Perilliset eivät halua myydä lapsuudentaloa
Meitä on 3 sisarusta ja omistamme lapsuudenkodista toisen puoliskon. Isämme siirtyi nyt syksyllä hoitokotiin, kotiinpaluuta ei ole. Yksi sisaruksista asustelee talossa epävirallisesti tällä hetkellä. Me kaksi sisarusta haluaisimme myydä talon, mutta isämme omistaa talosta vielä puolet. Tämä tekee asiasta vähän vielä hankalaa. Nyt veljemme haluaa ostaa ulos meidät kaksi muuta sisarusta, mutta hänellä ei ole ideaa mitä isän osuudelle tehtäisi. Sittenhän taas perinnönjaossa olisi sama tilanne, että täytyy ostaa ulos muita. Eikö järkevintä olisi, että nyt tämä veli ostaisi koko talon itselleen jos sen haluaa?
Sähkölaskut tulee olemaan talven aikana kovat eikä isän eläke riitä kustantamaan kaikkia talon kuluja, eikä mielestäni edes kuulu, koska hän ei siellä asu!
Asia todella vaivaa, kun ratkaisua ei löydy. Huonot puhevälit tähän henkilöön, joka nytkin asustelee tuolla epävirallisesti, koittaa määrätä kaikessa.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isäsi on järjissään, niin hän voi myydä osuutensa pois.
Muistisairaus, ei taida onnistua
Isän edunvalvoja voi neuvotella veljenne kanssa, että ostaa isän ulos, jos te myös suostutte, sitten vaan veljenne lunastaa teidät ulos. Toki voitte vaatia ihan milloin haluatte sen puolikkaan ositusta, esimerkiksi oikeusapu toimisto auttaa asiassa. Veljen kanssa ei ole pakko neuvotella yhtään mitään, siihen on koulutetut henkilöt olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli hoitaa pankkiasiat
No ei teillä mitään perittävää sitten olekaan isän kuollessa :) Ja millaisilla valtuuksilla veli hoitaa pankkiasioita jos edunvalvontaa ei ole? Jos käyttää isänne pankkitunnuksia niin tee rikosilmoitus ja ilmoittele pankkiin myös.
Minä sain oikeuden äidin pankkiasioiden hoitamiseen ihan sillä, että käytiin pankissa hakemassa minulle valtuudet. Jos äidillä olisi ollut verkkopankkitunnukset, homma olisi hoitunut kotikoneelta.
Ei voi käyttää toisen pankkitunnuksia. Ei koskaan.
Pitää juuri noin tehdä, että hankkii tilin käyttöoikeuden.
Käytännössä varmaan lähisukuainen hoitaa monen vanhuksen tai huonokuntoisen ihmisen pankkiasoita netissä saatuaan e.m. henkilöltä pankkitunnukset paperilla ja tunnuslukulaitteen. Kotitietokone ei tiedä kuka sen ääressä istuu.
Käytännössä varmaan joo, mutta itse en ainakaan ikinä suostuisi siihen. Sitten kun tulee perinnön jaon aika, jos yksikin sisaruksista kyseenalaistaisi tämän, olisin aika nesteessä, jos asioita ei olisi hoidettu lakien vaatimalla tavalla. Siinä sitten ihmetellään, että kuka on tehnyt minkäkin tilisiirron...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen perilliset? Isä elää vielä.
Isälle holhooja, joka hoitaa kiinteistön asiat, myy tms.
No tarkoitin meitä sisaruksia. Miten äkkiä tuollaisen holhouksen saa? Ei ole edunvalvontaa, ei mitään. Veli hoitaa pankkiasiat
Menee ainakin puoli vuotta, kun teette ensin ilmoituksen edunvalvontaa tarvitsemasta henkilöstä ja paperit lopulta menevät käräjäoikeuteen. Jos isänne vielä rupeaa kiistämään edunvalvojan tarvetta, niin aikaa menee vielä kauemmin.
Ei voi kiistää.
Edunvalvontaan tarvitaan LÄÄKÄRINTODISTUS.
Ilman sitä, ketään ei saada holhouksen alaiseksi.Eri asia jos on ajoissa tehty, Edunvalvontavaltuutus jollekin henkilö.
Kiinteä omaisuutta, kuten taloa, lapset ei saa myydä, ilman maistraatin lupaa, kun isä on vielä elossa.
Edunvalvontaan tarvitaan toki lääkärintodistus, mutta niitä voi olla useampia. Jos vanhus on sitä mieltä, että hän ei tarvitse edunvalvontaa, hän voi pyytää toisen mielipiteen ja oikeus voi sen perusteella torpata omaisten yrityksen päästä käsiksi vanhuksen rahoihin (en nyt vihjaa, että ap:n tapauksessa olisi kyse tällaisesta). Jos vanhus on niin järjissään, että pystyy hommaamaan toisen lääkärin paikalle, on hyvinkin mahdollista, että oikeus ei katso edunvalvojaa tarpeelliseksi.
Voiko veljeni estää edunvalvonta asian? Hän ei ole virallisesti edunvalvoja.
Ei voi. Ei mitenkään.
Kun lääkärintodistus ja se hakemus toimitetaan Digi-ja Väestötietojärjestelmän virastoon, se on sillä selvä.
Tietenkin siinä käsittelyssä menee muutama kuukausi ja se maksaa jotain parisataa euroa.
Siis täytyykö minun hankkia tämä lääkärintodistus?
Sieltä käräjäoikeudestaq viimeistään vaaditaan se todistus. Et varsinaisesti pysty sitä itse hankkimaan, voit enintään varata ajan lääkärille, jos ei muuta kautta hoidu. Lääkärin pitää tavata se henkilö, josta hän sen todistuksen kirjoittaa ja tutkia hänet siinä samalla. Se on tietty lomake, minkä lääkäri täyttää havaintojensa ja lukemiensa lääkärinlausuntojen perusteella, sekä selvittämällä siinä tutkimuksessa mm. tutkittavan orientaatio niin aikaan kuin paikkaankin. Sitä ei esimerkiksi jälkikäteen mistään voi tilailla. Meidän tapauksessa esimerkiksi ihmeteltiin miksei sitä todistusta tehty samalla, kun lääkäri totesi keskivaikean Alzheimerin, jouduimme sitten muutaman kuukauden päästä käymään erikseen lääkärissä tuon todistuksen takia. Mutta jos isäsi hoitopaikassa on lääkäri, niin sitä kautta kannattaa kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oymmärrä otsikon ja itse tekstin välistä yhteyttä. Otsikko: perilliset eivät halua myydä lapsuudentaloa. Ja itse teksti: haluatte sitten kuitenkin myydä sen veljelle.
Joo otsikko meni vähän pieleen. Pahoittelut. Hankala kuvio kun niin monta osapuolta, mutta asia niin, ettei veli halua laittaa taloa myyntiin, mutta ei myöskään ostaa sitä kokonaan . Jos hän haluaa talossa olla , voisi sitten lunastaa sen kokonaan. En jaksa montaa kertaa vääntää talosta. Hän ei myöskään ole vastannut, mitä sille meidän isän osalle tapahtuu.
Me kaksi haluamme myydä omat osuutemme, jos hän sitten hankkii talon kokonaan itselleen. Ettei tarvitse x ajan päästä käydä taas viimeisen talon osan kanssa samaa : ostaa muita ulos. Rahaa hänellä pitää siinäkin tilanteessa olla, ymmärrätkö.
Miksi veli ostaisi isänne osuuden jos hän saa kolmasosan siitä kuitenkin perinnöksi itselleen?
Ota lakimieheen yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli hoitaa pankkiasiat
No ei teillä mitään perittävää sitten olekaan isän kuollessa :) Ja millaisilla valtuuksilla veli hoitaa pankkiasioita jos edunvalvontaa ei ole? Jos käyttää isänne pankkitunnuksia niin tee rikosilmoitus ja ilmoittele pankkiin myös.
Minä sain oikeuden äidin pankkiasioiden hoitamiseen ihan sillä, että käytiin pankissa hakemassa minulle valtuudet. Jos äidillä olisi ollut verkkopankkitunnukset, homma olisi hoitunut kotikoneelta.
Käytännössä varmaan lähisukuainen hoitaa monen vanhuksen tai huonokuntoisen ihmisen pankkiasoita netissä saatuaan e.m. henkilöltä pankkitunnukset paperilla ja tunnuslukulaitteen. Kotitietokone ei tiedä kuka sen ääressä istuu.
Käytännössä varmaan joo, mutta itse en ainakaan ikinä suostuisi siihen. Sitten kun tulee perinnön jaon aika, jos yksikin sisaruksista kyseenalaistaisi tämän, olisin aika nesteessä, jos asioita ei olisi hoidettu lakien vaatimalla tavalla. Siinä sitten ihmetellään, että kuka on tehnyt minkäkin tilisiirron...
Näin on. Mutta jos tilisiirroiossa näkyy vain edesmenneen omaisen vuokranmaksut, sähkölaskun maksuja, puhelinaskuja, kotivakuutus ja normaaleja korttimaksuja/tililtäottoja, jotka on käytetty ruokakaupassa tai vaatekaupassa, niin ei kai silloin tarvita suurta selvittämistä.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä millainen lusmu tämä veli on, mutta itse olen kyllä nähnyt ihan toisenlaisenkin tapauksen. Eli yksi sisarus oli vaikeasti vammautuneen vanhempansa omaishoitaja - muut sisarukset eivät auttaneet mitenkään - ja vanhemman kuoltua tämän kotiin jääneen sisaruksen olisi pitänyt välittömästi muuttaa pois kotoaan ja talo laittaa myyntiin.
Sisarus olisi lunastanut talon itselleen, mutta mitään joustoa aikataulussa yms. ei muiden perillisten taholta tullut. Onneksi sai lainaa taloa vastaan, vaikka ei ollut vielä työpaikkaa löytänyt. Ei taitaisi onnistua nykypäivänä.
Niillä muillakin sisaruksilla on oikeus omaisuuteensa. Kaikki tietävät, kuinka tuskaista vanhojen talojen myyminen on ja ymmärrän hyvin, että se prosessi halutaan saada vireille. Kaikki talon korjaus yms. kulut kuuluvat lähtökohtaisesti kaikille omistajille, vaikka vain yksi asuisikin siellä. Jos korajuksia ei tehdä, omaisuuden arvo rapistuu. En siis todellakaan haluaisi jäädä omistamaan jotain jakamattoman kuolinpesän mörskää, jossa asuu joku muu.
Tuossakin tapauksessa sille sisarukselle annettiin sen verran aikaa, että sai pankkilainan, mikä on mielestäni ihan riittävästi. En todellakaan jäisi odottamaan, että se löytää ehkä itselleen jonkin työpaikan ja saa säästettyä käsirahan, jos sellaisia ei löydy ennestään. Siihen menee vähintään vuosia, jos onnistuu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli hoitaa pankkiasiat
Näin on. Mutta jos tilisiirroiossa näkyy vain edesmenneen omaisen vuokranmaksut, sähkölaskun maksuja, puhelinaskuja, kotivakuutus ja normaaleja korttimaksuja/tililtäottoja, jotka on käytetty ruokakaupassa tai vaatekaupassa, niin ei kai silloin tarvita suurta selvittämistä.
Ehkä ei, mutta perinnönjaot tuppaavat olemaan riitaisia ja kyllä minulla olisi ainakin pieni pelko perseessä, jos tietäisin toimineeni yksiselitteisen laittomasti vainajan omaisuuden kanssa, vaikka en periaatteessa olisikaan väärinkäyttänyt rahoja. En ole juristi, joten en osaa sanoa, mitä tuosta voi seurata, mutta itse hoitaisin asiat virallista kautta.
Voi myös olla, että ne pankkitunnarit on käytössä molemmilla, sekä lapsella että vanhuksella. Mitäs kun tiliotteilta löytyykin jotain epämääräisiä tilisiirtoja joihinkin huijaushyväntekeväisyyksiin, mutta ei ole mitään keinoa osoittaa, kumpi on tehnyt siirrot? Miksi ottaa riskejä, kun asiat voi helposti hoitaa oikeinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oymmärrä otsikon ja itse tekstin välistä yhteyttä. Otsikko: perilliset eivät halua myydä lapsuudentaloa. Ja itse teksti: haluatte sitten kuitenkin myydä sen veljelle.
Joo otsikko meni vähän pieleen. Pahoittelut. Hankala kuvio kun niin monta osapuolta, mutta asia niin, ettei veli halua laittaa taloa myyntiin, mutta ei myöskään ostaa sitä kokonaan . Jos hän haluaa talossa olla , voisi sitten lunastaa sen kokonaan. En jaksa montaa kertaa vääntää talosta. Hän ei myöskään ole vastannut, mitä sille meidän isän osalle tapahtuu.
Me kaksi haluamme myydä omat osuutemme, jos hän sitten hankkii talon kokonaan itselleen. Ettei tarvitse x ajan päästä käydä taas viimeisen talon osan kanssa samaa : ostaa muita ulos. Rahaa hänellä pitää siinäkin tilanteessa olla, ymmärrätkö.
Miksi veli ostaisi isänne osuuden jos hän saa kolmasosan siitä kuitenkin perinnöksi itselleen?
Ota lakimieheen yhteys.
Ei ap ole muistaakseni sanonut tässä keskustelussa mitään isänsä kunnosta paitsi, että hän on muistisairas. Se isä voi asua siellä hoitokodissa vaikka 20 vuotta. Se on melko pitkä aika roikottaa tällaisia asioita ja antaa veljensä asua ilmaiseksi talossa. Siinä ajassa tulee jo takuuvarmasti vaikka mitä remontteja ja kaikki omistajat ovat niistä vastuussa. Jos niiden maksamisesta ei saada sovittua, talo rapistuu ja muuttuu hiljalleen arvottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloituksessa on sen verran aukkoa, että kysyisin, kuka tähän mennessä on talosta ne sähkölaskut sitten maksanut?
Kun ap kirjoittaa, että isä joutui juuri hoivakotiin, eikä pysty pienestä eläkkeestään maksamaan sähkölaskuja. Kuka ne sitten tätä ennen on maksanut? Meneekö isän koko eläke sinne hoivakotiin ja eikö sitä huomioida ollenkaan, että hänellä on tällaisia maksuja maksettavanaan?
Toinen juttu: kuka siinä talossa nyt siis asuu? Aloituksessa mainittiin, että yksi sisarus. Olettamuksena on, että se olisi nyt juuri tämä koko talon haluava veli, mutta aina kun tästä asujasta on kyse, niin se on "sisarus." Eli asuuko se veli nyt sitten siinä talossa?
Ja jos näin on, niin eikö ole täysin kohtuullista, että se asukas maksaa ne asumiskulutkin? Ei ole edes kallistakaan, jos ei mitään vuokraa joudu maksamaan.
Minun näkemykseni on, että kannattaisi antaa sen veljen (jos se nyt se veli siellä asuu) vain asua siinä talossa, maksaa asumisestaan koituneet kulut (sähkö, vesi. lämmitys, vakuutukset....) ja odottaa, kunnes isäkin kuolee. Sen jälkeen veli voi joko lunastaa koko talon itselleen tai sitten pistätte talon myyntiin. Miksi pitää riidellä?
Jos veli haluaa ennen isän kuolemaa tehdä taloon remonttia, hän voi tietenkin vaatia muita sisaruksiaan siihen osallistumaan, tai sitten aikanaan jos haluaa talon itselleen lunastaa, niin ottaa nämä kulut huomioon kauppahinnassa.
Isä ja veli on ilmeisesti yhdessä sopineet pankin kanssa, että veli hoitaa isän pankkiasiat. Se ei kuitenkaan poista sitä, että muilla sisaruksilla on oikeus tietää isän pankkitilin tiedot ja miten sitä käytetään. Jos veli ei ole isän edunvalvoja, hänen on annettava sisarustensa tietää isän tilitapahtumista ja miten sitä tiliä käytetään. Hänellä on vain oikeus päästä käyttämään sitä tiliä, ei muuta.
Voihan se veli tietysti maksattaa ne talon laskut sieltä isän tililtä. Mutta jos eläke on niin pieni, ettei hoitomaksujen lisäksi ole mahdollista niitä sieltä maksaa, niin velkojathan pistää ne laskut ulosottoon ja menee pian koko talo.
Selvennyksenä. Hoitokulut on nykyään kovat, ja ei jää niin paljoa rahaa, että sillä kattaa omakotitalon kaikki menot. Meidän veljemme asuu siellä epävirallisesti. Eli ei ole kirjoilla nyt kukaan kyseisessä talossa.
Hän saa maksaa talon kulut, jos asua haluaa. Tässä on nyt se ristiriita, kun hän ei haluaisi isän osalle tehdä mitään. Edelleen , jos isä ei siellä asu, ei mielestäni hän maksa sähköjä ym.
Veljeni tietää, että talven kulut tulee olemaan kovat ja hän koittaa siellä nyt juonia jotain.
Toki isällä ennen on raha riittänyt talon kuluihin, mutta niin se vaan menee, että hoitomaksut on isoja. Kaikkeen ei ole enää varaa.
Vaihtoehdot taitaa olla odottaa vanhuksen kuolemaa , ja silloin vaaditaan pesä jaettavaksi
Tai sitten edunvalvonta, talo myyntiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lakimieheen yhteys.Ei ap ole muistaakseni sanonut tässä keskustelussa mitään isänsä kunnosta paitsi, että hän on muistisairas. Se isä voi asua siellä hoitokodissa vaikka 20 vuotta. Se on melko pitkä aika roikottaa tällaisia asioita ja antaa veljensä asua ilmaiseksi talossa. Siinä ajassa tulee jo takuuvarmasti vaikka mitä remontteja ja kaikki omistajat ovat niistä vastuussa. Jos niiden maksamisesta ei saada sovittua, talo rapistuu ja muuttuu hiljalleen arvottomaksi.
Niin isällä tosiaan on muistisairaus. Kukaan ei tiedä miten pitkään elää, mutta sen tiedämme, että kotiin hän ei palaa.
Ei me jaksettas roikottaa tätä taloasiaa. Jos siellä veli tykkää asustaa, miksi ei vain hanki koko taloa omiin nimiin. Näin hän huolehtisi kulut ym itse. Olen ilmaissut asian niin, että itse en laita talon kuluihin lainkaan rahaa. Jos hän sinne haluaa remonttia tms niin hän voi itse maksaa ne.
Talolla ei ole itselleni mitään tunnearvoa edes.
Jos veli pitää kynsin ja hampain kiinni isän asioista, voi hyvin keksiä miten pitkittää edunvalvonta-asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän hänellä pitäisi olla edunvalvoja. Edunvalvojan pitäisi sitten ainakin vaatia vuokraa asunnosta hänen edukseen. Edunvalvoja voi hakea lupaa myydä asunto, jos sellaiseen päädytte. Tosin pitää olla esteetön edunvalvoja, joten voi tarvita edunvalvojan sijaisen tuota kauppaa hoitamaan. Se myös tarkoittaa, että jos veljesi sen asunnon haluaa, niin hän joutuu siitä maksamaan käyvän hinnan.
Miksi muuten kaikilla muistisairailla ei ole edunvalvontaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli hoitaa pankkiasiat
Äitisi on sut valtuuttanut, se ei ole sama asia kuin edunvalvonta. Tuskinpa ap:n veli on asioita oikein hoitanut, haiskahtaa vähän sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän hänellä pitäisi olla edunvalvoja. Edunvalvojan pitäisi sitten ainakin vaatia vuokraa asunnosta hänen edukseen. Edunvalvoja voi hakea lupaa myydä asunto, jos sellaiseen päädytte. Tosin pitää olla esteetön edunvalvoja, joten voi tarvita edunvalvojan sijaisen tuota kauppaa hoitamaan. Se myös tarkoittaa, että jos veljesi sen asunnon haluaa, niin hän joutuu siitä maksamaan käyvän hinnan.
Miksi muuten kaikilla muistisairailla ei ole edunvalvontaa?
Koska muistisairauksia on eri asteisia ja jotkut tarvitsevat edunvalvontaa ja jotkut pärjäävät vielä toistaiseksi. Edunvalvoja on erittäin kova puuttuminen ihmisen itsemääräämisoikeuteen, jossa aikuisen ihmisen oikeudet rajoitetaan taaperon tasolle ja siihen ei pidä ryhtyä kevyesti. Toki se on pakollista silloin, kun aikuinen taantuu taaperon tasolle, mutta sitä ei pidä tehdä ensimmäisestä diagnoosista.
Lisäksi ei ole mielekästä määrätä virallista edunvalvojaa, jos omaisista löytyy soveltuva henkilö, joka tuntee muistisairaan tilanteen ja toiveet siltä ajalta, kun pää vielä toimi.
Vierailija kirjoitti:
veli asuu ja maksaa asumiskulut.
Tässä on sellainen juridinen käsite kun asumishyöty. Käräjäoikeus MÄÄRÄÄ veljen maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veli asuu ja maksaa asumiskulut.
Tässä on sellainen juridinen käsite kun asumishyöty. Käräjäoikeus MÄÄRÄÄ veljen maksamaan.
Veljemme on ehdottanut myös, että hän muuttaisi pysyvästi taloon. Käytännössä hän on vallannut talon jo. Epäselväksi jäänyt , maksaako hän itse kaiken kulun.
Kannattaisi pyytää tiliotteet nähtäville. Sitten kun vanhus kuolee, tilitiedot saa vain kuoleman jälkeisen ajan jäljiltä