Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut uskaltaa reissata ulkomailla ilman matkavakuutusta?

Vierailija
31.08.2023 |

Olen tässä ihmisten kanssa keskustellessa havainnut että todella moni jättää matkavakuutuksen ottamatta. Miten ihmeessä? Viikon reissulle sellainen maksaa halvimmillaan 20-30 euroa ja sillä saa valtavan hyödyn JOS sitä tarvii.

Omakohtaisin käsittämättömin esimerkki on tämä.Eräs tuttu kertoi että aikoo lähteä Kanarialle parin kaverinsa kanssa, kysyin ottaako vakuutuksen. (Kysyin, koska tyypin elämänhallinta on muutenkin vähän niin ja näin)

Hän sanoi että "ei ota, ei hän sellaista tarvi". Tuttu ei millään tajunnut kun yritin selittää ennen reissua sille että ei se maailmalla ole sellaista kun Suomessa, missä voit jättää kaikki laskut maksamatta että sossu hoitaa kyllä.

Ehkä Euroopassa Kelan eurooppalainen sairaanhoitokortti pelastaa jotain (pääsee julkiselle puolelle) mutta monissa maissa et saa hoitoa välttämättä ollenkaan jos ei ole vakuutusta tai vaihtoehtoisesti paljon rahaa ja se hoito täytyy maksaa heti. Tuttu ei siltikään tuntunut ymmärtävän mitään, oli vaan että "juu juu kyl asiat aina järjestyy jos jotain käy ja joku maksaa hei kyl joku lainaa sen verran" (Ei selkeästi mitään ymmärrystä mitä hoito voi enimmillään maksaa)

Oli suorastaan erikoista että kaveri selvisi reissustaan ongelmitta, koska hän ei edes vielä viikkoa ennen reissuaan tiennyt missä kanariansaaret sijaitsee (60v henkilö kyseessä)

Mutta siis itse asiaan, jos joillakin on varaa mennä matkalle, miksi jättää se muutaman kympin matkavakuutus pois?

Kommentit (378)

Vierailija
261/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miten jotkut uskaltaa elää ilman että äiti pitämästä kädestä kiinni?

Vakuutukset on luusereille, keskimäärin ihmiset maksavat enemmän, kuin saavat niistä etua.  Siihenhän heidän bisneksensä perustuu.  Toki jos tiedät olevasi onneton sähläri jolle aina sattuu ja tapahtuu, että itse osaa huolehtia asioista, niin rahalla saa jonkinlaista apua sitten siitä aiheutuviin ongelmiin.

https://tinyurl.com/sy7djskn

Ei välttämättä tarvitse olla edes onneton sähläri. Riittää että nostaa todennäköisyyttä matkapäivien määrällä tai kohteilla. Keskimäärin sellaisia tapahtumia jotka vakuutus saattaisi korvata tapahtuu suunnilleen yhtä monen matkapäivän välein ihmisestä riippumatta, lisäksi riskialttiimmat kohteet nostavat tuota jonkin verran.

Itsellä esimerkiksi tulee matkapäiviä vuodessa helposti sata ellei enemmän ja erillisiä matkojakin useampi kymmenen. Joukossa on paljon myös hyvinkin riskialttiita kohteita ja esimerkiksi sellaisia joissa pieni sairastuminen on paljon todennäköisempää hygieniatason ja olosuhteiden vuoksi. Mä maksan ihan ilomielin sitä onnetonta satasta tms vuodessa.

Kerran kahdessa vuodessa Kanarialle matkustavalle oma kannattavuus taas on aivan erilainen. Yhtiön bisnes perustuu siihen että miten usein koko asiakasmassalle tapahtuu asioita ja mitä ne maksavat, ei siihen mikä yksittäisen asiakkaan kannattavuus on.

Itse asiassa mulla taitaa olla joku 3-5 eri matkavakuutusta (korttien mukana tulevia, spesiaalijuttuihin liittyviä yms) ja niiltähän esimerkiksi lentojen myöhästymisen vakiokorvauksia saa ihan rehellisesti laskuttaa kaikiltakin ehtojen puitteissa. Matkatavarakorvauksia, sairauskuluja yms toki vain yhdeltä, siltä joka sattuu kyseisen tapahtuman parhaiten korvaamaan.

Nuo lentokorvaukset on mun suosikki. Taas tuossa talvella eräs yhtiö mörhöili lennon peruutuksen ja seuraavalle päivälle siirron, 50eur tms lentolipusta napsahti toista tonnia yhteensä EU261 korvauksia ja vakuutuskorvauksia, kattoi taas seuraavan vuosikymmenen vakuutusmaksut ja koko reissun vaikka vähän paperitöitä joutuikin tekemään. :)

Lisäbonuksena sai vielä viettää ekstrayön ihan mukavassa majapaikassa Roomassa kun sattui siellä välilaskulle tuo ja syödä lentoyhtiön laskuun päivän. Ei ollut kiire mihinkään kun näillä matkapäivillä osaa jo varata sattumillekin aikaa.

Vierailija
262/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutukset on luusereille, keskimäärin ihmiset maksavat enemmän, kuin saavat niistä etua.  Siihenhän heidän bisneksensä perustuu.  Toki jos tiedät olevasi onneton sähläri jolle aina sattuu ja tapahtuu, että itse osaa huolehtia asioista, niin rahalla saa jonkinlaista apua sitten siitä aiheutuviin ongelmiin.

Kuka tahansa voi sairastua tai joutua onnettomuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Esim kuolemantapauksen sattuessa, ilman vakuutusta omaiset kustantavat vainajan kuljetuksen kotimaahan. Ei halpaa lystiä.

Juuri vastaavaa tapausta todistanut.

Sama koskee kotimaata. Jos kuolee Lapin perukoilla ilman vakuutusta, ei tule aivan halvaksi sekään. Eikä vainajaa voi noin vain kuskailla. Harva tulee ottaneeksi matkavakuutusta erikseen kotimaan reissua varten, jollei ole jatkuvaa vakuutusta voimassa.

Vierailija
264/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään vanhan naisen joka joutui aikoinaan myymään asuntonsa saadakseen moottoripyöräonnettomuudessa kuolleen poikansa ruumiin Suomeen. Monissa maissa rokotetaan moninkertaiset hinnat turisteilta, jos joutuvat sairaalaan tai kuolevat. Kaikkein kamalimmat laskut tulee jenkeistä. Siinä ei muutamat tonnit riitä. Ei ikinä minnekään ilman matkavakuutusta. 30 vuotta olen vuosivakuutusta maksanut ja ainakin kolme peruuntunutta matkaa on vakuutus korvannut. Matkustan monta kertaa vuodessa. Miestä hoidettu Karibialla sairaalassa, laskua ei nähty, meni suoraan vakuutusyhtiölle, mutta veikkaan tonneja.

"Kuinka paljon vainajan tuominen sitten maksaa?

Uurnan rahtihinta on noin 250 euroa. Mikäli vainaja tuodaan lentorahtina, pätevät normaalit rahtihinnat korotettuna 200 prosentilla. Hintakaava on IATA:n määrittelemä. Hinta saattaa olla muutamasta tuhannesta eurosta kymmeneen tuhanteen euroon riippuen siitä, mistä vainaja tuodaan."

Ei tuo 250 euroa pahalta hinnalta kuulosta.

Ja sen ruumiin voi jättää myös sinne ulkomaille. Tuttua kukaan ei hakenut vaan hänet haudattiin yhteishautaan sinne ulkomaillla. Hänellä ei ollut rintaperillisiä ja muut sukulaiset olivat sitä mieltä, että sinne jääköön. 

Monella on lapsia ja muita läheisiä. Ja kaikki asuta pitää silti hoitaa.

Kokemusta on.

Vierailija
265/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun matkavakuutus on ollut mulle tarpeen, se on ollut itsestä johtumattomista syistä, lentojen peruuntumisista tai myohästymisistä, matkatavaroiden katoamisesta tai rikkoutumisesta tai jostain isommasta katastrofista kuten lumimyrskystä,  tuhkapilvestä tai 911:sta.

Vierailija
266/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ottaa vakuutus koska oon lähdössä 2 viikon reissulle Italiaan.

Vierailija
267/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lattiakaivon päälle voi myös pyörtyä. Tai saada vakavammankin sairauskohtauksen.

Juurihan tuolla oli 31.8 kopiotu IL artikkeli, miten korvataan, jos sammuu lattiakaivon päälle tai saa sairauskohtauksen, joka aiheuttaa vesivahingon. Artikkelissa on selkokielisesti kirjoitettu, että sairauskohtaus on eri asia!

Ihan maalaisjärjelläkin tietää, että näissä (humala tai sairauskohtaus) korvauskäsittely on eri. Sairauskohtaus ei ole tuottamuksellinen.

Vierailija
268/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saa noin halvan matkavakuutuksen, mitä ap mainitsee?

Vierailija
269/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lattiakaivon päälle voi myös pyörtyä. Tai saada vakavammankin sairauskohtauksen.

Juurihan tuolla oli 31.8 kopiotu IL artikkeli, miten korvataan, jos sammuu lattiakaivon päälle tai saa sairauskohtauksen, joka aiheuttaa vesivahingon. Artikkelissa on selkokielisesti kirjoitettu, että sairauskohtaus on eri asia!

Ihan maalaisjärjelläkin tietää, että näissä (humala tai sairauskohtaus) korvauskäsittely on eri. Sairauskohtaus ei ole tuottamuksellinen.

Mikäs pakko se on kertoa, että huppelissa oli?

Vierailija
270/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tulin Euroopasta kaupunkilomalta kotiin. Emme koskaan matkusta ilman vakuutusta. Mukana tietysti eurooppalainen kela kortti, mutta vakuutuksella voi saada parempaa hoitoa paremmassa sairaalassa.

Ambulanssilentojen hinnat vaihtelevat. Euroopastakin ambulanssilennot ovat 25 000 ylöspäin. Saati sitten Aasiasta. Kallein mitä olen kuullut on ruotsalaisen miehen kotiutus Thaimaasta korona kriisin aikana 190 000 euroa.

Ei ole koskaan tullut mieleenkään miettiä kuinka paljon olen vakuutuksissa häviöllä, vaikka koskaan ei ole mitään sattunutkaan. Ihan helvetin noloa olisi joutua kerjäämään rahaa sen vuoksi, että itse on ollut nuuka tai tyhmä ja vakuutuksen ottamatta jättämisen vuoksi molempia.

Eurooppalaista kela korttia ei ole olemassakaan, ei myöskään eurooppalaista kelakorttia.

Se on eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Hienoa hiuksien halkomista. Kela myöntää ko. kortin niille, jotka ovat sairausvakuutettuja Suomessa tai Suomi vastaa hoidosta. Ei ole olemassa Kela Goldiakaan, mutta siihen tuskin kukaan puuttuu keskusteluissa, joissa ko. nimitystä käytetään, kun raha tulee seinästä.

Vierailija
271/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairauskohtaus ei katso aikaa, paikkaa, ikää tai sähläystä. Onnettomuuksia sattuu myös reissuissa. Mutta jätä sinä vakuutus ottamatta äläkä sitten vingu lehdessä kun valtio ei auta tai kerjää rahaa kun muutamalla kympillä olisit saanut apua.

Vierailija
272/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs pakko se on kertoa, että huppelissa oli?

No yleensä huoltomies on se ensimmäinen, joka herättää humalaisen, kun vettä on jo valunut minne sitten on ehtinytkin. Kyllä sitä naapurit reagoi yleensä nopeammin kuin humalainen herää.

Eikä millään muodoin kannata vähätellä vakuustarkastajaa tai loppupeleissä vakuutustutkijaa. Kyllä vakuutustutkija selvittää totuuden.

Toisekseen, jos kansalainen saa sairauskohtauksen tai on tapaturma (liukastuminen) suihkussa, hän yleensä hakeutuu hoitoon ja selvittää mikä vaivaa tai hoidattaa tapaturman.Ja tästä jää tietysti merkintä.

Elämänkallut on sitten asia erikseen, heille lienee yks ja samaa, onko korvausvastuussa vai ei.

Vierailija
273/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa noin halvan matkavakuutuksen, mitä ap mainitsee?

Sun pitää soittaa vakuutusyhtiöön tai laskea netissä.

Hintaan vaikuttaa se, otatko jatkuvan matkustajavakuutuksen (kannattaa ottaa, jos matkustaa yli 2 kertaa vuodessa) vai otatko kertavakuutuksen juuri määrätylle matkalle.

Vakuutuksen hintaan vaikuttaa myös alennukset esim. keskittämisalennus, ammattiliiton alennus.

Joissakin yhtiöissä pitää ottaa matkatavavakuutus erikseen.

Vierailija
274/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maksuhäiriömerkintä, mistä syystä ainoa vakuutus, jonka saan, on auton pakollinen liikennevakuutus. Mitään muuta lisävakuutusta en saa autoon, en saa vakuutusta kotiin, en kuoleman varalle jne. Olen matkustellut paljon lasten kanssa viimeisen 12 vuoden aikana ja vain yhden kerran otin matkavakuutuksen lentoyhtiön kautta. Silloin lähdimme Afrikkaan, päiväntasaajan tuntumaan. Meille ei oo koskaan käyny mitään missään. Nykyään mulla on ulkomaisen pankin kautta matkavakuutus aina voimassa.

Vierailija
275/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssilento Malagasta Helsinkiin maksoi pari vuotta sitten n. 35 000 €. Tuli testattua, kun sikäläinen kuski törmäsi meidän autoon ja minulta murtui isoja luita. Vakuutusyhtiö halusi paikata minut Töölön sairaalassa.

Ilman 50 € matkavakuutusta olisin viettänyt 4-6 vk sikäläisessä sairaalassa, jossa ei juuri englannintaitoista henkilökuntaa ollut.

Lentäjän mukaan vastaava kuljetus Thaimaasta maksaa n. 120 000 - 150 000 €.

Vierailija
276/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho

Tiedän monia joilla ei ole edes kotivakuutusta

Mihin tarvii kotivakuutusta jossei omista mitään arvokasta ja asuu vuokralla.

Palstan trolli?

Vierailija
277/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on maksuhäiriömerkintä, mistä syystä ainoa vakuutus, jonka saan, on auton pakollinen liikennevakuutus. Mitään muuta lisävakuutusta en saa autoon, en saa vakuutusta kotiin, en kuoleman varalle jne. Olen matkustellut paljon lasten kanssa viimeisen 12 vuoden aikana ja vain yhden kerran otin matkavakuutuksen lentoyhtiön kautta. Silloin lähdimme Afrikkaan, päiväntasaajan tuntumaan. Meille ei oo koskaan käyny mitään missään. Nykyään mulla on ulkomaisen pankin kautta matkavakuutus aina voimassa.

Olet matkustellut paljon lasten kanssa Afrikkaa myöten 12 vuotta, mutta luottotietojasi et ole saanut kuntoon/hoitanut 12 vuoden aikana?

Anteeksi ihmettely, mutta itsepä avauduit. Itsellä kun on tapana hoitaa maksut ja velvoitteet ensin. Ja matkustaa sitten, jos rahaa jää. Ja aika usein tänä päivä ei jää. Ainakaan Afrikkaan asti lähdettäväksi.

Vierailija
278/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet matkustellut paljon lasten kanssa Afrikkaa myöten 12 vuotta, mutta luottotietojasi et ole saanut kuntoon/hoitanut 12 vuoden aikana?

Anteeksi ihmettely, mutta itsepä avauduit. Itsellä kun on tapana hoitaa maksut ja velvoitteet ensin. Ja matkustaa sitten, jos rahaa jää. Ja aika usein tänä päivä ei jää. Ainakaan Afrikkaan asti lähdettäväksi.

Kumpi lie harmittaa kuolinvuoteella, se että ei tullut nähtyä maailmaa vai se että luottotiedot eivät jossain välissä olleet kunnossa ja maksut ja velvoitteet hoidettuna.

Itse ainakin pistän elämisen sen edelle onko jotkut kuvitteelliset velvoitteet hoidettuina vai ei. Luottotiedot ovat tosin aina olleet kunnossa nekin.

Vierailija
279/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi lie harmittaa kuolinvuoteella, se että ei tullut nähtyä maailmaa vai se että luottotiedot eivät jossain välissä olleet kunnossa ja maksut ja velvoitteet hoidettuna.

Itse ainakin pistän elämisen sen edelle onko jotkut kuvitteelliset velvoitteet hoidettuina vai ei. Luottotiedot ovat tosin aina olleet kunnossa nekin.

Juurikin Afrikan matkaaja itse kertoi, mitä hankaluuksia siitä on, kun luottotiedot ei ole kunnossa.

Sen lisäksi, kun mainitsi, että ei saa kuin lakisääteisen liikennevakuutuksen (ei henki-, matkustaja-, koti-, henkilö- ja kaskovakuutuksia), ei lainaa, ei osamaksusopimuksia, ei omalle nimelle puhelinliittymiä, ei vuokra-asuntoa, ei luottokorttia muutama mainitakseni. Veronpalautukset kuitataan perinnönsaajaanakin vouti iskee. Jos ei ole kieltäytynyt perinnöstä.

Jos on työelämässä, vouti ottaa osansa palkasta. Tuskin sekään kivaa on, että vouti hoitaa rahaliikennettä...

Valitettavasti vaan on niin, että maksut ja velvoitteet on huolehdittava vaikka se ei olisi kivaa. Mielummin sitä reissaisi ja tekisi jotain kivaa.

Ja tosiaan tiedän mistä kirjoitan, työni puolesta tiedän.

Mutta kukin elää tavallaan.

Vierailija
280/378 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siitä on kaikenlaista haittaa että nuo eivät ole hoidettuna. Silti epäilen että jälkikäteen harmittaisi enemmän elämättä jättäminen kuin nuo. Toki niitäkin löytyy joille se (kärjistetty) kotisohvalla nyhjääminen on ok eikä haluakaan esimerkiksi matkustella tai harrastaa montaa muuta asiaa, mutta tässä tapauksessa nyt ilmeisesti ei ollut heistä kyse.

Juurikin Afrikan matkaaja itse kertoi, mitä hankaluuksia siitä on, kun luottotiedot ei ole kunnossa.

Sen lisäksi, kun mainitsi, että ei saa kuin lakisääteisen liikennevakuutuksen (ei henki-, matkustaja-, koti-, henkilö- ja kaskovakuutuksia), ei lainaa, ei osamaksusopimuksia, ei omalle nimelle puhelinliittymiä, ei vuokra-asuntoa, ei luottokorttia muutama mainitakseni. Veronpalautukset kuitataan perinnönsaajaanakin vouti iskee. Jos ei ole kieltäytynyt perinnöstä.

Jos on työelämässä, vouti ottaa osansa palkasta. Tuskin sekään kivaa on, että vouti hoitaa rahaliikennettä...

Valitettavasti vaan on niin, että maksut ja velvoitteet on huolehdittava vaikka se ei olisi kivaa. Mielummin sitä reissaisi ja tekisi jotain kivaa.

Ja tosiaan tiedän mistä kirjoitan, työni puolesta tiedän.

Mutta kukin elää tavallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän