Töihin paluu, kun vauva on 1kk
Onko kukaan palannut töihin, kun vauva on kuukauden ikäinen? Olen yksinhuoltaja ja minulla on todella hankala taloudellinen tilanne, kun esikoiseni syntyi viime kuun puolivälissä ja oma äitiysraha jäikin todella pieneksi, koska kärsin erittäin pahasta raskauspahoinvoinnista raskauden aikana ja raskausmyrkytyksestä loppuraskauden aikana. Minulla on asuntolainaa kohtuullisen maltillisesti, mutta nyt en selviä korkojen nousun ja ruuan kallistumisen takia tavanomaisista menoista. Lyhennysvapaata en saa eikä asuntoa saa todennäköisesti kaupaksikaan. Voisin palata äitiysvapaata edeltävään työpaikkaan, mutta näin pienen lapsen jättäminen hoitoon perhepäivähoitajalle (lupasi ottaa näin pienen, kun selitin tilanteen) hirvittää. Kärsin myös jatkuvasta ja järkyttävän pahasta univajeesta, enkä ole varma kykenisinkö suoritumaan töissä, mutta meiltä menee koti todennäköisesti alta, jos en palaa töihin. Onko joku palannut suoraan äitiysvapaalta töihin ja miten arki vauvan kanssa lähti rullaamaan?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Maatilalla ei saa lomittajaa 7 päiväksi viikossa, joten otan viikonloppuna vauvan turvaistuimessa mukaan navetalle.
AP:lle tiedoksi, että oman työnantajan ei tarvitse ottaa takaisin töihin samantien, jos on mennyt ilmoittamaan, että on perhevapailla tietyn ajan.
Voi kun asuisin lähellä, voisin tarjoutua avuksi. Niin navetalle, kuin vauvan kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä sen verran saa sitä päivärahaa (ja elatusapua) että muutaman kuukauden edes pärjäätte. Oikeasti, se on sun lapselle parasta että saa olla sun kanssa.
En arvannut, että en pärjäisi, koska muutkin pärjäävät ja esimerkiksi työssäkäynnin kulut jäivät pois. Pitkät sairauspoissaolot söivät säästöt ja äitiyspäiväraha putosi palkkaan verrattuna enemmän kuin olettanut. Tiedän, että lapselle ja itsellekin olisi parasta olla kotona.
Jos jo saikulla tekee persnettoa niin, että säästöt palaa niin miten koskaan olet kuvitellut pärjääväsi lapsen kanssa noilla menoilla?
Porvoostahan tätä huudellaan. Ei kukaan ole noin hölmö
Myy liian kallis asunto ja vaihda pienempään ja halvempaan.
Sain hiekkalaatikolla osakseni äitien mulkoiluja, kun menin yhtenä päivänä viikossa töihin lapsen ollessa noin 7 kk. Isä oli sen päivän lapsen kanssa. Huono äiti :D
Vierailija kirjoitti:
Maatilalla ei saa lomittajaa 7 päiväksi viikossa, joten otan viikonloppuna vauvan turvaistuimessa mukaan navetalle.
AP:lle tiedoksi, että oman työnantajan ei tarvitse ottaa takaisin töihin samantien, jos on mennyt ilmoittamaan, että on perhevapailla tietyn ajan.
Työnantaja on onneksi hyvin joustava ja töihin paluu kyllä onnistuu, vauvan kannalta asia vain surettaa. Pelkään myös, että en univelan takia jaksa töissä.
Menet nyt ensin pankkiin ja haet lyhennysvapaata siksi aikaa kun asunto on myynnissä ja kun menee kaupaksi, muutatte vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ihan pienenä kokema hylkäämiskokemus on monen psykopaatin kokema asia, haluat siis tehdä lapsestasi psykopaatin, onnea valitsemallesi tielle. T: Psykon uhri.
Entäs lapset jotka joutuvat sairaalaan? Heistä tulee kaikista automaattisesti psykopaatteja?
Ei välttämättä, mutta tuollaisiakin tapauksia historia tuntee!
Juu ja historia tuntee myös psykopatteja, joita omat äidit on hoitaneet huolella a:sta ö:hön.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolme lasta ja lyhin äitiysloma oli 1 viikon pituinen, pisin oli 1 kk. Olen yrittäjä joten ei ole varaa jäädä millekään äitiyslomalle koska asiakkaat siirtyy toisaalle.
Pph ei ota, joten joko sukulaiset tai ostamalla hoitaja. Lapset ei kärsi, se on ihan puppua. Olettaen, että hoitaja on koko ajan sama ja luotettava.
Miksi sinä teit lapsia muiden hoidettavaksi?
Olisit antanut olla, kun sua tai puolisoa ei kiinnostele lasten hoitaminen.
Mä menin aikoinaan töihin kun lapsi oli kaksi kuukautta ja isä hoiti siitä eteenpäin lähinnä siksi että mies oli työttömänä. Ei lapselle mitään traumoja jäänyt vaan hyvin nykyään pärjää koulussa, juuri kirjoitti viisi laudaturia ja aikoo välivuoden päästä lääkikseen. T. Ylpeä mamma jonka lapsen isä kotihoitanut kolmevuotiaaksi
Minun mielestä äideillä pitäisi olla äitiyslomaa 12kk josta saisi kohtuullisen korvauksen.
Varmasti lapsiakin syntyisi enemmän jos äideille annettaisi pitkä äitiysloma.
Toki ei sitä lomaa olisi pakko pitää jos ei halua mutta mahdollisuus pitäisi olla koska se toisi äidille turvaa ja stressittömyyttä.
T:mies
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko hetkeäkään että kukaan pph ottaisi kuukauden ikäistä hoitoonsa.
En usko koko aloitukseen.
Yksinhuoltaja oletko?
Miksi lisäännyit?
Olisit katsellut puolison paremmin. Sellaisen joka järkkää kodin synnyttäjälle ja lapselle.
Siis kuinka isot menot sulla ja mitkä sun tulot on?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko hetkeäkään että kukaan pph ottaisi kuukauden ikäistä hoitoonsa.
Minä vein 2,5 kuukauden ikäisen lapsen hoitoon. Hoitajalla oli omakin lapsi muutaman kuukauden ikäinen. Kaikki meni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olisit katsellut puolison paremmin. Sellaisen joka järkkää kodin synnyttäjälle ja lapselle.
Tällaiset jälkiviisastelut nyt ei auta yhtään ketään. Jokainen tällainen kommentti pitäisi moden poistaa täältä, samoin nuo "miksi lisäännyit" huutelut. On täällä hienoja empaattisia ihmisiä, sääliksi käy heidän lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä sen verran saa sitä päivärahaa (ja elatusapua) että muutaman kuukauden edes pärjäätte. Oikeasti, se on sun lapselle parasta että saa olla sun kanssa.
En arvannut, että en pärjäisi, koska muutkin pärjäävät ja esimerkiksi työssäkäynnin kulut jäivät pois. Pitkät sairauspoissaolot söivät säästöt ja äitiyspäiväraha putosi palkkaan verrattuna enemmän kuin olettanut. Tiedän, että lapselle ja itsellekin olisi parasta olla kotona.
Jos jo saikulla tekee persnettoa niin, että säästöt palaa niin miten koskaan olet kuvitellut pärjääväsi lapsen kanssa noilla menoilla?
Porvoostahan tätä huudellaan. Ei kukaan ole noin hölmö
No jos ne saikut tuli juuri raskauden takia, niin aika vaikea sitä raskautta sitten enää on perua, kun huomaa, että tulot laskee liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä äideillä pitäisi olla äitiyslomaa 12kk josta saisi kohtuullisen korvauksen.
Varmasti lapsiakin syntyisi enemmän jos äideille annettaisi pitkä äitiysloma.
Toki ei sitä lomaa olisi pakko pitää jos ei halua mutta mahdollisuus pitäisi olla koska se toisi äidille turvaa ja stressittömyyttä.
T:mies
Sen jälkeen, kun Suomessa on äitiyslomat pidennetty niin lapsia on syntynyt entistä vähemmän. Veljeni syntyi - 72 ja ä-loma oli kaksi kuukautta. Äidilläni ja isälläni oli lastenhoitaja, kun äitikin oli töissä.
[
Sosiaalista luottoa on mahdollista saada.[/quote]
https://www.takuusaatio.fi/palvelut-ja-materiaalit/velkalinja-ja-kysy-r…
JA lue myös: https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…
Toistan aiemmat kysymykseni selvemmin: mikset pyydä apua/lainaa vanhemmiltasi, sisaruksiltasi, isovanhemmiltasi, lapsen kummeilta tms. läheisiltä?