Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut uskaltaa reissata ulkomailla ilman matkavakuutusta?

Vierailija
31.08.2023 |

Olen tässä ihmisten kanssa keskustellessa havainnut että todella moni jättää matkavakuutuksen ottamatta. Miten ihmeessä? Viikon reissulle sellainen maksaa halvimmillaan 20-30 euroa ja sillä saa valtavan hyödyn JOS sitä tarvii.

Omakohtaisin käsittämättömin esimerkki on tämä.Eräs tuttu kertoi että aikoo lähteä Kanarialle parin kaverinsa kanssa, kysyin ottaako vakuutuksen. (Kysyin, koska tyypin elämänhallinta on muutenkin vähän niin ja näin)

Hän sanoi että "ei ota, ei hän sellaista tarvi". Tuttu ei millään tajunnut kun yritin selittää ennen reissua sille että ei se maailmalla ole sellaista kun Suomessa, missä voit jättää kaikki laskut maksamatta että sossu hoitaa kyllä.

Ehkä Euroopassa Kelan eurooppalainen sairaanhoitokortti pelastaa jotain (pääsee julkiselle puolelle) mutta monissa maissa et saa hoitoa välttämättä ollenkaan jos ei ole vakuutusta tai vaihtoehtoisesti paljon rahaa ja se hoito täytyy maksaa heti. Tuttu ei siltikään tuntunut ymmärtävän mitään, oli vaan että "juu juu kyl asiat aina järjestyy jos jotain käy ja joku maksaa hei kyl joku lainaa sen verran" (Ei selkeästi mitään ymmärrystä mitä hoito voi enimmillään maksaa)

Oli suorastaan erikoista että kaveri selvisi reissustaan ongelmitta, koska hän ei edes vielä viikkoa ennen reissuaan tiennyt missä kanariansaaret sijaitsee (60v henkilö kyseessä)

Mutta siis itse asiaan, jos joillakin on varaa mennä matkalle, miksi jättää se muutaman kympin matkavakuutus pois?

Kommentit (378)

Vierailija
241/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu matkailija:

-varaa kaikki matkat luottokortilla (jos matkanjärjestäjä, hotelli tai lentoyhtiö menee nurin ennen reissua ja maksun jälkeen saa rahansa takaisin)

-huolehtii että on asianmukainen matkavakuutus, jos matkustat kerran vuodessa tai parissa niin turha pitää jatkuvasti voimassa olevaa vakuutusta (ellei se sitten tule luottokortin tai vastaavan mukana) vaan maksaa ne muutamat kympit kertaluontoisesti. Ja esim laskettelureissulle mennessä kannattaa selvittää että vakuutus korvaa urheiluvammat ja välineet.

-hommaa EHIC-kortin jos matkustaa Euroopassa.

Vierailija
242/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla matkavakuutuksessa aikalailla voiton puolella, vaikka monta satasta on niihin mennytkin vuosien varrella. Pieniä juttuja on aikanaan tapahtunut muutamia, niistä sain aina korvaukset hyvin. Viimeisin isompi juttu niin kaukana kun voi olla, tuli maksamaan 9-10 tonnia, itselle jäi maksettavaa 0. Sain vielä jotain päivärahaakin, mistä olin täysin ymmälläni. En lähtisi ulkomaille ilman vakuutusta.

Mun vakutus maksaa myös "päivärahaa" jokaisesta viivästyneestä täydestä vuorokaudesta, ja eikä vain minulle vaan myös mukana matkustavalle puolisolle ja ala-ikäisille lapsille.  Tämä ilahdutti suuresti kun jäätiin aikoinaan tuhkapilven takia mottiin viikoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on liiton jäsenyyden mukana matkavakuutus.

Itselläni oli Liiton kautta edullinen vapaa-ajan tapaturmavakuutus, mutta se raukesi eläkkeelle jäätyäni. Ostin sitten jatkon omilla varoillani.

Liittojen tarjoamassa vakuudessa on vain huonoa se sama mitä luottokorttiyhtiöt tarjoaa eli sitä rajoitettua matkavakuutusta joka ei korvaa mitään matkatavaroita vaan ne korvaa ainoastaan sairastapaukset

No mitä ihmeen arvokasta sinä otat mukaan ihan tavalliselle lomamatkalle?

Kyllä se aika arvokasta on jos pitää kaikki matkatavarat uusia kerralla.

Mun laukku katosi kerran reissulla jolla olin menossa duunihaastatteluun, rock-konserttiin ja häihin. Oli aika stressaavaa ja kallista hankkia kaikkiin sopivaa vaatetusta ja perustarvikkeet päälle ja sen jälkeen vääntää lentoyhtion kanssa korvauksista, niiden korvausmenettelyt kun poikkeavat toisistaan ja moni korvaa minimaalisesti . Laukku saapui kun olin jo palannut kotiin.  Onneksi oli vakuutus, maksoivat mukisematta viikon kuluessa. 

Saitko duunin?

Vierailija
244/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho

Tiedän monia joilla ei ole edes kotivakuutusta

Mihin tarvii kotivakuutusta jossei omista mitään arvokasta ja asuu vuokralla.

Olisko sulla varaa hankkia kaikki tarpeellinen uusiksi esim tulipalon jälkeen? Irtaimisto on arvokasta kerralla hankittuna vaikkei mitään kruununjalokiviä omistaisikaan. 

Vierailija
245/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä työskelen terveydenhuollossa (työpaikka tyyliin terveyskeskus) ja näitä tulee PALJON. Lähdetään toiselle puolelle maailmaa ilman matkavakuutusta. Tonnin lennot mutta sit pihistellään matkavakuutuksessa. Soittavat sit meille Suomeen että tarttis etävastaanottoa lääkärille. Joo-o, julkisella sellaista ei saada ulkomaille antaa. Raivoavat sitten meille puhelimessa että ei heillä ole varaa maksaa mitään yksityislääkäriä siellä paikan päällä. Eivät millään käsitä että ei varsinkaan Euroopan ulkopuolella ole mitään pelastavaa enkeliä joka sinut hoitaa jos sairastut eikä ole varaa maksaa. Aika karu oppitunti.

Jos ei ole matkavakuutusta niin siihen pitää tietoisesti varautua sillä tavalla, että voi mennä yksityiselle lääkärille omalla rahalla jos jotain sattuu. Pahassa tapauksessa joutuu ostamaan kalliit lennot takaisin Suomeen sairauden vuoksi. Onhan se hyvin epätodennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista.

Euroopassa matkustellessa tilanne on hyvä kun Euroopan Unionin kansalaisena on oikeus saada perustason julkinen terveydenhoito kaikkialla.

Mutta se ei ole kaikkialla ilmaista. 

Vierailija
246/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on liiton jäsenyyden mukana matkavakuutus.

Itselläni oli Liiton kautta edullinen vapaa-ajan tapaturmavakuutus, mutta se raukesi eläkkeelle jäätyäni. Ostin sitten jatkon omilla varoillani.

Liittojen tarjoamassa vakuudessa on vain huonoa se sama mitä luottokorttiyhtiöt tarjoaa eli sitä rajoitettua matkavakuutusta joka ei korvaa mitään matkatavaroita vaan ne korvaa ainoastaan sairastapaukset

No mitä ihmeen arvokasta sinä otat mukaan ihan tavalliselle lomamatkalle?

Kyllä se aika arvokasta on jos pitää kaikki matkatavarat uusia kerralla.

Mun laukku katosi kerran reissulla jolla olin menossa duunihaastatteluun, rock-konserttiin ja häihin. Oli aika stressaavaa ja kallista hankkia kaikkiin sopivaa vaatetusta ja perustarvikkeet päälle ja sen jälkeen vääntää lentoyhtion kanssa korvauksista, niiden korvausmenettelyt kun poikkeavat toisistaan ja moni korvaa minimaalisesti . Laukku saapui kun olin jo palannut kotiin.  Onneksi oli vakuutus, maksoivat mukisematta viikon kuluessa. 

Saitko duunin?

Sain! Kiitos kysymästä.

Vierailija
247/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina reissannut paljon pitkin poikin. Ja ilman matkavakuutusta ekat 10 vuotta. Sitten mun kaveri meni OP Pohjolaan töihin ja väkisin myi mulle matkavakuutuksen just ennen Kreikan reissua. Ja sillä matkalla ajoin pahan moottoripyöräkolarin. 

Olin niin huonossa kunnossa, pää ja jalat ihan riekaleina. Heti sairaalasta otettiin yhteyttä Suomeen vakuutusyhtiöön ja seuraavana päivänä lensin kotiin ja suoraan sairaalaan. Siellä olin 3 kuukautta. Oli hienosti kaikki järjestetty, enkä senttiäkään pulittanut mistään. Enkä tiedä kuinka monta kymppitonnia toi koko homma maksoi vakuutusyhtiölle.

Edelleen matkustan, mutta matkavakuutus on aina myös voimassa.

Vierailija
248/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho

Jos aiheutat vesivahingon vaikka vahingossakin, voit joutua maksamaan kymmeniä tuhansia, vakuutus korvaa tällaiset.

Vierailija
249/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on Kela-kortti niin voi hakea Eurooppalaista sairaanhoitokorttia, jolla saa ilmaisen hoidoin jokaisessa EU-maassa. Matkavakuutuksen hankin vain EU:n ulkopuoliseen reissailuun.

Tämä ei pidä paikkaansa. Eu-kansalaisena maksaa samat maksut, mitä paikalliset maksavat. 

"Jos tarvitset hoitoa, selvitä hyväksyykö hoidonantaja eurooppalaisen sairaanhoitokortin. Jos hoidonantaja hyväksyy kortin, saat sillä hoitoa samalla tavalla ja samaan hintaan kuin paikalliset asukkaat.

Eurooppalainen sairaanhoitokortti ei tarkoita potilaalle ilmaisia palveluja. Terveydenhuollon palvelut, jotka saisit Suomessa ilmaiseksi, saattavat jossakin toisessa maassa olla maksullisia. Myös terveydenhuollon asiakasmaksujen suuruus vaihtelee eri maissa."

https://www.eu-terveydenhoito.fi/terveyspalvelut-ulkomailla/sairastumin…

Niin juuri. Mutta monessa Euroopan maassa ne ovat potilaalle ilmaisia tai halvempia kuin Suomessa.

Vierailija
250/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina reissannut paljon pitkin poikin. Ja ilman matkavakuutusta ekat 10 vuotta. Sitten mun kaveri meni OP Pohjolaan töihin ja väkisin myi mulle matkavakuutuksen just ennen Kreikan reissua. Ja sillä matkalla ajoin pahan moottoripyöräkolarin. 

Olin niin huonossa kunnossa, pää ja jalat ihan riekaleina. Heti sairaalasta otettiin yhteyttä Suomeen vakuutusyhtiöön ja seuraavana päivänä lensin kotiin ja suoraan sairaalaan. Siellä olin 3 kuukautta. Oli hienosti kaikki järjestetty, enkä senttiäkään pulittanut mistään. Enkä tiedä kuinka monta kymppitonnia toi koko homma maksoi vakuutusyhtiölle.

Itsekin olen matkustanut paljon, aina ollut matkavakuutus ja koskaan ei ole sattunut mitään. Joskus on jo käynyt mielessä, että turhaan tuotakin maksaa. Mutta kyllä otan vakuutuksen vastaisuudessakin.

Kotivakuutuksesta, kyllä nykyään vuokranantaja edellyttää, että vuokralaisella on kotivakuutus.

Vierailija
251/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottokortissa on matkavakuutus eikä tarvitse ottaa erillisiä vakuutuksia. 

Matka pitää maksaa luottokortilla.

Vierailija
252/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko lähti miehensä kanssa Kanarialle vuosikymmen sitten ja mies sitten sai sairaskohtauksen siellä. Kuoli.

Systeri kun ei mistään mitään tiedä, eikä oikein osaakaan ja vielä sitten järkytys ja suru päälle, niin aivan ummikkona sitten siellä, että onko heillä matkavakuutukset kunnossa. Mä selvitin Suomessa asiaa ja opas Kanarian päässä ja kaikki sitten selkis. Oli vakuutukset ja sen jälkeen kaikki alkoi sitten sujumaan.

Sieltä tuli jopa vakuutusyhtiön ihminen auttamaan siskoa käytännön asioissa. Ei kieli taivu edes enkkuun kunnolla. Olihan se sumuista matalalentoa, kunnes saivat asiat hoitoon ja miehen lennolle ja sisko myös. Se tyyppi lensi mukana, hoiti siskon meidän hoteisiin ja miehen ruumiin asianliittyvästi. Kaikki meni matkavakuutuksesta. Ei mitään ongelmia ja jälkikyselyitä.

Vierailija
253/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen matkustanut paljon, aina ollut matkavakuutus ja koskaan ei ole sattunut mitään. Joskus on jo käynyt mielessä, että turhaan tuotakin maksaa. Mutta kyllä otan vakuutuksen vastaisuudessakin.

Kotivakuutuksesta, kyllä nykyään vuokranantaja edellyttää, että vuokralaisella on kotivakuutus.

Tunnustan itsekin toisinaan turhautuneeni vakuutusten maksuun, kun ONNEKSI niitä ei ole koskaan missään tarvinnut. :D Se on iso summa vuodessa, mitä niitäkin maksaa.

ohis

Vierailija
254/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en matkustele koskaan niin en matkavakuutustakaan tarvitse. Itselläni ei ole mitään vakuutuksia, ei edes kotivakuutusta. Olen köyhä pitkäaikaistyötön ja vähille rahoille on muutakin käyttöä kuin vakuutusmaksut. Vakuutukset eivät kuitenkaan korvaa mitään. Sukulaisellani on jostakin käsittämättömästä syystä kattavin mahdollinen kotivakuutus. Mitään arvokasta ei omista. Toki kodinkoneet ja laitteet on aikoinaan uusina kotiin ostettu, mutta nyt jo vuosia käytössä olleet. Koskaan ei ole kotivakuutuksesta korvauksia saanut, vaikka on ollut parikin tilannetta, jossa sellaista olisi toivonut. Siinähän maksaa turhasta.

Ystävän vanhempien omakotitalo paloi maan tasalle. Ei jäänyt muuta kuin päällä olevat vaatteet. Luojan kiitos oli kotivakuutus ja saivat uuden talon rakennuttaa.

Vierailija
255/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään vanhan naisen joka joutui aikoinaan myymään asuntonsa saadakseen moottoripyöräonnettomuudessa kuolleen poikansa ruumiin Suomeen. Monissa maissa rokotetaan moninkertaiset hinnat turisteilta, jos joutuvat sairaalaan tai kuolevat. Kaikkein kamalimmat laskut tulee jenkeistä. Siinä ei muutamat tonnit riitä. Ei ikinä minnekään ilman matkavakuutusta. 30 vuotta olen vuosivakuutusta maksanut ja ainakin kolme peruuntunutta matkaa on vakuutus korvannut. Matkustan monta kertaa vuodessa. Miestä hoidettu Karibialla sairaalassa, laskua ei nähty, meni suoraan vakuutusyhtiölle, mutta veikkaan tonneja.

"Kuinka paljon vainajan tuominen sitten maksaa?

Uurnan rahtihinta on noin 250 euroa. Mikäli vainaja tuodaan lentorahtina, pätevät normaalit rahtihinnat korotettuna 200 prosentilla. Hintakaava on IATA:n määrittelemä. Hinta saattaa olla muutamasta tuhannesta eurosta kymmeneen tuhanteen euroon riippuen siitä, mistä vainaja tuodaan."

Ei tuo 250 euroa pahalta hinnalta kuulosta.

Tuossahan puhutaan kuljetuskustannuksista. Lisätään kuluihin myös sinkkiarkku. Vainajaa ei kuljeteta missään kääreissä.

Vierailija
256/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tulin Euroopasta kaupunkilomalta kotiin. Emme koskaan matkusta ilman vakuutusta. Mukana tietysti eurooppalainen kela kortti, mutta vakuutuksella voi saada parempaa hoitoa paremmassa sairaalassa.

Ambulanssilentojen hinnat vaihtelevat. Euroopastakin ambulanssilennot ovat 25 000 ylöspäin. Saati sitten Aasiasta. Kallein mitä olen kuullut on ruotsalaisen miehen kotiutus Thaimaasta korona kriisin aikana 190 000 euroa.

Ei ole koskaan tullut mieleenkään miettiä kuinka paljon olen vakuutuksissa häviöllä, vaikka koskaan ei ole mitään sattunutkaan. Ihan helvetin noloa olisi joutua kerjäämään rahaa sen vuoksi, että itse on ollut nuuka tai tyhmä ja vakuutuksen ottamatta jättämisen vuoksi molempia.

Eurooppalaista kela korttia ei ole olemassakaan, ei myöskään eurooppalaista kelakorttia.

Se on eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Vierailija
257/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään vanhan naisen joka joutui aikoinaan myymään asuntonsa saadakseen moottoripyöräonnettomuudessa kuolleen poikansa ruumiin Suomeen. Monissa maissa rokotetaan moninkertaiset hinnat turisteilta, jos joutuvat sairaalaan tai kuolevat. Kaikkein kamalimmat laskut tulee jenkeistä. Siinä ei muutamat tonnit riitä. Ei ikinä minnekään ilman matkavakuutusta. 30 vuotta olen vuosivakuutusta maksanut ja ainakin kolme peruuntunutta matkaa on vakuutus korvannut. Matkustan monta kertaa vuodessa. Miestä hoidettu Karibialla sairaalassa, laskua ei nähty, meni suoraan vakuutusyhtiölle, mutta veikkaan tonneja.

"Kuinka paljon vainajan tuominen sitten maksaa?

Uurnan rahtihinta on noin 250 euroa. Mikäli vainaja tuodaan lentorahtina, pätevät normaalit rahtihinnat korotettuna 200 prosentilla. Hintakaava on IATA:n määrittelemä. Hinta saattaa olla muutamasta tuhannesta eurosta kymmeneen tuhanteen euroon riippuen siitä, mistä vainaja tuodaan."

Ei tuo 250 euroa pahalta hinnalta kuulosta.

No ennen kuin tuhkat on edes uurnassa, tulee toki muitakin kustannuksia. Vainajan kuljetus, säilytys, tuhkaus ja ehkä ruumiinavauskin ennen tuhkausta ja kuolinsyyntutkinta.

Vierailija
258/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sössit, sinä maksat. Sammut suihkuun vesikaivon päälle ja aiheutat vesivahingon, sinä maksat. Tosin ei taitaisi maksaa vakuutuskaan koska olet ollut kännissä.

Vakuutus ei korvaa, jos sammuu lattiakaivon päälle.

Juurikin naapurin pappa vuokrasi tai antoi kaksionsa lapsenlapsensa käyttöön. Neito sammui suihkuun ja pappa maksoi 25.000 taloyhtiön vahinkoa. Sitä en tiedä millä perusteella kustannukset perittiin papalta (huoneiston haltija ts. omisti huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet). Vai maksoiko vapaaehtoisesti. Mutta vakuutus sitä ei korvannut.

Vierailija
259/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattiakaivon päälle voi myös pyörtyä. Tai saada vakavammankin sairauskohtauksen.

Vierailija
260/378 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten jotkut uskaltaa elää ilman että äiti pitämästä kädestä kiinni?

Vakuutukset on luusereille, keskimäärin ihmiset maksavat enemmän, kuin saavat niistä etua.  Siihenhän heidän bisneksensä perustuu.  Toki jos tiedät olevasi onneton sähläri jolle aina sattuu ja tapahtuu, että itse osaa huolehtia asioista, niin rahalla saa jonkinlaista apua sitten siitä aiheutuviin ongelmiin.

https://tinyurl.com/sy7djskn

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän