Töihin paluu, kun vauva on 1kk
Onko kukaan palannut töihin, kun vauva on kuukauden ikäinen? Olen yksinhuoltaja ja minulla on todella hankala taloudellinen tilanne, kun esikoiseni syntyi viime kuun puolivälissä ja oma äitiysraha jäikin todella pieneksi, koska kärsin erittäin pahasta raskauspahoinvoinnista raskauden aikana ja raskausmyrkytyksestä loppuraskauden aikana. Minulla on asuntolainaa kohtuullisen maltillisesti, mutta nyt en selviä korkojen nousun ja ruuan kallistumisen takia tavanomaisista menoista. Lyhennysvapaata en saa eikä asuntoa saa todennäköisesti kaupaksikaan. Voisin palata äitiysvapaata edeltävään työpaikkaan, mutta näin pienen lapsen jättäminen hoitoon perhepäivähoitajalle (lupasi ottaa näin pienen, kun selitin tilanteen) hirvittää. Kärsin myös jatkuvasta ja järkyttävän pahasta univajeesta, enkä ole varma kykenisinkö suoritumaan töissä, mutta meiltä menee koti todennäköisesti alta, jos en palaa töihin. Onko joku palannut suoraan äitiysvapaalta töihin ja miten arki vauvan kanssa lähti rullaamaan?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolme lasta ja lyhin äitiysloma oli 1 viikon pituinen, pisin oli 1 kk. Olen yrittäjä joten ei ole varaa jäädä millekään äitiyslomalle koska asiakkaat siirtyy toisaalle.
Pph ei ota, joten joko sukulaiset tai ostamalla hoitaja. Lapset ei kärsi, se on ihan puppua. Olettaen, että hoitaja on koko ajan sama ja luotettava.Miksi olet tehnyt lapsia, kun sinua ei selvästikään kiinnosta lastesi hoito ja hyvinvointi pätkän vertaa. Ei todellakaan ole sukulaisten asia hoitaa viikon ikäistä vauvaa, vaan vanhempien.
Ja jos uskomme tutkimuksia, niin nimenomaan äidin, isä ei ole vauvalle tarpeellinen.
Osaatko lukea? Minä puhun vanhemmista, ja alkuperäinen kirjoittaja sukulaisista. Miksi vääntää kolme lasta, jos ei vanhempia itseään kiinnosta hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolme lasta ja lyhin äitiysloma oli 1 viikon pituinen, pisin oli 1 kk. Olen yrittäjä joten ei ole varaa jäädä millekään äitiyslomalle koska asiakkaat siirtyy toisaalle.
Pph ei ota, joten joko sukulaiset tai ostamalla hoitaja. Lapset ei kärsi, se on ihan puppua. Olettaen, että hoitaja on koko ajan sama ja luotettava.Miksi olet tehnyt lapsia, kun sinua ei selvästikään kiinnosta lastesi hoito ja hyvinvointi pätkän vertaa. Ei todellakaan ole sukulaisten asia hoitaa viikon ikäistä vauvaa, vaan vanhempien.
Ja missä noitten lasten isä oli, miksei hän voinut hoitaa lapsia? Sen ymmärrän että yrittäjän voi olla vaikea pitää vapaata, mutta eikö mitään muuta vaihtoehtoa tosiaan ole...
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani opiskelivat TKK:ssa ja minä menin Otaniemen seimeen hoitoon vajaan kuukauden ikäisenä. Ihan täyspäisenä itseäni pidän.
Meitä on kolme sisarta ja yrittäjä-äitini on ollut jokaisen kohdalla kuukauden pois töistä, kun synnytti vauvan. Ja kolmiviikkoisia oltiin, kun äiti meni töihin.
Eikä olla psykopaatteja, eikä myöskään ole traumoja tai mielenterv.ongelmia
Ja näin joutuu moni muukin naisyrittäjä tekemään tänäkin päivänä, jos aikoo säilyttää työnsä ja yrityksensä.
Tietenkään se ei ole mikään ihannetilanne, kait jokainen olisi vauvan kanssa kotona, mutta aina se ei vain ole mahdollinen.
Ja eikä synnyttäminen tee kenestäkään hyvää ja täydellistä ihmistä ja joskus se hoitaja voi olla yhtä hyvä hoitaja, kuin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siihen lainaan saa pankista lyhennysvapaata kun kysyy. Ja äitiys ja vanhempainrahaa saa siihen asti kun vauva on 9kk. Ja jos on yh, niin kai se lapsen isäkin jotain maksaa.
Voihan se olla että tällä lapsella ei ole isää vaan suunnitellusti yksin hankittu? Silloin on kyllä harkinta pettänyt taloustilanteen ja tukiverkostojen osalta, mutta myöhäistähän se nyt on katua. Tai sit lapsen isä on varaton eikä ole mistä maksaa. Onhan näitä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Kotona vuosikausia lapsiverukkeella lojumaan tottuneet suomimammat eivät ymmärrä että useimmissa muissa maissa aloittajan kuvaama tilanne on normaalia ja todella moni palaa töihin vieläkin aiemmin.
Miten voi palata vieläkin aiemmin? Suoraan synnytyssalista?
Tiesitkö ap, että saat omistusasuntoon asumistukea, jos tulosi ovat pienet? Katso Kelan asumistukilaskurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos uskomme tutkimuksia, niin nimenomaan äidin, isä ei ole vauvalle tarpeellinen.
Osaatko lukea? Minä puhun vanhemmista, ja alkuperäinen kirjoittaja sukulaisista. Miksi vääntää kolme lasta, jos ei vanhempia itseään kiinnosta hoitaa?
Olen syntynyt 80-luvulla ja yrittäjä-äitini vei minut hoitoon kuukauden ikäisestä, enkä muista vauva ajastani mitään, oliko äiti huono vai ei.
Nyt lähempää neljääkymmentä, tiedän äitini olevan paras äiti maailmassa, tuki ja turva ja edelleen on paras ystäväni ja läheisin, jonka kanssa jaetaan kaikki ilot ja surut.
Ja ole tosi kiitollinen, kun hän mahdollisti minun tulla tähän maailmaan ja antoi elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siihen lainaan saa pankista lyhennysvapaata kun kysyy. Ja äitiys ja vanhempainrahaa saa siihen asti kun vauva on 9kk. Ja jos on yh, niin kai se lapsen isäkin jotain maksaa.
Voihan se olla että tällä lapsella ei ole isää vaan suunnitellusti yksin hankittu? Silloin on kyllä harkinta pettänyt taloustilanteen ja tukiverkostojen osalta, mutta myöhäistähän se nyt on katua. Tai sit lapsen isä on varaton eikä ole mistä maksaa. Onhan näitä vaihtoehtoja.
Kela maksaa.
Kuka hoitaa lasta? Päiväkodit ei ota noin pientä. 9 kk vanhakin on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa.
No eiköhän ap ole sen jo tuloinaan huomioinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä sen verran saa sitä päivärahaa (ja elatusapua) että muutaman kuukauden edes pärjäätte. Oikeasti, se on sun lapselle parasta että saa olla sun kanssa.
En arvannut, että en pärjäisi, koska muutkin pärjäävät ja esimerkiksi työssäkäynnin kulut jäivät pois. Pitkät sairauspoissaolot söivät säästöt ja äitiyspäiväraha putosi palkkaan verrattuna enemmän kuin olettanut. Tiedän, että lapselle ja itsellekin olisi parasta olla kotona.
Jos jo saikulla tekee persnettoa niin, että säästöt palaa niin miten koskaan olet kuvitellut pärjääväsi lapsen kanssa noilla menoilla?
Porvoostahan tätä huudellaan. Ei kukaan ole noin hölmö
Harva kuitenkaan tietää raskautta suunnitellessa, miten kalliiksi voi tulla jo raskausaika.
Itse oksensin raskauden ensimmäiset 7kk ja viikottain olin sairaalassa nesteytyksessä ja jokainen käynnistä laskutiim , samoin lääkkeistä ja erikoisruokavalio oli kallista. Ja hintalappu oli tuhansia euroja, siinä säästöt sulavat, kun samaan aikaan muut kustannukset päälle.
Ja jos putoaa perusäitiysrahalle se 28€ arkipäivältä .
Sairausloman takia ei putoa minimiäitiysrahalle. Sairaana saa ansiosidonnaista sairauspäivärahaa, joka otetaan huomioon pätiysrahojen määrässä. Lisäksi ne tulot katsotaan koko vuodelta ennen äitiysloman alkua eikä kukaan ole vuotta raskaana.
Julkisen terveydenhuollon maksuissa on myöskin maksukatto kalenterivuosittain, vajaa 700 e.
Lapsi on pieni vain hetken, mutta töitä ennättää tehdä 40-45 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloma oli Suomessakin 1-2 kk vielä 70-luvulla ja myöhemmin se piteni 105 päivään ja 80-luvulla nykyiseen.
Suurimmasta osasto lienee tullut tolkun ihmisiä. Sinulla on vielä turvallinen aikuinen perhepäivähoitaja tiedossa, kun ennen lapsia hoitivat vähemmän työkykyiset, kuten isoäidit ja maalta tulleet 15-16v tytöt.
Ja Euroopassa ja muualla maailmassa lapset viedään hoitoon 1-6 iässä ja useimmilla pitkät työpäivät.
Ei ole mitään tutkittua tietoa, että juuri Suomessa lapset olisivat kehittyneempiä, terveempiä tai hyvinvoivempia, vaikka heitä hoidetaan kotona jopa 3v asti, kuin esim. muualla Euroopassa. Ei edes menestyneempiä koulussa tai aikuisuudessa.
Tämä on valetta. Äitiysloma oli noin 3 kk 1970-luvun alkuun, jolloin se piteni puoleen vuoteen.
Lähde: Wikipedia
"1970-luvulla äitiysrahakausi piteni 105 arkipäivään ja 1980-luvulla äitiysrahakauden rinnalle tuli vanhempainrahakausi (158 arkipäivää)."
Töistä jäätiin äitiyslomalle kuukautta ennen synnytystä.
Eli 70-luvun alussa vietiin kuukauden ikäinen hoitoon ja 70-luvulla 2kk ikäinen ja 80-luvulla jne.
Entiseen tuskin kukaan haluaa enää muutenkaan palata.
Provo? Et sinä sen paremmin jaksa jos et saa nukuttua töissäkään käydä. Vauvaa usein imetetään tuon ikäisenä vielä, yritä edes jollain pumpulla saada maito vielä herumaan.
Entä kodin laitto vuokralle, ja muutat johonkin vanhempiesi luokse tai sukusi tai ystävän nurkkiin muutamaksi kuukaudeksi?
Olisiko asunnon laitto vuokralle ja muutto vuokralle ratkaisu? Tosin vuokramarkkinatkin taitavat olla murroksessa ja monet asuntosijoittajatkin vaikeuksissa korkojen nousun takia.
Oletko hakenut asumistukea? Sitä saa ainakin vielä myös omistusasuntoon. Ja nimenomaan korkoihin. Lisäksi tt tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä sen verran saa sitä päivärahaa (ja elatusapua) että muutaman kuukauden edes pärjäätte. Oikeasti, se on sun lapselle parasta että saa olla sun kanssa.
En arvannut, että en pärjäisi, koska muutkin pärjäävät ja esimerkiksi työssäkäynnin kulut jäivät pois. Pitkät sairauspoissaolot söivät säästöt ja äitiyspäiväraha putosi palkkaan verrattuna enemmän kuin olettanut. Tiedän, että lapselle ja itsellekin olisi parasta olla kotona.
Nyt soitat ensimmäiseksi pankkiin ja seuraavaksi Kelaan ja neuvolaan ja alat selvittää tilannetta.
Jotenkin se onnistuu, sillä 1 kk:n ikäistä lasta ei voi Suomessa viedä kunnalliseen hoitoon. Joudut maksamaan yksityishoitajalle tai joku sukulainen/isä tulee lasta hoitamaan.
Lisäksi tulet olemaan kyllä aivan loppu, jos yöt hoidat lasta.
Todennäköisesti työnantajakaan ei saa ottaa sinua takaisin tai syyllistyy työsuojelurikokseen.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti työnantajakaan ei saa ottaa sinua takaisin tai syyllistyy työsuojelurikokseen.
Saa ottaa töihin vaikka suoraan synnytyslaitokselta, mutta työntekijän ei ole tietenkään pakko mennä. Jos itse haluaa, voi töihin palata vaikka heti. Synnytys ei ole sairaus.
Lähde: Wikipedia
"1970-luvulla äitiysrahakausi piteni 105 arkipäivään ja 1980-luvulla äitiysrahakauden rinnalle tuli vanhempainrahakausi (158 arkipäivää)."
Töistä jäätiin äitiyslomalle kuukautta ennen synnytystä.
Eli 70-luvun alussa vietiin kuukauden ikäinen hoitoon ja 70-luvulla 2kk ikäinen ja 80-luvulla jne.