AMK Yhteishaku syksy 2023
Haku tammikuun koulutuksiin on käynnissä ja päättyy 14.9. muita hakijoita ja kokeeseen valmistautuvia?
Kommentit (1613)
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei tuloskirje aiheuttanut omissa kohteissa juuri mitään liikkumista varasijoilla. Porukka siis tosiaan nykyään täsmällisesti hakee tasan siinä järkässä kun kiinnostaa eikä oikeastaan ota alempia kohteita vastaan (ainakaan mun hakukohteissa). Valintakoetulosten julkistaminen liikutti sijoja paljon, mutta muuten on ollut hiljaista jumittamista koko syksy.
Ihan toivottavaa, että haetaan siinä järjestyksessä. Jos alkaa hakutoiveiden kanssa kikkailemaan, voi päätyä opiskelemaan paikkaan, jonne ei olisi halunnut. Sitten lopetetaan kesken ja joku muu menetti paikan.
Itku tulee. Monimuoto-opiskelijana hallitusohjelman vuoksi tämä olisi ollut mahdollisesti viimeinen syrjä vaihtaa alaa nopeallakin aikataululla.
Saa nähdä miten käy opintovapaan kanssa jos ei paikkaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vaan olla kärsivällinen ja odottaa perjantai kello 15 jolloin viimeistään on paikka otettava vastaan ilmeisesti sen jälkeen alkaa tapahtumaan
Ei ala, meidän jonottajien paikat vain peruuntuvat ja sillä hyvä.
nyt opiskelupaikan saaneilla paikan vastaanottamisen määräaika on 1.12. yleensä tämän jälkeen varasijajonot saattavat liikkua jonkin verran, koska opiskelupaikkoja jää myös vastaanottamatta. Varasijavalinta päättyy 12.12.
Näin vastattiin hakijapalvelusta eli teoriassa toivo elää 12.12 asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä ettei tuloskirje aiheuttanut omissa kohteissa juuri mitään liikkumista varasijoilla. Porukka siis tosiaan nykyään täsmällisesti hakee tasan siinä järkässä kun kiinnostaa eikä oikeastaan ota alempia kohteita vastaan (ainakaan mun hakukohteissa). Valintakoetulosten julkistaminen liikutti sijoja paljon, mutta muuten on ollut hiljaista jumittamista koko syksy.
Ihan toivottavaa, että haetaan siinä järjestyksessä. Jos alkaa hakutoiveiden kanssa kikkailemaan, voi päätyä opiskelemaan paikkaan, jonne ei olisi halunnut. Sitten lopetetaan kesken ja joku muu menetti paikan.
Tietysti, en mä sitä kommentoinutkaan onko se hyvä vai huono. Totesin vain että näin se selkeästi on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis, joku muu olis joka tapauksessa saanut sen paikan minkä se olis vaihtanut alempaan, eihän tossa muuten mitään liikettä tapahtuis edes..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vaan olla kärsivällinen ja odottaa perjantai kello 15 jolloin viimeistään on paikka otettava vastaan ilmeisesti sen jälkeen alkaa tapahtumaan
nyt opiskelupaikan saaneilla paikan vastaanottamisen määräaika on 1.12. yleensä tämän jälkeen varasijajonot saattavat liikkua jonkin verran, koska opiskelupaikkoja jää myös vastaanottamatta. Varasijavalinta päättyy 12.12.
Näin vastattiin hakijapalvelusta eli teoriassa toivo elää 12.12 asti
Juu, tuon on tiedossa kyllä, mutta hyvin pieni toivo se on.
Miksiköhän osa hyväksytyistä sitten jättää viime tippaan paikan vastaanoton, vaikka on ylimpään hakutoiveeseensa hyväksytty. Ei kai varasijoilla enää jonoteltaisi, jos kaikki paikat olisi jo vastaanotettu..
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän osa hyväksytyistä sitten jättää viime tippaan paikan vastaanoton, vaikka on ylimpään hakutoiveeseensa hyväksytty. Ei kai varasijoilla enää jonoteltaisi, jos kaikki paikat olisi jo vastaanotettu..
Osa varmasti pohtii, onko ylipäätään mahdollista ottaa opiskelupaikka vastaan. Enää ei ole läpihuutojuttu ilmoittaa itsensä poissaolevaksi ensimmäisenä lukukautena, vähän päteviä syitä tähän. Elämänmuutoksia voi tulla nopealla syklilläkin, niin se varmasti osa syynä näihin pohtijoihin. Jos on vielä ensikertalainen, on pelissä ensikertalaisuuden menetys, jos tietää, että opinnot tulevat syystä x keskeytymään.
Vierailija kirjoitti:
Itku tulee. Monimuoto-opiskelijana hallitusohjelman vuoksi tämä olisi ollut mahdollisesti viimeinen syrjä vaihtaa alaa nopeallakin aikataululla.
Tsemppiä, että saisit paikan! Eikös vielä ole keväänhaku viimeinen oljenkorsi tai väyläopinnot? Jos tähtäät opintovapaaseen ja aikuiskoulutustukeen...? Opintovapaan voit perua, jos haluat säästää myöhemmäksi, jos sitä myönnetty jo kevääksi?
Vierailija kirjoitti:
Jonotellaan, kunnes on 12.12. eli se pvm, jonne asti varasijoilta voidaan ottaa. Jo hyväksyttykin paikka kun voidaan perua. Esim mulla vipusessa näkyy että kaikki paikat on täynnä mutta silti edelleen jonotan, koska joku voi sittenkin muuttaa mielensä (teoriassa, käytännössä tonne ei ole koskaan otettu varasijoilta).
Vierailija kirjoitti:
No esim itse aikoinaan jännitin mun ekaa yliopistohakua niin paljon, etten uskaltanut katsoa tuloksia. Pelkäsin pettymystä niin paljon. Vasta vikana päivänä vikan tunnin aikana uskalsin avata opintopolun ja siellä se paikka odotti vastaanottamista 🙃 eli kaikenlaisia tilanteita voi olla, kun pidetään varasijoilla jännityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä, että saisit paikan! Eikös vielä ole keväänhaku viimeinen oljenkorsi tai väyläopinnot? Jos tähtäät opintovapaaseen ja aikuiskoulutustukeen...? Opintovapaan voit perua, jos haluat säästää myöhemmäksi, jos sitä myönnetty jo kevääksi?
Kiitos!
Keväällä jos haen, niin syksyllä alkaviin opintoihin tuo aikuiskoulutustuen epävarmuus on iso kysymys. Toki vaadittaisiin lakimuutos, että aikuiskoulutustuen lakkautus menee läpi. Omat resurssit ei vaan kestä opiskeluiden siirtämistä. Työpaikan sisällä on sovittu opintovapaasta ja siihen vaadittavat järjestelyt on tehty sitovasti.
Tsemppiä myös muille stressaavien valinta-aikojen seassa tarpoville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti, en mä sitä kommentoinutkaan onko se hyvä vai huono. Totesin vain että näin se selkeästi on mennyt.
Sori, tuli turhan kärkkäästi tuo teksti ulos. Onhan se totta, että näissä on välillä pelattu vähän niiden omien mahdollisuuksien sallimissa rajoissa. Joskus tuntuu, että yksi tekijä on myös se ettei tiedetä, mitä haluaisi opiskella tai tehdä työkseen. Ura-/ammatinvalintaohjaus voisi monessa tapauksessa auttaa oikeille linjoille.
Jännä, ettei paikkoja hyväksytä, eikä mitään tapahdu! Jos ei perjantaihin mennessä tapahdu hyväksyntää, niin kaippa ne jonot sitten lähtee liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, ettei paikkoja hyväksytä, eikä mitään tapahdu! Jos ei perjantaihin mennessä tapahdu hyväksyntää, niin kaippa ne jonot sitten lähtee liikkeelle.
Luultavasti jäljellä olevat paikat otetaan vasta pe, näin ainakin aiempina vuosina. Monesti jengi miettii jotain tässä välissä mut vikana päivänä sit ottaa sen paikkansa vihdoin sit vastaan, itse jään aina ekalle tai tokalle varasijalle (ensikertaisuuskiintiö on niin suuri, ettei sisään mahdu kuin pari jotain muuta).
Miten ne rstkoo noi tasapisteet? Oon todistusjonossa varalla samoilla pisteillä mikä on alaraja, miten joku voi olla sisällä ja minä (ja moni muu) ulkona niillä samoilla pisteillä?
Vierailija kirjoitti:
Miten ne rstkoo noi tasapisteet? Oon todistusjonossa varalla samoilla pisteillä mikä on alaraja, miten joku voi olla sisällä ja minä (ja moni muu) ulkona niillä samoilla pisteillä?
Aikaisemmin hain yhteen kohteeseen jossa kävi näin, kysyin sitten asiasta opintotoimistosta, niin vastasivat että arvalla meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin hain yhteen kohteeseen jossa kävi näin, kysyin sitten asiasta opintotoimistosta, niin vastasivat että arvalla meni.
Just! No ei ihme että olen ulkona, eipä ole koskaan ennenkään arpaonni suosinut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just! No ei ihme että olen ulkona, eipä ole koskaan ennenkään arpaonni suosinut :D
Sama täällä, ei oo suosinut ei! :D
t. Sama vastaaja