HS: Lukiota käyvien ahdistelupäiväkirjat
Olipa taas mieltäylentävää luettavaa. Toivottavasti moni mies lukee jutun ja tuntee piston sydämessään.
Jättäkää nuoret naiset ja tytöt rauhaan.
Kommentit (1453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin myös miehiä ahdistellaan. Suhdeluku lienee noin 1/10. Kerron tämän kyllä aina kun asiasta puhun (silti poikapuoliset voivat tästäkin tiedosta uhriutua, kun eivät saa tuossa kohtaa edustaa sitä "voitokasta" roolia, se on voi voi), esim. koulussa etiikkaan ja terveystietoon liittyen. Muistan aina myös sanoa, että two wrongs don't make a right. Joku aina möläyttää sen "entäs kun mun miestäkin on ahdisteltu nuorena..." Totean tähän, että se on tasan yhtä ikävää ja kurjaa. Silti se ei muuta tuota suhdelukua ja rakenteiden sukupuolittuneisuutta miksikään. Molemmat on tärkeitä asioita, mutta välillä voidaan tosiaan puhua ihan siitäkin tosiseikasta, että tytöt kohtaavat tätä aivan valtavan paljon enemmän, mikä merkitsee nimenomaan niiden munallisten valitustyötä.
Mistä revit suhdeluvun? Oletko mies ja nainen?
Jos et ole mies, et tiedä mitään poikien kokemasta ahdistelusta. Voit ajatella ettei sitä tapahdu koska et itse ahdistele, mutta fakta on että samoilla standardeilla kaikki pojat ja tytöt kokevat ahdistelua.
Pojat kokevat harvoin seksuaalista ahdistelua, mutta paljon henkistä ja fyysistä väkivaltaa sekä väkivallan uhkaa. Elämä nuorena poikana on jopa turvattomampaa kuin tyttönä, koska pojille ei haluta tarjota turvaverkkoja vaan heidän oletetaan puolustavan itseään.
No miehet ja isät voisivat pikkuhiljaa puuttua siihen. Uhrit kuitenkin ovat miesten uhreja. Tåmä on miesten ongelma.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin myös miehiä ahdistellaan. Suhdeluku lienee noin 1/10. Kerron tämän kyllä aina kun asiasta puhun (silti poikapuoliset voivat tästäkin tiedosta uhriutua, kun eivät saa tuossa kohtaa edustaa sitä "voitokasta" roolia, se on voi voi), esim. koulussa etiikkaan ja terveystietoon liittyen. Muistan aina myös sanoa, että two wrongs don't make a right. Joku aina möläyttää sen "entäs kun mun miestäkin on ahdisteltu nuorena..." Totean tähän, että se on tasan yhtä ikävää ja kurjaa. Silti se ei muuta tuota suhdelukua ja rakenteiden sukupuolittuneisuutta miksikään. Molemmat on tärkeitä asioita, mutta välillä voidaan tosiaan puhua ihan siitäkin tosiseikasta, että tytöt kohtaavat tätä aivan valtavan paljon enemmän, mikä merkitsee nimenomaan niiden munallisten valitustyötä.
Jos et ole mies, et tiedä mitään poikien kokemasta ahdistelusta. Voit ajatella ettei sitä tapahdu koska et itse ahdistele, mutta fakta on että samoilla standardeilla kaikki pojat ja tytöt kokevat ahdistelua.
Suhdeluvut toimivat silloin, kun halutaan vähätellä vähemmistöä ja korostaa enemmistöä. Silloin unohtuu, että ahdistelu kohdistuu tunteen tasolla erityisesti kuhunkin yksilöön. Poissulkeminen on käsittääkseni naisille ominainen tapa kiusata ja "kiduttaa" toisia naisia. Välillä tuntuu, että osa naisista kiihottuu, kun puskevat miehen hormoneilla varustetut ihmiset poissuljetuiksi ja vain naishormonein varustetut ihmiset inkuusion kohteeksi.
Miksi näin? Poissulkeminen on rumaa. Inklusiivinen keskustelu on kaunista. Sekä miehet että naiset voivat olla kauniita, inlusiiviseen keskusteluun kykenevinä. 😌😘
JK
Kuinka suuri osa suomalaisista miehistä ahdistelee naisia sillä tavalla, kuin tässä HS:n jutussa esitetään? Yli vai alle 10%?
Kysyn siksi, kun tätä ketjua lukiessa monien viesteistä syntyy sellainen mielikuva, että valtaosa miehistä käyttäytyisi näin.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin päiväkirjan pitäjien ja Hesarin toimittajien mukaan tämä on ahdistelua:
7.7. klo 21.30
Joku äijäporukka kerääntyny vastapäiselle dösärille, ja ne jotain siin tuijottaa ja huutaa, et ”tuu tyttö tänne” ja muuta.
Ja sinunko mielestä tuo ei ole ahdistelua?
Kyllä se sitä on. Ja inhottavaa sellaista. Jos et tätä ymmärrä, niin taidat olla juuri tuollainen paskanhuutelija ahdistelija.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin päiväkirjan pitäjien ja Hesarin toimittajien mukaan tämä on ahdistelua:
7.7. klo 21.30
Joku äijäporukka kerääntyny vastapäiselle dösärille, ja ne jotain siin tuijottaa ja huutaa, et ”tuu tyttö tänne” ja muuta.
No siis mitä muuta toi on kuin ahdistelua?
Se on kyllä jotenkin kumma että häirintää ei saada kitkettyä. Mä olen jo nähnyt kun mun 12-vuotiaalle vanhemmat pojat huuteli autosta (olimme kävelemässä koiran kanssa, minä olin jäin vähän koiran kanssa jälkeen, joten luultavasti päättelivät, että emme ole samaa porukkaa tytön kanssa ja uskalsivat huudella) tyylin jotain "moi söpö typy" ja ajattelin, että ei s**tana joko se nyt alkaa. Tyttö kertoi, että ei ollut ensimmäinen kerta, eli on jo alkanut ja että tekisi mieli näyttää keskaria, mutta ei uskalla :( Minä en tajua, että kun aika selkeä viesti joka paikassa on, että tytöt ei tykkää jos niille autosta huutelee, niin miksi pojat sitä edelleen tekee? Itekin muistan nuorena huutaneeni vastaan jotain haistakaa p*ska tai näyttäneeni keskaria kavereiden kanssa huutelijoille.
Mun ahistavin häirintäkokemus oli joskus 17-vuotiaana, kun kaverin kanssa lähdettiin fillarilla uimarannalta ja joku häiriintynyt yksilö alkoi seurata meitä autolla ja kuvasi samalla videokameralla. Ihan järjetön pelko, koetettiin ajella jonnekin okt-alueelle ja karistaa se tyyppi kääntyilemällä minne sattuu, mutta se vain seurasi ja jäi risteyksiin odottamaan, minne käännytään. Loppujen lopuksi viha voitti pelon ja kaverin kanssa alettin huutaa tyypille ja haukkua sitä ja näyttää kansainvälisiä käsimerkkejä, jolloin se häipyi. Mutta "kiva" ajatella, että sillä oli se nauha ja luultavasti se sitä katsellessaan piti jotain omaa kivaa. Kuvottavaa. Omalle tyttärelle olen sanonut, että jos joku ahdistelee, niin menee puhumaan jollekin toiselle naiselle, mieluummin vähän vanhemmalle, silloin luultavasti ahdistelija häipyy ja todennäköisesti se nainen tietää omasta kokemuksesta, että millainen tilanne on päällä ja osaa reagoida. Ite ainakin olisin avuksi.
https://bleacherreport.com/articles/1236558-college-world-series-featur…
I know I should sit her on my high horse and condemn fans from rushing the field, but I can't resist a slow golf clap for this woman.
However, this woman is a superhero to every woman who ever leaned over to her girlfriend and stated how she would like to reach out and grab an athlete's butt.
Well, this crazy female did just that.
Baseball players of the world be warned, the opening salvo has been fired. Consider it open season on your butts.
Mitähän tapahtuisi jos joku mies juoksisi naisten rantalentis kentälle kähmimään naisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihana keskusteluketju. Me ollaan tulossa perheen kanssa Hesaan lomailemaan syyslomalla. Meillä on kaksostytöt 12 vuotiaat mukana ja ollaan kovasti mietitty, että missähän Hesassa on turvallisia tiloja, missä voidaan viettää rauhassa loma-aikaa?
Suosittelen että suunnistatte keskustakampuksen yliopistokahviloihin, siellä voi ilmoittaa epäilyttävästä käytöksestä turvallisesti henkilökunnalle ja saada olla siten kaiken maailman pervoilta ihme hiippareilta rauhassa. Tyttäresi tulevat varmasti kiittämään sinua säästäessäsi heidät kammottavilta kokemuksilta, joita väijyy täällä joka kadunkulmassa oudolti pälyilevien keski-ikäisten setämiesten ruumiilllistamana..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun enkä kyllä pidä suurinta osaa noista kuvatuista tilanteista häirintänä, saati ahdisteluna. Ja olen itse nainen.
Sisäistettyä naisvihaa, jos ei näe ahdistelua ja häirintää siellä missä sitä on. Saisiko sinun tytärtä kohdella kuten jutussa kuvattiin?
Suuri osa näkee ahdistelua ja naisvihaa niissäkin tilanteissa, joissa sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri osa suomalaisista miehistä ahdistelee naisia sillä tavalla, kuin tässä HS:n jutussa esitetään? Yli vai alle 10%?
Kysyn siksi, kun tätä ketjua lukiessa monien viesteistä syntyy sellainen mielikuva, että valtaosa miehistä käyttäytyisi näin.
Onko 100% yli 10% ?
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä kauheesti väliä miten moni noin tekee? Tarpeeksi moni siihen, että valtaosaa naisista ja tytöistä on ahdisteltu. Jos sulla on pussissa 100 karkkia ja niistä 20 näyttää samalle, mutta maistuu pahalle, niin siinä on tarpeeksi siihen, että suhtaudut koko pussiin vähän epäluuloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tytöt ei kerro iseille näistä ahdistelijoista. Kertokaa heti isille niin loppuu äkäseen.
Muutenkin pitää aina kertoa että voi auttaa. Aikuisenakin me isät autetaan aina. Muistakaa se että aina voi pyytää apua. Sitä varten me isät ollaan.
Näille tyypeille pitää tehdä stoppi heti.
Te isät olette itse tehneet samaa.
Miksi te isät ette kouluta poikianne kunnioittamaan naisia? Teistähän pojat esimerkkiä ottavat.
Parikymppiset tyttäreni sanovat, että nelikymppiset limaiset sedät ahdistelevat heitä.
Mikä on limainen setä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat kokevat harvoin seksuaalista ahdistelua, mutta paljon henkistä ja fyysistä väkivaltaa sekä väkivallan uhkaa. Elämä nuorena poikana on jopa turvattomampaa kuin tyttönä, koska pojille ei haluta tarjota turvaverkkoja vaan heidän oletetaan puolustavan itseään.
No miehet ja isät voisivat pikkuhiljaa puuttua siihen. Uhrit kuitenkin ovat miesten uhreja. Tåmä on miesten ongelma.
Eri
Naiset ahdistelevat miehiä seksuaalisesti jos sen määritelmä on molemmille sukupuolille sama.
Naiset kohdistavat miehiin henkistä ja fyysistä väkivaltaa.
Uhrit eivät ole miesten uhreja, ongelma ei ole yksin miesten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä kauheesti väliä miten moni noin tekee? Tarpeeksi moni siihen, että valtaosaa naisista ja tytöistä on ahdisteltu. Jos sulla on pussissa 100 karkkia ja niistä 20 näyttää samalle, mutta maistuu pahalle, niin siinä on tarpeeksi siihen, että suhtaudut koko pussiin vähän epäluuloisesti.
Aivan kuten valtaosaa miehistä on ahdisteltu.
Get over it, niin miehetkin tekevät.
En minä ole syyllinen toisten ihmisten tekoihin. En seksuaaliseen ahdisteluun, en myymälävarkauteen, en petokseen, en pahoinpitelyyn enkä murhaan. Tämä asia ei muutu, vaikka kuinka jankkaatte.
-Mies
Käyttäjä43994 kirjoitti:
Naisvihaa. Miesvihaa. Vihaa pitää vastustaa. Ahdistelua samoin.
Toki mielenterveydeltään erityisherkkä voi ahdistua normaalista sukupuolten välisestä toiminnasta kuten julkisella paikalla katselusta.
Itse olen katsonut naista julkisessa bussissa ja saanut vastakaikuna miesvihamielisen keskisormetuksen naiselta.
Miten tällaiseen miesvihaan pitäisi suhtautua. Naisella oli kuitenkin näyttävät tatuoinnit esillä ja pikkuriikkiset hellevaatteet. Normaali mies ei kääntäisi kokoaikaa katsettaan pois vastakkaisesta "näyttävästä" sukupuolesta. Vihamielisyys on aina rumaa. Tungettelu voi myös olla rumaa. Ihminen voi ahdistua arvaamattomistakin tai "normaaleista" tilanteista, varsinkin, jos on kokenut itse jotain ikävää, ja silti haluaa teettää ja näyttää tatuointeja näkyvillä paikoilla.
Liikaa luonnonvastaisuutta ei kai pitäisi vaatia keneltäkään, vaan hyväksyä luonnollinen sosiaalinen kanssakäyminen, mukaan lukien hormonien meissä aikaansaamat hyvät teot ja uteliaisuus vastakkaiseen sukupuoleen. Siinä ei ole mitään luonnotonta.
Vihakin on luonnollista, mutta joskus esim. rasismiin tai sukupuoleen yleisesti suuntautuvana, viha on rumaa.
Olen nainen ja minulla on aivan riittävästi tilaisuuksia katsella mieskomeutta hienotunteisesti niin ettei mies huomaa sitä. Jos sinulle on näytetty keskisormea olet katsonut asiattomasti. Ota opiksesi. Mutta ethän sä ota koska tiedät itsekin että kyse on vallankäytöstä. Näet naisen muodot aivan mainiosti lyhyellä vilkaisulla mutta sä toljotat asiattomasti koska se on sun keino pakottaa nainen seksuaalisen kanssakäymiseen kanssasi vaikka nainen ei sitä itse sitä halua eikä koskaan suostuisi olemaan kanssasi. Keskisormen aiheuttama paha mieli on oikeutettu hinta pakotuksestasi.
Mua henkkoht enemmän ahdistaa aggressiiviset miehet, kun pervot.
Ei oo yks eikä kaks kertaa kun joku hullu, känninen tms mies on kauppa jonossa (jep, aina just siellä) kohdistanut muhun aggressiota, ja Koskaan Kukaan ei ole puolustanut mua. Kerran ilmoitin mies myyjälle että joku pelottavan sekava mies huutaa raivoisasti mulle uhkaavasti kaupassa eikä anna mun asioida normaalisti, niin tää mies myyjä vaan että jaajaa,ei voi mitään. Eli siis viattomien Kuuluu pelätä ja se on ihan ok että joku yrittää sabotoida mun ostosten tekoa??
Sairasta. Tämä Kampin kauppakeskuksen k marketissa. Ja useampaan otteeseen kaupan jonossa joku hullu mies alkanut aggressiivisesti huutamaan Mulle jos vaikka myyjällä kestää tai myyjä mokannut jotakin. Koskaan ei kukaan mäistä myyjistä ole ns tullut vastaan ja sanonut mitään häirikölle, se sijaan mua kohtaan on osotettu negaatiota.
Asiat menee aina hankalaksi kun pitää puhua rikosnimikkeistä oikeiden tekojen sijaan.
Olen aina neuvonut lapsiani (kaikkia sukupuolia) hakeutumaan naisen luo, jos apua haluaa vaikka eksymistilanteessa. Tietenkin! Suuremmalla todennäköisyydellä saa apua, eikä kohtaa jotain härskiä setämiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikäs poikia uhkaa? Tietenkin toiset pojat. Naisena tai tyttönä en uskalla tai halua mennä tappelevien miesten väliin. Kasvattakaa lapsenne siten, että väkivaltaa ei hyväksytä. Kotoa tämä lähtee.