Miten jotkut uskaltaa reissata ulkomailla ilman matkavakuutusta?
Olen tässä ihmisten kanssa keskustellessa havainnut että todella moni jättää matkavakuutuksen ottamatta. Miten ihmeessä? Viikon reissulle sellainen maksaa halvimmillaan 20-30 euroa ja sillä saa valtavan hyödyn JOS sitä tarvii.
Omakohtaisin käsittämättömin esimerkki on tämä.Eräs tuttu kertoi että aikoo lähteä Kanarialle parin kaverinsa kanssa, kysyin ottaako vakuutuksen. (Kysyin, koska tyypin elämänhallinta on muutenkin vähän niin ja näin)
Hän sanoi että "ei ota, ei hän sellaista tarvi". Tuttu ei millään tajunnut kun yritin selittää ennen reissua sille että ei se maailmalla ole sellaista kun Suomessa, missä voit jättää kaikki laskut maksamatta että sossu hoitaa kyllä.
Ehkä Euroopassa Kelan eurooppalainen sairaanhoitokortti pelastaa jotain (pääsee julkiselle puolelle) mutta monissa maissa et saa hoitoa välttämättä ollenkaan jos ei ole vakuutusta tai vaihtoehtoisesti paljon rahaa ja se hoito täytyy maksaa heti. Tuttu ei siltikään tuntunut ymmärtävän mitään, oli vaan että "juu juu kyl asiat aina järjestyy jos jotain käy ja joku maksaa hei kyl joku lainaa sen verran" (Ei selkeästi mitään ymmärrystä mitä hoito voi enimmillään maksaa)
Oli suorastaan erikoista että kaveri selvisi reissustaan ongelmitta, koska hän ei edes vielä viikkoa ennen reissuaan tiennyt missä kanariansaaret sijaitsee (60v henkilö kyseessä)
Mutta siis itse asiaan, jos joillakin on varaa mennä matkalle, miksi jättää se muutaman kympin matkavakuutus pois?
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho
Tiedän monia joilla ei ole edes kotivakuutusta
Mihin tarvii kotivakuutusta jossei omista mitään arvokasta ja asuu vuokralla.
Sinä sössit, sinä maksat. Sammut suihkuun vesikaivon päälle ja aiheutat vesivahingon, sinä maksat. Tosin ei taitaisi maksaa vakuutuskaan koska olet ollut kännissä.
Ei mikään vakuutus korvaa tuollaisessa tilanteessa. Joten ihan sama.
Sairauskohtaus vesivahingon syynä niin kyllä korvaa.
Toi nyt on niin epätodennäköinen skenaario, ettei sitä kannata ottaa huomioon laisinkaan. Hyvin epätodennäköistä onko tuollaiseta tapahtunut Suomessa vielä kertaakaan IKINÄ.
Muutenkin miten voi edes mennä lattiakaivon päälle niin, ettei siitä vesi menisi? Pitäisi mennä makaamaan tarkoituksella siihen päälle jotenkin. Ihan naurettavaa pelätä tuollaista vahinkoa.
Minä kerran seisoin lattiakaivon päällä ajatuksissani. Sitten huomasin, että miten kylppäri tulvii vettä. No ei tullut mitään vahinkoa kuitenkaan, kun sain nopeasti kuivattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Itselläni on luottokorttiin liitetty matkavakuutus, joka on aina voimassa.
Sama, mutta on kuitenkin myös jatkuva matkavakuutus ihan vakuutusyhtiöstä. En jotenkin luota esim Bank Norwegianin luottokortin matkavakuutukseen. Tuossa ei esim ole matkatavaravakuutusta ollenkaan ja korvauksien omavastuut ja rajoitukset erilaiset.
Miksi vakuuttaisin matkatavaroita? Lentoyhtiö on niistä vastuussa lennoilla ja pahimmassa tapauksessa menetän kohteessa muutaman sadan euron arvosta vanhoja vaatteita. Jos näin käy niin menen kauppaan ja ostan uudet.
Jos laukkusi hajoaa lennon aikana maksat sen itse. Hyväksyt satojen eurojen vahingot sen sijaan että maksaisit muutaman kympin vakuutuksesta...
En tietenkään maksa sitä silloin itse! Sehän on ihan täysin 100 % lentoyhtiön korvattava vahinko. Niiden vastuulla on matkatavarat joiden kuljettamisesta olen maksanut.
Ei muuten korvaa, kokemusta on. Sanovat laukun olleen rikki jo valmiiksi.
Kannattaa ottaa kännykällä kuva laukusta ennen lähtöä. Niin ei onnistu lentoyhtiöiden tai vakuutusyhtiöiden kieroilut.
Lisätietoa korvausvelvollisuudesta:
https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/matkustaminen-ja-majoitukset/lentoma…
-
Minä otan kuvan vaan sen takia, että on helpompi selittää millainen laukku on hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en matkustele koskaan niin en matkavakuutustakaan tarvitse. Itselläni ei ole mitään vakuutuksia, ei edes kotivakuutusta. Olen köyhä pitkäaikaistyötön ja vähille rahoille on muutakin käyttöä kuin vakuutusmaksut. Vakuutukset eivät kuitenkaan korvaa mitään. Sukulaisellani on jostakin käsittämättömästä syystä kattavin mahdollinen kotivakuutus. Mitään arvokasta ei omista. Toki kodinkoneet ja laitteet on aikoinaan uusina kotiin ostettu, mutta nyt jo vuosia käytössä olleet. Koskaan ei ole kotivakuutuksesta korvauksia saanut, vaikka on ollut parikin tilannetta, jossa sellaista olisi toivonut. Siinähän maksaa turhasta.
Sun kämppä palaa kokatessa ja sulla ei ole vakuutusta?
Kämppä vain spontaanisti leimahtaa liekkeihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho
Sinä sössit, sinä maksat. Sammut suihkuun vesikaivon päälle ja aiheutat vesivahingon, sinä maksat. Tosin ei taitaisi maksaa vakuutuskaan koska olet ollut kännissä.
Toi nyt on niin epätodennäköinen skenaario, ettei sitä kannata ottaa huomioon laisinkaan. Hyvin epätodennäköistä onko tuollaiseta tapahtunut Suomessa vielä kertaakaan IKINÄ.
Muutenkin miten voi edes mennä lattiakaivon päälle niin, ettei siitä vesi menisi? Pitäisi mennä makaamaan tarkoituksella siihen päälle jotenkin. Ihan naurettavaa pelätä tuollaista vahinkoa.
Minä kerran seisoin lattiakaivon päällä ajatuksissani. Sitten huomasin, että miten kylppäri tulvii vettä. No ei tullut mitään vahinkoa kuitenkaan, kun sain nopeasti kuivattua.
Melkoiset Aku Ankan räpylät pitää olla jos jalalla saa koko ritilän peitettyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en matkustele koskaan niin en matkavakuutustakaan tarvitse. Itselläni ei ole mitään vakuutuksia, ei edes kotivakuutusta. Olen köyhä pitkäaikaistyötön ja vähille rahoille on muutakin käyttöä kuin vakuutusmaksut. Vakuutukset eivät kuitenkaan korvaa mitään. Sukulaisellani on jostakin käsittämättömästä syystä kattavin mahdollinen kotivakuutus. Mitään arvokasta ei omista. Toki kodinkoneet ja laitteet on aikoinaan uusina kotiin ostettu, mutta nyt jo vuosia käytössä olleet. Koskaan ei ole kotivakuutuksesta korvauksia saanut, vaikka on ollut parikin tilannetta, jossa sellaista olisi toivonut. Siinähän maksaa turhasta.
Tiedän tapauksen, jossa uuni syttyi palamaan. Eilen vai tänään luin, että sähköhammasharjasta oli tullut savuvahingot kylppäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoiset Aku Ankan räpylät pitää olla jos jalalla saa koko ritilän peitettyä!
Kengännumero on 39.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen, jossa uuni syttyi palamaan. Eilen vai tänään luin, että sähköhammasharjasta oli tullut savuvahingot kylppäriin.
Kerran elämässä jos sattuu tuollainen vähäinen savuvahinko niin sen korjaaminen maksaa huomattavasti vähemmän kuin koko elämän ajan vakuutusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran elämässä jos sattuu tuollainen vähäinen savuvahinko niin sen korjaaminen maksaa huomattavasti vähemmän kuin koko elämän ajan vakuutusmaksut.
Mulla on ollut käispyyhe sähköhammasharjan vieressä ja huonolla tuurilla voisi tulla kunnon tulipalo. Tuossa tapauksessa ei ollut mitään palavaa vieressä onneksi.
Hyvin harva voi sanoa jääneensä matkavakuutuksesta tai kotivakuutuksesta voitolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Its
Jon esimjoo!Siis lentoyhtiö on todellakin korvausvelvollinen tuossa tilanteessa. Kannattaa ottaa asioista selvää ja pitää puoliaan.
Ainoa, mitä saatiin oli se, että lentoyhtiö toimitti laukut kotiin! Ei muuta. Sanoinhan että oli pykälänpykälänpykälä joka salli sen ettei korvauksia maksettu!
Matkavakuutuksessa en pane mitään painoa matkatavaroille. Ne on pikkuhiluja, jos joku käytetyt vaatteet nyysii.
Sen sijaan sairastuminen, loukkaantuminen ja matkan keskeytyminen/viivästyminen (vaikkapa juuri sairastumisen tai loukkaantumisen takia) ovat niitä mahdollisia asioita, joiden takia vakuutus todella kannattaa olla. Muistaa pitää myös, ettei vakuutuskaan kaikkea mahdollista korvaa.
Minulle sattui Virossa tapaturma, jonka takia matka keskeytyi ja miehen oli pakko tulla hakemaan minut autolla. Yksin en kyennyt matkustamaan. Ensiavun maksu oli 5e (eurooppalaisen sairaanhoitokortin ansiosta), paaritaksi alle parikymppiä, piti ostaa kipulääkkeet ja kyynärsauvat. Menetin lisäksi noin viiden päivän hotellimaksut ja lisäksi tuli hakumatkan kustannukset.
Eurooppalaisen matkavakuutus korvasi vain ensiavun maksun ja reseptillä ostetut kipulääkkeet. Eli pari kymppiä. Takkiin tuli varovaisesti arvioiden noin 700e.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harva voi sanoa jääneensä matkavakuutuksesta tai kotivakuutuksesta voitolle.
Me kyllä jäätiin helposti voitolle, kun pesuhuoneen (lattia ja seinät) , saunan (lattia ja yksi seinä) sekä kodinhoitohuoneen (lattia) kaikki laattapinnat meni uusiksi vesijohtorikon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. ItsJon esimjoo!
Siis lentoyhtiö on todellakin korvausvelvollinen tuossa tilanteessa. Kannattaa ottaa asioista selvää ja pitää puoliaan.
Ainoa, mitä saatiin oli se, että lentoyhtiö toimitti laukut kotiin! Ei muuta. Sanoinhan että oli pykälänpykälänpykälä joka salli sen ettei korvauksia maksettu!
Mikä pykälä sellainen on?
Eihän vakuutusyhtiön edes tarvitse alkaa korvaamaan vahinkoa joka lain mukaan lentoyhtiön on korvattava. Vakuutusyhtiöstä ohjaavat hakemaan korvauksia vahingon aiheuttajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Itselläni on luottokorttiin liitetty matkavakuutus, joka on aina voimassa.
Sama, mutta on kuitenkin myös jatkuva matkavakuutus ihan vakuutusyhtiöstä. En jotenkin luota esim Bank Norwegianin luottokortin matkavakuutukseen. Tuossa ei esim ole matkatavaravakuutusta ollenkaan ja korvauksien omavastuut ja rajoitukset erilaiset.
Miksi vakuuttaisin matkatavaroita? Lentoyhtiö on niistä vastuussa lennoilla ja pahimmassa tapauksessa menetän kohteessa muutaman sadan euron arvosta vanhoja vaatteita. Jos näin käy niin menen kauppaan ja ostan uudet.
Jos laukkusi hajoaa lennon aikana maksat sen itse. Hyväksyt satojen eurojen vahingot sen sijaan että maksaisit muutaman kympin vakuutuksesta...
En tietenkään maksa sitä silloin itse! Sehän on ihan täysin 100 % lentoyhtiön korvattava vahinko. Niiden vastuulla on matkatavarat joiden kuljettamisesta olen maksanut.
Ei muuten korvaa, kokemusta on. Sanovat laukun olleen rikki jo valmiiksi.
Mulle annettiin joku lipuke, jolla kävin ostamassa uuden laukun. Ei siis siirrety rahoja tilille vaan menin suoraan kauppaan ostamaan uuden matkalaukun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä korvaa. Esim. oman kotivakuutukseni ehdoissa lukee että korvausta ei makseta jos vahinko on aiheutunut siitä että veden pääsy lattiakaivoon on estynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kyllä jäätiin helposti voitolle, kun pesuhuoneen (lattia ja seinät) , saunan (lattia ja yksi seinä) sekä kodinhoitohuoneen (lattia) kaikki laattapinnat meni uusiksi vesijohtorikon takia.
Kerrostalossa asuessa tämäkin menee kiinteistön vakuutuksiin. Kotivakuutus korvaa irtaimistoa. Jos siellä vaikka joku löylykiulu on hajonnut vesivahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona tuli myös mittava vesivahinko ja se kuivatus kesti jo jotain kolme viikkoa.
Kotivakuutuksessa on myös vahinkovastuuvakuutus. Jos istut vahingossa kaverin silmälasit rikki (niinkuin äitini teki) tai ajat pyörällä vahingossa niin, että tönäiset toisen kulkijan kumoon ja hän loukkaantuu (näin kävi pojalleni) niin vakuutus korvaa. Varsinkin tuo kaatumistapaturma ois tullut kalliiksi ilman vakuutusta.
Onhan se hurjaa miten vakuutuksia ei osata tai ymmärretä ottaa. Näistä pitäisi kertoa koulussa perus veroilmoituksen täytön/tarkistamisen lisäksi. Juuri oli se tulipalo Tampereella YH Kotien talossa eli yhtiössä, jossa kaikki on vuokralla. Siellä puuttui tyyliin puolella asukkaista kotivakuutus vaikka se on osana vuokrasopimusta, että sellainen pitää ottaa! En tajua miten todennäköisesti tukirahoilla elävät asukkaat pystyivät maksamaan kotiensa korjauksia, vaikka vahingot olikin yhden naapurin syy.
Mulla on vain käsimatkatavarana menevä matkailurinkka. Kaikkia matkoja ei myöskään tehdä lentäen.