Oletko paljon hoikemman näköinen kuin oletkaan BMI:n mukaan? Eikö kukaan ikinä uskoisi että oikeasti painat niin todella paljon!
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kapea vyötärö. Ja kapeat, pitkät jalat ja kädet. Jos korostan pukeutuessa vyötäröä ja jalkoja ja käsiä, mun pieni pömppömaja ja pyöreä pylly jää piiloon. Silloin mua kuvaillaan hoikaksi. Mielestäni olen hyvin normaali, ellen jopa vähän pulska.
171/68, 98-70-98
Hoikka ei tarkoitakaan laihaa, vaan sutjakkaa jolla on kapea vyötärö.
Voi olla, omasta mielestä en ole edes hoikka.
Olen hoikemman näköinen kuin mitä vaaka sanoo. Olen ihan liian laiha, jos bmi laskee alle 24. Läheiset kauhistelee ja omaan silmäänkin kasvot näyttää kummallisilta.
Kun menin synnyttämään nuorinta lastani niin kätilö punnitsi minut ja totesi, että vaaka on rikki etkä voi painaa noin paljon. Olin kuitenki neuvolassa painanut ihan saman.
Miehet ei tiedä ainakaan mitään. Yksikin sanoi, että yli 50 kg olisi jo paljon. Huomautin itse painavani 59 kg ja tää oli ihan järkyttynyt, kun "ethän sä ole yhtään ylipainoinen!"
Me oltiin menossa kuumailmapalloajelulle ja mies joutui antamaan meidän painot jo varausvaiheessa, oli arvioinut mun 15Kg kevyemmäksi kuin olen, piti sitten soittaa perään ja korjata asia....
Mies oli sanonut 55kg... olen 173 pitkä ja sporttinen, joten en ole painanut noin vähää sitten teinivuosien.
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei tiedä ainakaan mitään. Yksikin sanoi, että yli 50 kg olisi jo paljon. Huomautin itse painavani 59 kg ja tää oli ihan järkyttynyt, kun "ethän sä ole yhtään ylipainoinen!"
En tiedä mistä tämä 50kg on iskostunut miesten mieliin naisten ihannepainoksi? Jollekin alle 165cm pitkälle varmaan ihan jees mutta pidemmälle jo alipainoa.
Mä luulen että naisten paino on vähän kuin meikki, miehet eivät osaa arvioida kuinka paljon nainen painaa, eikä sitä paljonko hänellä on meikkiä jos ei kyse ole todella isosta ylipainosta ja täydestä sotamaalauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että naisten paino on vähän kuin meikki, miehet eivät osaa arvioida kuinka paljon nainen painaa, eikä sitä paljonko hänellä on meikkiä jos ei kyse ole todella isosta ylipainosta ja täydestä sotamaalauksesta.
Ehkä miehet osaavat paremmin arvioida miehen muotoisten painoja, eli kun ei ole kurveja mukana.
En mäkään osaa arvioida miesten painoja yhtä hyvin kun naisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehet osaavat paremmin arvioida miehen muotoisten painoja, eli kun ei ole kurveja mukana.
En mäkään osaa arvioida miesten painoja yhtä hyvin kun naisten.
Hyvä pointti!
BMI on täysin normaalipainoinen, silti ihmiset kutsuvat minua "pieneksi", "hyvin hoikaksi" jne. Ei mun luutkaan mitkään keijun luut ole. Jostain syystä näytän silti ihmisten silmissä tosi hoikalta, ehkä rasva ei kerry kasvoihin ja kedät/jalat on hoikat. Omissa silmissä näytän täysin normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
BMI on täysin normaalipainoinen, silti ihmiset kutsuvat minua "pieneksi", "hyvin hoikaksi" jne. Ei mun luutkaan mitkään keijun luut ole. Jostain syystä näytän silti ihmisten silmissä tosi hoikalta, ehkä rasva ei kerry kasvoihin ja kedät/jalat on hoikat. Omissa silmissä näytän täysin normaalilta.
Ja siis olen 167 cm pitkä ja paino vaihdellut viime vuosina n. 55-58 kg välillä. Tällä hetkellä olen raskaana 62 kg.
En tiedä.
Esikoista odottaessa kokenut neuvolatäti kyllä ihmetteli laskemaansa bmi-lukemaa, hänen mukaansa minä en näyttänyt niin isolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen 167 cm pitkä ja paino vaihdellut viime vuosina n. 55-58 kg välillä. Tällä hetkellä olen raskaana 62 kg.
Mulla sama pituus ja painoa n.56kg. Ja ihan kauhistellaan kun olen niin laiha.
Mutta toisaalta, me voitaisiin painaa yli 10kg enemmän (ilman raskausmahaa) ja olla silti normaalipainoisia, että ehkä (nykyään) näin kevyet normaalipainoiset on laihoja.
Mä olen normaalipainoinen, mutta kilot keskittyneet juuri vääriin paikkoihin. Siis kasvoihin ja vyötärölle. Näytän siis ylipainoiselta mielestäni. Eniten haittaa tuo kasvojen pulleus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin niissä iltapuluartikkeleissa otsikoilla "Uskoisitko, että hänkin on ylipainoinen" ne ihmiset oikeasti näyttävät hoikemmilta kuin ovat. Ne kuvat on vain poikkeuksetta sellaisia yläviistosta selkä kaarella otettuja duckfaceselfieitä, joista ei saa mitään käsitystä ihmisen kehosta. Voin lyödä aika paljon vetoa, että harva niistä ihmisistä suostuisi samaan juttuun, jos heistä otettaisiin realistiset kuvat suoraan edestä ja sivulta ja sitten kysyttäisiin, että uskoisitko henkilön BMI:n olevan 30. Varmaan aika moni uskoisi.
Tämä. Lisäksi ylipaino on niin yleistä, että siitä on tullut ihmisten silmissä normaali. Sata kiloa kuulostaa edelleen isolta, mutta satakiloinen näyttää katukuvassa aika tavalliselta eikä mitenkään herätä huomiota.
Kyllä herättää. Sata kiloa ei ole mitenkään normaalia ellei ole kyse todella pitkästä miehestä. Satakiloiset naiset todellakin näyttää valailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin niissä iltapuluartikkeleissa otsikoilla "Uskoisitko, että hänkin on ylipainoinen" ne ihmiset oikeasti näyttävät hoikemmilta kuin ovat. Ne kuvat on vain poikkeuksetta sellaisia yläviistosta selkä kaarella otettuja duckfaceselfieitä, joista ei saa mitään käsitystä ihmisen kehosta. Voin lyödä aika paljon vetoa, että harva niistä ihmisistä suostuisi samaan juttuun, jos heistä otettaisiin realistiset kuvat suoraan edestä ja sivulta ja sitten kysyttäisiin, että uskoisitko henkilön BMI:n olevan 30. Varmaan aika moni uskoisi.
Tämä. Lisäksi ylipaino on niin yleistä, että siitä on tullut ihmisten silmissä normaali. Sata kiloa kuulostaa edelleen isolta, mutta satakiloinen näyttää katukuvassa aika tavalliselta eikä mitenkään herätä huomiota.
Kyllä herättää. Sata kiloa ei ole mitenkään normaalia ellei ole kyse todella pitkästä miehestä. Satakiloiset naiset todellakin näyttää valailta.
No riippuu ruumiinrakeenteesta, pituudesta ja siitä onko se 100 kiloa lähinnä läskiä vai onko suht lihaksikas.
Mutta mua kyllä ihmetyttää miten kaikki muka tietää jokaisen random vastaantulijan painon. Mä tiedän omani, lasten kutakuinkin plus yhden miespuolisen duunikaverin joka laihduttaessaan toitottaa sitä kovaan ääneen päivittäin, muiden painoista mulla ei ole hajuakaan, eikä kyllä kiinnostustakaan. Ei kuulu mulle/muille mitä kukin painaa.
Juu. Bmi on 20, mutta kylkiluut, lonkkaluut, solisluut ja vatsalihakset paistaa. Ihmiset olettaa, että bmi olisi jossain 18 tuntumassa. Lihasmassa.
En usko että esim fwb:ni uskoo mun painavan lähemmäs 80 kg...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, joka ihan nuoresta saakka (oltiin suunnilleen saman pituisia) painoi aina 10 kg enemmän kuin minä ja jos meitä silmämääräisesti arvioitiin, niin jokainen sanoi, että ystäväni oli minua laihempi. Minä olen pieniluinen (nilkat ja ranteet ohuet, pienet kädet, kengänkoko pieni jne), ystävälläni paljon paksummat luut nilkoissa ja ranteissa, isot kädet ja jalat.
Joten kyllä rakenteellisella seikoilla on iso vaikutus myös painoon. Omaa lastani neuvolassa aina kommentoitiin, että on paljon painavampi miltä näyttää päällepäin :) Moni aina yllättyi kun nosti hänet syliinsä. Täyttä tavaraa ilmeisesti, hän ei tosin ole edes mikään isoluinen, joten en tiedä mikä hänessä painoi.
Luiden painoeroilla ei ole käytännössä mitään vaikutusta ihmisen painoon. Luuranko on erittäin kevyt rakenne. Aikuisen luuranko painaa vain 7-12 kg ja saman mittaisilla ihmisillä vaihteluväli lasketaan sadoissa grammoissa. Älä siis yritä väittää 10 kilon painoeron johtuvan paksuista luista...
Tämä on todella rasittava väite. Järkikin kun sanoo, että kyseessä ei ole raskasluisuus vaan rakenteellinen ero. Tällä tarkoitetaan siis sitä, että on esimerkiksi harteikas ja ero näkyy toki kaikkialla kehossa: käsistä varpaisiin. Näinollen kaikki se, mikä ne luut täyttää jänteistä lihaksii aina ihoa myöten on tilavuudeltaan - ja kyllä! - ilman muuta painoltaakin enemmän. Käypä vaikka punnitsemassa kaksi säkäkorkeudeltaa samankokoista koiraa, jolla on sama rasva%, mutta ERILAINEN RAKENNE.
Ai että olen kypsä keskustelemaan tästä. Minulle aihe on sinällään ihan sama. Tai siis ei se tietenkään ole sama, koska olen harteikas ja hemmetin vahva nainen. Ja todella iloinen ja ylpeä tästä, koska vahvuuteni ennustaa hyvää toimintakykyä ja elinvoimaisuutta iäkkäänä. Mutta näiden vänkääjien aivottomuus jaksaa aina ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
X-vartalomalli on armeliaampi kuin omena, kun paino jakaantuu esteettisemmin.
Juuri näin. Minun ystävä painaa minua lähes 10 kg enemmän, mutta on paljon pienemmän näköinen, koska paino jakautuu ympäri kroppaa tasaisesti. Minulla taas sitten on todella lyhyt selkä ja kaikki on jämähtänyt keskivartaloon (vatsa, rinnat, käsivarret), joten näytän tukevammalta. BMI kuitenkin normaalipainossa.
Hoikka ei tarkoitakaan laihaa, vaan sutjakkaa jolla on kapea vyötärö.