Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen uusperheessä pitäisi järjestää teinin juhlat?

Vierailija
09.09.2023 |

Asutaan siis yhdessä ja meillä molemmilla isoja lapsia. Itse naisena järjestän omille lapsilleni synttärijuhlat oman suvun kesken. Puoliso saattaa käydä kaupasta hakemassa limua tms., mutta ei muuten osallistu. Puolison lapsi on 13v. tyttö ja nyt useampana vuonna käynyt niin, että puoliso ja exänsä odottaisivat minun laittavan 13v. tytölle synttärijuhlat täällä hänen isänsä puoleiselle suvulle. Viime vuonna tyttö kieltäytyi harjoittelemasta kakuntekoa jne. Puoliso mököttää ja on passiivisaggressiivinen, kun olen sitä mieltä, että hän tyttönsä kanssa laittaisi tytön synttärijuhlat omalle suvulleen. Mielestäni tämä ei automaattisesti naisena kuulu minulle ja omat lapset järjestävät isänsä kanssa itse synttärinsä, eivät isän nyxän kanssa.

Miten te asian näette?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan tuonikäisille mitään sukulaissynttäreitä järjestä????

Eikä kaverisynttäreitäkään kyllä enää.

Vierailija
42/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei uusperhettä, mutta miehen kanssa oltu reilu 5v. yhdessä ja vieraillaan puolin ja toisin lasten kanssa, lomareissu joka vuosi porukalla. Ja toki kummallakin myös omia juttuja ja menoja. Kun ollaan yhdessä tai toisen lapsella on juhlaa tmv., niin ei me kyllä lasketa, että onko minun vai sinun lapsesta kyse. Osallistutaan mahdollisuuksien ja luontaisten tekemisten mukaan molemmat. Lapset nyt esiteinistä teiniin ja yksi jo täysikäinen. Miehen lapsen yo-juhlissa sujuvasti tiskasin omasta aloitteestaan muutaman tunnin, kun näkyi olevan tarvetta, vaikka ne oli hänen äidin luona. Minusta parempi et minä tiskasin ja nuori sai pitää molemmat vanhempansa juhlahumussa. Ja siis tehdään miehen kanssa puolin ja toisin vastaavia juttuja ilman kummempaa keskustelua. Haluamme elää yhteistä elämää ja molempien lapset ovat osa sitä.

Mutta mitään pakkoahan ei ole. Minusta kaikkien tulee elää omannäköistä elämää. Mikä sopii teille, on se paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen hoitakoot omat lapsensa.

Sitä paitsi, eikös 13-vuotiaat yleensä järjestä synttärinsä esim. Tarjoamalla muutamalle kaverille esim. Ateriat Hesessä?

Vierailija
44/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Jokainen hoitakoot omat lapsensa.

Sitä paitsi, eikös 13-vuotiaat yleensä järjestä synttärinsä esim. Tarjoamalla muutamalle kaverille esim. Ateriat Hesessä?

Kyllä meillä on isovanhemmille ja lähisuvulle , kummeille juhlat olleet. Vanhin nyt 17 v.

Kaverisynttärit erikseen mutta ei niitä teinit järjestä omin päin. Ehkä 5-6 parasta kaveria nyt isompana. ( tiedän joissain kodeissa ostetaan 13 v jo siiderit ja oluet ja lähetetään puistoon juhlimaan, ehkä just kodeissa jossa on sun ja mun ja yhteisiä lapsia. )

Vierailija
45/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oman vanhemman pitää olla kiinnostunut järjestään lapselle juhlat. Puolisoa voi pyytää avuksi, mutta kyllä se vastuu on vanhemmalla.

Tuon ikäinen kyllä ylernsä juhlii lähtemällä kavereiden kanssa pitsalle.

Vierailija
46/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään perhe jossa on eriarvoisia lapsia.

Vierailija
47/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä järjestetty aina vain yhdet juhlat ja kaikki suvut kummaltakin puolelta ovat sinne tulleet. Biologiset vanhemmat ovat sopineet ja järjestäneet yhdessä. Itse en koe velvollisuudekseni järjestää juhlia kumppanini lapselle, hänellä on omat vanhemmat sitä varten.

48/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä omat vanhemmat kohtelevat omia lapsiaan tasaveroisesti.

Vierailija
49/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat vähän sellaisia juttuja, että niihin ei ole oikeaa vastausta. Lapset muistavat koko loppuikänsä miten heitä on kohdeltu "vieraiden" puolesta eli tässä tapauksessa sinun osaltasi. Vanhemmilleenhan moni lapsi on lojaali ja antaa heidän puutteensa anteeksi. Ymmärrän katsantokantasi isän velvollisuuksista omaa sukuaan kohtaan, mutta oletan, että olet parempi "juhlien järjestäjä" teidän perheessänne, niin "itse sinuna" todennäköisesti järjestäisin näillä tiedoilla ne juhlat. Kaikken normaalein järjestelyhän olisi, että yksi järjestää juhlat molempien puolien suvuille, jos lapselle sukujuhlat järjestetään.

Vierailija
50/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusperheessä omat vanhemmat kohtelevat omia lapsiaan tasaveroisesti.

Siksihän ne ei ole mitään perheitä vaan kaksi toisiaan vastaan taistelevaa joukkuetta. Miksi jotkut lapsensa tuollaiseen sotkuun saattavat?

Vierailija
51/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuonikäiselle pitää järjestää jos ei itse halua ? Tai kysykää häneltä minkälaiset juhlat toivoo , ja saa itse järjestää jos toivoo vieraita ja lahjoja . Viekää lapsi vaikka kauppaan ja saa siellä valita itse tarjottavat ja auttakaa järjestelyssä . Jos ei välitä juhlista niin turha vastetahtoiselle järjestää . Isovanhemmat voi pyytää vaikka vain piipahtamaan kahvilla jos ei lapsi muuten halua juhlia .

Vierailija
52/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole IKINÄ kuullut että vanhemmat jätjestäisi teinille syntymäpäiviä😂😂😂😂😂

Vierailija
53/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhemmat järjestävät juhlat jos järjestävät ei isä- eikä äiti-puolet. Toki auttaa saa mutta päävastuu lapsen omilla vanhemmilla. Mutta tätä olisi kyllä sivuttu omassa keskustelussa ennen yhteenmuuttoa, että kumpikin hoitaa oman lapsensa asiat.

Vierailija
54/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sinulla on sitten erilainen ympäristö kuin esim minulla.

Vierailija
55/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinulla on sitten erilainen ympäristö kuin esim minulla.

Juu. Normaali.

Vierailija
56/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhajuhlat ehtii vielä jonne mahdutte kaikki. Kaikki tekevät jotain tarjottavaa, tyttö suunnittelee menuun ja ohjelman isän tai äidin kanssa.

Vierailija
57/62 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt jo eronnut miehestäni, mutta kun olimme yhdessä niin kyllä mä järjestin miehen tyttärelle valmistujaiset ja 18v synttärit. Tai no siis mä hoidin tarjoiltavien tekemisen ja mies siivouksen pääasiallisesti. Aivan kuten mun tyttären juhlien kanssa tehtiin.

Vierailija
58/62 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, että naiselle ei voi automaattisesti säilyttää tiettyjä vastuita vain siksi, että hän sattuu olemaan nainen.

Tilanne on eri, jos nainen nimenomaan haluaa järjestää, mutta tässä tapauksessa selvästikään ei halua. Silloin on parempi ratkaisu, että isänsä hoitaa. Eihän se ole miehelle syy loukkaantua. Toinen vaihtoehto onn, että perheen aikuiset järjestävät vuorovuosin juhlat. Mies tänä vuonna kaikkien lasten juhlat ja nainen seuraavana vuonna.

Tuollaisesta vanhakantaisesta "naisten työt vs. miesten työt" -ajatuksesta pitää kyllä ihan oikeasti päästä eroon.

Vierailija
59/62 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vähän sellaisia juttuja, että niihin ei ole oikeaa vastausta. Lapset muistavat koko loppuikänsä miten heitä on kohdeltu "vieraiden" puolesta eli tässä tapauksessa sinun osaltasi. Vanhemmilleenhan moni lapsi on lojaali ja antaa heidän puutteensa anteeksi. Ymmärrän katsantokantasi isän velvollisuuksista omaa sukuaan kohtaan, mutta oletan, että olet parempi "juhlien järjestäjä" teidän perheessänne, niin "itse sinuna" todennäköisesti järjestäisin näillä tiedoilla ne juhlat. Kaikken normaalein järjestelyhän olisi, että yksi järjestää juhlat molempien puolien suvuille, jos lapselle sukujuhlat järjestetään.

Ajattelit sitten, että on naissukupuolen pyhä velvollisuus järjestää juhlat muidenkin lapsille? Eiköhän se lapsi nyt kuitenkin muistaa sen, ettei hänen oma isänsä järjestänyt hänelle juhlia.

Järkyttävää, että tässä keskustelussa lähes yksimielisesti syyllistetään ap, mutta miehen eli lapsen isä ei saa mitään vihoja päälleen, vaikka kyseessä on hänen lapsensa.

Vierailija
60/62 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on järkyttävän vanhanaikainen näkemys. Ei nainen ole mikään luontainen juhlanjärjestäjä. Se mies kykenee järjestämään omalle lapselleen juhlat, jos haluaa. Jos ei halua, syyllinen on ihan vaan se isä, ei kukaan muu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän