Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin

Vierailija
01.09.2023 |

Valtiovarainministeriön puolueettomat virkamiehet ovat laskeneet asian jo aiemmin. Nyt sen vahvistavat Helsingin Sanomissa taloustieteilijät Markus Jäntti ja Roope Uusitalo: "On olemassa paljon tutkimuskirjallisuutta, joka osoittaa, että työttömyysturvan tasolla on merkitystä työllistymiseen.

Kommentit (520)

Vierailija
381/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoat jotka pakkotyöllistyy ovat ne joilla ei ole varaa menettää oleskelulupaa ja heidät sysätään hirvittäviin orjatöihin. Me kansalaiset taas syrjäydymme entisestään, koska palkkatöitä ei yksinkertaisesti ole. Yhteiskunnallinen pahoinvointi tulee räjähtämään Urpo-Petterin naamalle.

Minulla ei ole aikeita ns. työllistyä, koska se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Ensimmäinen este on terveys johon en ole saanut hoitoa vuosien yrittämisestä huolimatta, ja nyt Orpo leikkaa sieltä lisää. Seuraava este on uudelleen kouluttautuminen johon minulla ei ole varaa, ja nyt Orpo tekee sen täysin mahdottomaksi. Viimeinen este on se että Suomessa on pula palkanmaksajista, ei työntekijöistä. Kokopäivätyö josta maksetaan kohtuullinen korvaus jolla tulee Suomessa toimeen (netto min 2000e/kk, mikäli vuokria yms. elinkustannuksia ei lasketa huomattavasti) ja joka kunnioittaa työntekijöitä ja heidän ihmisoikeuksiaan, ei pitäisi olla liikaa pyydetty.

Sen sijaan muutan keskelle ei mitään ja sulkeudun yhteiskunnalta täysin. Mikäli kiristämistä jatketaan, joudun varastamaan ja turvautumaan muihin kyseenalaisiin selviytymiskeinoihin. Ei mitään menetettävää enää.

Tuollaisille pannaan pallo jalkaan ja lähetetään kuokkimaan suota. Siellä löytyvät ne työhalut myös alle mediaanipalkan oleviin hommiin.

Tehdäänkö sellainen diili että mä menen 1,5 vuodeksi Sukevaan kuokkimaan suota kunnes pääsen eläkkeelle, ja sä huolehdit mun sairaasta vaimostani joka ei pärjää yksin? Hän osaa olla ILKEÄ ja sulle tulee ikävä demarihallitusta jo kuukauden jälkeen.

Vierailija
382/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osatyökyvyttömyyseläke on vain niille joilla on vakituinen työ. Kelan lääkärit ei todellakaan päästä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle kaikkia niitä kymmeniä tuhansia jotka ei tosiasiallisesti ole työkykyisiä, tällöin te toimisto saattaa poistaa työnhskuvelvoitteen koska tietävät ettei henkilö ole työkykyinen.

Jos Kelan lääkäri tekee väärän päätöksen, siitä tietenkin valitetaan. Ja jos valituksen johdosta annettu ratkaisu sattuisi olemaan virheellinen, myös siitä voi valittaa! Suomessa on vedenpitävät systeemit. Mene töihin vain.

Eihän ne valitukset auta, Kun Kelan kriteerit eivät vastaa todelllisuutta. Varsinkin monisairaille tilanne on hankala, jos mikään sairauksista ei ole Kelan mielestä riittävän vaikea tai paha viedäkseen ihmisen työkyvyn.

Niiden logiikka ei vissiin riitä ymmärtämään sitä, että kolmen tai neljän keskivaikean sairauden vaikutus ihmisen toimintakykyyn voi olla yhtä iso tai jopa isompi kuin sen yhden vakavamman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä jotka on valmis lähtemään 5 kuukauden pestin takia toiselle puolen suomea ei varmaan ole muuta elämää kuin työ työ työ ja sillä määritellään itsensä. Minä en ainakaan halua enää elää niin etten näe ystäviä kuin kahdesti vuodessa ja loppuaika kökötä jossain perähikijällä yksinäni itkien.

Itse olen ollut reppumiehenä koko työurani. Milloin Kiinassa milloin Venäjällä milloin USAssa milloin Pohjoisesssa. Usein kuukausia poissa putkeen kotoa. Se kuuluu työhöni. Tehtaat eivät tule kotipihaani. Ne ovat pitkin maailmaa. Mutta kiva että sinä voit valita. En ole itse edes ajatellut asiaa tuolta kannalta.

Onko sulla perhe? Ja jos on, niin kulkeeko se mukana?

Vierailija
384/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä edelleen vanhempainhoidossa, päiväkodeissa ja kouluissa huutava pula työntekijöistä, mutta kaikki vaan huutaa KUN EI OLE TÖITÄ.

Se on tehtävä niitä töitä mitä saa. Ei niitä mitä haluaisi. Minäkin haluaisin olla Suomen presidentti.

Ei oo pula. Hain töitä enkä päässyt kun ei ollut tarvetta.

Joillain paikkakunnilla voi olla pulaa, muttei läheskään kaikilla!

Ratkaisu: hae töitä kaikilta paikkakunnilta.

Työttömiä on silti paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja.

Ei oikeastaan. Kun viimeksi tarkistin, kuukausittain oli avoinna noin 200 000 työpaikkaa.

Ja työttömiä on puoli miljoonaa.

279 000 näyttäisi olevan. Hyvin täyttyvät hallituksen tavoitteet, jos niistä 200 000 työllistetään.

Ei ne työnantajat siltikään palkkaa kuin nuoria ja työnvaihtajia.

Vierailija
385/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin?

Päiväkodit, terveyskeskukset, koulut hirveä työntekijä pula. Siinä ihan ekaksi. Mä tiedän sun ekan pointin, en tykkää siitä enkä tästä ja mulla on selkä rikki jne. Toinen on ettei ole koulutusta. No katsos osaan hommista ei tarvitse koulutusta tai sitten sä hankit sen koulutuksen. Onpa vaikeaa..

Nyt ei eletä enää 1800-lukua.

Eikö sitä aikuiskoulutustukea olla leikkaamassa?

Vierailija
386/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla todellakaan ole varaa tai energiaa muuttaa minnekään hesaan osa-aikaiseksi koulunkäyntiavustajaksi jos nyt joku psykoottista masennusta potevan sellaiseksi palkkaisi.

Tota, psykoottista masennusta ei ole olemassakaan. Toiseksi kukaan ei sua Helsinkiin pyydä, on paljon muitakin paikkakuntia Suomessa. Kolmanneksi otat työpaikan vastaan ensin ja sitten vasta muutat. Tekosyitä aina riittää.

Psykoottinen masennus on kyllä ihan oikea masennuksen muoto, erittäin vaikea sellainen. ICD-luokituksessa F32.3.

-eri

-eri

Vierailija
387/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitan maanantaina Laajasalon päiväkotiin, kun edellä sanottiin, että sinne kelpaa 60v työtön, ilman koulutusta. Raportoin palstalle, että miten kävi.

Vierailija
388/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan ottais sängyssä makaavan sairaan ihmisen töihin?! Kun eläkkeelle en pääse. Kohta 10 vuotta taistelua takana. terveisin lihastautipotilas joka nauttii työmarkkinatukea

Vierailija
389/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitan maanantaina Laajasalon päiväkotiin, kun edellä sanottiin, että sinne kelpaa 60v työtön, ilman koulutusta. Raportoin palstalle, että miten kävi.

Älä nyt esittele itseäsi 60-vuotiaaksi.

Vierailija
390/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan ottais sängyssä makaavan sairaan ihmisen töihin?! Kun eläkkeelle en pääse. Kohta 10 vuotta taistelua takana. terveisin lihastautipotilas joka nauttii työmarkkinatukea

Voit tehdä ainakin telemarkkinointia sängystä käsin.

Vierailija
391/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa perustarpeisiin niin se vie ihmisen työkyvyn aika aika äkkiä. Ja tällä työmarkkinatuella ei kukaan pysy pitkään työkykyisenä. 

Jos nyt siitä otetaan vielä pois, lasketaan toimeentulotuen tasolle ja indeksiä ei tule neljään seuraavaan vuoteen ja hinnat nousevat koko ajan niin sillä 555 eurolla ei kukaan elä eikä pysy työkuntoisena. Sillä rahalla ei saa juurikaan mitään. Järkyttävää että ihmisen pitäisi suomen hinta tasoisessa maassa elää muutamalla satasella. Kun kaupasta ei satasella saa juurikaan mitään. 

Toimeentulotukeen tulee kuitenkin vuosittaiset indeksikorotukset. Ellei sitten suunnitelmat muutu.

Vierailija
392/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokemusta ei saa ilman työpaikkaa.

T: vastavalmistunut työtön

Minä pääsin töihin, kun opiskelin maisteriksi ja lähdin ensi töikseni 600 kilometrin päässä sijaitsevaan pikkukylään 5 kuukauden mittaisen viran perässä. Hae sitä ensimmäistä työtä vailla minkäänlaista nirsoilua. Ei ole liian kaukaista paikkakuntaa. Ei ole liian pientä paikkakuntaa. Ei ole liian lyhyttä sijaisuutta. Ei ole liian ikävää työtä.

Opiskelin minäkin maisteriksi, mutta ei ole työpaikkoja ilman vuosien kokemusta tarjolla.

Ja olen hakenut myös siivojaksi tms, mutta eipä palkata, ei edes vastata hakemuksiin.

Sama, opiskelin maisteriksi mutten pääse edes tiskaamaan kun ei ole alan kokemusta.

Itse kokeilisin tuossa tilanteessa vaikkapa lähihoitajaksi opiskelemista. Saa olla melkoinen autisti, jos ei saa sitten töitä Helsingistä.

joo, sehän se suomen pelastaa, kun korkeakoulutetut uudelleen koulutetaan lähäreiksi :D

Vierailija
393/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne päiväkotiin, eikä vanhustenhoitoon ketä tahansa palkata. En minä halua, että lastani hoitaa joku lapsia vihaava, väkisin töihin pakoitettu ihminen, hallituksen pakkotoimenpiteiden vuoksi. Jotain järkeä nyt näihin provoihinkin.

Olisi myös kamalaa, jos lapsia hoitaisi joku joka on saanut tuomion esim. lasten hyväksikäytöstä!

Vierailija
394/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää lihastaudeista mitään? En voi myyjäksi ruveta kun nielu kramppaa puhumisesta ja sen myötä hengityskin. Jospa nuo avustajat suostuisi tekemään mun hommat? Joutuuhan ne muutenkin kaiken tekemään täällä.

Vierailija
395/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokemusta ei saa ilman työpaikkaa.

T: vastavalmistunut työtön

Minä pääsin töihin, kun opiskelin maisteriksi ja lähdin ensi töikseni 600 kilometrin päässä sijaitsevaan pikkukylään 5 kuukauden mittaisen viran perässä. Hae sitä ensimmäistä työtä vailla minkäänlaista nirsoilua. Ei ole liian kaukaista paikkakuntaa. Ei ole liian pientä paikkakuntaa. Ei ole liian lyhyttä sijaisuutta. Ei ole liian ikävää työtä.

Opiskelin minäkin maisteriksi, mutta ei ole työpaikkoja ilman vuosien kokemusta tarjolla.

Ja olen hakenut myös siivojaksi tms, mutta eipä palkata, ei edes vastata hakemuksiin.

Sama, opiskelin maisteriksi mutten pääse edes tiskaamaan kun ei ole alan kokemusta.

Itse kokeilisin tuossa tilanteessa vaikkapa lähihoitajaksi opiskelemista. Saa olla melkoinen autisti, jos ei saa sitten töitä Helsingistä.

joo, sehän se suomen pelastaa, kun korkeakoulutetut uudelleen koulutetaan lähäreiksi :D

Ennen pääsi apuhoitajaksi kansakoulupohjalta! Nyt pääsee lähihoitajaksi akateemisella taustalla!

Vierailija
396/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osatyökyvyttömyyseläke on vain niille joilla on vakituinen työ. Kelan lääkärit ei todellakaan päästä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle kaikkia niitä kymmeniä tuhansia jotka ei tosiasiallisesti ole työkykyisiä, tällöin te toimisto saattaa poistaa työnhskuvelvoitteen koska tietävät ettei henkilö ole työkykyinen.

Jos Kelan lääkäri tekee väärän päätöksen, siitä tietenkin valitetaan. Ja jos valituksen johdosta annettu ratkaisu sattuisi olemaan virheellinen, myös siitä voi valittaa! Suomessa on vedenpitävät systeemit. Mene töihin vain.

Eihän ne valitukset auta, Kun Kelan kriteerit eivät vastaa todelllisuutta. Varsinkin monisairaille tilanne on hankala, jos mikään sairauksista ei ole Kelan mielestä riittävän vaikea tai paha viedäkseen ihmisen työkyvyn.

Niiden logiikka ei vissiin riitä ymmärtämään sitä, että kolmen tai neljän keskivaikean sairauden vaikutus ihmisen toimintakykyyn voi olla yhtä iso tai jopa isompi kuin sen yhden vakavamman.

Jos Kelan kriteerit eivät vastaa todellisuutta, viimeistään vakuutusoikeus korjaa asian. Suomessa on varmistettu, että ratkaisut ovat viimeisen päälle oikeita.

Vierailija
397/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olet vitsikäs!

Vierailija
398/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se paljon pelastaa, kun saadaan hoitajapula ratkaistuksi ja samalla vielä työttömyyttä vähennetyksi.

Vierailija
399/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Kelan kriteerit eivät vastaa todellisuutta, viimeistään vakuutusoikeus korjaa asian. Suomessa on varmistettu, että ratkaisut ovat viimeisen päälle oikeita.

Ei todellakaan ole. Eikä kellään köyhällä ole varaa mihinkään vakuutusoikeuteen.

Vierailija
400/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhä edelleen vanhempainhoidossa, päiväkodeissa ja kouluissa huutava pula työntekijöistä, mutta kaikki vaan huutaa KUN EI OLE TÖITÄ.

Se on tehtävä niitä töitä mitä saa. Ei niitä mitä haluaisi. Minäkin haluaisin olla Suomen presidentti.

Ei oo pula. Hain töitä enkä päässyt kun ei ollut tarvetta.

Joillain paikkakunnilla voi olla pulaa, muttei läheskään kaikilla!

Ratkaisu: hae töitä kaikilta paikkakunnilta.

Työttömiä on silti paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja.

eikä se ratkaisu voi olla että kaikki tai edes iso osa muuttaa työn perässä. eihän tilanne siitä kansan tasolla muutu mihinkään.