Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea sairaus ja työajan muutos pysyvästi?

Vierailija
09.09.2023 |

Hei,

Sairastan vaikeaa endometrioosia ja aloitin juuri työt varhaiskasvatuksen opettajana. Huomasin heti, että tauti paheni työ aloitettuani. Joudun seisomaan lähes koko päivän ja lääkkeistä huolimatta olen ollut nyt sairas joka ilta töiden jälkeen.

Koen olleeni typerä, kun en tajunnut asiaa ennen työn aloitusta. Olin toiveikas, onnellinen työpaikasta ja luulin, että selviydyn normaalista viikkotyöajasta. (38h)

Työpaikka on vakituinen. Voisinko minä kysyä tässä pian työajan vähennystä? Vai teenkö itsestäni naurunalaisen esimiehen silmissä? Olo on toivoton. Minulla ehti olla jo kivuttomampaa aikaa, mutta sitten meni taas tällaiseksi.

Endoni on leikattu ja tujusti lääkitty. Sitä on munasarjoissa, kohdussa, syvällä kohdun takana, vatsakalvolla, virtsarakossa, palleassa jne. Käyn kolmiolääkkeeiden voimalla töissä nytkin.

Ajatuksia ja vertaistukea kaipaisin, kiitos

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko työnantaja mukaa irtisanoa koeajalla sairauden takia?

Varmaan teoriassa ei, mutta käytännössä kyllä. Ei ole soveltuva tai ei ole sopeutunut tms. En lähtisi kokeilemaan.

Vierailija
42/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinkohan mennä terveyskeskukseen asian takia? Minulle sanottiin, että pääsen työterveyteen vasta kun 6kk on kulunut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet aiemmin käynyt hoidossa ja arviossa? Tuo 6 kk:n raja julkissektorilla ainakin taitaa olla aika tavallinen työterveyshuollon sairaudenhoidollisille palveluille. Kun olet ilmeisesti julkisen sektorin tehtävissä, eikö tuota työterveystarkastusta siis vaadita? Jos asiantuntijakannanottoa endometrioosin suhteen tarvitset, niin sehän on tietenkin gynekologin asia, paitsi jos sattuu olemaan gynekogiaan perehtyneempi yleislääkäri omassa terveyskeskuksessa.

Vierailija
44/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinkohan mennä terveyskeskukseen asian takia? Minulle sanottiin, että pääsen työterveyteen vasta kun 6kk on kulunut.

Ap

Sinuna säästäisin palkasta ja menisin yksityiselle gynelle. Hän voi tehdä lähetteen julkiselle. Älä kärvistele sairaana.

Vierailija
45/45 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sun tilannetta. Endometroosi voi aiheuttaa äärimmäisen kovia ja pitkäkestoisia, elämää rajoittavia kiputiloja.

Oon iloinen, että sulla on välillä ollut helpompia hetkiä, jonka vuoksi lähdit noinkin raskaaseen työhön.

Minäkin suosittelen yksityiselle gynelle, tai sun perinteiselle kontrolligynelle menoa ja sieltä kautta lausuntoa kiputilanteesta, jonka avulla pääsisit ehkä nopeammin työterveyslääkärille tms, mikä taho nyt näitä helpotuksia työaikaan voisi antaa?

Itse en kykene ollenkaan töihin näiden endo kipujen vuoksi, tai no 4hx2 viikossa, eli kuntouttavalla olen, mutta en oo vielä pystynyt nostamaan päiviä.

Älä yhtää Ap soimaa itseäsi, tai häpeä. Olet yrittänyt parhaasi, teet nytkin kovilla lääkkeillä parhaasi työssä, vaikka illat oot noin kipeä. Se merkkaa, että olet ja yrität parhaasi. Joskus elämässä käydään läpi haasteellisia ja kivuliaita olosuhteita, jotka pitää huomioida myös siinä mitä jaksaa ja pystyy tekemään. Älä vaadi itseltäsi liikoja, ja tunnistat selkeästi, ettei tämä tilanne voi jatkua näin.

Naistentautienpolilta kunnon lausuntoa osa-työkykyisyydestä ja kiputilanteesta. Ehkä lähetettä kipulääkärille jne. Tilannettasi voisi arvioida uudelleen myös, olisiko vielä parempaa lääkitystä olemassa. Itsellä Triptyl auttoi nostamaan kipukynnystä, niin että pystyn tekemään jotain. Ajoittain on helpomia kausia, mutten pysty säännölliseen työelämää... Vielä. Ollaan toiveikkaita aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi