"Naisen pitää antaa miehen olla mies"
Mitä tuo konkreettisesti tarkottaa? No, jokaiselle miehelle varmaan eri asioita, mutta voisiko miehet avata tätä jotenkin. Naisena ajattelen miehen olevan joka tapauksessa mies riippumatta siitä, miten hänet kohtaan ja miten toimin suhteessa.
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Feministi ei tähän ehkä suostu . Minä itse arvostan sitä että mieheni kantaa painavat tavarat ja kassit pyytämättä ja korjaa ja remontoi sekä tekee asiat mitkä minulle vaikeita kuten uuden puhelimen käyttöönotto tai modeemin asennus . Itse parsin mielelläni miehen sukkia ja nappeja , siivoan ja teen ruokaa , laadin kauppalistat ym mitkä osaan hyvin ja näistä ei minulle vaivaa .
Uuden puhelimen käyttöönotto ja modeemin asennus ei ole asioita, jotka on yleisesti naisille vaikeita. Jos nämä aina antaa jonkun miehen tehtäväksi, ei opikaan niitä koskaan tekemään. Tässä näen ongelman.
Sitten sekin, että mitä se miehenä olo on- useimmiten typerä, pinnallinen, mielivaltainen lista ominaisuuksia.
(itselläni oli joskus pinkki fillari miehenä - arvatkaapa tuliko kommenttia!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin miesten ajatusmaailma on vielä siltä ajalta, kun naisen ei ollut sopivaa käydä töissä, vaan hoitaa taloutta kotona.
Unohtuu, että silloin mies toi palkkatilin kotiin ja rahat olivat yhteisiä. Monessa vanhassa talossa, kuten tässä jossa asun, on vielä piian huone, eli kotona oli vielä apuväkeä.
Nyt naisen pitäisi käydä töissä, hoitaa lapset, hoitaa mies ja urheilla, eli olla super-ihminen.
Superihmisen rinnalla kotona hoidettava mies ei vaikuta miehekkäältä.
Naisilla on kertomus siitä, miten naiset ovat "vasta" viimeisen sadan vuoden aikana hiljalleen tulleet miesten rinnalle työelämään, ja koska tämä ei aina ole sujunut ongelmitta, on kyseessä miesten sisäsyntyinen vihamielisyys ja vallanhalu naisia kohtaan.
Hysteerifeministejen luoma ja ylläpitämä salaliittoteoria, jonka mukaan miehet systemaattisesti sortavat naisia ja vaikeuttavat naisten täysvaltaista osallistumista yhteiskunnan toimintaan on täysin absurdi. Suomessa naisten osuus työntekijöistä on kasvanut huimasti sotien jälkeen. Koulutuksen, etenkin korkeakoulutuksen, osalta naiset ovat jo ohittaneet miehet. Suomessa on merkittävissä ja vaikutusvaltaisissa asemissa olevia naisia niin yritysmaailmassa, yliopistoissa kuin politiikassa. Nämä faktat osoittavat, että naisilla on tasavertainen mahdollisuus toimia vaativissa tehtävissä, yksilöllisten kykyjensä ja ominaisuuksiensa puitteissa.
Tuttavapiirissä on monta juristia ja yrittäjää jotka menestyvät, naisia. Menestyvät Suomessa ja jenkeissä.
Onko heillä mies ja lapset hoidettavina?
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että tässä miehenä olo määritellään taas hyvin ahtaan sukupuolistereotypian kautta.
Minä annan mieheni olla juuri sellainen mies kuin hän on. Minun miesystävälläni on peukalo keskellä kämmentä, eikä hän osaa mitään perinteisiä miesten töitä. Hän on täysi "kaupunkilaispoika", eikä hänessä ole rahtuakaan erähenkisyyttä. Sen sijaan hän on tarkka ulkonäöstään, hänellä on tarkat ihon- ja hiustenhoitorutiinit, sekä harkittu tyyli ja vaatteet aina viimeisen päälle. Hänestä puuttuu kaikki juro "äijämäisyys" ja vastaavasti hän on herkkä ja keskusteleva.
Minusta olisi aina tärkeää kun sanonaat jotain tällaista "naisen tulee antaa miehen olla mies" avata myös sitä mitä sillä miehenä olemisella tarkoitetaan. Tarkoitetaanko tässä sitä, että miehen on saatava olla rauhassa oman sukupuolensa stereotypia vai kenties sitä, että mies saa olla oma itsensä?
Kun tilanne yhteiskunnassa on vakaa, niin kyllähän tuon kaltaisille miehille on tilaa eikä asiassa ole mitään ongelmaa.
Mutta mitäs sitten, kun olosuhteet muuttuu? Mitäs sitten kun p*ska osuu tuulettimeen kunnolla, esim. vaikka joudutte taloudellisiin vaikeuksiin tai vaikkapa itänaapuri tuleekin meille kutsumatta kylään? Mitä tapahtuu sitten, kun mieheltä oikeasti vaadittaisiin voimaa edistää esim. teidän turvallisuuteen liittyviä asioita? Siinä vaiheessa nimittäin ei auta itkevä ja herkkä mies, joka päivät pitkät peilaa itseään ja sovittelee muotivaatteita. Siinä vaiheessa auttaa mies, joka on perinteisellä tavalla maskuliinen, eli tekee sen mitä _pitää_ tehdä, eikä mieti miltä tämä minusta nyt mahtaa tuntua.
Miksi just miehen pitäisi olla se, joka on vahva kriisitilanteessa? Kuvitteletko nyt että naiset ois jotenkin avuttomia jos hätätilanne iskee, ei muuten ole. Kautta historian naiset on ottaneet ohjat tarvittaessa ja selvinneet vaikka mistä jos on ollut pakko.
Oikeasti naisillahan ohjat on perheissäkin, ja suvuissa. Pyörisikö mikään ilman äitejä, siskoja, mummoja, tätejä.. Eipä juuri. Ja miehetkin tietävät tämän.
Näin se vain menee.
Naiset ovat vaatineet tasa-arvoa palkkoihin ja työelämän johtamiseen. Eikö kotitalous ole ainakin yhtä tärkeä elämänalue kuin työelämä. Onko naisten oikeus päättää kotitaloudesta syntymäoikeus? Miettikää itse, mitä tapahtuisi, jos mies alkaisi päättämään esimerkiksi siitä, milloin harrastetaan seksiä, milloin siivotaan tai milloin hankitaan lapsia.
Rehellisesti ottaen miehet, eikö olisi helpompaa vain myöntää, että naiset elämässänne ovat vallassa kuin taistella sitä vastaan, minkä jo tiedättekin? Ethän sä ala väittelemään neljä-vuotiaan lapsen kanssa siitä, miksi hänen ei pitäisi syödä karkkia aamupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feministi ei tähän ehkä suostu . Minä itse arvostan sitä että mieheni kantaa painavat tavarat ja kassit pyytämättä ja korjaa ja remontoi sekä tekee asiat mitkä minulle vaikeita kuten uuden puhelimen käyttöönotto tai modeemin asennus . Itse parsin mielelläni miehen sukkia ja nappeja , siivoan ja teen ruokaa , laadin kauppalistat ym mitkä osaan hyvin ja näistä ei minulle vaivaa .
Miten se mies olisi vähemmän mies jos hän ompelisi napin?
Jokainen ommeltu nappi vähentää puoli senttiä peniksen pituudesta.
Urasuuntautuneella naisella, joka tekee pitkää työpäivää, ja joutuu matkustamaan paljon, ei ole mahdollisuutta ottaa miestä lemmikiksi, jota hieroisi iltaisin ja jonka lapsia hyysäisi.
Ehkä tästä syystä akateemisia naisia on sinkkuina paljon.
Tässä ketjussa on todella hyviä esimerkkejä. Sukupuolten välillä ei ole suuriakaan eroja. Jos haukkuu toista sukupuolta, se kertoo ainoastaan hakkujasta jotain. Mitä se kertoo, se on jokaisen oma tulkinta.
Ap tuli takaisin ja yrittää summata asioita:
Joidenkin mielestä miehisyys on sitä, että tekee perinteisiä miestentöitä ja asioita.
Se annetaan miehelle. Se ei ole jotain, mikä vain on. Se on roolisuoritus.
Itse ajattelen niin kuin onneksi kovin muukin, että erot ovat valtavat miesten keskuudessa, ja silti ovat miehiä. Että tekeminen ja ihmisenä olo ei riipu siitä, mitä siellä jalkovälissä on.
Vierailija kirjoitti:
Sitten sekin, että mitä se miehenä olo on- useimmiten typerä, pinnallinen, mielivaltainen lista ominaisuuksia.
(itselläni oli joskus pinkki fillari miehenä - arvatkaapa tuliko kommenttia!)
Mä haluan avobemarin. Aika nopeaan karkaa huulilta vitsi peniksen jatkeesta.
Nainen miehenä on statuksen nousu, mies naisena statuksen lasku. Siksi sodan viihdytysjoukoissa ja vielä 80-luvun suomalaisessa tv-viihteessä naurettiin miehille, jotka pukeutuivat naisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko joku mies linjoilla valottamassa asiaa?
Meinaatko että jokainen mies tietää mitä joku tarkoittaa sanomalla jotain, jos sanojakin on mies?
No kun puhutaan "seksin antamisesta" niin puhuja on mies, seksissä vielä tosi huono. Tiedä sitten kumpi oli muna ja kumpi kana, eli oliko ensin huono sängyssä ja sitten alkoi halveksua naisia kun sai palautetta, vai onko huono seksissä, koska kokee naineen esineenä tai eläimenä, jota pitää rajoittaa.
Muuten kun puhutaan biologiasta, niin eikö siellä luolamieskaudellakin ollut niin että vain osa miehistä lisääntyi, jopa 20% oli naisettomia inceleitä. Ajatella, luolamies incel :)
Vierailija kirjoitti:
Miehen tulee tehdä aloitteet ja naisen tulee olla vastaanottavainen. Naisen tehtävä on tietää minkä miehen aloitteisiin haluaa sopeutua. Miehen tehtävä on tehdä oikeita aloitteita, jotta nainen on onnellinen. Tämä on maskuliinisuuden ja feminiinisyyden perusta.
Tämä nainen on onnellinen ollessaan passiivinen ja antaessaan muiden määräillä, on kyllä joku miesten illuusio 1800-luvulta.
Mihin kukaan tarvitsisi toista ollakseen itsensä? Sairasta. Eiköhän asiat työ ja kotitalous kosketa ihan joka aikuista. Kyllä minä nauraisin jos ukko alkaisi täällä kyselemään neuvoja uraansa tai mielipidettä koska siivotaan, mitä ja miten :D. Aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Urasuuntautuneella naisella, joka tekee pitkää työpäivää, ja joutuu matkustamaan paljon, ei ole mahdollisuutta ottaa miestä lemmikiksi, jota hieroisi iltaisin ja jonka lapsia hyysäisi.
Ehkä tästä syystä akateemisia naisia on sinkkuina paljon.
Siksi se Sannakin erosi kun oli liian kiire?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden puhelimen käyttöönotto ja modeemin asennus ei ole asioita, jotka on yleisesti naisille vaikeita. Jos nämä aina antaa jonkun miehen tehtäväksi, ei opikaan niitä koskaan tekemään. Tässä näen ongelman.
Kyllä, ja onneksi enää aniharva nuori nainen on niin pölvästi, että rakentaa elämäänsä miehen varaan niin, ettei arki onnistu ilman miestä. Noita naisia ja miehiä nähneenä, niin kun toinen sitten kupsahtaa niin elämä onkin ihan mahdotonta, kun ei saa naulaa seinään tai ruokaa pöytään, kun ollaan eletty tiukkojen roolien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin miesten ajatusmaailma on vielä siltä ajalta, kun naisen ei ollut sopivaa käydä töissä, vaan hoitaa taloutta kotona.
Unohtuu, että silloin mies toi palkkatilin kotiin ja rahat olivat yhteisiä. Monessa vanhassa talossa, kuten tässä jossa asun, on vielä piian huone, eli kotona oli vielä apuväkeä.
Nyt naisen pitäisi käydä töissä, hoitaa lapset, hoitaa mies ja urheilla, eli olla super-ihminen.
Superihmisen rinnalla kotona hoidettava mies ei vaikuta miehekkäältä.
Naisilla on kertomus siitä, miten naiset ovat "vasta" viimeisen sadan vuoden aikana hiljalleen tulleet miesten rinnalle työelämään, ja koska tämä ei aina ole sujunut ongelmitta, on kyseessä miesten sisäsyntyinen vihamielisyys ja vallanhalu naisia kohtaan.
Hysteerifeministejen luoma ja ylläpitämä salaliittoteoria, jonka mukaan miehet systemaattisesti sortavat naisia ja vaikeuttavat naisten täysvaltaista osallistumista yhteiskunnan toimintaan on täysin absurdi. Suomessa naisten osuus työntekijöistä on kasvanut huimasti sotien jälkeen. Koulutuksen, etenkin korkeakoulutuksen, osalta naiset ovat jo ohittaneet miehet. Suomessa on merkittävissä ja vaikutusvaltaisissa asemissa olevia naisia niin yritysmaailmassa, yliopistoissa kuin politiikassa. Nämä faktat osoittavat, että naisilla on tasavertainen mahdollisuus toimia vaativissa tehtävissä, yksilöllisten kykyjensä ja ominaisuuksiensa puitteissa.Tuttavapiirissä on monta juristia ja yrittäjää jotka menestyvät, naisia. Menestyvät Suomessa ja jenkeissä.
Onko heillä mies ja lapset hoidettavina?
Ei ole.
Lapset ovat henkilökohtaisia arvovalintoja, eikä yhteiskunnan tai miesten sorron välikappaleita.
Vierailija kirjoitti:
Minun mies saa olla mies. Pääosa kotitöistä, ruuanlaitosta ja lasten hoidosta on minun. Hän tekee pitkiä päiviä ja taloudellisesti antaa perheeseen enemmän. Miehen vastuulla nikkaroinnit, auto, lamput, kassien kanto ym. Minä puolestaan teen asioita mitkä sujuu minulta paremmin, kodinhoito, kukat, vaatehuolto, sisustus, ruokasuunnittelu.
Ei ongelmaa, seksi sujuu ja elämä on hyvää. En myöskään ole nalkuttava vaimo, molemmat saa omaa tilaa tarpeen tullen.
Mies osallistuu vapaapäivinä kodinhoitoon ja lasten hoitoon.
Arvostan miehen loogista ja suoraviivaista ajattelutapaa, itse rönsyilen monesti. Molemmat saamme toisiltamme ja koen, että nainen ja mies täydentää toisiaan, näin siis meillä.
Sekä minä että mieheni olemme molemmat vielä sinkkuina yksin asuessamme oppineet huolehtimaan omasta kodista. Kumpikin osaa siivota kodin, huoltaa vaatteet, kastella kukat, vaihtaa lamput, kantaa kassit, laittaa taulut seinään jne. Auton huollosta kumpikaan ei ole kiinnostunut vaan sen jätämme ammattilaisille. Meillä on myös kaikille lapsille sukupuolesta riippumatta kotona opetettu miten kodista pidetään huolta ja esim meidän 16-vuotias poika on todella innokas laittamaan ruokaa.
Täällähän on vihaa. No, mammat on mammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tulee tehdä aloitteet ja naisen tulee olla vastaanottavainen. Naisen tehtävä on tietää minkä miehen aloitteisiin haluaa sopeutua. Miehen tehtävä on tehdä oikeita aloitteita, jotta nainen on onnellinen. Tämä on maskuliinisuuden ja feminiinisyyden perusta.
Tämä nainen on onnellinen ollessaan passiivinen ja antaessaan muiden määräillä, on kyllä joku miesten illuusio 1800-luvulta.
Joo, ja se kotirouvaidylli 50-60-luvulla aiheutti vain hirveän piikin Prozacin ja vastaavien mömmöjen käytössä. Kun se kotiäitiys ei vaan riittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja onneksi enää aniharva nuori nainen on niin pölvästi, että rakentaa elämäänsä miehen varaan niin, ettei arki onnistu ilman miestä. Noita naisia ja miehiä nähneenä, niin kun toinen sitten kupsahtaa niin elämä onkin ihan mahdotonta, kun ei saa naulaa seinään tai ruokaa pöytään, kun ollaan eletty tiukkojen roolien mukaan.
Päihdetyön kentällä näkee vielä vanhemman polven miehiä, joiden elämä on mennyt avioeron jälkeen alas vessanpöntöstä. Edelleen monelle miehelle nainen on tekijä, jonka odotetaan pitävän kiinni yhteiskunnassa ja säällisessä elämässä. Se on outoa.
Aivan kuten naisetkin. Jokaisen olisi hyvä katsoa joskus peiliin.