AMK Yhteishaku syksy 2023
Haku tammikuun koulutuksiin on käynnissä ja päättyy 14.9. muita hakijoita ja kokeeseen valmistautuvia?
Kommentit (1613)
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miksi pidät näitä amk tutkintoja turhana? Esimerkiksi sosionomilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä monellakin tavalla. Toki varhaiskasvatuksessa nimike hakee vielä omaa paikkaansa, mutta alan ammattilaiset ovat silti tarpeen. Työntekijä pula on melkein jatkuva. Ja karu faktahan on myös, että meillä suomessa palkka määräytyy aika pitkälti sen mukaan mitä nimikettä kannat mukanasi.
Ja tämä siis kyseiselle henkilölle joka käski hakea yliopistoon!
Täällä porukka saanu isoja pistemääriä, jopa yli 300.
Luulin että omassa AMK-valintakokeessa olisi maksimi 60 pistettä (20+10+10+20). Jännäksi menee tuloksia odotellessa. Kokeen hylkäystä ei toivoisi kenellekään, kovasta kilpailusta huolimatta. Minusta opiskelupaikan pitäisi olla taattu, jos valintakokeen yhteenlasketut pisteet riittävät, etenkin ensikertalaisten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain linkkiä vipuseen?
Ei suoraa linkkiä, mutta kannattaa tietokoneella kirjoittaa vaikka Googleen, Vipunen 2024 tai Vipunen pisterajat, riippuu kumpaa haet.
Puhelimella ja jopa tabletilla ei toimi, kun ei pysty vaihtamaan vuotta. Oletus 2023 niissä.
Pisteethän vaihtelevat sen taki paljon, että esim. sosionomi/sairaanhoitolinjalle on ollut kuusi suoritettavaa kategoriaa ja käsittääkseni tradenomiksi hakevat ovat suorittaneet neljä kategoriaa. Ammattikorkeakouluun.fi sivustolla voi käydä katsomassa, joka kategorian pisteskaalan ja alimmat hyväksytyt pisteet ja näin laskea montako osiota itse suoritti ja niistä laskea minipisteet yhteen niin sillä selviää oman tehdyn kokeen minipisteet. Itse suoritin kuusi kategoriaa ja minipisteet oli jotain n.180, että sai kaikki läpi ja itse sain reilu 300 pistettä ja jäin varasijoille...
Ei näköjään tässä pettymyksessä luonnistunut enää edes "minimipisteiden" kirjoittaminen, kun kolme kertaa kirjoitin minipisteet😂
Eli siis korjauksena vielä äskeiseen sönkötykseeni niin neljä kategoriaa tradenomiksi hakeneille minimipisteet, että koe menisi läpi on todellakin se 60 pistettä ja sitten sh/sosionomi minimipisteet on 120 pistettä.
HAMK ja insinööriopinnot, täältä tullaan! 🤗🥳
Ensimmäinen hakutoive odotteli opintopolussa vihreänä ! 😍😍
Valintakokeen pisteet: 281.149
Alimmat hyväksytyt pisteet: 244.927
Ja tarkennuksena, en ollut ensikertalainen hakija.
Tsemppiä odotukseen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä miksi pidät näitä amk tutkintoja turhana? Esimerkiksi sosionomilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä monellakin tavalla. Toki varhaiskasvatuksessa nimike hakee vielä omaa paikkaansa, mutta alan ammattilaiset ovat silti tarpeen. Työntekijä pula on melkein jatkuva. Ja karu faktahan on myös, että meillä suomessa palkka määräytyy aika pitkälti sen mukaan mitä nimikettä kannat mukanasi.
Olen itse sosionomi ja toki tuttavista on heitä paljon. Oikeasti hyviä töitä ei ole, toki jos ohjaajana haluaa olla töitä on, mutta ohjaajaksi otetaan myös lähihoitajia. Mielestäni tutkinto on turha, ja oikeasti on surullista että joku nuori hukkaa aikaa pyrkiessään opiskelemaan alaa, kun voisi päästä oikeasti hyvään työhön kun pyrkisi yliopistoon joko kasvatustieteelliseen tai sosiaalityöhön.Ei koulut tätä kerro kun haluavat porukkaa sisään. Sama koskee tradenomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sosionomi ja toki tuttavista on heitä paljon. Oikeasti hyviä töitä ei ole, toki jos ohjaajana haluaa olla töitä on, mutta ohjaajaksi otetaan myös lähihoitajia. Mielestäni tutkinto on turha, ja oikeasti on surullista että joku nuori hukkaa aikaa pyrkiessään opiskelemaan alaa, kun voisi päästä oikeasti hyvään työhön kun pyrkisi yliopistoon joko kasvatustieteelliseen tai sosiaalityöhön.Ei koulut tätä kerro kun haluavat porukkaa sisään. Sama koskee tra
Kunnon debbie downer siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, se siitä sitten. En pääse mihinkään, matemaattinen osio hylättiin liian vähäisen pistemäärän takia. :(
Voi ei :( Tämä pelottaa muakin kun meni suurin osa tehtävistä arvailuksi.. :/ Mistä näit pisteet?
Siinä valintakoepalkin kohdalla oli omat pisteeni (323.069) ja vieressä alimmat hyväksytyt pisteet (jotain 308) ja vieressä teksti että matemaattiset taidot hylätty.
Sama, luki että et saanut koulupaikkaa ja sit siellä että englanti hylätty
Minusta olisi oikein, jos hakijalle kerrotaan heti viimeisen valintakoepäivän jälkeen, että pääsikö hän läpi vai ei, ettei toista viikkoa tarvitsisi odottaa ja jännittää vain saadakseen tiedon hylkäyksestä. Koejärjestelmähän on sellainen automaattinen, että konehan pystyisi laskemaan pisteet heti. Joidenkin alojen kohdalla polkuopintoihinkin meni jo hakuaika umpeen.
Eli kannattaisi jatkaa työttömänä eikä ottaa tarjottua koulupaikkaa vastaan? Neuvoja pyydän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sosionomi ja toki tuttavista on heitä paljon. Oikeasti hyviä töitä ei ole, toki jos ohjaajana haluaa olla töitä on, mutta ohjaajaksi otetaan myös lähihoitajia. Mielestäni tutkinto on turha, ja oikeasti on surullista että joku nuori hukkaa aikaa pyrkiessään opiskelemaan alaa, kun voisi päästä oikeasti hyvään työhön kun pyrkisi yliopistoon joko kasvatustieteelliseen tai sosiaalityöhön.Ei koulut tätä kerro kun haluavat porukkaa sisään. Sama koskee tra
No täällä kuitenkin porukka odottaa kuin kuuta nousevaa pääsykoe tuloksiaan innoissaan. Niin ei viittitä lannistaa tunnelmaa kertomalla et ala mille joku just haki ja odottaa pääsyään on täysin turha :)
Vierailija kirjoitti:
Eli kannattaisi jatkaa työttömänä eikä ottaa tarjottua koulupaikkaa vastaan? Neuvoja pyydän
Tottakai otat vastaan jos sulle sellaista tarjotaan ja se ala sua kiinnostaa. Muiden mielipiteistä välittämättä. Sä elät omaa elämää ja teet itse niinkun parhaaksi näät! <3
Vierailija kirjoitti:
HAMK ja insinööriopinnot, täältä tullaan! 🤗🥳
Ensimmäinen hakutoive odotteli opintopolussa vihreänä ! 😍😍
Valintakokeen pisteet: 281.149
Alimmat hyväksytyt pisteet: 244.927
Paljon onnea! Sait todella hyvät pisteet, niin satojen hakijoiden joukosta yksi paikoista on nyt sinun.
Hei,
Mihin koulutukseen hait ja sait paikan, kun ei mulla vaan HAMK koulutuksiin ole tullut mitään pisteitä vielä. Opintopolkua päivittänyt päivätyökseni tämän viikon