Miten jotkut uskaltaa reissata ulkomailla ilman matkavakuutusta?
Olen tässä ihmisten kanssa keskustellessa havainnut että todella moni jättää matkavakuutuksen ottamatta. Miten ihmeessä? Viikon reissulle sellainen maksaa halvimmillaan 20-30 euroa ja sillä saa valtavan hyödyn JOS sitä tarvii.
Omakohtaisin käsittämättömin esimerkki on tämä.Eräs tuttu kertoi että aikoo lähteä Kanarialle parin kaverinsa kanssa, kysyin ottaako vakuutuksen. (Kysyin, koska tyypin elämänhallinta on muutenkin vähän niin ja näin)
Hän sanoi että "ei ota, ei hän sellaista tarvi". Tuttu ei millään tajunnut kun yritin selittää ennen reissua sille että ei se maailmalla ole sellaista kun Suomessa, missä voit jättää kaikki laskut maksamatta että sossu hoitaa kyllä.
Ehkä Euroopassa Kelan eurooppalainen sairaanhoitokortti pelastaa jotain (pääsee julkiselle puolelle) mutta monissa maissa et saa hoitoa välttämättä ollenkaan jos ei ole vakuutusta tai vaihtoehtoisesti paljon rahaa ja se hoito täytyy maksaa heti. Tuttu ei siltikään tuntunut ymmärtävän mitään, oli vaan että "juu juu kyl asiat aina järjestyy jos jotain käy ja joku maksaa hei kyl joku lainaa sen verran" (Ei selkeästi mitään ymmärrystä mitä hoito voi enimmillään maksaa)
Oli suorastaan erikoista että kaveri selvisi reissustaan ongelmitta, koska hän ei edes vielä viikkoa ennen reissuaan tiennyt missä kanariansaaret sijaitsee (60v henkilö kyseessä)
Mutta siis itse asiaan, jos joillakin on varaa mennä matkalle, miksi jättää se muutaman kympin matkavakuutus pois?
Kommentit (378)
Andreas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho
Tiedän monia joilla ei ole edes kotivakuutusta
Mihin tarvii kotivakuutusta jossei omista mitään arvokasta ja asuu vuokralla.
Mitä jos nukahdat suihkuun ja siinä menee naapurinkin asunto piloille?
Kuka nukkuu suihkuun?? Jo on taas joku kallu fiksuna. Ei luoja sentään.
Narkoleptikot. Päihteiden ongelmakäyttäjät. Ihmiset, joilla on vaikeita elämänhallinnallisia ongelmia. Ihmiset, jotka ovat syystä tai toisesta tilanteessa, jossa saattaa tapahtua ennalta arvaamattomia asioita.
Menisit sinäkin ylilaudalle, siellä saat olla kaltaistesi parissa.
Minä nuorena reissasin mm Israelissa olin muutamaan otteesee ja kävin Egyptissäkin. Nyt en uskaltaisi ilman vakuutusta lähteä.
Mun mies ei ikinä viitsi maksaa matkavakuutuksesta, sille riittää se Eurooppalainen Kelakortti. Matkalaukut onkin sitten aina mun nimissä, mulla on se liiton jäsenyyteen kuuluva vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättäähän jotkut muutkin vakuutukset ottamatta ja sitten kun autosta rikotaan lasit niin ollaan vaan että oho
Kait siellä kylppärissä nyt sentään lattiakaivo on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se lattiakaivo mitään vedä, jos toinen röhnöttää siinä päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään vanhan naisen joka joutui aikoinaan myymään asuntonsa saadakseen moottoripyöräonnettomuudessa kuolleen poikansa ruumiin Suomeen. Monissa maissa rokotetaan moninkertaiset hinnat turisteilta, jos joutuvat sairaalaan tai kuolevat. Kaikkein kamalimmat laskut tulee jenkeistä. Siinä ei muutamat tonnit riitä. Ei ikinä minnekään ilman matkavakuutusta. 30 vuotta olen vuosivakuutusta maksanut ja ainakin kolme peruuntunutta matkaa on vakuutus korvannut. Matkustan monta kertaa vuodessa. Miestä hoidettu Karibialla sairaalassa, laskua ei nähty, meni suoraan vakuutusyhtiölle, mutta veikkaan tonneja.
"Kuinka paljon vainajan tuominen sitten maksaa?
Uurnan rahtihinta on noin 250 euroa. Mikäli vainaja tuodaan lentorahtina, pätevät normaalit rahtihinnat korotettuna 200 prosentilla. Hintakaava on IATA:n määrittelemä. Hinta saattaa olla muutamasta tuhannesta eurosta kymmeneen tuhanteen euroon riippuen siitä, mistä vainaja tuodaan."
Ei tuo 250 euroa pahalta hinnalta kuulosta.
Ja sen ruumiin voi jättää myös sinne ulkomaille. Tuttua kukaan ei hakenut vaan hänet haudattiin yhteishautaan sinne ulkomaillla. Hänellä ei ollut rintaperillisiä ja muut sukulaiset olivat sitä mieltä, että sinne jääköön.
Vierailija kirjoitti:
Oliko puhelin pakko hajottaa ukkoskuurossa? Juuri sinun kaltaisten takia vakuutusmaksut nousee jatkuvasti.
Itse asiassa se oli aika väistämätön tapahtuma se. Perus ulkoilukamppeet mallia collegehousut ja t-paita päällä ilman mitään vedeltä suojaavaa ja tuo ei ollut mikään kotimaisen mallin ukkoskuuro vaan sellainen jossa vettä tuli minuutissa aika paljon enemmän. Jokaisesta vaatekappaleesta voi puristaa litratolkulla vettä, hetkeä aikaisemmin oli paistanut aurinko ja paistoi taas pari minuuttia myöhemmin. Ei sitten tykännyt kosteudesta luuri.
Vakuutusmaksuista on kyllä ihan kivasti plussalla, näin useamman kymmenen reissua vuodessa tekevänä. Suunnilleen kolmasosan ajasta pois Suomesta ympäri maailmaa. Aina jotain välillä tapahtuu. Puhelin oli kyllä eka matkatavaravakuutukseen mennyt vuosiin, mutta kaikenlaisia lentojen myöhästymisiä, perus-lääkärikäyntejä yms saa säännöllisesti laskutella vakuutukselta. Voivoi jos se meinaa nousua, ei se kallista silti ole. :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lattiakaivo ole suihkutilassa vaan sen vieressä, aika taituri saa olla, jos suihkuoven ja altaan väliin saa itsensä iskettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lattiakaivo ole suihkutilassa vaan sen vieressä, aika taituri saa olla, jos suihkuoven ja altaan väliin saa itsensä iskettyä
Mulla on ihan suihkussa se lattiakaivo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on liiton jäsenyyden mukana matkavakuutus.
Itselläni oli Liiton kautta edullinen vapaa-ajan tapaturmavakuutus, mutta se raukesi eläkkeelle jäätyäni. Ostin sitten jatkon omilla varoillani.
Liittojen tarjoamassa vakuudessa on vain huonoa se sama mitä luottokorttiyhtiöt tarjoaa eli sitä rajoitettua matkavakuutusta joka ei korvaa mitään matkatavaroita vaan ne korvaa ainoastaan sairastapaukset
Kotivakuutus korvaa matkatavarat, ainakin minun vakuutuskirjassa sanotaan niin. Juuri tarkastin tämän, kun olen reissuun lähdössä.
Mulla on luottokortissa matkavakuuutus. Onnettomuus korvataan 250 000 euroon, matkatavarat ja matkan peruuntuminen muutaman tonnin.
Puukkoa kurkkuun vaan tuollaisille apinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa, kun suihkuun sammuminen tuodaa aina esille kotivakuutuksen yhteydessä. Ihan kuin tuo olisi joku jokaiselle silloin tällöin tapahtuva asia. Itse en ole 40 vuoden aikana koskaan sammunut suihkuun.
Muutaman kerran olen noista lukenut lehdistä.
Onhan se niin tavallista esim. opiskelija-asunnoissa, että eräissä uusissa taloissa tehtiin suihkuihin kaksi lattiakaivoa siltä varalta, että asukas sammuu toisen päälle.
Matkalaukku voi joo hävitä ja lennot/lennoilta myöhästyä.
Kaikkein olennaisinta vakuuttaminen on kuitenkin sairaanhoidon ja paarilennon kulujen varalta.
Vierailija kirjoitti:
Niillä jotka ei ota matkavakuutusta on yleensä heikko elämänhallinta ja hälläväliä asenne muutenkin
Heikko elämänhallinta ja hälläväliä asenne ei kulje käsikädessä. Hälläväiä asenne on parhaimmillaan upea asenne
Itsellä liiton matkavakuutus, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Luottokortissa on matkavakuutus eikä tarvitse ottaa erillisiä vakuutuksia.
Luottokorttivakuutus on voimassa hyvin rajoitetusti. Matka pitää maksaa sillä kortilla määrättyjen prosenttiosuuksien mukaan, tai voi käydä niin, että vakuutusyhtiö yllättää eväämällä korvauksen. Jollain tyhmämatkalla se toki riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaiset pienet asiat ole ongelma jos on rahaa millä maksaa. Halvemmaksi se tulee maksaa omasta pussista auton rikotut lasit kuin maksaa vakuutusmaksuja. Niin ainakin voittoa tavoitteleva vakuutusyhtiö asian on lasketut. Ei vakuutusyhtiöt tee hyväntekeväisyyttä. Vakuuttaminen on aina keskimäärin kalliimpaa kuin itse maksaminen.
Riippuu todellakin autosta. Jos kyse sun 90-luvun Opelista niin näin voi todellakin olla.
Ei sillä ole merkitystä onko kyseessä miljoonan euron Bentley vai tuhannen euron Opel. Vakuuttaminen on lähtökohtaisesti aina vakuutuksen ottajalle tappiollista. Vakuutukset on hinnoiteltu niin, että keskimäärin vakuutusyhtiö jää voitolle. Eihän kukaan muuten vakuutuksia myisi ollenkaan. Vakuutusyhtiöt tekee bisnestä!
Jos on rahaa toimia "itse itsensä vakuutusyhtiönä" niin se on lähtökohtaisesti aina kannattavampi vaihtoehto. Esimerkiksi Suomen Valtio ei vakuuta mitään omaisuuttaan. Ei edea ajoneuvoja. Koska Suomen Valtio voi toimia itselleen vakuuttajana. Jos jotain tapahtuu niin valtio pystyy sen korvaamaan itse ilman vakuutusyhtiötä.
Ajattelen pitkälti samoin. Mutta koska en ole Suomen valtio, on minulla aina matkoilla matkavakuutus ja kiinteistöihin palovakuutus. Muut vakuutukset ovat lähtökohtaisesti turhia.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sille yhdelle rouvalle kävi, ei ollut matkavakuutusta, sai sydiksen, joutui sairaalaan, lapsille ei ollut rahaa maksaa sairaalalaskuja, ja sitte se rouva kuoli siellä. Lapset itki kun konsulikyyti ei tuo kotiin...mitenkähän sekin juttu päättyi, en muista enää....
Sääli ettei rouva ollut suomensomalíalaínen terrorísŧisäkkíämmä. Silloin olisi Pekka H. itse henkilökohtaisesti noutanut Suomeen kustannuksista piittaamatta.
Oliko puhelin pakko hajottaa ukkoskuurossa? Juuri sinun kaltaisten takia vakuutusmaksut nousee jatkuvasti.