Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi sanoi lapsille vain hei ja hei hei, eikä ollut heidän kanssaan

Vierailija
05.09.2023 |

Lapset odottivat pääsyä mummolaan. Sen piti olla kivaa. Mummo tervehti ovella ja siirtyi sitten tekemään jotain pakastusjuttuja. Olin läsnä sen 2 tuntia, lapset leikkivät vain keskenään. Sitten lähdimme, mummo sanoi hei hei ja sillä sipuli. Kertaakaan mummo ei käynyt juttelemassa lasten kanssa.

Vierailusta oli sovittu 3 päivää etukäteen.

Mitä mieltä?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teidän omassa käytöksessä ollut jotain sellaista, joka olisi voinut vaikuttaa mummon käytökseen? Mummo pakastaa marjoja keittiössä. Vieraat saapuvat. Vieraat menevät keskenään omiin oloihinsa muihin huoneisiin mummon jäädessä yksin keittiöön. Vieraat ovat muissa huoneissa lähes koko vierailun ajan. Lähtevät kotiin. 

Jos on jo aiemmin käynyt ilmeiseksi että anopin keittiöön ei saa mennä, ei kai ne vieraat sitten mene sinne.

Ja harvemmin kai vieraat keittiöön töihin kutsutaan?

Vieraat?

No ei sitten varmaan myöskään kukaan vieras mummo ala leikkimään vieraisilla olevien lastenkaan kanssa.

Vierailija
62/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot on siitä outoja, että heille lapsi ei ole ihme, vaan arkea. Siksi mummojen arki ei muutu, vaikka kodissa olisi lapsia eli sama meno jatkuu kuin noin 30 vuotta sitten. Pitää tiskata, siivota, pakastaa, kökkiä kasvimaalla ja katsoa Salattuja elämiä. Silloin aikoinaan omat lapset otettiin mukaan kotitöihin, nykylapsia ei saa ottaa, koska siitä voi tulla traumoja. Mummo vain ei osaa lopettaa elämistään siksi, miniä tuo lapsenlapset mukanaan, koska mummo ei ole oppinut, että lapset ovat maailman keskipiste, mummolle se keskipiste on elämä sellaisenaan.

Fiksumpi miniä olisi kysynyt, miten me voimme auttaa. Tyhmempi istuu kädet ristissä ja ihmettelee, että miksi tuo ei katsele lasten kanssa ruutua, vaan touhuaa omiaan.

Lisäksi 2 tuntia pakastamista on melkoinen rumba, siinä on mummo saanut tehdä monta asiaa, että saa työt tehtyä miniän arvostellessa vieressä.

Meillä mummo ei koskaan leiki lasten kanssa, vaan laittaa nämä kotitöihin.

Tätä mummoa ei saa auttaa keittiössä. Se on hänen valtakuntansa. Ap

Mummot kannattaa pyytää kylään omaan kotiinsa, näin mummolla on aikaa seurustella lasten kanssa, kun miniä passaa ja hoitaa vieraanvaraisuuden ja seurustelun ja mummo voi kestityttyä lapsiin.

Eikö mummo saisi seurustella aikuisten kanssa ollenkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teidän omassa käytöksessä ollut jotain sellaista, joka olisi voinut vaikuttaa mummon käytökseen? Mummo pakastaa marjoja keittiössä. Vieraat saapuvat. Vieraat menevät keskenään omiin oloihinsa muihin huoneisiin mummon jäädessä yksin keittiöön. Vieraat ovat muissa huoneissa lähes koko vierailun ajan. Lähtevät kotiin. 

Jos on jo aiemmin käynyt ilmeiseksi että anopin keittiöön ei saa mennä, ei kai ne vieraat sitten mene sinne.

Vieraat?

No ei sitten varmaan myöskään kukaan vieras mummo ala leikkimään vieraisilla olevien lastenkaan kanssa.

Normaalisti kun kutsutaan joku kylään, tarjotaan jotain ja keskustellaan ja ollaan yhdessä se vierailuaika.

Vierailija
64/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun appivanhempani sopivat kyläilystä kahden kuukauden varoajalla, ajoimme sinne 400 kilsan päähän huomataksemme että he oli lähteneet marjaan toiselle paikkakunnalle.

Eikä edes anteeksi pyydetty. Kiva ajella pienen lapsen kanssa tuntitolkulla turhaan.

Mitä tarkoitat kahden kk varoajalla?

Sovitteko oikein tarkan päivämäärän, milloin tulette, kaksi kk aikaisemmin?

Eikös olisi kannattanut sitten siinä vähän ennen sovittua päivää vielä soittaa, että olemme nyt sitten tulossa?

Ei kaikki varsinkaan vanhemmat ihmiset enää muista tuollaisia 2 kk aiemmin sovittuja juttuja, kyllä aina kannattaa varmistaa ennen lähtöä.

Ja varsinkin jos on vain sovittu joku epämääräinen aika, että tullaan sitten heinäkuun lopulla, niin oletetaanko näitten odottavan siellä joka ikinen päivä, että koska tulette?

Teidän se olisi pitänyt siinä lähempänä sovittua aikaa tarkentaa, koska tehän matkaan olitte lähdössä.

Omituista uusavuttomuutta taas kerran.

Paitsi että onko edes tosi koko juttu.

Vierailija
65/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastus on vakava asia. Pakastaja-Elvi on omassa suvussa tuttu käsite, eikä silloin sovi tunkea kylään, jos ei aio olla avuksi.0

Olisihan mummo voinut aamulla soittaa, että "Älkää tulko tänään, minä pakastan marjoja ja olen niin outo, että kaikille jäisi vain paha mieli". Ap

Kyseessä on miehesi äiti, etkä voinut kysyä, "painaako jokin mieltä kun olet niin hiljainen ja kireä?"

Ihmisillä on tosi oudot perhesuhteet Suomessa. Mistään ei puhuta. Vauvapalstalla sitten kauhistellaan omaa kohtaloa, vaikka olisi voinut avata suun siellä anoppilassa ja kysyä, mikä on vialla.

Hän on niin dominoiva, että tuollaista ei voi kysyä. Ap

Miksi miehesi ei hoida näitä vierailuja sopien äitinsä kanssa.

Vierailija
66/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraat?

Normaalisti kun kutsutaan joku kylään, tarjotaan jotain ja keskustellaan ja ollaan yhdessä se vierailuaika.

Onko ap kutsunut itse itsensä? Tyyliin olemme tulossa mikä päivä sopii? Vai onko anoppi soittanut ap:lle ja pyytänyt ko. päivänä kylään?

Vierailija
67/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö edes sinulle puhunut? Mielenosoitukseltahan tuo vaikuttaa. Normaali kohtelias ihminen seurustelee vieraiden kanssa.

Ei pahemmin puhunut minullekaan. Lähinnä käski, että anna tuosta tuo rasia tai sulje ikkuna. Olin 95% ajasta samassa huoneessa lasten kanssa, mummo oli uppoutunut hommiinsa keittiössä. Hän oli jotenkin kireä ( ei mitään syytä). Kerran hänellä soi puhelin ja hän oli tekopirteä puhelimeen.

Minusta hän otti ne pakastushommat vähän turhan vakavasti. Ap

Ja sinä otat koko vierailun turhan vakavasti.

Vierailija
68/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja me kaikki naiset emme ole luonnostamme mitään leikittäjiä. Itselläni on bonuslapsenlapsia, koska  olen vapaaehtoisesti lapseton, ja sen  onneksi kaikki tietävät. Nämä bonuslapset ovat kyllä ihan mukavia, mutta en minäkään heidän kanssa mitään osaa leikkiä, kun kylässä joskus käyvät. Seurustelen pääasiassa vanhempien kanssa, mutta toki voidaan yhdessä jotain ruokaa tms tehdä, mutta mitään lepertelyä tai lattialla konttaamista en todellakaan harrasta. Olen itse kasvanut sellaisen tavallisen perhe-elämän että lapset ovat ja tekevät siinä muun arjen ohessa, ei silloin vanhemmatkaan mitään leikkejä lasten kanssa ehtinyt tehtailla . Tekivät pitkää työpäivää, työviikot olivat silloin vielä 6 päiväisiä. Arjen askareet siihen päälle, ilman nykytekniikan vempeleitä. Marjassa käytiin, lauantai saunan jälkeen vähän yhteistä aikaa, siinäpä se . Ja ihan ihmisiä meistä kaikista tuli, ilman lepertelyjä ja hoploppeja.

Vierailija
69/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä, että olisi viimeinen vierailu.

Tämä. Emme menisi enää ikinä.

Vierailija
70/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sukupolvijuttu. Ei mun lapsuudessa 80-90 -luvulla ollut kauhea tyypillistä tehdä jotain lasten kanssa, vaan enemmän vanhemmat puuhailivat omiaan ja lapset auttelivat siinä sivussa tai puuhailivat omiaan. Nykyään vanhemmat osallistuu enemmän lasten touhuihin.

Vierailija
71/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ja me kaikki naiset emme ole luonnostamme mitään leikittäjiä. Itselläni on bonuslapsenlapsia, koska  olen vapaaehtoisesti lapseton, ja sen  onneksi kaikki tietävät. Nämä bonuslapset ovat kyllä ihan mukavia, mutta en minäkään heidän kanssa mitään osaa leikkiä, kun kylässä joskus käyvät. Seurustelen pääasiassa vanhempien kanssa, mutta toki voidaan yhdessä jotain ruokaa tms tehdä, mutta mitään lepertelyä tai lattialla konttaamista en todellakaan harrasta. Olen itse kasvanut sellaisen tavallisen perhe-elämän että lapset ovat ja tekevät siinä muun arjen ohessa, ei silloin vanhemmatkaan mitään leikkejä lasten kanssa ehtinyt tehtailla . Tekivät pitkää työpäivää, työviikot olivat silloin vielä 6 päiväisiä. Arjen askareet siihen päälle, ilman nykytekniikan vempeleitä. Marjassa käytiin, lauantai saunan jälkeen vähän yhteistä aikaa, siinäpä se . Ja ihan ihmisiä meistä kaikista tuli, ilman lepertelyjä ja hoploppeja.

Minäkään en ole leikkivä äiti. Se ei vaan ole minulle luontevaa. Tykkään kyllä lukea lapselle.

Vierailija
72/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun appivanhempani sopivat kyläilystä kahden kuukauden varoajalla, ajoimme sinne 400 kilsan päähän huomataksemme että he oli lähteneet marjaan toiselle paikkakunnalle.

Eikä edes anteeksi pyydetty. Kiva ajella pienen lapsen kanssa tuntitolkulla turhaan.

Eikös olisi kannattanut sitten siinä vähän ennen sovittua päivää vielä soittaa, että olemme nyt sitten tulossa?

Ei kaikki varsinkaan vanhemmat ihmiset enää muista tuollaisia 2 kk aiemmin sovittuja juttuja, kyllä aina kannattaa varmistaa ennen lähtöä.

Ja varsinkin jos on vain sovittu joku epämääräinen aika, että tullaan sitten heinäkuun lopulla, niin oletetaanko näitten odottavan siellä joka ikinen päivä, että koska tulette?

Teidän se olisi pitänyt siinä lähempänä sovittua aikaa tarkentaa, koska tehän matkaan olitte lähdössä.

Et sitten lukenut koko ketjua? Tuo lainaamasi täsmensi myöhemmin että tosiaan 2kk etukäteen oli aika sovittu, ennen kyläilyä soiteltu, viimeksi edellisenä päivänä "huomenna nähdään" hengessä. Ja sitten olivat häippässeet.

Vierailija
73/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nää taulapäät tajua, että ap:n vierailu oli sovittu. Se on pointtina tässä. Eri asia, jos ap olisi mennytkin kutsumatta yllättäen.

Epäystävällistä käyttäytymistä oli anopilta. Mutta tuttua myös minun anopiltani.

Vierailija
74/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se anoppi tosi kummallinen, ei tuo normaalia ollut. Ilmeisesti hänellä on taipumusta passiivis-aggressiivisuuteen kuten mykkäkouluun tai marttyyriksi tekeytymiseen.

Ei tekisi mieli vierailla siellä uudestaan, eikä kutsua kylään. Mies saa jatkossa hoitaa suhteet omaan äitiinsä.

T. Mummoikäinen nainen

Vierailija
75/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tarkka päivä. Tarkka kellonaika. Meillä epäsäännölliset työt ja mies matkustelee, joten pakko aikaisin buukata tietty yhteinen viikonloppu.

Sen 2 kuukauden aikana soiteltu parikymmentä kertaa ja edellisenä päivänä vielä varmistettu.

Vierailija
76/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulen että apella on jonkinlainen outo auktoriteetti-dilemma. Hän ilmeisesti kokee "käskemisenä" tuollaisen sopimisen ja kapinoi välittömästi. Muuta selitystä en hänen käytökselleen keksi.

t. se jolle tehtiin marjanpoimintaoharit

Vierailija
77/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän anopiltani. Hän yleensä puuhailee kotitöitään ym. kun olemme kylässä, mutta huomioi kyllä lapset välillä, etsii vaikka jonkun lelun. Mutta kun sinne menemme, niin kaitsemme omat lapsemme. Hän on vaan sen luontoinen ja vissiin sen verran monta lasta hoitanut, ettei taida enää huvittaakaan.

Oma äitini sen sijaan on se "hauska mummo", joka leikkii ja viihdyttää ja ottaa mielellään hoitoon useammaksi tunniksi. Voi arvata kumman luokse lapset kyselevät kylään.

Voi myös arvata kumpi mummoista niitä vierailuja enemmän kaipaa.

Vierailija
78/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta voisi Anssi Kela tehdä biisin.

Vierailija
79/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkäpä tämä tapahtuman pitäisi kertoa sinulle jotain.

- oliko anoppi pyytänyt sinut ja lapset lylään vai olitko kutunut itse itsesi sinne.

- ehkä ne marjat tms piti saada sinne pakkaseen ja te tulitte hiritsemään hänen askareitaan

- kyllä tuo kertoo juuri siitä että ei nyt just ois jaksanu teidän vierailua

Isovanhempienkaan ei tarvitse aina ottaa vietaita avosylin vastaan.

Silloin varmaankin sanotaan, ettei vierailu käy, kun kolmea päivä ennen siitä sovitaan. Eiks vaan?

Vierailija
80/95 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on vähän vastaavanlainen... Aina oikein ruinaa meitä kylään ja kuinka ihanaa nähdä ja hän sitten ainakin paistaa lettuja ja sitä ja tätä. Kun pääsemme kylään vastaanotto on ihan toisenlainen. Ei paistella lettuja, juodaan mukamas salassa lonkeroa, sanoo menevänsä kohta keittämään kahvia, mutta ei ikinä pääse keittimelle asti ja lopulta minä sanon, että keitän nyt sen kahvin. Niin, ei kyläillä usein ja alkoholisti hän on. Lapsille todella kamalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi