Töihin paluu, kun vauva on 1kk
Onko kukaan palannut töihin, kun vauva on kuukauden ikäinen? Olen yksinhuoltaja ja minulla on todella hankala taloudellinen tilanne, kun esikoiseni syntyi viime kuun puolivälissä ja oma äitiysraha jäikin todella pieneksi, koska kärsin erittäin pahasta raskauspahoinvoinnista raskauden aikana ja raskausmyrkytyksestä loppuraskauden aikana. Minulla on asuntolainaa kohtuullisen maltillisesti, mutta nyt en selviä korkojen nousun ja ruuan kallistumisen takia tavanomaisista menoista. Lyhennysvapaata en saa eikä asuntoa saa todennäköisesti kaupaksikaan. Voisin palata äitiysvapaata edeltävään työpaikkaan, mutta näin pienen lapsen jättäminen hoitoon perhepäivähoitajalle (lupasi ottaa näin pienen, kun selitin tilanteen) hirvittää. Kärsin myös jatkuvasta ja järkyttävän pahasta univajeesta, enkä ole varma kykenisinkö suoritumaan töissä, mutta meiltä menee koti todennäköisesti alta, jos en palaa töihin. Onko joku palannut suoraan äitiysvapaalta töihin ja miten arki vauvan kanssa lähti rullaamaan?
Kommentit (151)
Proppvoooooo!!! Suomessa ei tehdä noin,. Eikä Afrikassa, vaan vauva on sylissä kunnes kävelee
Yrittäjänä palasin heti äitiyslomalta töihin. Oli pakko. Onneksi omat vanhemmat auttoivat lapsen hoidossa. Reipas ja itsenäinen aikuinen lapsestakin on tullut.
Haista Ap paska, ja keksi parempi porvoolaistarina 🙄
Ei sillä ole väliä onko hoitaja äiti, isä tai sijaisvanhempi. Kunhan hoitaja on sama koko ajan vähintään sinne 9 kk ikään ja mieluiten pidempään. Kahden vanhemman perheessä kumpikin voi hoitaa vauvaa, mutta toinen pääasiassa. Ette varmaan ole nähneet masentunutta vauvaa. Minä olen nähnyt ja se näky on surullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona vuosikausia lapsiverukkeella lojumaan tottuneet suomimammat eivät ymmärrä että useimmissa muissa maissa aloittajan kuvaama tilanne on normaalia ja todella moni palaa töihin vieläkin aiemmin.
Mennäänkö siellä muualla töihin suunnilleen heräämöstä leikkausten jälkeen?
Ilmeisesti. Vaippa housussa ja imetys käynnistymässä. Varsin hyvin voi tehdä töitä ja jättää vauvan kotiin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloma oli Suomessakin 1-2 kk vielä 70-luvulla ja myöhemmin se piteni 105 päivään ja 80-luvulla nykyiseen.
Suurimmasta osasto lienee tullut tolkun ihmisiä. Sinulla on vielä turvallinen aikuinen perhepäivähoitaja tiedossa, kun ennen lapsia hoitivat vähemmän työkykyiset, kuten isoäidit ja maalta tulleet 15-16v tytöt.
Ja Euroopassa ja muualla maailmassa lapset viedään hoitoon 1-6 iässä ja useimmilla pitkät työpäivät.
Ei ole mitään tutkittua tietoa, että juuri Suomessa lapset olisivat kehittyneempiä, terveempiä tai hyvinvoivempia, vaikka heitä hoidetaan kotona jopa 3v asti, kuin esim. muualla Euroopassa. Ei edes menestyneempiä koulussa tai aikuisuudessa.
Olen syntynyt 1970-luvulla ja äitini oli 9 kk äitiyslomalla. Eli puhut omiasi.
En muista mikä on kallein hoitomaksu suomessa, mutta anyway joitain satasia.
Mutta, jos menee töihin ennenkuin äitiysloma on loppunut (eli kun vauva on n.9kk), joutuu maksamaan todellisen hoitomaksun, joka oli yli 10 vuotta sitten n.2500€/kk.
Eli ei edes kannata mennä töihin, ellei halua kartuttaa tulevaa eläkettä muutamilla euroilla mutta vauva-aikaa ei enää saa takaisin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole, mutta jos tilanne on sellainen oikeasti, että asunto uhkaa mennä alta, käänny sosiaalitoimen puoleen. Jos siis tilanne ja kaikki todisteet asiasta osoittaa niin, saat kyllä sieltä apua.
Itse perhepäivähoitajana toimineena kyseenalaistaisin, kuinka siinä ehtii hyvin noin pientä hoitaa, jos on muitakin lapsia hoidettavana. Ja pakosti kai on, muutenhan joku yksityishoito tulisi niin kalliiksi, ettei sinun töihinmeno kannata. On varmaan yksityinen hoitaja, koska kunnallisella puolella ei ole ok ottaa noin pieniä, eikä hoitaja itse edes päätä, ketä ottaa.
Ei sosiaalitoimisto auta tällaisissa, jos on menty itse velkaantumaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitiysloma oli Suomessakin 1-2 kk vielä 70-luvulla ja myöhemmin se piteni 105 päivään ja 80-luvulla nykyiseen.
Suurimmasta osasto lienee tullut tolkun ihmisiä. Sinulla on vielä turvallinen aikuinen perhepäivähoitaja tiedossa, kun ennen lapsia hoitivat vähemmän työkykyiset, kuten isoäidit ja maalta tulleet 15-16v tytöt.
Ja Euroopassa ja muualla maailmassa lapset viedään hoitoon 1-6 iässä ja useimmilla pitkät työpäivät.
Ei ole mitään tutkittua tietoa, että juuri Suomessa lapset olisivat kehittyneempiä, terveempiä tai hyvinvoivempia, vaikka heitä hoidetaan kotona jopa 3v asti, kuin esim. muualla Euroopassa. Ei edes menestyneempiä koulussa tai aikuisuudessa.
Olen syntynyt 1970-luvulla ja äitini oli 9 kk äitiyslomalla. Eli puhut omiasi.
Kyllä - 70 - luvun alkupuolella äitiysloma oli 56 vrk, kun veljeni syntyi. Itse olen syntynyt - 79 ja silloin ä-loma oli 9kk.
Teeskenteletkö yksinkertaista? Et tajua mikä ero on sillä, että äiti ja vauva on molemmat kotona verrattuna siihen, että vauvan on päivät pois kotoa ja äidin luota? Ja mikä kohta on vaikea ymmärtää siinä, että 1 kk ja 8 kk ikäisten välillä on ihan huikea ero? Suomessa vanhempainrahakausi päättyy usein vauvan ollessa 9 kk, omassa tapauksessani vauva oli 8 kk.