Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko paljon hoikemman näköinen kuin oletkaan BMI:n mukaan? Eikö kukaan ikinä uskoisi että oikeasti painat niin todella paljon!

Vierailija
05.09.2023 |

Miten on

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, joka ihan nuoresta saakka (oltiin suunnilleen saman pituisia) painoi aina 10 kg enemmän kuin minä ja jos meitä silmämääräisesti arvioitiin, niin jokainen sanoi, että ystäväni oli minua laihempi. Minä olen pieniluinen (nilkat ja ranteet ohuet, pienet kädet, kengänkoko pieni jne), ystävälläni paljon paksummat luut nilkoissa ja ranteissa, isot kädet ja jalat. 

Joten kyllä rakenteellisella seikoilla on iso vaikutus myös painoon. Omaa lastani neuvolassa aina kommentoitiin, että on paljon painavampi miltä näyttää päällepäin :) Moni aina yllättyi kun nosti hänet syliinsä. Täyttä tavaraa ilmeisesti, hän ei tosin ole edes mikään isoluinen, joten en tiedä mikä hänessä painoi.

Luiden painoeroilla ei ole käytännössä mitään vaikutusta ihmisen painoon. Luuranko on erittäin kevyt rakenne. Aikuisen luuranko painaa vain 7-12 kg ja saman mittaisilla ihmisillä vaihteluväli lasketaan sadoissa grammoissa. Älä siis yritä väittää 10 kilon painoeron johtuvan paksuista luista... 

Olin juuri tulossa kertomaan saman :) Tosiaankin saman pituisten ihmisten luurankojen paino eroaa vain muutamilla sadoilla grammoilla. Tämän tiedon voi ihan netistä jokainen kaivaa. 

Kuten täällä on jo sanottu aikaisemmin, niin ero painossa ei tule luiden itsensä painosta vaan luiden määräämän rakenteen painosta. Ajattele vaikka Russel Crowea Gladiattorin aikaan ja Orlando Bloomia Taru sormusten herrasta leffassa. Herrojen pituus on melkein sama (182 vs 180 cm), mutta painoa ei varmasti ole sama ihan rakenteellisten erojen takia. Ero painossa johtuu eroista rakenteessa (ja myös lihasten koossa) ja ns vanhan kansan kuvauksessa Russelilla on 'painavat luut' ja Orlandolla 'kevyet luut'.

Ansiokkaasti tiesitkin, että se painoero tulee lihaksista eikä luista. Miksi sitten sanoisit, että Russelilla on painavat luut, kun tiedät, että hän on vetänyt jäätävän määrän punttia saadakseen lihasmassansa ylös?

Ihan sama kuin, jos tiedät, että henkilö on painavampi, koska hänellä on paljon läskiä. Miksi väittäisit, että hänellä on painavat luut? Joo, se saattaa olla vanhan kansan kohteliaampi ilmaus sille, että mahaa on kertynyt, mutta ei siinä mitään totuuspohjaa ole. 

Russelilla on suurempien lihasten lisäksi leveämmät hartiat, leveämpi rintakehä, leveämpi lantio, paksummat ranteet jne verrattuna Orlandoon. 'Painavat luut' kuvastaa siis eroa henkilön rakenteessa eikä mahan koossa/läskin määrässä. En tiedä miksi ajattelet toisin.

Vierailija
42/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ystävä, joka ihan nuoresta saakka (oltiin suunnilleen saman pituisia) painoi aina 10 kg enemmän kuin minä ja jos meitä silmämääräisesti arvioitiin, niin jokainen sanoi, että ystäväni oli minua laihempi. Minä olen pieniluinen (nilkat ja ranteet ohuet, pienet kädet, kengänkoko pieni jne), ystävälläni paljon paksummat luut nilkoissa ja ranteissa, isot kädet ja jalat. 

Joten kyllä rakenteellisella seikoilla on iso vaikutus myös painoon. Omaa lastani neuvolassa aina kommentoitiin, että on paljon painavampi miltä näyttää päällepäin :) Moni aina yllättyi kun nosti hänet syliinsä. Täyttä tavaraa ilmeisesti, hän ei tosin ole edes mikään isoluinen, joten en tiedä mikä hänessä painoi.

Luiden painoeroilla ei ole käytännössä mitään vaikutusta ihmisen painoon. Luuranko on erittäin kevyt rakenne. Aikuisen luuranko painaa vain 7-12 kg ja saman mittaisilla ihmisillä vaihteluväli lasketaan sadoissa grammoissa. Älä siis yritä väittää 10 kilon painoeron johtuvan paksuista luista... 

Olin juuri tulossa kertomaan saman :) Tosiaankin saman pituisten ihmisten luurankojen paino eroaa vain muutamilla sadoilla grammoilla. Tämän tiedon voi ihan netistä jokainen kaivaa. 

Kuten täällä on jo sanottu aikaisemmin, niin ero painossa ei tule luiden itsensä painosta vaan luiden määräämän rakenteen painosta. Ajattele vaikka Russel Crowea Gladiattorin aikaan ja Orlando Bloomia Taru sormusten herrasta leffassa. Herrojen pituus on melkein sama (182 vs 180 cm), mutta painoa ei varmasti ole sama ihan rakenteellisten erojen takia. Ero painossa johtuu eroista rakenteessa (ja myös lihasten koossa) ja ns vanhan kansan kuvauksessa Russelilla on 'painavat luut' ja Orlandolla 'kevyet luut'.

Onko ihmisillä eri painoiset luut riippuen esim lihasten tai läskin määrästä, kun sinun piti erikseen korostaa, missä vaiheessa uraansa näitä ihmisiä pitää vertailla?

Ei, luut eivät ole eri painoiset riippuen lihasten tai läskin määrästä vaan halusin sanoa, että saman pituinen ihminen voi painaa eri määrä luiden määrämän rakenteen vuoksi. Halusin lisäksi lukijoiden vertaavan henkilöitä silloin, kun molemmat olivat suhteellisen nuoria ja hyvässä kunnossa eikä niin, että joku tulee tänne heti huutamaan 'Oletko nähnyt Russelin kuvia tältä vuodelta. Sehän on ihan jäätävä läski eikä mikään painava luinen*.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pituus on esim 170cm

Mutta toisella on hartiat 40cm ja toisella 50cm

Niin kumpi todennäköisesti painaa enemmän samalla rasvaprosentilla?

Aivan se leveämpi ja kuvittele vielä että sillä samalla leveäharteisella on vielä leveä lantio, sääret ja ranteet. Joten lopeta se luissa ei ole eroja jankkaus vai oletko lukutaidoton?

Vierailija
44/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eihän se nyt herrajumala johdu luitten PAINOSTA.

vaan luitten muodostamasta rakenteesta.

pitkä ihminen pitemmillä luilla painaa enemmän kuin vastaava lyhyt ihminen lyhyemmillä luilla.

samalla tavalla se menee leveys ja syvyyssuuntaan

OK. Sinä olet ylipainoinen vain koska sinulla on isot luut. Selvä. Uskotaan sitten, jos se tekee sinut onnelliseksi.

Hienosti käyty henkilöön kun ei ymmärretä sisältöä :D

Vierailija
45/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pituus on esim 170cm

Aivan se leveämpi ja kuvittele vielä että sillä samalla leveäharteisella on vielä leveä lantio, sääret ja ranteet. Joten lopeta se luissa ei ole eroja jankkaus vai oletko lukutaidoton?

Jep. Hyvin selitetty, mutta en tiedä, pitääkö näille jankkaajille oikeasti piirtää kuva, kun eivät tajua.

Lisäksi ihminen on kolmiulotteinen. Eli ei ole kyse vain kehon pituudesta ja leveydestä, vaan se ns syvyyskin pitää ottaa huomioon.

Vierailija
46/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla päinvastoin. Bmi juuri normaali murra nöytän siltä että olisi 30. Kiitos vatsan seudun.

Vierailija
47/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

En tiedä, ei kukaan oo koskaan kysynyt/arvuutellut mun painoa 😃

Ei taida olla vientiä.

Vierailija
48/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiokkaasti tiesitkin, että se painoero tulee lihaksista eikä luista. Miksi sitten sanoisit, että Russelilla on painavat luut, kun tiedät, että hän on vetänyt jäätävän määrän punttia saadakseen lihasmassansa ylös?

Ihan sama kuin, jos tiedät, että henkilö on painavampi, koska hänellä on paljon läskiä. Miksi väittäisit, että hänellä on painavat luut? Joo, se saattaa olla vanhan kansan kohteliaampi ilmaus sille, että mahaa on kertynyt, mutta ei siinä mitään totuuspohjaa ole. 

Russelilla on suurempien lihasten lisäksi leveämmät hartiat, leveämpi rintakehä, leveämpi lantio, paksummat ranteet jne verrattuna Orlandoon.

Niin on. Niiden lihasten ansiosta.

https://www.quora.com/Does-the-Skeleton-have-the-same-shape-for-all-hum…

"The skeleton is primary in determining the shape of our species, but the differences from one person to another lie more in muscle and fat."

Suomeksi, luuranko määrittelee lähinnä ihmislajin muodon, yksilöiden väliset erot muodostuvat lihaksista ja rasvasta.

Vierailija
49/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mielestäni hoikemman näköinen kuin BMI n mukaan olen.

Mutta mun paino arvataan silti usein väärin. Yleensä miehet pitää mua 10 kg hoikempana kuin olen, mutta naiset osaa arvioida paremmin.

Miehet yleensä arvioi naisten painot alakanttiin. Joko eivät hahmota ollenkaan, tai yrittävät olla kohteliaita.

Vierailija
50/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihmisillä eri painoiset luut riippuen esim lihasten tai läskin määrästä, kun sinun piti erikseen korostaa, missä vaiheessa uraansa näitä ihmisiä pitää vertailla?

Ei, luut eivät ole eri painoiset riippuen lihasten tai läskin määrästä vaan halusin sanoa, että saman pituinen ihminen voi painaa eri määrä luiden määrämän rakenteen vuoksi.

Luut eivät määrää rakennetta, vaan lihakset ja rasva.

Vierailija
51/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pituus on esim 170cm

Se leveäharteinen, koska hänellä on 10 cm leveyden verran enemmän lihasta. Huomaathan että hartioiden leveys tulee lihaksistosta, ei luuston rakenteesta.

Vierailija
52/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pituus on esim 170cm

Jep. Hyvin selitetty, mutta en tiedä, pitääkö näille jankkaajille oikeasti piirtää kuva, kun eivät tajua.

Lisäksi ihminen on kolmiulotteinen. Eli ei ole kyse vain kehon pituudesta ja leveydestä, vaan se ns syvyyskin pitää ottaa huomioon.

Ja se syvyys muodostuu lihaksesta ja rasvasta, ei luustosta.

Vierailija
53/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, minkä painoiseksi minut arvioidaan, mutta paljon isokokoisemmaksi aina kuitenkin.

Esim. jos joku tuo työpaikalle kirppisvaatteita ja haluaisin sovittaa niitä myös, niin aina sanotaan, että ei ne minulle mahdu. Välillä olen sitten sovittanut ja sanonut, että olisin muuten ottanut, mutta on liian suuri minulle. 

Usein jossakin kaupassakin tyrkytetään vaatteesta L-kokoa ja se on sitten ihan teltta päällä, joku M- tai S-koko sopivampi.

Tai sitten vain pingottaudut liian pieniin vaatteisiin. Ei vaatekauppojen myyjät arvioi systemaattisesti ihmisen kokoa montaa numeroa väärin. Kyllä he aika hyvin osaavat sanoa, mikä on oikea koko. 

En pingottaudu. Viimeksi ostin housut ja sain ekaksi koon 42. Ostin ne housut koossa 38.

Vierailija
54/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 172 cm / 57 kg. Olen alipainon rajoilla ja näytän myös laiheliinilta.

Vierailija
55/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 175cm pitkä mies ja painoni on heitellyt 60-75 kilon välillä, aina olen saanut kuulla olevani liian laiha vaikka BMI:t oli kunnossa tuolla painavimmassa vaiheessa.

Vierailija
56/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on väärä sana, mutta muutaman kerran olen törmännyt ihmettelyyn, kun olen sanonut painoni ja kysytty, että oikeastikko.

Ehkä johtuu siitä, että olen tasapaksu, läskit jakautuu käsivarsista pohkeisiin ja välille.

Joskus olen verrannut itseäni samanpainoiseen, joka on keskivartalolihava, niin ehkä sitten siihen verrattuna näytän vähän kevyemmältä

Josta tulikin mieleen, että kertokaa nyt ihmeessä, miten toiset lihoo vain keskeltä ja jalat on kuitenkin hoikat ja nätit ja voi pitää huoletta hametta/shortseja?

Itse olen tasaisesti läskipunkero ja ei huvita pitää mitään shortseja yms, kun on paksut pohkeet. Ja jos yhtään laihdun, tuntuu heti että lähtee rinnoista, joihin myöskään ei ole läskit menneet, vaan ihan B-kuppi olen. Ja pohkeet ja reidet edelleen paksut.

Että tälläinen ratapölkky täällä.

Vierailija
57/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 171 cm ja laihduin kerran sairauden ja stressin johdosta 59-kiloiseksi. Ihmiset taivasteli, kuinka laiha olen ja kuinka aliravitulta näytän. Läskiä tai ylimääräistä ei ollut missään tippaakaan, vaan pikemminkin iho oli kuopalla. Painoindeksin mukaan en silloin ollut alipainoinen.

Nyt 70 kg, vaatekoko S-M ja kroppa sopusuhtainen, ei mielestäni edelleenkään ylimääräistä missään. Vaikka paino siis normaalipainon ylärajoilla.

Että joo, ehkä näin on, että painan aina enemmän miltä näyttäå.

Vierailija
58/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Lääkäri arvioi painoni 10kg suuremmaksi kuin se oli.

Vierailija
59/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pidetään laihana. Hämmentää. Mahassa on makkara ja reidet löllyy. Monella on ihan vääristynyt kuva normaalipainosta.

t. N32v 170cm/61kg/V72cm

Vierailija
60/103 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se bmi pitää lähes aina paikkansa ellei kyse ole oikeasti lihaksikkaista, oikeasti urheilevista ihmisistä. 

Monihan osaa käyttää filttereitä, meikkiä ja laittaa korkeavyötäröiset farkut jalkaan. Tämä ei tee kenestäkään normaalipainoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi