalista viikkotyöajasta. (38h)

Työpaikka on vakituinen. Voisinko minä kysyä tässä pian työajan vähennystä? Vai teenkö itsestäni naurunalaisen esimiehen silmissä? Olo on toivoton. Minulla ehti olla jo kivuttomampaa aikaa, mutta sitten meni taas tällaiseksi.

Endoni on leikattu ja tujusti lääkitty. Sitä on munasarjoissa, kohdussa, syvällä kohdun takana, vatsakalvolla, virtsarakossa, palleassa jne. Käyn kolmiolääkkeeiden voimalla töissä nytkin.

Ajatuksia ja vertaistukea kaipaisin, kiitos

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: työn alku oli hektinen (kuten kaikki kasvatusalalla työskentelevät tietävät) ja jatkuu sellaisena. Työpaikalla on kyselty, että oletko nyt ihan oikeasti tulossa, kun aiemmat ihmiset ovat lopettaneet työn kesken. Ja olen sanonut, että joo, olen sitoutunut tähän. Eli tästäkin syystä tunnen suurta syyllisyyttä, jos jouduinkin sairauden takia olemaan pois.

Ap

Vierailija
2/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä hyvä, jos olisi mahdollisuus lyhentää työaikaa sairauden takia. Itselläni oli nivelrikko pahana (jouduin kirjoittamaan koko päivän) ja esitin, että pystyisin kyllä tekemään lyhennettyä työaikaa, ja olisin mielelläni tehnytkin. Silloin oltiin jäykkiä ja ainoa mahdollisuus oli jäädä eläkkeelle 60 -vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, onko tämä kaupungin sopimusten puitteissa mahdollista?

Ap

Vierailija
4/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lyhennettyä työaikaa voi kysyä. Siihen suhtaudutaan vaihtelevasti. Toki palkka putoaa. Toivotaan että sinulle onnistuu.

Hali!

Vierailija
5/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Pelkkä kysymisen ajatteleminen jo aiheuttaa ahdistusta ja häpeää.

Ap

Vierailija
6/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan kysymällä harvoin vakalla saa tehdä osa-aikaista, koska niin pula tekijöistä, mutta lääkärintodistuksella osa-aikainen on onnistuttava. Toki jos sulla on vielä koeaika, niin voi olla että sut irtisanotaan, jollain tekosyyllä. Itse sinnittelisin koeajan loppuun jos mahdollista ja sitten lääkärin puheille.

Vierailija
7/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kysymällä harvoin vakalla saa tehdä osa-aikaista, koska niin pula tekijöistä, mutta lääkärintodistuksella osa-aikainen on onnistuttava. Toki jos sulla on vielä koeaika, niin voi olla että sut irtisanotaan, jollain tekosyyllä. Itse sinnittelisin koeajan loppuun jos mahdollista ja sitten lääkärin puheille.

Ahaa, kiitos vinkeistä!

Ap

Vierailija
8/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkärintodistukseen pitäisi tulla, että se oikeuttaisi pienempään työaikaan?

Ap

Vierailija
9/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole yhtään tilanteita, että voisit istua eikä seistä? Itse kuvittelisin, että varhaiskasvatuksessa voi ottaa tilanteessa kun tilanteessa jakkaran alle.

Vierailija
10/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkärintodistukseen pitäisi tulla, että se oikeuttaisi pienempään työaikaan?

Ap

En tarkkaan tiedä, mutta varmaan jotain että lääkäri katsoo sinut osatyökykyiseksi/-kyvyttömäksi. Keskustele lääkärisi kanssa kun ilmeisesti hoitokontakti on jo olemassa. Kerro hänelle samat mitä kirjoitit aloitukseen.

Vierailija
11/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa asiaa. Ota yhteyttä työterveyshuoltoon ja pyydä, että tekevät arvion työkyvystäsi ja käytte ns. kolmikantaneuvottelun.

Voisitko tehdä nyt jonkin aikaa lyhennettyä työaikaa? Minä olin kevään osasairauslomalla: 50 % työtä ja 50 % olin sairauslomalla. Nyt yritetään 100 % työaikaa ja seurataan vointiani.

Tsemppiä ja voimia, oma terveytesi on tärkein asia. :)

Vierailija
12/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan lääkärille ja sanot, ettet pysty tekemään kokopäiväistä työtä. Toki se varmaan vielä haastattelee ja toteaa itsekkin, että ensilääkityksenä koitat istua enemmän töissä, otat penkin alle useammin. Jos penkki ei auta, tulet takaisin ja katsotaan miten edetään.

Vierailija
13/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitykseen kohdun ja munasarjojen poisto.

Vierailija
14/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole yhtään tilanteita, että voisit istua eikä seistä? Itse kuvittelisin, että varhaiskasvatuksessa voi ottaa tilanteessa kun tilanteessa jakkaran alle.

Suunnittelutyöajalla voin, mutta esim. ulkoilut ottavat koville. Luokassa/leikkitilassa voi hetkeksi istahtaa, mutta kokemukseni mukaan tulee pian tarve taas nousta ja lähteä esim. selvittämään jotain riitatilannetta tms.

Ap

Vierailija
15/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala nainen valittaa joka asiasta varmaan hankala parisuhteessa mies ei valita vaan tekee työt

Vierailija
16/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala nainen valittaa joka asiasta varmaan hankala parisuhteessa mies ei valita vaan tekee työt

Ok?

Vierailija
17/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelutyöajalla voin, mutta esim. ulkoilut ottavat koville. Luokassa/leikkitilassa voi hetkeksi istahtaa, mutta kokemukseni mukaan tulee pian tarve taas nousta ja lähteä esim. selvittämään jotain riitatilannetta tms.

Ap

Riitatilanteessa lapset sun luokse. Jatkuvasti keskenään nahistelijat istumaan kauas toisistaan. Joka päivä ei varmaan ole retkipäivä vaan ollaan pihalla. Kai siellä penkki tai joku on missä voi istua.? Pukemistilanteissa voit istua. Askarteluhetkellä istutaan. Jos on sulla vielä tuoli, missä renkaat alla. Tietysti ei ole. Jonossa kun lapset menevät käsienpesulle, etsit penkin siksi aikaa.

Vierailija
18/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täysin  pelle ja trolli, kun aihe edes vaivaudut tänne kirjoitaa. Terve järkinen ihminen  puhuu asiasta suoraan esimiehelle tai esinaiselle.

Vierailija
19/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap on niitä naisia jotka käyttää menkkakorttia vapaan saamiseen jopa pari kertaa kuussa!🤦🏻

Vierailija
20/45 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan kuulu työelämään!!! Oven takana on koulutettuja työttömiä jotka ovat töysin työkykyisiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi