Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko tällainen yritys menestyä? Mietin perustamista

Vierailija
30.08.2023 |

Olen työtön ja minua on monessa paikassa neuvottu miettimään mitä sellaista osaan mitä voisin myydä yrittäjänä. No minulla on eräs harrastus, jossa olen hyvä ja siinä syntyviä tuotteita voisin myydä, ne on oikeasti hyviä ja laadukkaita eikä mitään räpellyksiä. Käytännössä pitää myydä verkkokaupassa koska ei myymälätilan vuokrat on todella suuria.

Tein laskelmia. Yhden tuotteen raaka-ainekulut on kolme euroa. Tilavuokraa ei mene, teen kotona. Koneita ja laitteita ei tarvitse hankkia. Verkkokaupan osaan tehdä itse eli siitä ei tule kuluja. Verkkokaupan ylläpitokustannukset eli webhotelli, pankkinapit ym maksaa noin 60 euroa kuussa. Tuotteiden postikulut maksaa asiakas mutta pakkauskulut noin 50 senttiä pitää leipoa tuotteeiden hintoihin sisään. Verkkomarkkinointibudjetti olisi varmaan 50-100 euroa kuussa.

Eli kiinteitä kuluja kuukaudessa tulee noin 140 euron verran kuussa. Ja tosiaan raaka-aineet pakkausmateriaaleineen per tuote on 3,5 euroa. Ihmiset on valmiita maksamaan enintään 7 euroa per tuote. Yhden tuotteen valmistamiseen menee vartti. Ja lisäksi verkkokaupan rakentamiseen, tuotekuvaukseen, verkkokaupan ylläpitoon, markkinointiin, pakkaamiseen ja postitukseen menee viikkotasolla noin 10 tuntia.

Voiko kannattaa?

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Yrittäminen pitää tämän maan pystyssä, ei sosialismi. Sitten asiaan. Onko tuotteessasi jotain erityistä ominaisuutta jonka asiakas haluaa? Maailma on täynnä tavaraa. Suomessa pienessä määrin tehty tuote on kallis. Esimerkiksi käsineiden valmistajia on Aasia pullollaan. Suomalaisen valmistajan täytyy korostaa kotimaisuutta ja käsityötä, jotta joku maksaa moninkertaisen hinnan tuotteesta.

Jos aloitat toiminnan kotoasi ja teet kaiken itse, niin riskihän on pieni, miljoonavelkoja tuskin syntyy vaikka kaikki menee pieleen. Matkaan vain!

Vierailija
22/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

14€ tuntipalkka jos keskityt vain tekemään tätä mysteerituotetta. Jos teet töitä 5 päivää viikossa 8 tuntia/päivä, koska kaksi tuntia menee muihin töihin, kuten verkkokaupan ylläpitoon, tienaat ennen veroja ja kuluja 1680€, olettaen, että jokainen askartelemasi nännitupsu tai mitä ikinä teetkään, menee kaupaksi 7€ kappalehintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuotteelle ostajia?

Vierailija
24/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittämisessä on muitakin kuluja. Verot ja sun pakollinen eläkemaksu. Tästä niin kauan aikaa kun olin yrittäjä.

On kyllä mutta tämä olisi sivutoiminen juttu, jolla en kuvittele elättäväni itseäni. Lähinnä mietin onko tuossa firmassa mitään järkeä eli tuottaisiko se edes 300-400 euroa kuussa. Ap

Saattaisi tuottaa, mutta se leikataan sitten tuista, joten lopputulos on +-0

Vierailija
25/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit vielä yrityksen perustamiskulut ja kirjanpitokulut. Yrityksen pankkitili maksaa noin kympin kuussa ja Posti veloittaa kympin kuussa käsittelykuluja heti kun on yksikin tilaus. Ja enpä tiedä kannattaako Shopifysta (?) noin paljon kuukaudessa maksaa, Woocommercen saa nimittäin ilmaiseksi. Mutta kannattaa perustaa! Saatat vaikka innostua yrittämisestä :)

t. toinen yrittäjä

Vierailija
26/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko tehdä itse kirjanpidon?

Eihän tuossa mitään hirveitä aloituskuluja ole, joten kokeile ihmeessä. Jos ei lähde lentoon niin et kovin paljon menetä. Todennäköisesti opit kuitenkin paljon. 

Vierailija
27/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuotteelle ostajia?

Koristelluille valokuvakehyksille on aina kysyntää .

Vierailija
28/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset aloita vaikka Etsyn kautta?

Etsyllä ei tavoita riittävän isoa asiakaskuntaa. Ja oikea oma verkkakauppa on uskottavampi. Ap

Vierailija
29/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko tehdä itse kirjanpidon?

Eihän tuossa mitään hirveitä aloituskuluja ole, joten kokeile ihmeessä. Jos ei lähde lentoon niin et kovin paljon menetä. Todennäköisesti opit kuitenkin paljon. 

Osaan itse tehdä kirjanpidon, koska toiminta on niin vähäistä ja yksinkertaista. Ap

Vierailija
30/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuotteelle ostajia?

Tämä. Monesti ihmiset yliarvioivat menekin. Itsekin olen syyllistynyt tuohon useamman kerran. Hienot laskelmat, mutta myyntiä ei tullut kuitenkaan yhtään.

Vierailija
31/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuotteelle ostajia?

Tämä. Monesti ihmiset yliarvioivat menekin. Itsekin olen syyllistynyt tuohon useamman kerran. Hienot laskelmat, mutta myyntiä ei tullut kuitenkaan yhtään.

Niin, tämähän on se suurin mutta minullakin. Enkä tiedä miten pystyisin tekemään luotettavan analyysin ja arvion kysynnästä ja menekistä ennakkoon. Paljon osaan tehdä itse, mutta tuota en osaa. Ap

Vierailija
32/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea ei omisi tehdä isoa määrää tuotteita varastoon vaan hankkia raaka-aineita varastoon ja tehdä sitä mukaa mitä ostetaan. Tämä on mahdollista, koska tuotteen valmistamiseen menee vartti ja pystyn joka päivä tarvittaessa tekemään vaikka koko päivän, työtön kun olen. Ap

Vierailija
33/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuotteelle ostajia?

Niin, tämähän on se suurin mutta minullakin. Enkä tiedä miten pystyisin tekemään luotettavan analyysin ja arvion kysynnästä ja menekistä ennakkoon. Paljon osaan tehdä itse, mutta tuota en osaa. Ap

Olisiko Etsy testausta varten sopiva?

Vierailija
34/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn ohessa kyllä. Ainakin kannattaa kokeilla. Jos ja kun saat asiakaskuntaa ja hyvää mainetta, mainostaminen tapahtuu automaattisesti ihmisten/somen välityksellä. Kokeile, jos et paljon menetä. Koskaan ei voi tietää mikä juttu nappaa.

T. Yrittäjä 20v

Vierailija
35/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä se markkinointi. Haastavinta on saada se tuote näkyväksi. Ei kukaan osta jos ei tiedä tuotteestasi.

Vierailija
36/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että olet tehnyt joitakin perusteellisia laskelmia ja harkintaa liittyen mahdollisen yrityksen perustamiseen. On kuitenkin muutamia seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon arvioidessasi yrityksen menestymismahdollisuuksia:

Tuotteen kysyntä: Vaikka tuotteesi ovat laadukkaita, on tärkeää varmistaa, että niille on kysyntää markkinoilla. Tehokas markkinatutkimus auttaa selvittämään, kuinka suuri potentiaalinen asiakaskunta on ja millainen kilpailutilanne alalla vallitsee.

Hintastrategia: Mieti tarkkaan tuotteidesi hinnoittelua. Vaikka asiakkaat ovat valmiita maksamaan enintään 7 euroa per tuote, on hyvä tarkistaa, kuinka hinta vertautuu kilpailijoiden hintoihin samankaltaisista tuotteista.

Aika ja työpanos: Viikkotasolla käytettävä aika (10 tuntia) voi olla merkittävä tekijä, varsinkin jos harkitset yrityksen perustamista työttömyyden vuoksi. Varmista, että olet valmis sitoutumaan tarvittavaan työpanokseen ja että se on realistinen sinulle.

Markkinointi: Vaikka olet budjetoinut verkkomarkkinointiin, on tärkeää miettiä tarkemmin, miten tavoitat asiakkaasi ja miten erottaudut kilpailijoista. Tehokas markkinointi on usein keskeinen menestystekijä.

Asiakaspalautteet: Vaikka tuotteesi ovat hyviä, on tärkeää saada palautetta asiakkailta ja mahdollisesti tehdä parannuksia tuotteisiin tai palveluun heidän tarpeidensa mukaan.

Tulonmuodostus ja kannattavuus: Vaikka kiinteät kulut näyttävät maltillisilta, on tärkeää laskea tarkkaan, kuinka paljon sinun täytyy myydä tuotteita kuukausittain saavuttaaksesi haluamasi tulotason ja varmistaa yrityksen kannattavuus.

Yrityksen perustaminen vaatii paljon harkintaa, suunnittelua ja työtä. Ennen päätöksen tekemistä suosittelen keskustelemaan yrityksen perustamiseen erikoistuneiden ammattilaisten kanssa, kuten liiketoimintaneuvojien, kirjanpitäjien tai juristien, saadaksesi tarkempaa neuvontaa tilanteeseesi liittyen. Muista myös ottaa huomioon paikalliset säännöt ja lainsäädäntö yrityksen perustamisessa ja toiminnassa.

Vierailija
37/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittämisessä on muitakin kuluja. Verot ja sun pakollinen eläkemaksu. Tästä niin kauan aikaa kun olin yrittäjä.

On kyllä mutta tämä olisi sivutoiminen juttu, jolla en kuvittele elättäväni itseäni. Lähinnä mietin onko tuossa firmassa mitään järkeä eli tuottaisiko se edes 300-400 euroa kuussa. Ap

Saattaisi tuottaa, mutta se leikataan sitten tuista, joten lopputulos on +-0

No, ei ole jo ihan siksi, että se lisää hyvinvointia että päivässä on muutakin tekemistä kuin av:lla päivystäminen. Lisäksi yrityksellä on edes mahdollisuus menestyä, jossain vaiheessa alkaa kertyä eläkettä ja vielä kaupan päälle saa cv:ssä näytettyä ettei ole pelkkä loinen ja voi vaikka tulevaisuudessa työllistyä.

Vierailija
38/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo Ap valitettavasti kuulosta kannattavalta. Tuo on juuri sellaista mitä joku eläkeläinen voi tehdä, kun on muitakin tuloja, mutta ei pelkästään tuolla pysty elämään. Tuotteen hinta pitäisi ylemmäs ja valmistuskustannukset alas ja pystyä tekemään noita nopeammin. Jos saisit katteen vähän paremmaksi, ja pystyisit tekemään tuollaisen 10 minuutissa, niin se voisi teoriassa olla mahdollista.

Vierailija
39/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikeaa vastata, kun et kerro mikä tuote on ja kuinka laajaa kilpailu on. Jos kyseessä ovat esimerkiksi korut, niin kauppoja on aivan pilvin pimein ja markkinoilta sijan saaminen on todella vaikeaa. Toinen olennainen juttu on, että onko tuote sellainen, jolle saat kanta-asiakkaita vai ovatko ostot kertaostoja. Arvelisin, että yksittäisillä ja satunnaisilla ostajilla on mahdotonta saada toimintaa kannattamaan, ja jos kyseessä on korujen tyyppinen tuote, niin valtaosa asiakkaista ostaa 1-3 korua kerralla sen yhden ainoan kerran tai ehkä korkeintaan vuoden välein. Sekään ei riitä tuottoon.

Parhaat menestymisen mahdollisuudet varmaan olisivat silloin jos saisit laadittua jonkinlaisen kanta-asiakasohjelman tuotteelle, samaan tyyliin kuin näitä kalanmaksaöljyjä, vitamiineja ja kalsareita myydään. Eli että ostaja sitoutuu kerrallaan vaikka 12 kuukauden tilaukseen. 

Vierailija
40/166 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuotteelle ostajia?

Olisiko Etsy testausta varten sopiva?

Etsy on kuulemma liian pieni alusta aloittajan yksiosaisille maatuskanukeille.