Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin

Vierailija
01.09.2023 |

Valtiovarainministeriön puolueettomat virkamiehet ovat laskeneet asian jo aiemmin. Nyt sen vahvistavat Helsingin Sanomissa taloustieteilijät Markus Jäntti ja Roope Uusitalo: "On olemassa paljon tutkimuskirjallisuutta, joka osoittaa, että työttömyysturvan tasolla on merkitystä työllistymiseen.

Kommentit (520)

Vierailija
341/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tukkaa leikkaamalla?

Vierailija
342/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialismi on pahan ideologia. Köyhyys ruokkii sosialismia. Taistelu köyhyyttä vastaan on taistelua sosialismia vastaan.

Sosialismi voidaan poistaa vain poistamalla köyhyys.

Köyhyys poistuu kun ihmiset pääsevät töihin ja vaurastuvat. Vauras kansa ja valtio pystyy parantamaan köyhien asemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisia tukia leikkaamalla saadaan perustoimeentulotuki kaaokseen ja ihmiset epätoivoon. Lisäksi saadaan hyvinvointialueitten sosiaalityöntekijöille harmaita hiuksia ja vatsanväänteitä.

Vierailija
344/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä väliinputoajat? Siis nämä jotka ovat ns. 'normaaleja' mutta jotkin piirteet tekevät sen etteivät ole täysin soveliaita työelämään... on oppimisvaikeuksia, lukihäiriötä, neurologisia ongelmia, adhd:a... yms. Ja joillakin voi olla monta diagnoosia yhtäaikaa. Päällepäin sitä ei näy mutta jossain tarkkuutta vaativassa tai huolellisuutta vaativassa työssä se ennenpitkää tulee näkymään.

Vierailija
345/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se kannustaa terveitä mutta ei meitä sairaita.

Työttömien joukossa on sairaita ja "sairaita".

Taitaa suurimmat sairaudet löytyä pääkopasta. Ehkä se mielikin paranee kun on jotain tavoitetta elämälle eikä kaikki tule luukusta annettuna.

Oikeassa olet ainakin minun suhteen, vika on pääkopassa. sai nimittäin aivoverenvuodon ja pääkopasta löytyin sen lisäksi puhkeamaton aneyurysma (verisuonen pullistunma) ja muutaman tia kohtauksenkin olen saanut. Kaikki taudit siis pääkopassa :D

Vaihdatko osia? Minä saan terveyteni  takaisinja sinun työpaikkasi, sinä saat minun sairaudet ja työttömyyden? Pliis vaihdetaan!

Sopii, jos pystyt tekemään minun työni. Luuletko, että tähän hommaan on tultu jostain pystymetsästä. Ei, vuosien koulutus, työkokemus ja yrityksen koulutuspolku.

Kun tänne voit kirjoitella, niin onko tosiaan että mitään et pysty tekemään?

Luuletko, että minä olen jostakin "pystymetsästä" :D Minullakin on koulutus ja lähes 40 vuotta työelämää takana. Paljonko sinulla??

Minullakin on vuosien koulutus ja työkokemusta siis tuo lähes 40v.

Mutta jos sinun hommia pystyy tekemään sillä, että osaa kirjoittaa koneella suunnilleen hyvää tekstiä, niin kyllä minä pärjään. 

Toki virheitä tulee paljon, mutta pystyn korjaamaan niistä suurimman osan, kun tarkistan kirjoitukset aina jälkikäteen.

Täytyy vielä lisätä, että et varmaan ymmärrä mihin ryhdyt, kun vaihdat nämä sairaudet terveeseen elämääsi ja työpaikkaasi. 

Ymmärrätkö, että kun sinulla on päässäsi puhkeamaton aneryurysma se voi puhjeta milloin vain?ja tiedätkö, mitä se merkitsee? googlaapa huviksesi. Ja mieti sitten, mitä tekist loppuelämäsi, jos olet ollut työelämässä jo lähes ihmiselämän.  Vieläkö työ olisi sinulle ykkos prioriteetti? 

Jos vastaat kyllä ei sinulla varmaan ole mitään elämää, vain pelkkä työ. Eikä kukaan tule sinua kiittämääm, että olitpa ahkera ihminen, kun sinut löydetään kuolleena työpöytäsi äärestä ;D

Joo ja menen kyllä töihin heti, kun vain pääsen, en ole työttömänä ollutkaan kuin vajaan vuoden.

En taida sittenkään vaihtaa sinun elämääsi omaani, minulla on taatusti paljon mukavanpi elämä, eikä pipo kiristä kuten sinulla. 

Hyvää loppu elämää vain sinulle!

Vierailija
346/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös suunnittelen lähinnä erakoitumista jonnekin syrjäkylään missä tulee paremmin toimeen leikatuilla tuilla. Ei minua tähänkään asti ole minnekään palkattu, turha enää yrittää.

Vierailija
347/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä jotka on valmis lähtemään 5 kuukauden pestin takia toiselle puolen suomea ei varmaan ole muuta elämää kuin työ työ työ ja sillä määritellään itsensä. Minä en ainakaan halua enää elää niin etten näe ystäviä kuin kahdesti vuodessa ja loppuaika kökötä jossain perähikijällä yksinäni itkien.

Viiden kuukauden pestiin voi lähteä, jos on nuori vastavalmistunut, jonka tavarat mahtuvat peräkärryyn!

Itse olen ollut komennuksella ulkomailla puoli vuotta, ei minulla ollut muuta kuin matkalaukku ja reppu. Mihin hemmettiin tarvitsee peräkärryllistä tavaraa jos menee töihin?

Asuit varmaan työnantajan järjestämässä asunnossa, jossa oli kaikki valmiina! Vai nukuitko puiston penkillä ja kävit pesulla aseman vessassa?

Hän innoissaan asui teltassa, josta iloisesti rallatellen meni aamulla klo 05.00 ojaan pesulle , ruosteisella polkupyörällä polki 30km työmatkan talvipakkasessa pajalle. Jossa hääräsi 8€ tuntipalkalla ilman taukoja, ilta 22.00 saakka. Taas polkupyörällä teltalle, virkeänä pakkasessa polkien, hymy huulillaan, tämä työnsankari lämmitti purkkiruokaa nuotiolla, käyden telttaansa nukkumaan, odottaen innolla seuraavaa työpäivää. Uneksien mitalista ja pyhyyden kehästä, jonka tulee saamaan 45- vuoden kuluttua, jäädessään eläkkeelle. Suomen pelastaja, kunnon korpisoturi. 😢

Noin se meni kun kävin Svetogorskissa töissä. Herätys klo 5 ja rajalle odottamaan sen aukeamista. Illaksi takaisin Imatralle hotelliin nukkumaan.

Vierailija
348/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo töissä 5 ihmistä eikä useammalle vaan ole varaa maksaa palkkaa. Tuskin koskaan onkaan koska pieni leipomo jota ei voi laajentaa. Kaksi tekijöistä on omia lapsia.

Millä logiikalla pystyn yhtäkkiä palkkaamaan lisää porukkaa vain siksi että nämä eivät löydä töitä?

Yrittäjän on tuhoisaa ajatella niin ettei voi laajentaa. Siihen pitää olla aina valmis, jos kysyntä kasvaa.

Muut kuitenkin laajentaa ympärillä ja jos pysyy vain paikallaan niin todellisuudessa valuu alaspäin.

Vierailija
349/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä edelleen vanhempainhoidossa, päiväkodeissa ja kouluissa huutava pula työntekijöistä, mutta kaikki vaan huutaa KUN EI OLE TÖITÄ.

Se on tehtävä niitä töitä mitä saa. Ei niitä mitä haluaisi. Minäkin haluaisin olla Suomen presidentti.

Vierailija
350/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä jotka on valmis lähtemään 5 kuukauden pestin takia toiselle puolen suomea ei varmaan ole muuta elämää kuin työ työ työ ja sillä määritellään itsensä. Minä en ainakaan halua enää elää niin etten näe ystäviä kuin kahdesti vuodessa ja loppuaika kökötä jossain perähikijällä yksinäni itkien.

Kyllä minustakin olisi ollut ihan mukavaa jäädä viettämään vapaa-aikaa kavereiden ja perheen luo. Mutta onko meillä hyvinvointiyhteiskuntaa, jos ihmiset hengailevat tukiaisten varassa työnteon sijaan? Valtio tekee koko ajan velkaa 10 miljardia vuodessa.

Muuttaa voi, jos on oman alan työpaikka tiedossa! Niihin siivoustöihin löytyy kyllä omaltakin paikkakunnalta työttömiä tai sitten lähialueilta! Ei heitä tarvitse tuoda toiselta puolelta Suomea.

Vierailija
351/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hokema jota ensin hokevat yhdet, se jää joidenkin päähän levynä ja sitten toiset hokevat samaa. Ihan kuin asiassa ei olisi muita puolia lainkaan. Aika mustavalkoista.

Vierailija
352/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on joka työpaikassa vaan haukuttu oudoksi tai jotenkin muuten. Siitäkin, etten pitkään aikaan muistanut missä kerroksessa mitkäkin huoneet esim sijaitsee. Voitte pitää työelämänne ihan itsellänne.

Vierailija
353/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhä edelleen vanhempainhoidossa, päiväkodeissa ja kouluissa huutava pula työntekijöistä, mutta kaikki vaan huutaa KUN EI OLE TÖITÄ.

Se on tehtävä niitä töitä mitä saa. Ei niitä mitä haluaisi. Minäkin haluaisin olla Suomen presidentti.

Ja silti työnantajat nirsoilee jos hakijalla on aukkoja ceeveessä, terveysongelmia, liikaa ikää, ja/tai on hakiessaan työtön

Vierailija
354/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiden kuukauden pestiin voi lähteä, jos on nuori vastavalmistunut, jonka tavarat mahtuvat peräkärryyn!

Itse olen ollut komennuksella ulkomailla puoli vuotta, ei minulla ollut muuta kuin matkalaukku ja reppu. Mihin hemmettiin tarvitsee peräkärryllistä tavaraa jos menee töihin?

Asuit varmaan työnantajan järjestämässä asunnossa, jossa oli kaikki valmiina! Vai nukuitko puiston penkillä ja kävit pesulla aseman vessassa?

Hän innoissaan asui teltassa, josta iloisesti rallatellen meni aamulla klo 05.00 ojaan pesulle , ruosteisella polkupyörällä polki 30km työmatkan talvipakkasessa pajalle. Jossa hääräsi 8€ tuntipalkalla ilman taukoja, ilta 22.00 saakka. Taas polkupyörällä teltalle, virkeänä pakkasessa polkien, hymy huulillaan, tämä työnsankari lämmitti purkkiruokaa nuotiolla, käyden telttaansa nukkumaan, odottaen innolla seuraavaa työpäivää. Uneksien mitalista ja pyhyyden kehästä, jonka tulee saamaan 45- vuoden kuluttua, jäädessään eläkkeelle. Suomen pelastaja, kunnon korpisoturi. 😢

Noin se meni kun kävin Svetogorskissa töissä. Herätys klo 5 ja rajalle odottamaan sen aukeamista. Illaksi takaisin Imatralle hotelliin nukkumaan.

Kyllä minäkin voisin lähteä puoleksi vuodeksi vastaavaan reissutyöhön, jos voisi asua hotellissa. Huone siivottaisiin päivittäin ja aamiainen olisi joka aamu valmiina!

Vierailija
355/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinin ottamasta 50 miljardin velasta olisi voitu jakaa jokaiselle Suomen 600 000 köyhälle ylimääräistä taskurahaa 1 500 €/kk koko 4 vuoden ajan. Kuinka moni köyhä sai rahat?

Vierailija
356/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin voisin lähteä puoleksi vuodeksi vastaavaan reissutyöhön, jos voisi asua hotellissa. Huone siivottaisiin päivittäin ja aamiainen olisi joka aamu valmiina!

Siitä vaan hakemaan. Itse olen joutunut työni aina itse etsimään.

Vierailija
357/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti työnantajat nirsoilee jos hakijalla on aukkoja ceeveessä, terveysongelmia, liikaa ikää, ja/tai on hakiessaan työtön

Eikä nirsoile. Meilläkin työntekijöitä tyyliin hyvä jos on lapsia nähnytkään. Puppua.

Vierailija
358/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän innoissaan asui teltassa, josta iloisesti rallatellen meni aamulla klo 05.00 ojaan pesulle , ruosteisella polkupyörällä polki 30km työmatkan talvipakkasessa pajalle. Jossa hääräsi 8€ tuntipalkalla ilman taukoja, ilta 22.00 saakka. Taas polkupyörällä teltalle, virkeänä pakkasessa polkien, hymy huulillaan, tämä työnsankari lämmitti purkkiruokaa nuotiolla, käyden telttaansa nukkumaan, odottaen innolla seuraavaa työpäivää. Uneksien mitalista ja pyhyyden kehästä, jonka tulee saamaan 45- vuoden kulutt8ua, jäädessään eläkkeelle. Suomen pelastaja, kunnon korpisoturi. 😢

Siitä vaan hakemaan. Itse olen joutunut työni aina itse etsimään.

Samoin minä! Enpä nyt ole kauheasti työttömänä ollutkaan! Olen kieltenopettaja ja teen myös luokanopettajan sijaisuuksia tarvittaessa, koska en nirsoile töiden suhteen!

Vierailija
359/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pula työntekijöistä, mutta myös palkanmaksajista. Olen 60v työtön ja hain päiväkoteihin töihin. En päässyt mihinkään, aina kysyttiin, että saatko palkkatukea? Minulle ei ole myönnetty palkkatukea te -toimistosta, syytä ei kerrottu. Kukaan ei palkkaa ikäistäni ilman palkkatukea. Toisaalta; erikoista, että muutama päiväkoti olisi palkannut minut ilman taustojen tarkistusta, jos olisin ollut oikeutettu palkkatukeen? Erikoista. Tulee mieleen, että kuka hyvänsä palkataan, kunhan palkkoja ei tarvitse itse maksaa.

Vierailija
360/520 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jo töissä 5 ihmistä eikä useammalle vaan ole varaa maksaa palkkaa. Tuskin koskaan onkaan koska pieni leipomo jota ei voi laajentaa. Kaksi tekijöistä on omia lapsia.

Millä logiikalla pystyn yhtäkkiä palkkaamaan lisää porukkaa vain siksi että nämä eivät löydä töitä?

Onneksi myös muut voivat perustaa leipomoja.

Ala on ylikilpailtu jo nyt ja marginaalit tasoa 5%. Siitä vaan investoimaan laitteistoon ja tiloihin väh. kymmeniä tuhansia, enemmän jos useampia tuotetyyppejä.

Ei kuka tahansa voi aloittaa sitäkään tyhjästä, pitää jo ennestään olla rahaa tai vakuuksia että saa lainaa noin paljon. Työtön jolle toimeentulotuki ei edes salli yli 50 euron omistuksia tilillä ei mitenkään voi perustaa tuottavaa firmaa tyhjästä.

Ehkä sinun kannattaa vaihtaa alaa.

Alanvaihtokin vaikeutuu, kiitos tämän latvakakkosen hallituksen.