Gallup: Sanokaa rehellisesti olisitteko onnellisia tällaisessa suhteessa?
Haluaisin nyt kyllä rehellisiä mielipiteitä siitä, olenko vain keski-iän kriisin kourissa houraileva kiittämätön nainen vai onko avioliitossani oikeasti ongelmia.
Eli, olen 46-vuotias nainen. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 20-vuotiaasta asti. Meillä on lukioikäiset lapset (2 kpl). Parisuhteessamme ei ole suuria ongelmia ja mieheni on periaatteessa oikein hyvä mies. Hän on erinomainen isä, on kiltti minulle, ei ryyppää, ei ole uskoton, pitää minua hyvänä päivittäin, antaa palautetta viehätysvoimastani jne. Myös seksielämämme on erinomaista.
Sitten ongelmat:
1. Mieheni on ikäisekseen suoraan sanoen aika onneton ns. käytännön asioissa. Ei osaa tehdä mitään teknisiä asioita eikä ole niistä myöskään kiinnostunut. Laskut on aina maksamatta, veroilmoituksista puhumattakaan. Pihanurmikko voi kasvaa puolimetriseksi ennen kuin hän sitä edes noteeraa. Vaikka hän on erinomainen isä, hän ei valehtelematta koskaan ole luultavasti lukenut lastemme Wilma-viestejä. Näin ollen ns. metatyö eli vastuu asioista on käytännössä aina minulla. Jos minulla ei ole hommat hanskassa, kaikki asiat jää tekemättä.
2. Mieheni ei ole lainkaan kiinnostunut ruuanlaitosta/ruuasta, vaan voisi syödä vaikka samaa ruokaa joka päivä, jotta vaivaa sen tekemiseksi ei tarvitsisi vain nähdä. Itselle sen sijaan ruuanlaitto yhdessä olisi ihanaa tekemistä.
3. Mieheni on töistä niin väsynyt, että hän nukkuu päiväunet JOKA PÄIVÄ, jotta jaksaa illan pysyä hereillä. En oikein osaa itsekään sanoa, miksi tämä on alkanut ärsyttää hirvittävän paljon.
4. Mieheni on intohimoinen viiniharrastaja ja käyttää kaikki rahansa omiin reissuihinsa ja asettaa ne meidän yhteisten reissujen edelle. Itselleni olisi suuri unelma käydä mieheni kanssa kaupunkilomilla, mutta jos haluan niille, on minun ne itse maksettava kokonaan meille molemmille.
5. Mieheni ei kaipaa mitää "extraa" juuri koskaan parisuhteessa eikä näin ollen sitä käytännössä koskaan itse järjestäkään. Jos haluan hotelliin hänen kanssa, on se itse varattava. Jos haluan elokuviin hänen kanssa, on liput hankittava itse. Toki hän mielellään viettää aikaa kanssani (sali, koiran ulkoilutus), mutta muuten ei mitään extraa.
No, nyt tuli jo paljon juttuja, mutta toivottavasti joku jaksoi lukea ja ennen kaikkea jaksaa sanoa mielipiteensä. Kiitos! Rehellisesti sanoen itse haaveilen usein toisenlaisesta kumppanista ja samalla tunnen syyllisyyttä siitä ettei tämä riitä - mikään kun ei tosiaan ole pahasti pielessä ja paljon on hyvää.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessamme ei ole suuria ongelmia ja mieheni on periaatteessa oikein hyvä mies. Hän on erinomainen isä, on kiltti minulle, ei ryyppää, ei ole uskoton, pitää minua hyvänä päivittäin, antaa palautetta viehätysvoimastani jne. Myös seksielämämme on erinomaista.
Voisin vaikka maksaa tuollaisesta miehestä.
Rakastatko sinä vielä häntä?
Hyvä jos on kiltti...
Itse kokisin sen kyllä todella loukkaavana jos lähtisin miehen kanssa reissuun ja pistäisi minut maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä minua tässä muuten yllättävän laadukkaassa keskustelussa ihmetyttää on se, kuinka kukaan (tai en ainakaan ole huomannut) ei ole tuonut esille sitä, että pitkä suhde itsessään on jo arvokas. Ainakin itselle on todella kallisarvoista se, kuinka hyvin olen 25 vuoden oppinut mieheni tuntemaan. Samoin korvaamattoman arvokasta minulle on se, että olen oppinut myös appivanhempani tuntemaan ja olen osa myös heidän perhettään. Itselle nuokin asiat olisivat merkityksellisiä eroa miettiessä. Ja suoranainen painajainen olisi mahdolliselle uudelle kumppanille alkaa kertomaan alusta ne asiat, jotka on omalle miehelleen 25 vuoden aikana kertonut. Tuntisin itseni pelleksi, jos jostain lempiruuasta pitäisi puhua treffeillä.
Tätä mietin itsekin aikanaan, että hyvää suhdetta ei kannata vaihtaa jos ei ole satavarma paremmasta, eikä sellaista varmuutta käytännössä voi olla kun ei ketään toista voi samalla syvyystasolla tuntea. Uuteen vaihtaminen on aina hirveän iso riski. Pitkässä suhteessa on lähes aina jo monella elämänalueella hitsautunut yhteen ja kulmat hioutuneet tavalla, johon menee vuosia ja joka ei läheskään kaikkien kanssa edes onnistuisi. Ne asiat ottaa helposti itsestäänselvyytenä vaikka ei missään nimessä pitäisi. Pitkä parisuhde on tavallaan kuin talon rakentaminen - eihän lähes valmista taloakaan pikku viasta aleta maan tasolle romuttamaan ja rakentamaan tilalle alusta asti uutta.
Elämä menikin sitten toisin, tuli ero oikeasti hyvistä syistä ja nyt olen sitten kuitenkin miettimässä jaksaako alkaa alusta asti rakentamaan uutta jonkun toisen kanssa. Mutta jostain syystä tämä ei sitten tunnukaan niin ahdistavalta kuin olisin ajatellut. Omalla tavallaan se uuteen ihmiseen tutustuminen on jopa kutkuttavaa ja jännittävää. Melkein kuin joululahjapakettia avaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessamme ei ole suuria ongelmia ja mieheni on periaatteessa oikein hyvä mies. Hän on erinomainen isä, on kiltti minulle, ei ryyppää, ei ole uskoton, pitää minua hyvänä päivittäin, antaa palautetta viehätysvoimastani jne. Myös seksielämämme on erinomaista.
Hyvä jos on kiltti...
Itse kokisin sen kyllä todella loukkaavana jos lähtisin miehen kanssa reissuun ja pistäisi minut maksumieheksi.
Huokaus.. Olen lähdössä mieheni kanssa huomenna reissuun ja maksoin meidän matkan. En ole nostanut siitä mitään möläkkää, itse asiassa se oli vain ilmoitusluontoinen asia silloin, sillä onhan minullakin rahaa.
Mikä ihmeen lompakkoloinen sinä olet, samoin ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos on kiltti...
Itse kokisin sen kyllä todella loukkaavana jos lähtisin miehen kanssa reissuun ja pistäisi minut maksumieheksi.Huokaus.. Olen lähdössä mieheni kanssa huomenna reissuun ja maksoin meidän matkan. En ole nostanut siitä mitään möläkkää, itse asiassa se oli vain ilmoitusluontoinen asia silloin, sillä onhan minullakin rahaa.
Gäslaittasit nyt tämän asian omaksi eduksesi. Tuskin miehes sua pisti maksamaan, kuten aloittaja kuvaili "minun on maksettava meidät molemmat".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos on kiltti...
Itse kokisin sen kyllä todella loukkaavana jos lähtisin miehen kanssa reissuun ja pistäisi minut maksumieheksi.Huokaus.. Olen lähdössä mieheni kanssa huomenna reissuun ja maksoin meidän matkan. En ole nostanut siitä mitään möläkkää, itse asiassa se oli vain ilmoitusluontoinen asia silloin, sillä onhan minullakin rahaa.
Gäslaittasit nyt tämän asian omaksi eduksesi. Tuskin miehes sua pisti maksamaan, kuten aloittaja kuvaili "minun on maksettava meidät molemmat".
Ehkäpä ap maksaa silloin reissun, kun hän sinne itsepäisesti haluaa mennä? Jos miestä ei kiinnosta joku hotelliyö, niin rouva tarjoaa sen. Tietenkin. Ja kai perheessä on jotain yhteisiäkin rahoja, kun on kerran lukioikäiset kakaratkin?
Mutta juu, jos kaikki on hankalaa, niin ero on hyvä asia. Se vapauttaa molemmat osapuolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eroaisit, miksi luulet, että löytäisit paremman? Oikeasti. Ei sellaisia juuri ole olemassa!
Siis mitä mä just luin? Minun mielestäni huonompaa on vaikea löytää. Saamaton muka-kumppani, joka nukkuu ja käyttää rahat omiin juomareissuihinsa eikä halua tehdä mitään yhteistä reissua ?? ...ja jos yhteisiin reissuihin suostuu, laittaa ne naisensa maksettavaksi?
Olen ihan todella sanaton.
Tätä palstaa kun lukee niin oon kyllä järkyttynyt miten huonoihin suhteisiin sitä ihmiset tyytyvät. Eihän sitä parempaa miestä tietenkään voi löytyä jos tyytyy siihen huonoon. Moni taitaa olla läheisriippuvainen tai huonolla itsetunnolla varustettu kun ei uskalla lähteä.
Joko se on kysytty, että rakastatko miestäsi? Onko hän aina ollut samanlainen? Nuo päiväunet kuulostavat siltä, että kannattaa käydä lääkärissä. Hänellä voi olla uniapnea, diabetes, ihan mitä tahansa.
Haluttomuus viettää aikaa kanssasi on varoitusmerkki. Se että maksattaa yhteisen lomanne sinulla on törkeää.
Ihan mielenkiinnosta: miksi niin monia naisia näyttää ärsyttävän AP:N miehen päiväunet? En tajua. Myös itse nukun joka päivä töiden jälkeen vähän.
Kiltteydellä eikä hyvänäpitämisellä ei laskuja makseta eikä omakotitaloa ylläpidetä. En todellakaan olisi tuollaisen vätyksen kanssa.
Ärsyttävistä asioista voi puhua. Voi käydä läpi, mitä muutoksia kumpikin toivoisi arkeen ja yrittää tehdä sen eteen töitä. Usein kumpikin voi tulla vastaan asioissa, jotka ovat toiselle tärkeitä, vaikka niitä ei itse ymmärtäisikään.
Ja väsymys saa ärsyttää, mutta muista samalla, että miehesi ei voi väsymyksellä todennäköisesti mitään. Se pitäisi myös ymmärtää ja osata olla empaattinen toisen väsymystä kohtaan. Ennemmin voisi olla huolissaan, onko kaikki kunnossa tai onko arki/työ liian raskasta voimavaroihin nähden? Uupumusta?
MItä ihmettä te höpisette, että vaihtamalla ei parane, vaihtamallahan se nimenomaan paranee. Tietenkin, aluksi olisi suositeltavaa yrittää yhdessä korjata vanhaa suhdetta. Kuitenkin, jos miehesi ei ole kiinnostunut tekemään minkäänlaisia muutoksia tai parantamaan avioliittoanne, ero saattaa olla parempi vaihtoehto kuin jatkaa suhteessa, jossa tuntee jatkuvaa turhaantuneisuutta. On tärkeää muistaa, ettei kannata kiirehtiä seuraavan kumppaniehdokkaan etsimistä, vaan odottaa rauhassa sinkkuna, kunnes kohtaa henkilön, joka vastaa omia tärkeitä arvoja ja luonteenpiirteitä.
Minä olen sanonut vaimolle että hänen tulisi osallistua meidän yhteisen moottoripyörän vakuutusmaksuihin. Arvatkaa osallistuuko? Ilmeisesti hän on kamala nainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sanonut vaimolle että hänen tulisi osallistua meidän yhteisen moottoripyörän vakuutusmaksuihin. Arvatkaa osallistuuko? Ilmeisesti hän on kamala nainen.
Vain nainen saa päättää mikä on yhteistä. Vähän sääliksi käy naisia, koska se oman toiminnan hahmottaminen on selvästi mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nainen ei sallistu yhteisiin kalastusmatkoihin. Hän tekee silti yksin teatterimatkoja. Miten voi olla noin itsekäs?!
Vierailija kirjoitti:
Makaako sohvalla, jättää muutkin laskut ja veronsa maksamatta ja käy vain tyttöjen kanssa viiniretkillä mutta ei sinun?
Ei jatkoon.
Ja kyllä, jos miehen kanssa kaksin reissataan motskarilla niin maksan mielelläni puolet. Usein vain seurustellut herrasmiesten kanssa niin ei ole tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: miksi niin monia naisia näyttää ärsyttävän AP:N miehen päiväunet? En tajua. Myös itse nukun joka päivä töiden jälkeen vähän.
Sanon tämän nyt brutaalin suoraan. Kun mies nukkuu, hänestä ei ole hyötyä naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaako sohvalla, jättää muutkin laskut ja veronsa maksamatta ja käy vain tyttöjen kanssa viiniretkillä mutta ei sinun?
Ei jatkoon.Ja kyllä, jos miehen kanssa kaksin reissataan motskarilla niin maksan mielelläni puolet. Usein vain seurustellut herrasmiesten kanssa niin ei ole tarvinnut.
Harmi kun ei ole naispuolista vastinetta herrasmiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain nainen saa päättää mikä on yhteistä. Vähän sääliksi käy naisia, koska se oman toiminnan hahmottaminen on selvästi mahdotonta.
Oman toiminnan? Yhdessä olossa on kyse yhteisen ajan viettämisestä, yhteisestä toiminnasta, ei omasta. Niinkun täällä on monta kertaa sanottu, on red flag, että mies ei halua yhteisiä reissuja, omat reissut kyllä hoitaa ja panostaa niihin aikansa ja rahansa.
Ei välttämättä parempaa, mutta ehkä sopivamman. Riippuen siitä mitä arvostaa.