Etätyöt ja rakentaminen
Väitän, että taloja rakennettaisiin maaseuduille ja pohjoiseen innokkaammin tällä hetkellä, jos etätyötä annettaisiin tehdä vapaasti!
Yli 50 vuoteen ei ole rakennettu näin vähän omakotitaloja. Jukkatalot meni konkurssiin.
Korona-pandemian myötä monet muuttivat pois kaupungeista ja halusivat jäädä tekemään etätöitä.
Nyt monet yritykset haluavat, että työntekijä on 1-2 päivää viikossa toimistolla. Perustellaan tätä niin että ihminen tarvitsee työyhteisöä ja tiimit eivät kehitä yhdessä etätöissä. Kuitenkin. Työntekijöiden kokemus on päinvastainen; etätöiden tekeminen on kaikin puolin hyvää töiden tekemistä. Vaikea olla pari päivää toimistolla, jos asuu monen sadan kilometrin päässä. Silti samaan aikaa on helppo olla arvokas ja tuottava työntekijä.
Yrityksien kontrollinhalu vain syventää taantumaa ja etätöiden kieltäminen (koska sitä se käytännössä on, paluu menneisyyteen etätöiden osalta) sysää rakennusalaa ahdinkoon.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Etätyöt ovat neuvottelu kysymys.
T. Etätyösopimus since 2016.
Joillakin on ihme käsitys, että etätyöt keksittiin vuonna 2019. Noin 40% teki etätöitä jo ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Etätyösopimus since 2016.Joillakin on ihme käsitys, että etätyöt keksittiin vuonna 2019. Noin 40% teki etätöitä jo ennen koronaa.
Luulen, että tuo on 1-2 päivää viikossa toimistolla on käytäntö yrityksissä, jossa etätyötä lähdettiin kokeilemaan vasta korona aikoina.
Kyllä tällä hetkellä korot on se suurin haaste rakentamiselle, kun ei joko saa lainaa tai ei uskalla sitä ottaa. Vuosi sitten oli materiaalit lisäksi kalliita.
Olen töissä rakennusalalla ja seuraan muutenkin asuntomarkkinoita.
Olen tehnyt etätöitä jo vuodestsa 2012.
Kyllä se on rahasta kiinni ettei niitä taloja rakenneta.
Koko rakennusala on vaikeuksissa. Ei siis mitään tekemistä etätöillä rakennetaan taloja vai ei.
Teen töitä tiimissä, jossa väkeä on Rovaniemeltä Kirkkonummelle. Isossa yrityksessämme on toimistoja 4 kpl ympäri maan, mutta työyhteisöni ei ole paikalla koskaan, olen siis toimistolla tiimini ainoa. En keksi, mitä hyötyä minulle tai työnantajalle on tästä, mutta pakon edestä toimistossa kerran viikossa käyn ja vietän sen päivän lähinnä koulutusvideoita katsellen. Samantapaista näennäispuuhastelua näyttävät muutkin harjoittavan.
Tarkoitatko ettei etätöissä tehdä mitään töitä vaan voi päivät pitkät rakentaa taloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Etätyösopimus since 2016.Joillakin on ihme käsitys, että etätyöt keksittiin vuonna 2019. Noin 40% teki etätöitä jo ennen koronaa.
Tämä. Itse tein osittaista etätyötä jo 2013 ja meidän firmassa sitä aiemminkin. Tosin noihin aikoihin piti joitain papereita konttorilla pyöräyttää (allekirjoitusten takia), niin sitten piti niiden vuoksi käydä. Faksillahan olisi pärjännyt, mutta alalla oli tyypillistä suuret paperimäärät, niin oli järkevämpää hakea niitä kotiin, kuin faksailla. Nykyään sitten kaikki sähköisenä.
Ainoa mikä meillä etätöitä rajoittaa on se, ettei saa liian pitkää tehdä ulkomailla. Tämä sitten johtuu pääasiassa siitä että jos olet vaikka 2 vuotta töissä ranskassa asuen, niin olet jo hyvän aikaa ollut velvollinen maksamaan ranskaan sosiaaliturvamaksut ym. ja jos työntekijä ei kertoisi missä maassa on, niin voisi tulla isoja ongelmia töissä noista syistä johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä tiimissä, jossa väkeä on Rovaniemeltä Kirkkonummelle. Isossa yrityksessämme on toimistoja 4 kpl ympäri maan, mutta työyhteisöni ei ole paikalla koskaan, olen siis toimistolla tiimini ainoa. En keksi, mitä hyötyä minulle tai työnantajalle on tästä, mutta pakon edestä toimistossa kerran viikossa käyn ja vietän sen päivän lähinnä koulutusvideoita katsellen. Samantapaista näennäispuuhastelua näyttävät muutkin harjoittavan.
Miksi siellä toimistolla ei voi tehdä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mun mies vuodesta 2008 ja minä 2014 lähtien
Etätöitä tein minäkin ennen pandemiaa. Yleensä väh. yhden päivän viikossa. Mutta asuin alle 10km toimistolta. Vaikka etätöitä sai tehdä, niin ei yleensä kukaan koko viikkoa ollut poissa kotitoimistolla, silloin back in the days.
Oletteko etätyötä ennen pandemiaa tehneet painaneet etätöitä 5päivää viikossa?
Ap
Maaseudulla on niitä taloja ihan valmiina jo ilman rakentamistakin. Senkun vaan halvalla ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta avotoimisto.. Silloin siellä on ok, kuun muut on etänä. Liikaa melua ja häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä ei ole kuin 2 kpl ns. puhelinkoppeja, joissa saa puhua ja kopissa saa olla max 30 min, sitä ei voi varata etukäteen. Yhteydenotot asiakkaisiin ei siis toimistopäivänä onnistu, koska en voi tietää, onko koppi vapaana, kun asiakkaalle sopii. Toisaalta taas ns. hiljaisen työskentelyn tila on varattu tietyille töille, joihin omani ei kuulu (minullahan on niitä asiakaspuheluja, joita ei saa hiljaisesta tilasta soittaa)eli minulla ei ole lupaa mennä sinne. Siksi istun avotilassa, jossa ympärilläni on kaikenlaista liikettä ja sorinaa, joka ei liity työhöni, mutta vastamelukuulokkeista huolimatta estää keskittymisen työhön, jossa vierelläistuvat ei saisi nähdä, mitä näytölläni on.
T. Etätyösopimus since 2016.