Asuntolainan pituus
Kuinka pitkiä maksuaikoja muilla on asuntolainassa?
Tuleeko laina halvemmaksi jos ottaa lyhyemmän maksuajan? Pankki ehdotti laina-ajaksi 28 vuotta mutta itse ajattelin jos sais vaikka alle 20 vuodessa sen maksettua...
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaa voi aina lyhentää nooeammin kuin mitä pankin kanssa on sovittu.
Näin tein minä, 20 vuoden laina lyheni 11 vuodeksi koska maksoin pois.
Me maksettiin 158 000€ pois kolmessa vuodessa. Kiinteä tasaerälaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei henkilöllä ymmärrä, mikä merkitys laina-ajan pituudella on lainan kokonaiskustannuksiin, niin ei ole ehkä valmis ottamaan lainaa vielä.
Kysymällä oppii. Aloittajan kannattaa kokeilla lainalaskureita ja vaikka ihan ruutupaperilla kokeilla laskea itse miten lainanmaksuu toimii.
Prosenttilaskut ja koron käsite on opittu peruskoulussa. Jos ei niitä ymmärrä aikuisena, on henkilöllä pahoja oppimisvaikeuksia ja/tai vajaakykyisyyttä. Tällöin ei ole siinä asemassa että kannattaisi ottaa isoa lainaa. Kyseessä on niin perustavanlaatuinen ja yksinkertainen asia, ettei sitä pitäisi joutua enää aikuisena kysymään. Sama kuin miettisi onko 40 vai 60% alennus hinnasta X suurempi.
Kylläpä pahan pistit 😂
Se, että kaikki ei hallitse prosenttilaskuja tarkoita sitä, että olisi vajaakykyinen. Joillekin matikka on helppoa, joillekin ei.
Sinähän onneksi olet nero!
Mulla oli 30 vuoden laina. Pitkä laina-aika on siksi, että mun työni luonteeseen kuuluu tulojen vaihtelu. Joskus voi ansaita pari vuotta aika hyvin, toisinaan taas pari vuotta tosi vähän. Pitkä laina pitää pakolliset asumismenot kuukautta kohti maltillisina, ja aina voi hyvien tulojen aikana lyhentää pääomaa. (Kuten olen tehnytkin.)
20 vuotta ihan järkyttävän pitkä aika, laskeppa huviksesi kuinka paljon korkoja makselet silloin?
10 vuotta on sopiva aika ja silloin korkomenoihin ei mene paljoa rahaa.
En tiedä lopullista laina-aikaa. Minulle oli tärkeää ennakoitavuus ja kohtuullisen pieni kuukausierä. Haluan elää tässä ja nyt, enkä kituuttaa maksellen isoja lainaeriä. Koroista riippumatta maksan siis aina saman verran. Laina aika muuttuu. Nyt on kuitenkin enää niin vähän lainaa jäljellä, että montaa vuotta ei ole vaikka korot nousisivat vielä paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä lopullista laina-aikaa. Minulle oli tärkeää ennakoitavuus ja kohtuullisen pieni kuukausierä. Haluan elää tässä ja nyt, enkä kituuttaa maksellen isoja lainaeriä. Koroista riippumatta maksan siis aina saman verran. Laina aika muuttuu. Nyt on kuitenkin enää niin vähän lainaa jäljellä, että montaa vuotta ei ole vaikka korot nousisivat vielä paljonkin.
Ja siis olen täysin tietoinen että kokonaiskustannukset on tällä tavalla suuremmat, mutta se on mulle ok.
ei ole 10 luokkakaan riittävä aina pöljiä sikiää. demareille pakko sterilisointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ihan käytännössä toimii jos laina-aika on esim.28 vuotta ja joka kk menee automaattisesti tietty € tililtä niin miten maksetaan nopeammin pois?
Siirrät vaan lainatilille rahaa. Ei tarvitse olla pankkiin yhteydessä.
No mutta eihän pankki veloita siltä tililtä sopimusta enempää! Kyllä siitä täytyy maksu manuaalisesti tehdä 😅
Ei pankilla ole oikeutta sitä rahaa sieltä tililtä ottaa, vaikka lainanhoitotili onkin.
Pankilla ei ole oikeutta käyttää lainanhoitotililtä yhtään enempää lainanhoitoon, kuin mitä on sopimuksessa. Mitä vit-ua niillä sopimuksilla tekee, jos pankki voi sooloilla?!
Kai teillä on tieto siitä, että lainaan tehdään kirjallinen sopimus, jossa määritellään lainan kk lyhennys?! Pyhä jysäys 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ihan käytännössä toimii jos laina-aika on esim.28 vuotta ja joka kk menee automaattisesti tietty € tililtä niin miten maksetaan nopeammin pois?
No mutta eihän pankki veloita siltä tililtä sopimusta enempää! Kyllä siitä täytyy maksu manuaalisesti tehdä 😅
Ei pankilla ole oikeutta sitä rahaa sieltä tililtä ottaa, vaikka lainanhoitotili onkin.Siis tehdään tilisiirto omalle lainatilille, mutta ei siitä erikseen tarvitse ilmoittaa pankille, jos on sellainen sopimus ettei kuluja mene ylimääräisistä lyhennyksistä. Tilisiirron jälkeen lainasaldo pienenee.
No ei niin, mutta joudut tekemään sen ylimääräisen maksun sieltä tililtä itse, manuaalisesti näpytellen.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta ihan järkyttävän pitkä aika, laskeppa huviksesi kuinka paljon korkoja makselet silloin?
Vastaavasti lyhennyksiin menee 😅
Vierailija kirjoitti:
Joko suurentamalla kuukausierää tai suuri kertalyhennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä mutta 10v vs 20v niin sä maksat kymmeniä tuhansia euroja enemmän korkoja tuolla pidemmällä laina ajalla. Toki riippuu lainan määrästä tuo.
Mitä enemmän velkaa ja mitä pidempi laina aika niin sitä enemmän tappiota tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee kyllä mutta 10v vs 20v niin sä maksat kymmeniä tuhansia euroja enemmän korkoja tuolla pidemmällä laina ajalla. Toki riippuu lainan määrästä tuo.
Mitä enemmän velkaa ja mitä pidempi laina aika niin sitä enemmän tappiota tekee.
🤣 kymmeniä tuhansia korkoa 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei henkilöllä ymmärrä, mikä merkitys laina-ajan pituudella on lainan kokonaiskustannuksiin, niin ei ole ehkä valmis ottamaan lainaa vielä.
Kysymällä oppii. Aloittajan kannattaa kokeilla lainalaskureita ja vaikka ihan ruutupaperilla kokeilla laskea itse miten lainanmaksuu toimii.
Prosenttilaskut ja koron käsite on opittu peruskoulussa. Jos ei niitä ymmärrä aikuisena, on henkilöllä pahoja oppimisvaikeuksia ja/tai vajaakykyisyyttä. Tällöin ei ole siinä asemassa että kannattaisi ottaa isoa lainaa. Kyseessä on niin perustavanlaatuinen ja yksinkertainen asia, ettei sitä pitäisi joutua enää aikuisena kysymään. Sama kuin miettisi onko 40 vai 60% alennus hinnasta X suurempi.
Kylläpä pahan pistit 😂
Se, että kaikki ei hallitse prosenttilaskuja tarkoita sitä, että olisi vajaakykyinen. Joillekin matikka on helppoa, joillekin ei.
Sinähän onneksi olet nero!
Mikä sun mielestä on vajaakykyisyyttä jos ei se, ettei ole kykyjä peruskoulutason laskutoimituksia ja käsitteiden ymmärtämiseen? Eli kyvyt ovat vajaat; eivät edes peruskoulun tasolla. Sama kuin sanoisi ettei lukutaidon peruskoulun käynyt aikuinen ole vajaakykyinen. Hänelle vaan lukeminen on vaikeaa 🤣.
Lukutaidoton*. Puhelimen automaattinen väärinkorjaus on myös melko vajaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pankilla ole oikeutta sitä rahaa sieltä tililtä ottaa, vaikka lainanhoitotili onkin.Siis tehdään tilisiirto omalle lainatilille, mutta ei siitä erikseen tarvitse ilmoittaa pankille, jos on sellainen sopimus ettei kuluja mene ylimääräisistä lyhennyksistä. Tilisiirron jälkeen lainasaldo pienenee.
No ei niin, mutta joudut tekemään sen ylimääräisen maksun sieltä tililtä itse, manuaalisesti näpytellen.
No niin ja mitäs sitten, miten se muuten sieltä tililtä menisi? Ei mene montaa sekuntia tuollaiseen tilisiirtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko suurentamalla kuukausierää tai suuri kertalyhennys.
Minä tein useita ylimääräisiä kertalyhennyksiä jopa vuodessa ihan vaan rahatilanteen mukaan. Sovittua kuukausierää en missään nimessä halunnut suurentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ilmeisesti ymmärrä että sen lisäksi, tuleeko laina kokonaisuudessaan kalliimmaksi jollain tietyllä ajanjaksolla tai lainanhoitotavalla, on muitakin merkittäviä päätökseen vaikuttavia tekijöitä, kuten esim. kuukausittainen kassavirta. Jollekin tämä on paljon tärkeämpää kuin se että saa maksettua lainan nopeasti pois. Kun kuitenkin puhutaan parin kymmenen vuoden periodista niin kenenkään ei kannata elää vain sitä odottaen että laina on maksettu pois.
Lisäksi jos korot ovat alhaalla (toisin kuin nyt), ei edes kokonaisukulujen näkökulmasta ole ollut paljoa merkitystä sillä kuinka nopeasti lainan maksaa pois koska korkokulut ovat olleet mitättömät.
ilman muuta 28v sittenhän tönö on jo perus korjauksen tarpeessa jos ei jopa purkuun otat taas lainaa tönön purkuun saatte tontin hinnan jyvitettynä teille. kuvittelitko että as hinnat aina nousevat nyt on kipu piste saavutettu HYVÄ NIIN.
Näin tein minä, 20 vuoden laina lyheni 11 vuodeksi koska maksoin pois.