Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisaruskateutta vai muuta

Vierailija
21.05.2024 |

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Systeri tuli samalle linjalle kuin minä ammattikorkeaan. Hän on sosiaalisempi kuin minä ja kaikki pitävät hänestä, mutta minua on alkanut ärsyttää hänen tapa käyttää minua hyväkseen tehtävien tekemisessä. Hän voi pyytää minua auttamaan ja ei siinä mitään, mutta hän kertoo opettajalle tehneensä tehtävän itse, vaikka apuakin tehtävissä saa ottaa. Sama ryhmätöissä, hän väittää tehneensä suurimman osan, vaikka on esittänyt ryhmätyön, koska niin itse yleensä haluaa. Nyt olen senverran katsonut tätä touhua että haluaisin lopettaa koko koulun tai vaihtaa paikkakuntaa. Mitä tekisitte minun tilanteessa?? Homma alkaa jo suoraan sanoen jo vtamaan. 

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut siskolle, ettei tunnu reilulta peliltä?

Vierailija
2/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma poikki heti! Mene opolle tms ja pyydä vaihtaa ryhmää. Kerrot siis tilanteen avoimesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, mutta sinun pitää esittää itsellesi kysymys miksi sinä alistut siskosi käytökseen. Oletko tehty sitä jo läpi lapsuutesi? Se ei auta sinua elämässä eteen päin jos nyt pakenet muualle. Siskosi ei ole häviämässä mihinkään. 

Vierailija
4/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vaihtaminen olisi äärimmäisen tyhmää. Työskentele eri ryhmässä kuin siskosi ja sano hänelle, että pyytäisi apua muilta. Parasta olisi puhua hänelle ärsytyksestä suoraan, mutta sitä et varmaankaan pysty tekemään?

Avun pitäisi olla vastavuoroista, puhu siitä. Millaisissa asioissa sinä häneltä voisit saada apua tai olet saanut? Ajan mittaan pelkästään toiselta saatu apu vääristää suhdetta.

Pysykää enemmän erossa toisistanne, niin roolit ehkä oikenevat. Sano, että haluat etäisyyttä.

Vierailija
5/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa yleinen opiskelumalli.

Vierailija
6/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erossa pysyminen on vähän pelottavaa siinä mielessä, että siskolla on tapana olla sellainen että puhuu herkästi suunsa puhtaaksi (toisista pkaa) esimerkiksi voisi kertoa matalalla kynnyksellä opelle etten halua tehdä ryhmätyötä hänen kanssa ja pelkään siitä seuraavan että omat arvosanat laskee tai muuta sellasta..On siis tapahtunut aikaisemmin näin. 

Vierailija
7/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erossa pysyminen on vähän pelottavaa siinä mielessä, että siskolla on tapana olla sellainen että puhuu herkästi suunsa puhtaaksi (toisista pkaa) esimerkiksi voisi kertoa matalalla kynnyksellä opelle etten halua tehdä ryhmätyötä hänen kanssa ja pelkään siitä seuraavan että omat arvosanat laskee tai muuta sellasta..On siis tapahtunut aikaisemmin näin. 

Siis olen, muttei ymmärrä. Väittää minun olevan kade..

Vierailija
8/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan vaikeaa selittää tilannetta, mutta ei sitä omasta siskostaan oikeastaan halua puhua pahaa,  ja vaikeeta on laittaa terveet rajat, täytyy vaan jotain yrittää. Koulun vaihtaminen joo olis tyhmää, mutta ehkä hetken helpotus tilanteeseen kuitenkin.

Vierailija
9/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä ryhmätöiden "kultaisina vuosikymmeninä" jotkut ovat oppineet hyödyntämään toisten työtä ihan viimeiseen asti aina ja kaikkialla. Omaa ajattelua ei ole nimeksikään, tai omaa työtä. Toivottavasti edes vanhanaikaisia tenttejä ilman äly - ym. puhelimia ja laitteita sentään vielä pidetään, että erottuvat jyvät ja akanat.

Koulun vaihtamisessa saattaa olla se huono puoli, että hänkin vaihtaa ja olette taas samassa tilanteessa.

Opettajien pitää huolehtia siitä, että oppilaat oppivat, eivät vain kopioi. Mutta silloin, jos he eivät näe tätä modernia ryhmätyötapaa ongelmallisena, ollaan pulassa. Ensin pitäisi siis kuulostella opettajiston näkökantoja, ettei tule tyrmätyksi pelkän muotivirtauksen takia. Opettajistokin voi olla väärässä, mutta sitä ei tietenkään pidä koskaan mennä sanomaan, vaan vain tuoda rauhallisesti ja rakentavasti epäkohdat esille. Jos joku toinenkin luotettava opiskelukaveri on huomannut saman, hänet voisi pyytää keskusteluihin mukaan.

Vierailija
10/10 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tässä kiinnostaa se että onko sisko varattu?