Tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin
Valtiovarainministeriön puolueettomat virkamiehet ovat laskeneet asian jo aiemmin. Nyt sen vahvistavat Helsingin Sanomissa taloustieteilijät Markus Jäntti ja Roope Uusitalo: "On olemassa paljon tutkimuskirjallisuutta, joka osoittaa, että työttömyysturvan tasolla on merkitystä työllistymiseen.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että muutamme koska työmarkkinatuesta lähtee 200e??????
Meinaan koska silloin saat rahaa työstä eikä meidän tarvitse sua elättää.
Tossa ei ole mitään järkeä. SItten sen mies olisi työtön ja hänet pitäisi elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä säätää. Miten se arvioidaan onko henkilöllä mahdollisuutta työllistyä muualla jos se ei onnistu kotikunnassakaan?
Minä kyllä voin elättää lapseni ilman työmarkkinatukeakin. Tuleeko yllärinä että työtön ei ole aina varaton?Työkkärissä on virkailijoita sitä varten, että arvioivat. Kaikki on ihan ok sitten, kun maksat laiskottelusi itse.
Mutta jos ei ole työllistynyt moneen vuoteen niin miten se työtön työllistyy vieraalla paikkakunnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä säätää. Miten se arvioidaan onko henkilöllä mahdollisuutta työllistyä muualla jos se ei onnistu kotikunnassakaan?
Minä kyllä voin elättää lapseni ilman työmarkkinatukeakin. Tuleeko yllärinä että työtön ei ole aina varaton?Työkkärissä on virkailijoita sitä varten, että arvioivat. Kaikki on ihan ok sitten, kun maksat laiskottelusi itse.
Tottakai nostan työttömyyskorvausta koska olen siihen oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Työkokemusta ei saa ilman työpaikkaa.
T: vastavalmistunut työtön
Minä pääsin töihin, kun opiskelin maisteriksi ja lähdin ensi töikseni 600 kilometrin päässä sijaitsevaan pikkukylään 5 kuukauden mittaisen viran perässä. Hae sitä ensimmäistä työtä vailla minkäänlaista nirsoilua. Ei ole liian kaukaista paikkakuntaa. Ei ole liian pientä paikkakuntaa. Ei ole liian lyhyttä sijaisuutta. Ei ole liian ikävää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa ei ole mitään järkeä. SItten sen mies olisi työtön ja hänet pitäisi elättää.
Niinpä! Tässä tapauksessa maksetaan naiselle työmarkkinatukea, mutta sille miehelle tulisi luultavasti ansiosidonnainen, eli enemmän rahaa yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuki voidaan poistaa kun olen työtön työnhakija?
Ei ole edelleenkään lakia mikä pakottaa muuttamaan. Mikään työpaikka ei ole sen arvoinen että rikkoisin lasten perheen.Hallitus voi säätää lain, jonka mukaan vaille työttömyyskorvausta ja toimeentulotukea jätetään ne, jotka voisivat työllistyä muuttamalla toiselle paikkakunnalle. Läpi historian vanhempien ensimmäinen velvollisuus on ollut kustantaa lastensa elatus.
Vanhempien velvollisuus on myöskin huolehtia lasten hyvinvoinnista, mutta miten luulet, että se onnistuu, jos toinen vanhempi joutuu muuttamaan pois kotoaan lähtiessään töihin niin kauaksi, ettei voi asua kotona?
Kummasta lapsi kärsii enemmän, siitä, että toinen vanhempi on työtön(perhe voi silti pärjätä taloudellisesti ihan hyvin, jos toisella hyvä palkka) vai siitä, että toinen vanhempi muuttaa työn perässä toiselle puolelle Suomea ja lapset näkevät tätä harvoin? Elämässä kun on olemassa muitakin arvoja, kuin työ. Varsinkin silloin, kun on kyse lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se mies ei voi etsiä toista työtä kanssa? Aikas kummaa, ollaan molemmat miehen kanssa muutettu useamman kerran ja molemmat etsitty töitä, jos toiselle ei löydy niin sitten toinen paikkakunta. Aina on jotain löytynyt. Erittäin huonoa esimerkkiä lapsille tollainen asenne ettei viitsi edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin töihin, kun opiskelin maisteriksi ja lähdin ensi töikseni 600 kilometrin päässä sijaitsevaan pikkukylään 5 kuukauden mittaisen viran perässä. Hae sitä ensimmäistä työtä vailla minkäänlaista nirsoilua. Ei ole liian kaukaista paikkakuntaa. Ei ole liian pientä paikkakuntaa. Ei ole liian lyhyttä sijaisuutta. Ei ole liian ikävää työtä.
Opiskelin minäkin maisteriksi, mutta ei ole työpaikkoja ilman vuosien kokemusta tarjolla.
Ja olen hakenut myös siivojaksi tms, mutta eipä palkata, ei edes vastata hakemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin otetaan nykyään vain työnvaihtajia, ei työttömiä. Ihan sama miten paljon hakee tai jättää hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kannustaa terveitä mutta ei meitä sairaita.
Sairaille on onneksi työkyvyttömyyseläke. Rajatapauksille vielä osatyökyvyttömyyseläke.
Niinkö? Miksi meitä on sitten tuhansittain ollut vuosikausia työttömänä työmarkkinatuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin minäkin maisteriksi, mutta ei ole työpaikkoja ilman vuosien kokemusta tarjolla.
Ja olen hakenut myös siivojaksi tms, mutta eipä palkata, ei edes vastata hakemuksiin.
Sama, opiskelin maisteriksi mutten pääse edes tiskaamaan kun ei ole alan kokemusta.
Kun rahantulo loppuu niin pakko jotain leipänsä eteen tehdä 👍
Vierailija kirjoitti:
Minä lopettaisin työt välittömästi jos saisin 1500 euroa kuukaudessa. Asunto ja auto on hankittu sekä tilillä on vähän rahaa. Miksi tehdä töitä jos intoa ei enää ole. T: tk-lääkäri
Eikö keikkalääkäreille ole hommia? Tai vaihtoehtoisesti yksityispraktiikan perustaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien velvollisuus on myöskin huolehtia lasten hyvinvoinnista, mutta miten luulet, että se onnistuu, jos toinen vanhempi joutuu muuttamaan pois kotoaan lähtiessään töihin niin kauaksi, ettei voi asua kotona?
Kummasta lapsi kärsii enemmän, siitä, että toinen vanhempi on työtön(perhe voi silti pärjätä taloudellisesti ihan hyvin, jos toisella hyvä palkka) vai siitä, että toinen vanhempi muuttaa työn perässä toiselle puolelle Suomea ja lapset näkevät tätä harvoin? Elämässä kun on olemassa muitakin arvoja, kuin työ. Varsinkin silloin, kun on kyse lapsista.
Lapset kärsivät kaikkein eniten siitä, jos heillä ei ole ruokaa. Ja sen hankkiminen on vanhempien tehtävä.
Suomessa on sitä paitsi vaikka kuinka paljon yksinhuoltajia. Ollaan vielä luksuksen puolella, jos on väliaikaisesti se tilanne, että kaksi vanhempaa elättää täysillä ja toinen asuu luonakin.
Tossa ei ole mitään järkeä. SItten sen mies olisi työtön ja hänet pitäisi elättää.[/quote]
Niinpä! Tässä tapauksessa maksetaan naiselle työmarkkinatukea, mutta sille miehelle tulisi luultavasti ansiosidonnainen, eli enemmän rahaa yhteiskunnalta.[/quote]
Eikä tulisi kun sekin voisi ihan etsiä töitä, tuliko yhtään se mieleen?
Vain 28 % suomalaisista ottaisi työttömänä vastaan mitä tahansa työtä. Useimmat heistä ovat yli 55-vuotiaita, AMK-koulutettuja, yrittäjiä, johtajia, toimihenkilöitä ja miehiä. Haluttomimpia ovat 18–34-vuotiaat ja naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se mies ei voi etsiä toista työtä kanssa? Aikas kummaa, ollaan molemmat miehen kanssa muutettu useamman kerran ja molemmat etsitty töitä, jos toiselle ei löydy niin sitten toinen paikkakunta. Aina on jotain löytynyt. Erittäin huonoa esimerkkiä lapsille tollainen asenne ettei viitsi edes yrittää.
Entäs kotiäidit? Ovatko hekin huonoja esimerkkejä lapselle.
Seuraavat 4 vuotta, Orpon hallituksen ajan, olen työtön. Haen saikkua jatkuvasti, onneksi ikää on ja kremppoja. Tämän riistäjähallituksen aikana en tee töitä.😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se kannustaa terveitä mutta ei meitä sairaita.
Sairaille on onneksi työkyvyttömyyseläke. Rajatapauksille vielä osatyökyvyttömyyseläke.
Niinkö? Miksi meitä on sitten tuhansittain ollut vuosikausia työttömänä työmarkkinatuella?
Työmarkkinatuki on työkykyisille. Näpit irti siitä, jos et sellainen ole!
Varaudu pettymykseen ensi viikolla! Jopa kepu on lipumassa hallituksen taakse luottamusäänestyksessä.