Oletko paljon hoikemman näköinen kuin oletkaan BMI:n mukaan? Eikö kukaan ikinä uskoisi että oikeasti painat niin todella paljon!
Kommentit (103)
Moni kuvittelee olevansa hoikemman näköinen kuin mitä oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pituus on esim 170cm
Mutta toisella on hartiat 40cm ja toisella 50cm
Niin kumpi todennäköisesti painaa enemmän samalla rasvaprosentilla?Se leveäharteinen, koska hänellä on 10 cm leveyden verran enemmän lihasta. Huomaathan että hartioiden leveys tulee lihaksistosta, ei luuston rakenteesta.
No, otetaan 2 henkilöä, joiden pituus on 174 cm. Toisen jalat ovat 88 cm pitkät ja toisen 80 cm. Ihanko tosissasi väität, että ero ei ole luissa vaan lihakset määrittelevät jalan pituuden. Se mitä jankkaat, että ero tulee lihasten painosta on se mitä sinulle on yritetty selittää monen viestin verran: jos henkilön hatian luiden leveys on 50 cm, tarvitaan suuremmat lihakset että ne yltävät samoihin kiinnityskohtiin kuin 40 cm leveiden hartoiden lihakset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, joka ihan nuoresta saakka (oltiin suunnilleen saman pituisia) painoi aina 10 kg enemmän kuin minä ja jos meitä silmämääräisesti arvioitiin, niin jokainen sanoi, että ystäväni oli minua laihempi. Minä olen pieniluinen (nilkat ja ranteet ohuet, pienet kädet, kengänkoko pieni jne), ystävälläni paljon paksummat luut nilkoissa ja ranteissa, isot kädet ja jalat.
Joten kyllä rakenteellisella seikoilla on iso vaikutus myös painoon. Omaa lastani neuvolassa aina kommentoitiin, että on paljon painavampi miltä näyttää päällepäin :) Moni aina yllättyi kun nosti hänet syliinsä. Täyttä tavaraa ilmeisesti, hän ei tosin ole edes mikään isoluinen, joten en tiedä mikä hänessä painoi.
Luiden painoeroilla ei ole käytännössä mitään vaikutusta ihmisen painoon. Luuranko on erittäin kevyt rakenne. Aikuisen luuranko painaa vain 7-12 kg ja saman mittaisilla ihmisillä vaihteluväli lasketaan sadoissa grammoissa. Älä siis yritä väittää 10 kilon painoeron johtuvan paksuista luista...
Olin juuri tulossa kertomaan saman :) Tosiaankin saman pituisten ihmisten luurankojen paino eroaa vain muutamilla sadoilla grammoilla. Tämän tiedon voi ihan netistä jokainen kaivaa.
Kuten täällä on jo sanottu aikaisemmin, niin ero painossa ei tule luiden itsensä painosta vaan luiden määräämän rakenteen painosta. Ajattele vaikka Russel Crowea Gladiattorin aikaan ja Orlando Bloomia Taru sormusten herrasta leffassa. Herrojen pituus on melkein sama (182 vs 180 cm), mutta painoa ei varmasti ole sama ihan rakenteellisten erojen takia. Ero painossa johtuu eroista rakenteessa (ja myös lihasten koossa) ja ns vanhan kansan kuvauksessa Russelilla on 'painavat luut' ja Orlandolla 'kevyet luut'.
Onko ihmisillä eri painoiset luut riippuen esim lihasten tai läskin määrästä, kun sinun piti erikseen korostaa, missä vaiheessa uraansa näitä ihmisiä pitää vertailla?
Ei, luut eivät ole eri painoiset riippuen lihasten tai läskin määrästä vaan halusin sanoa, että saman pituinen ihminen voi painaa eri määrä luiden määrämän rakenteen vuoksi.
Luut eivät määrää rakennetta, vaan lihakset ja rasva.
ahaa.
sun mielestä ei varmaan ole olemassa ei vartalotyyppejäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, joka ihan nuoresta saakka (oltiin suunnilleen saman pituisia) painoi aina 10 kg enemmän kuin minä ja jos meitä silmämääräisesti arvioitiin, niin jokainen sanoi, että ystäväni oli minua laihempi. Minä olen pieniluinen (nilkat ja ranteet ohuet, pienet kädet, kengänkoko pieni jne), ystävälläni paljon paksummat luut nilkoissa ja ranteissa, isot kädet ja jalat.
Joten kyllä rakenteellisella seikoilla on iso vaikutus myös painoon. Omaa lastani neuvolassa aina kommentoitiin, että on paljon painavampi miltä näyttää päällepäin :) Moni aina yllättyi kun nosti hänet syliinsä. Täyttä tavaraa ilmeisesti, hän ei tosin ole edes mikään isoluinen, joten en tiedä mikä hänessä painoi.
Luiden painoeroilla ei ole käytännössä mitään vaikutusta ihmisen painoon. Luuranko on erittäin kevyt rakenne. Aikuisen luuranko painaa vain 7-12 kg ja saman mittaisilla ihmisillä vaihteluväli lasketaan sadoissa grammoissa. Älä siis yritä väittää 10 kilon painoeron johtuvan paksuista luista...
Eihän siinä ole kyse vain luista. Jos ihmisellä on oikeat ladonovihartiat (eli siinä isot luut) niin luuletko hänen selkänsä olevan yhtä kapea kuin kapeaharteisella ihmisellä? Eli siinä hartioiden alla olisi sivuilla jokin kuoppa? Hänellä on varmaan myös pitkät kylkiluut ja niiden luiden välissä ei ylläri pylläri ole ilmaa vaan ihan jotain ainetta, joka painaa. Toki jos läskiä ei juurikaan ole tällaisellakin ruumiinrakenteella pääsee ihan normaaliin painoindeksiin eli lihavuutta ei tällä selitetä. Mutta tämä juuri selittää miksi samanpituiset ihmiset voivat painaa ihan eri verran ja tämä siis painoindeksitaulukossa huomoidaan, kun normaalin vaihteluväli on monta, monta kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Minua pidetään hoikkana, olen 172cm ja noin 72kg, eli indeksien mukaan normaalin ylärajoilla. Treenaan salilla, minulla on kapea vyötärö ja pitkät raajat, ja lisäksi pukeudun esimerkiksi paksuja reisiä häivyttäen.
Mulla sama, kun oli sama painoindeksi. Toki olin varmaan verrattain pieni, mutta kuitenkin selvästi painoindeksitaulukon mukaan ylipainoa lähestyvä. Mulla on x-vartalo ja painosta riippumatta kapea vyötärö muuhun kroppaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
En tiedä, ei kukaan oo koskaan kysynyt/arvuutellut mun painoa 😃
Ei taida olla vientiä.
Ei, eikä kiinnostakaan. Oon erakko 😂
Vierailija kirjoitti:
Mua pidetään laihana. Hämmentää. Mahassa on makkara ja reidet löllyy. Monella on ihan vääristynyt kuva normaalipainosta.
t. N32v 170cm/61kg/V72cm
No esim sinulla...
No en ole. Ihan näytän siltä, minkä painonen olen.
T: tuntematon
En. Tuo tilanne taitaa syntyä vain silloin, kun jollain on paljon painoa reisissä. Kilot piiloutuu sinne helposti. Itse olen hoikkakoipinen. Painoni arvioidaan olevan 60 kg, kun oikeasti painan 52 kg.
Vierailija kirjoitti:
Olen 172 cm / 57 kg. Olen alipainon rajoilla ja näytän myös laiheliinilta.
Minä olen 168 cm / 52 kg ja myös alipainon rajoilla. Omasta mielestäni näytän ihan normaalilta. Reidet leviävät istuessa, maha joskus pömpöttää ja kylkiluut eivät paista läpi. Siksi vähän yllätyin omasta BMI:stä, että mikä alipainoinen minä muka olen. 😄 Ja jos en ihan väärin muista, niin parikymmentä vuotta sitten alipainon raja oli BMI 17, ei BMI 18,5 kuten nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mielestäni hoikemman näköinen kuin BMI n mukaan olen.
Mutta mun paino arvataan silti usein väärin. Yleensä miehet pitää mua 10 kg hoikempana kuin olen, mutta naiset osaa arvioida paremmin.
Miten nää painoasiat tulee usein puheeksi? En muista puhuneeni omasta painostani koskaan kenenkään kanssa enkä tiedä kuinka painavaksi ihmiset olettaa mut.
Tinderissä mies saattaa kysyä
Kertoo miehestä aika paljon tuollaisen kysyminen. Blokkaisin.
Miksi bmi:stä edelleen edes jauhetaan? Se toimii jotenkin vain keskimittaisille ja ei urheilullisille.
Jos olet pitkä tai lihaksikas, se ei ole edes läs toimiva mittari.
Vierailija kirjoitti:
Mua pidetään laihana. Hämmentää. Mahassa on makkara ja reidet löllyy. Monella on ihan vääristynyt kuva normaalipainosta.
t. N32v 170cm/61kg/V72cm
Pick me girl ilmoittautuu!
Vierailija kirjoitti:
En. Tuo tilanne taitaa syntyä vain silloin, kun jollain on paljon painoa reisissä. Kilot piiloutuu sinne helposti. Itse olen hoikkakoipinen. Painoni arvioidaan olevan 60 kg, kun oikeasti painan 52 kg.
Pukeutuminenkin vaikuttaa. Jos on tiimalasi isoilla rinnoilla eikä pukeudu tyköistuvasti niin että vyötärö erottuu, voi tulla naisesta paljon isompi vaikutelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 168 cm / 52 kg ja myös alipainon rajoilla. Omasta mielestäni näytän ihan normaalilta. Reidet leviävät istuessa, maha joskus pömpöttää ja kylkiluut eivät paista läpi. Siksi vähän yllätyin omasta BMI:stä, että mikä alipainoinen minä muka olen. 😄 Ja jos en ihan väärin muista, niin parikymmentä vuotta sitten alipainon raja oli BMI 17, ei BMI 18,5 kuten nykyään.
Muistat väärin. Parikymmentä vuotta sitten alipainon yläraja oli 20. Sitä on laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi bmi:stä edelleen edes jauhetaan? Se toimii jotenkin vain keskimittaisille ja ei urheilullisille.
Jos olet pitkä tai lihaksikas, se ei ole edes läs toimiva mittari.
Suuri osa ihmisistä nyt vaan on keskimittaisia. Lapsille on omansa.
Siinä normaalipainossa on tarkoituksella kymmenien kilojen skaala.
Eikä bmi ole missään vaiheessa tarkoittanut, että bmi:n mukaan normaalipainoisen olisivat sinun tai jonkun muun mielestäsi hyvännäköisiä.
Normaalipainon alue on varsin laaja. Painoindeksien 18,5 ja 25 väli on parikymmentä kiloa. Väljät normaalipainon rajat kuvastavat sitä, ettei ole olemassa tarkasti määriteltävää ihannepainoa, vaan paino voi olla täysin sopiva laajemmissa rajoissa. Näihin rajoihin mahtuvat miehet ja naiset, tukevarakenteiset ja hoikkarakenteiset.
Mulla on kapea vyötärö. Ja kapeat, pitkät jalat ja kädet. Jos korostan pukeutuessa vyötäröä ja jalkoja ja käsiä, mun pieni pömppömaja ja pyöreä pylly jää piiloon. Silloin mua kuvaillaan hoikaksi. Mielestäni olen hyvin normaali, ellen jopa vähän pulska.
171/68, 98-70-98
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 on vaarallisen alipainon raja.
. . .
Jos painoindeksi on alle 18,5, se merkitsee liiallista laihuutta. Sen syynä voi olla jokin pitkällinen sairaus tai laihuushäiriö eli anoreksia. Jos varsinaista sairautta ei ole, mutta painoindeksi on laskenut alle 18,5:n, pitää hakeutua lääkäriin. Jos paino muutamassa kuukaudessa on laskenut yli 20:n tasolta reilusti, on varminta mennä lääkäriin jo painoindeksin lähestyessä 19:ää.
Painonindeksin arvo 17 tai sen alle merkitsee vaarallista aliravitsemusta, jolloin on heti hakeuduttava hoitoon.
Miehet tietää hyvin tarkkaan paljonko naiset painaa, mutta on kohteliaampaa sanoa aina vähemmän, ja reilusti.