Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Naisen pitää antaa miehen olla mies"

Vierailija
07.09.2023 |

Mitä tuo konkreettisesti tarkottaa? No, jokaiselle miehelle varmaan eri asioita, mutta voisiko miehet avata tätä jotenkin. Naisena ajattelen miehen olevan joka tapauksessa mies riippumatta siitä, miten hänet kohtaan ja miten toimin suhteessa.

Kommentit (986)

Vierailija
981/986 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki miehet tänä päivänä osaa eivätkä välttämättä edes halua olla miehisiä miehiä.

Vierailija
982/986 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki miehet tänä päivänä osaa eivätkä välttämättä edes halua olla miehisiä miehiä.

En tiedä, mitä osaaminen tässä tarkoittaa, mutta eikö jokainen nainen ja mies saa olla sellainen kuin on? Mitä siinä pitäisi erikseen osata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/986 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valta otetaan eikä pyydetä. Naisen sallima mies on naisen luomus. 

Vierailija
984/986 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuon otsikon lauseen tiimoilta tietysti maailma muuttunut ja se miehenä olon asetelmakin, jos siis verrataan entisajan agraariyhteiskuntaan, jolloin miehellä oli ns. miehen työt ja naisella naisen työt. Kun asuttiin maalla ja enimmäkseen viljeltiin pientä maaplänttiä, molemmille puolisoille riitti puuhaa yllin kyllin. Kaupunkiin kun muutettiin, ne entiset ns. miesten työt häipyivät kartalta kaikki, mutta ns. naisten työt olivat ennallaan, vaatimustason noustua jopa lisääntyivät.

Minulla on tuosta kertoa omakohtainen tarinakin vuosien takaa. Olen maalaistalon tyttö, kotona piti tehdä nuorena ensinnäkin ne naisten työt + hallita peltotyöt hevosella. Veli hoiti hommat traktorilla, hänen ei tarvinnut naisten töihin osallistua. Menin naimisiin, perustin perheen ja muutin kaupunkiin. Asuttiin kerrostalossa, kämppää ei tarvinnut remontoida, autoa ei tarvittu.

Äitini tuli esikoiseni ristiäisiin juuri kun  mieheni pesi parvekkeella ikkunoita. Äitinihän suorastaan pöyristyi siitä, että mieheni joutui näitä naisten töitä tekemään. Asia oli hänestä niin outo, että seuraavana päivänä sitä piti jopa nauraa niissä ristiäisissä papille.

Kysyin myöhemmin äidiltä mitä ns. miesten töitä hän sieltä kerrostalosta keksi, jos siis mieheni ei tarvitsisi naisten töihin puuttua. Mitään ei tullut äidille mieleen. Silti hänestä olisi ollut oikeus ja kohtuus, että kun me molemmat kävimme töissä ja teimme saman tuntimäärän töitä viikossa, mieheni olisi pitänyt saada rentoutua töiden jälkeen kotona vain sohvalla ja minun puurtaa kaikki kotityöt ja hoitaa lapset.

Onneksi maailma on muuttunut ja kotityöt jaetaan nykyään paremmin kuin noina vanhoina aikoina.

Vierailija
985/986 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä avioliitossa on työnjako muotoutunut itsestään. Kumpikin tekee sen minkä parhaiten osaa ja mistä nauttii. Työnjako on toki aika perinteinen; minä hoidan omakotitalon huollot, korjaukset, autot, veneet ja ruohonleikkuun. Vaimo hoitaa puutarhan ja yleensä ruokapuolen. Ei siksi että minä sitä edellyttäisin, mutta hän sanoo pitävänsä noista hommista. Siivoukset tehdään puoliksi.

Tulot ovat aika samaa luokkaa, eikä rahankäytöstäkään ole tarvinnut tapella. Samaan pohjattomaan kuiluun ne menevät.

Meillä on omat harrastuksemme, eikä niistä ole enää vuosiin tullut riitaa. Jos haluan käydä joskus miesporukassa saunomassa, se onnistuu. Ei minulla ole myöskään mitään vaimon omia menoja vastaan. Molempien juoksut ovat kyllä vähentyneet vuosien kuluessa. 

En oikein keksi mitään, missä haluaisin olla enemmän "mies".

Vierailija
986/986 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valta otetaan eikä pyydetä. Naisen sallima mies on naisen luomus. 

Valta??? Miksi ihmeessä parisuhteessa pitäisi jommallakummalla olla jotenkin "valta" toisen yli? Mitä se edes tarkoittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä