Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut uskaltaa reissata ulkomailla ilman matkavakuutusta?

Vierailija
31.08.2023 |

Olen tässä ihmisten kanssa keskustellessa havainnut että todella moni jättää matkavakuutuksen ottamatta. Miten ihmeessä? Viikon reissulle sellainen maksaa halvimmillaan 20-30 euroa ja sillä saa valtavan hyödyn JOS sitä tarvii.

Omakohtaisin käsittämättömin esimerkki on tämä.Eräs tuttu kertoi että aikoo lähteä Kanarialle parin kaverinsa kanssa, kysyin ottaako vakuutuksen. (Kysyin, koska tyypin elämänhallinta on muutenkin vähän niin ja näin)

Hän sanoi että "ei ota, ei hän sellaista tarvi". Tuttu ei millään tajunnut kun yritin selittää ennen reissua sille että ei se maailmalla ole sellaista kun Suomessa, missä voit jättää kaikki laskut maksamatta että sossu hoitaa kyllä.

Ehkä Euroopassa Kelan eurooppalainen sairaanhoitokortti pelastaa jotain (pääsee julkiselle puolelle) mutta monissa maissa et saa hoitoa välttämättä ollenkaan jos ei ole vakuutusta tai vaihtoehtoisesti paljon rahaa ja se hoito täytyy maksaa heti. Tuttu ei siltikään tuntunut ymmärtävän mitään, oli vaan että "juu juu kyl asiat aina järjestyy jos jotain käy ja joku maksaa hei kyl joku lainaa sen verran" (Ei selkeästi mitään ymmärrystä mitä hoito voi enimmillään maksaa)

Oli suorastaan erikoista että kaveri selvisi reissustaan ongelmitta, koska hän ei edes vielä viikkoa ennen reissuaan tiennyt missä kanariansaaret sijaitsee (60v henkilö kyseessä)

Mutta siis itse asiaan, jos joillakin on varaa mennä matkalle, miksi jättää se muutaman kympin matkavakuutus pois?

Kommentit (378)

Vierailija
281/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on maksuhäiriömerkintä, mistä syystä ainoa vakuutus, jonka saan, on auton pakollinen liikennevakuutus. Mitään muuta lisävakuutusta en saa autoon, en saa vakuutusta kotiin, en kuoleman varalle jne. Olen matkustellut paljon lasten kanssa viimeisen 12 vuoden aikana ja vain yhden kerran otin matkavakuutuksen lentoyhtiön kautta. Silloin lähdimme Afrikkaan, päiväntasaajan tuntumaan. Meille ei oo koskaan käyny mitään missään. Nykyään mulla on ulkomaisen pankin kautta matkavakuutus aina voimassa.

Olet matkustellut paljon lasten kanssa Afrikkaa myöten 12 vuotta, mutta luottotietojasi et ole saanut kuntoon/hoitanut 12 vuoden aikana?

Anteeksi ihmettely, mutta itsepä avauduit. Itsellä kun on tapana hoitaa maksut ja velvoitteet ensin. Ja matkustaa sitten, jos rahaa jää. Ja aika usein tänä päivä ei jää. Ainakaan Afrikkaan asti lähdettäväksi.

Kumpi lie harmittaa kuolinvuoteella, se että ei tullut nähtyä maailmaa vai se että luottotiedot eivät jossain välissä olleet kunnossa ja maksut ja velvoitteet hoidettuna.

Itse ainakin pistän elämisen sen edelle onko jotkut kuvitteelliset velvoitteet hoidettuina vai ei. Luottotiedot ovat tosin aina olleet kunnossa nekin.

Juurikin Afrikan matkaaja itse kertoi, mitä hankaluuksia siitä on, kun luottotiedot ei ole kunnossa.

Sen lisäksi, kun mainitsi, että ei saa kuin lakisääteisen liikennevakuutuksen (ei henki-, matkustaja-, koti-, henkilö- ja kaskovakuutuksia), ei lainaa, ei osamaksusopimuksia, ei omalle nimelle puhelinliittymiä, ei vuokra-asuntoa, ei luottokorttia muutama mainitakseni. Veronpalautukset kuitataan perinnönsaajaanakin vouti iskee. Jos ei ole kieltäytynyt perinnöstä.

Jos on työelämässä, vouti ottaa osansa palkasta. Tuskin sekään kivaa on, että vouti hoitaa rahaliikennettä...

Valitettavasti vaan on niin, että maksut ja velvoitteet on huolehdittava vaikka se ei olisi kivaa. Mielummin sitä reissaisi ja tekisi jotain kivaa.

Ja tosiaan tiedän mistä kirjoitan, työni puolesta tiedän.

Mutta kukin elää tavallaan.

Niin, siitä on kaikenlaista haittaa että nuo eivät ole hoidettuna. Silti epäilen että jälkikäteen harmittaisi enemmän elämättä jättäminen kuin nuo. Toki niitäkin löytyy joille se (kärjistetty) kotisohvalla nyhjääminen on ok eikä haluakaan esimerkiksi matkustella tai harrastaa montaa muuta asiaa, mutta tässä tapauksessa nyt ilmeisesti ei ollut heistä kyse.

Itse pidän siitä huolta että näen maailmaa ja teen kaikkea sitä mitä haluan elämäni aikana. Sen jälkeen sitten mietin että onko kaikki velvoitteet hoidettu vai ei. Toki siitä onnellisessa asemassa että kumpikin noista onnistuu helposti, moni velvoitteiden hoitamatta jättämisistä kun hankaloittaa noita ensimmäisiä harrastuksiakin. Silti, tärkeysjärjestys on selvä, ja paperivelvoitteet eivät ole ykkösenä.

Vierailija
282/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on maksuhäiriömerkintä, mistä syystä ainoa vakuutus, jonka saan, on auton pakollinen liikennevakuutus. Mitään muuta lisävakuutusta en saa autoon, en saa vakuutusta kotiin, en kuoleman varalle jne. Olen matkustellut paljon lasten kanssa viimeisen 12 vuoden aikana ja vain yhden kerran otin matkavakuutuksen lentoyhtiön kautta. Silloin lähdimme Afrikkaan, päiväntasaajan tuntumaan. Meille ei oo koskaan käyny mitään missään. Nykyään mulla on ulkomaisen pankin kautta matkavakuutus aina voimassa.

Olet matkustellut paljon lasten kanssa Afrikkaa myöten 12 vuotta, mutta luottotietojasi et ole saanut kuntoon/hoitanut 12 vuoden aikana?

Anteeksi ihmettely, mutta itsepä avauduit. Itsellä kun on tapana hoitaa maksut ja velvoitteet ensin. Ja matkustaa sitten, jos rahaa jää. Ja aika usein tänä päivä ei jää. Ainakaan Afrikkaan asti lähdettäväksi.

Kumpi lie harmittaa kuolinvuoteella, se että ei tullut nähtyä maailmaa vai se että luottotiedot eivät jossain välissä olleet kunnossa ja maksut ja velvoitteet hoidettuna.

Itse ainakin pistän elämisen sen edelle onko jotkut kuvitteelliset velvoitteet hoidettuina vai ei. Luottotiedot ovat tosin aina olleet kunnossa nekin.

Juurikin Afrikan matkaaja itse kertoi, mitä hankaluuksia siitä on, kun luottotiedot ei ole kunnossa.

Sen lisäksi, kun mainitsi, että ei saa kuin lakisääteisen liikennevakuutuksen (ei henki-, matkustaja-, koti-, henkilö- ja kaskovakuutuksia), ei lainaa, ei osamaksusopimuksia, ei omalle nimelle puhelinliittymiä, ei vuokra-asuntoa, ei luottokorttia muutama mainitakseni. Veronpalautukset kuitataan perinnönsaajaanakin vouti iskee. Jos ei ole kieltäytynyt perinnöstä.

Jos on työelämässä, vouti ottaa osansa palkasta. Tuskin sekään kivaa on, että vouti hoitaa rahaliikennettä...

Valitettavasti vaan on niin, että maksut ja velvoitteet on huolehdittava vaikka se ei olisi kivaa. Mielummin sitä reissaisi ja tekisi jotain kivaa.

Ja tosiaan tiedän mistä kirjoitan, työni puolesta tiedän.

Mutta kukin elää tavallaan.

Niin, siitä on kaikenlaista haittaa että nuo eivät ole hoidettuna. Silti epäilen että jälkikäteen harmittaisi enemmän elämättä jättäminen kuin nuo. Toki niitäkin löytyy joille se (kärjistetty) kotisohvalla nyhjääminen on ok eikä haluakaan esimerkiksi matkustella tai harrastaa montaa muuta asiaa, mutta tässä tapauksessa nyt ilmeisesti ei ollut heistä kyse.

Itse pidän siitä huolta että näen maailmaa ja teen kaikkea sitä mitä haluan elämäni aikana. Sen jälkeen sitten mietin että onko kaikki velvoitteet hoidettu vai ei. Toki siitä onnellisessa asemassa että kumpikin noista onnistuu helposti, moni velvoitteiden hoitamatta jättämisistä kun hankaloittaa noita ensimmäisiä harrastuksiakin. Silti, tärkeysjärjestys on selvä, ja paperivelvoitteet eivät ole ykkösenä.

Elämän eläminen ja elämän perusasioista huolenpitäminen eivät kylläkään ole mitenkään toisensa poissulkevia asioita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huumejengiä varastelee myös suomessa ettei pelkkä matkavakuutus riitä jos noin ajattelee mutta ei lomamatkalla paljon ole edes mukana mitään uikkarit ja t paita vieköön.

Vierailija
284/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin on 400 viikon matkat Kreetalle

Vierailija
285/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shortsit on vietykin kirjoitti:

No huumejengiä varastelee myös suomessa ettei pelkkä matkavakuutus riitä jos noin ajattelee mutta ei lomamatkalla paljon ole edes mukana mitään uikkarit ja t paita vieköön.

Ilmeisesti löytyy ihmisiä joiden mielestä matkavakuutus otetaan niiden vaatteiden takia mitä on mukana...

Vierailija
286/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on liiton jäsenyyden mukana matkavakuutus.

Itselläni oli Liiton kautta edullinen vapaa-ajan tapaturmavakuutus, mutta se raukesi eläkkeelle jäätyäni. Ostin sitten jatkon omilla varoillani.

Liittojen tarjoamassa vakuudessa on vain huonoa se sama mitä luottokorttiyhtiöt tarjoaa eli sitä rajoitettua matkavakuutusta joka ei korvaa mitään matkatavaroita vaan ne korvaa ainoastaan sairastapaukset

No mitä ihmeen arvokasta sinä otat mukaan ihan tavalliselle lomamatkalle?

Monella on mukana esimerkiksi älypuhelin. Myös tavan vaatteet ja kosmetiikka yms voivat tulla yhteensä yllättävän kalliiksi uusia jos matkalaukku katoaa. 

Vierailija
287/378 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuksiin menee pitkä penni mutta silti matkavakuutus on voimassa ympäri vuoden enkä ikinä uskaltaisi asua missään ilman kotivakuutusta.

Vierailija
288/378 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
289/378 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivakuutus on syytä olla, koska jos aiheutat vahingossa vahingon - et tahallasi tai päihdepäissäsi- niin vakuutus korvaa sen vahingon, josta muuten haettaisiin sinulta korvauksia. Esim. syttyy tulipalo oikosulkuun menneestä laitteesta tai asunnossasi syntyy vaikka vuoto, joka tuhoaa naapurinkin asuntoa. 

Sen sijaan kännissä suihkuun sammumiset on itseaiheutettuja eikä niitä korvaa vakuutus. 

Matkavakuutus sairastumisen varalle on syytä olla, koska lääkäripalvelut eivät ole ilmaisia eikä varsinkaan yksityiset. Me jouduimme viimeksi lääkäriin tyttären saatua  pissatulehduksen, oireet alkoi koneessa, ja paineltiin suoraan HKI-Vantaan lentokentältä yksityiselle lääkäriin ja sieltä Jumboon apteekkiin kun tyttärellä oli niin paha olla. Se maksoi kaikkiaan 200 euroa. Matkavakuutus korvasi koko laskun kun sairaus oli alkanut matkan aikana. En edes uskalla ajatella, mitä lasku olisi ollut, jos hän olisi sairastunut Italiassa ja lähdetty lääkäriin siellä ilman vakuutusta. 

Vierailija
290/378 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortin matkavakuutus on voimassa, jos matkamaksettu ko. kortilla. Ja esim. OP Goldissa suht heikot ehdot, ei kannata tuudittautua liikaa näihin kylkiäisvakuutuksiin. Monet kylkiäisvakuutukset eivät ole voimassa Suomen reissuilla ja  myös kotimaassa annettu jatkohoito rajattu pois ehdoista, eli kannattaa tutustua mitä se vakuutus oikeasti kattaa.

Vierailija
291/378 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mainitsee, että menee Israelin matkalla myös Länsirannalle, ei saa matkavakuutusta.

Vierailija
292/378 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on matkavakuutus ja sille on tullut paljon tarvetta. 

Flunssa Kanarialla, vyöruusu Itävallassa ja lapsen sairastuminen Portugalissa. Lisäksi matkavakuutus on korvannut useita peruuntuneita reissuja ihan Suomessa ja Suomessa myös matkalla sairastumisesta johtuvia lääkärikäyntejä. 

Kerran olin lapsen kanssa reissussa Helsingissä, lapsi sairastui noroon. Vakuutusyhtiön piikkiin lääkäriin, toinen yö hotellissa, koska lapsi ei ollut matkustuskelpoinen ja lopulta myös miehelle junaliput Helsinkiin hakemaan meidät kotiin, koska minäkin sairastuin ja miehen piti ajaa auto kotiin. Vakuutusyhtiö maksoi kaiken. 

Vierailija
293/378 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa Eu-maassa on yhtä edullinen tai edullisempi hoito kuin Suomessa. Muutamissa maissa täysin ilmainen. Myös matkustajille. Jopa Euroopassa matkustaneet jenkit ovat saaneet tuon puoli-ilmaisen hoidon. Eli riippuu minne matkustaa.

Vierailija
294/378 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Itselläni on luottokorttiin liitetty matkavakuutus, joka on aina voimassa.

Olin tulossa tätä sanomaan, että hirvittävän moni ei tiedäkään maksavansa koko ajan jotain matkavakuutusta, juuri esim luottoyhtiön kautta, ammattithdistykselle jne.

Vierailija
295/378 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliiton kortti sisältää enintään 6 viikkoa kestävän matkan vakuutuksen.

Kun yhtenä vuonna menin matkalle 3kk ajaksi, niin silloin otin tuolle loppuajalle erillisen vakuutuksen.

Monien kotivakuutusten yhteydessä on jo jonkinlainen matkatavaravakuutus ja EU-sairaanhoitokortti kattaa sairaukuluja joita EU-maissa tulee.

Vierailija
296/378 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatavaravakuutuksen piikkiin voi ostaa esim. OP-Pohjolan vakuuttaessa, itselleen tarpeellisia vaatteita ja tarvikkeita, matkatavaroiden myöhästyessä 100€ arvosta/perheenjäsen/myöhästymisvuorokausi. Eli normi parin päivän myöhästymisestä perheelle helpostikin 800€ edestä. 

Vierailija
297/378 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho

Tiedän monia joilla ei ole edes kotivakuutusta

Olen 50-vuotias nainen. Mulla ei ole ollut auton liikennevakuutusta lukuunottamatta vapaaehtoisia vakuutuksia 20 vuoteen. Taloyhtiömuotoisessa omistusasunnossa on pakollinen taloyhtiön vakuutus esim. tulipalon varalle. Eli irtain omaisuus ei ole vakuutettu. Noin pikaisesti laskettuna olen säästänyt n. 20 000 euroa. Sillä rahalla ostaa hajonneen pesukoneen tilalle uuden vaikka joka vuosi. Vakuutusyhtiöhän maksattaa vielä omavastuuosuudenkin. Ja ei, irtain omaisuuteni ei koostu arvotauluista tai kalliista koneista. Jos näin olisi, voisin harkita kotivakuutusta.

Matkavakuutuksen voimassaolon ja ehdot tarkistan aina ennen matkallelähtöä, koska en halua jättää sukulaisille riesaa, jos satun vaikka kuolemaan ulkomailla. Monesti työpaikan, luottokorttiyhtiön tai jäsenyhdistyksen vakuutus on tarpeeksi kattava.

Vierailija
298/378 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutusyhtiöt ei myönnä pakosti vakuutusta, jos ei ole luottotitoja. Ei vaikka maksaisi etukäteen konttorissa käteisellä

Vierailija
299/378 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos tämä nyt matka- vai kotivakuutuskeskustelu? Matkavakuutuksesta kuitenkin sen verran että ei aina kannata tuudittautua siihenkään että on mulla liiton kautta joku matkavakuutus. Tärkeää tarkistaa mitä se korvaa. Itselleni se ei ole ole riittävä ja olenkin ottanut erillisen matkavakuutuksen.

Mulla on ollut myös oma ja liiton matkavakuutus. Kerran sain kauhean hammassäryn kesken kotimaanmatkan. Oma vakuutukseni ei korvannut mitään hammasjuttuja, mutta yllätykseni oli suuri, kun luin liiton vakuutuksen ehdot, siitä korvattiin ensiapuluonteinen hammashoito, sain korvauksen hammaslääkärikäynnistä sitä kautta. Muuten tuo vakuutus oli hyvin suppea. Ko. liitto yhdistyi sittemmin isompaan. Nykyisen liiton etuihin olen tutustunut vähän huonosti, en edes tiedä onko sitä kautta matkavakuutusta.

Vierailija
300/378 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Itselläni on luottokorttiin liitetty matkavakuutus, joka on aina voimassa.

Silloinhan aloitus ei koske sinua, aloitus tarkoitti niitä joilla ei ole lainkaan matkavakuutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme