Voiko tällainen yritys menestyä? Mietin perustamista
Olen työtön ja minua on monessa paikassa neuvottu miettimään mitä sellaista osaan mitä voisin myydä yrittäjänä. No minulla on eräs harrastus, jossa olen hyvä ja siinä syntyviä tuotteita voisin myydä, ne on oikeasti hyviä ja laadukkaita eikä mitään räpellyksiä. Käytännössä pitää myydä verkkokaupassa koska ei myymälätilan vuokrat on todella suuria.
Tein laskelmia. Yhden tuotteen raaka-ainekulut on kolme euroa. Tilavuokraa ei mene, teen kotona. Koneita ja laitteita ei tarvitse hankkia. Verkkokaupan osaan tehdä itse eli siitä ei tule kuluja. Verkkokaupan ylläpitokustannukset eli webhotelli, pankkinapit ym maksaa noin 60 euroa kuussa. Tuotteiden postikulut maksaa asiakas mutta pakkauskulut noin 50 senttiä pitää leipoa tuotteeiden hintoihin sisään. Verkkomarkkinointibudjetti olisi varmaan 50-100 euroa kuussa.
Eli kiinteitä kuluja kuukaudessa tulee noin 140 euron verran kuussa. Ja tosiaan raaka-aineet pakkausmateriaaleineen per tuote on 3,5 euroa. Ihmiset on valmiita maksamaan enintään 7 euroa per tuote. Yhden tuotteen valmistamiseen menee vartti. Ja lisäksi verkkokaupan rakentamiseen, tuotekuvaukseen, verkkokaupan ylläpitoon, markkinointiin, pakkaamiseen ja postitukseen menee viikkotasolla noin 10 tuntia.
Voiko kannattaa?
Kommentit (166)
Suurin osa vero- ym virkamiehistä on valtaansa kusipäisesti käyttäviä narsisteja jotka pyrkivät vain kyykyttämään kansalaisia missä ikinä voivat. Ainoa myönteinen asia joka vuosikymmenten aikana on tapahtunut Neuvostoliiton vaikutuksen vähentyessä on että kansalaisia on ryhdytty kutsumaan asiakkaiksi ja heille jopa sanotaan päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä menetät työttömyyskorvauksen.
Liiketoiminnan tulosta syntyy n 2000 €/kk. Siitä pois mahdolliset verot ja maksut.
Kannattaa selvittää yritysmuotoa valitessa verokohtelu yrittäjyys / ansiotulonsaaja/osuustoiminta/jokumuu verovirastosta. Samoin mahdolliset maksut eläke, sairasvakuutus, ym.
Menetänkö oikeasti työttömyyskorvauksen heti, jos myyn sivutoimisena harrastuspohjalta jotain niin, että liikevaihto on muutamia satasia kuussa? En kai.
ApSen arvioi verotoimiston täti. Jos tädillä on huono päivä niin ...
Itse lähden viranomaisen kanssa toimiessa aina huonoimmasta lopputuloksesta. Viranomainen harvoin yllättää positiivisesti.
Ohis mutta verotoimiston tädit ei päätä työttömyyskorvauksista.
Vähän väsynyt vitsi.
Noniin. Eli jos tällainen yritys on ihan kuolleena syntynyt ajatus, niin millä tavalla työttömänä ollessa kannattaisi myydä harrastuksena tehtyjä tuotteita? Esim. siis käsitöitä, vaikka nämä minun ei varsinaisia käsitöitä olekaan. Ap
No jos harrastuksen sivutuotteena noita kuitenkin tulee ja teet niitä joka tapauksessa, niin myy jossain torissa tai facessa tai vastaavassa ihan ilman yritystä/yrittäjyyttä. Kyllä omia tavaroita saa pois myydä ihan verottomastikin, kunhan ei mene liian ammattimaiseksi ja tulot pysyy pienehköinä, toki en sit tiedä jos saat tukia, että miten se vaikuttaa tukiin jos joka kuussa tipahtaa tilille jostain rahaa säännöllisesti, voihan sitä jollekin äidin tai puolison (tai jonkun) tilillekin pyytää maksamaan, jos löytyy joku jolle tuo sopii ja joka ei saa tukia. Luultavasti myöskään mitään Paypal tilejä ei työkkärit sun muut näe Ja jos kerran kyseessä on tuote jolla on oma käyttäjäryhmänsä niin eiköhän sellainen somesivusto löydy niin ei tarvitse markkinoida kovin paljon erikseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset aloita vaikka Etsyn kautta?
Etsyllä ei tavoita riittävän isoa asiakaskuntaa. Ja oikea oma verkkakauppa on uskottavampi. Ap
Etsyllä on jo valmiiksi ostajakunta. Se, että ylipäätään saat asiakkaat löytämään nuo sun verkkosivut vaatii sinulta todella hyvää markkinointisuunnitelma, SEO:n hallintaa ja niin edelleen.
En aio myydä ulkomaille. Saako oikeasti etsyllä myytyä Suomen sisällä ihan kunnolla? Voin kyllä tsekata etsyä tarkemmin, kun täällä on niin sitä suositeltu, mutta itseni ostajana se alusta on aina karkottanut. Ehkä se on sitten kuitenkin ihan hyvä.
Olen maisterikoulutettu ihminen, joka koulutuksensa ja työkokemuksensa vuoksi ymmärtää mm. markkinoinnista jotain kyllä.
Ap
Etsyllä saat ainakin lisänäkyvyyttä yrityksellesi vaikka omat sivut olisikin se päätoiminen myyntipaikka. Panosta todella paljon tuotteen brändaykseen, koska se on se minkä avulla erotut kilpailijoista ja voit pyytää tuotteesta paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Noniin. Eli jos tällainen yritys on ihan kuolleena syntynyt ajatus, niin millä tavalla työttömänä ollessa kannattaisi myydä harrastuksena tehtyjä tuotteita? Esim. siis käsitöitä, vaikka nämä minun ei varsinaisia käsitöitä olekaan. Ap
Jatkan vielä, että perinteiset myyjäiset ei ole vaihtoehto, koska missään lähistöllä ei sellaisia ole ja kauas ei kannata matkustaa myymään myyjäisissä, sillä matkakulujen, pöytävuokran ym kulujen vuoksi sellainen jäisi miinukselle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kuolleena syntynyt ajatus - tai ei se ainakaan äkkiseltään kuulosta siltä, vaikea toki sanoa kun en tiedä edes minkä kategorian tuotteesta on kysymys - mutta kun sivutoiminen yrittäjyys on työttömälle hyvin vaikea toteuttaa. Vaikka liikeidea olisi maailman paras, neljässä kuukaudessa on hankala saada mitään yritystä kunnolla pyörimään.
Helpoiten tuo onnistuisi, jos olisi vaikka eläkkeellä tai pystyisi turvaamaan jonkin sortin toimeentulon itselleen osa-aikaisella työllä, niin ei tarvitsisi tuota neljän kuukauden rajaa stressata.
Vierailija kirjoitti:
Etsyssähän niitä käsintehtyjä kirjanmerkkejä myydään.
Vierailija kirjoitti:
No jos harrastuksen sivutuotteena noita kuitenkin tulee ja teet niitä joka tapauksessa, niin myy jossain torissa tai facessa tai vastaavassa ihan ilman yritystä/yrittäjyyttä. Kyllä omia tavaroita saa pois myydä ihan verottomastikin, kunhan ei mene liian ammattimaiseksi ja tulot pysyy pienehköinä, toki en sit tiedä jos saat tukia, että miten se vaikuttaa tukiin jos joka kuussa tipahtaa tilille jostain rahaa säännöllisesti, voihan sitä jollekin äidin tai puolison (tai jonkun) tilillekin pyytää maksamaan, jos löytyy joku jolle tuo sopii ja joka ei saa tukia. Luultavasti myöskään mitään Paypal tilejä ei työkkärit sun muut näe Ja jos kerran kyseessä on tuote jolla on oma käyttäjäryhmänsä niin eiköhän sellainen somesivusto löydy niin ei tarvitse markkinoida kovin paljon erikseen...
Olen tätä miettinyt, mutta en usko, että menee juurikaan kaupaksi. Koko liikeideani perustui tietynlaiseen ammattimaiseen brändäämiseen, ilman sitä tuote ei ole se minkä sen olisi tarkoitus olla. Ap
Olethan laskenut että jos myyt tuotteen 7 eurolla, siitä menee 1.68€ alviin?
Eli sulle jää 5.32-3€ raaka aine eli 2.32€/tuote jonka tekemiseen menee vartti.
Lisäksi jos palkkaa nostat, maksat tuloveron.
Ja mites ne eläkemaksut ym?
Eihän tuosta jää käteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistettujen (uusien) tuotteiden myynnistä syntyvät tulot pitää ilmoittaa verottajalle summasta riippumatta.
Verottomasti saa myydä omassa käytössä olleita tavaroita.
Sanni16kerava kirjoitti:
Ja mites ne eläkemaksut ym?Eihän tuosta jää käteen mitään.
Joo olen huomioinut tuon alvin osana myyntihintaa. Toki jos perustaisin yrityksen, niin saisin myös raaka-aineiden alvit vähennettyä, ja se tasoittaisi tilannetta. Nythän joudun itse maksamaan niistä alvit, kun ostan ilman y-tunnusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni harvoin kannattaa myydä halpoja tuotteita, sillä niistä saatava korvaus ei usein vastaa käytettyä työaikaa. Mikäli pystyt valmistamaan tuotteita, joita ihmiset ovat valmiita ostamaan korkeammalla hinnalla, se on yleensä kannattavampaa liiketoimintaa. On myös hyvä harkita, onko tuote sellainen, jota voi personoida esimerkiksi asiakkaan nimellä tai toivomalla tekstillä, sillä tällaisista tuotteista voidaan pyytää myös korkeampaa hintaa.
Onko alalla kilpailijoita, kannatta tehdämarkkina tutkimusta tuotteesta ja katsoa miten innostuneilta ihmiset tuntuvat.
Valitettavasti markkinatutkimukseen pitää kertoa mikä tuote on. Mutta jos pystyt tekemään tuotteen paremmin, kuin muut, niin että ihmiset ovat valmiit maksamaan, jotta sinä teet sen, ideaasi tuskin varastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Ja mites ne eläkemaksut ym?Eihän tuosta jää käteen mitään.
Joo olen huomioinut tuon alvin osana myyntihintaa. Toki jos perustaisin yrityksen, niin saisin myös raaka-aineiden alvit vähennettyä, ja se tasoittaisi tilannetta. Nythän joudun itse maksamaan niistä alvit, kun ostan ilman y-tunnusta. Ap
Ja jatkan tähän vielä, että luultavasti liikevaihtoni jäisi niin pieneksi, että en edes olisi alv-velvollinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset aloita vaikka Etsyn kautta?
Etsyllä ei tavoita riittävän isoa asiakaskuntaa. Ja oikea oma verkkakauppa on uskottavampi. Ap
Etsyllä on jo valmiiksi ostajakunta. Se, että ylipäätään saat asiakkaat löytämään nuo sun verkkosivut vaatii sinulta todella hyvää markkinointisuunnitelma, SEO:n hallintaa ja niin edelleen.
En aio myydä ulkomaille. Saako oikeasti etsyllä myytyä Suomen sisällä ihan kunnolla? Voin kyllä tsekata etsyä tarkemmin, kun täällä on niin sitä suositeltu, mutta itseni ostajana se alusta on aina karkottanut. Ehkä se on sitten kuitenkin ihan hyvä.
Olen maisterikoulutettu ihminen, joka koulutuksensa ja työkokemuksensa vuoksi ymmärtää mm. markkinoinnista jotain kyllä.
Ap
Itse ostan paljon etsystä ja monet tututkin käyttävät sitä. En ole kyllä ostanut kenenkään suomalaisen tekemiä tuotteita, mutta toki ostaisin, jos näkisin siellä jotain kiinnostavaa jonka haluaisin. Mutta kyllä etsy on yleisesti ottaen suomalaistenkin keskuudessa ihan tunnettu ja käytetty ostokanava.
Vierailija kirjoitti:
Onko alalla kilpailijoita, kannatta tehdämarkkina tutkimusta tuotteesta ja katsoa miten innostuneilta ihmiset tuntuvat.
Valitettavasti markkinatutkimukseen pitää kertoa mikä tuote on. Mutta jos pystyt tekemään tuotteen paremmin, kuin muut, niin että ihmiset ovat valmiit maksamaan, jotta sinä teet sen, ideaasi tuskin varastetaan.
Aloittaja sanoi aiemmin, että on kilpailija, jolla on tunnettu brändi, eikä myy erityisen paljon kalliimmalla, kuin ap on suunnitellut. Mutta kyllä hyvin brändätyille designertamponeille on aina tilaa.
Kun kerran ideasi perustuu brändäykseen eikä itse tuotteeseen, en ymmärrä mikset voi edes tuotteesi kategoriaa kertoa, ap. Ei tarvitse sen tarkemmin kertoa, mutta kyselit missä kotimaisella sivustolla tuotettasi voisi myydä, niin sitä on aika mahdoton sanoa jos ei tiedä edes suurin piirtein kategoriaa.
Oletko huomioinut ALV:n?
Entä mikä olisi yritysmuoto? Oy maksaa yhteisöveroa. Yksityisenä elinkeinonharjoittajana puolestaan poistuu valtavasti niitä hyötyjä, joita Oy mahdollistaa. Toki pienimuotoiseen toimintaan sekin sopii.
Laske mukaan myös YEL-vakuutus.
Jos vähänkään enemmän teet yrityksesi kautta töitä, tarvitset kirjanpitäjän. Sekin maksaa.
Nämä sivukulut vievät tuntuvan osan tulosta.
Et heti, mutta neljä kuukautta on se aika kun yrittäjyyttä saa työttömyyskorvauksella kokeilla. Siinä ajassa yritys pitäisi saada sen verran kannattavaksi, että sillä voi itsensä elättää, mikä on useimmissa tapauksissa aika mahdoton tehtävä.
Työtön ei voi olla pysyvästi sekä työtön työnhakija että sivutoiminen yrittäjä, valitettavasti. Onhan se epäreilua, kun kerran osa-aikaisessa työssä saa käydä vaikka saakin työttömyyskorvausta. Mutta tuo neljän kuukauden kokeilujakso on siitä positiivinen muutos sentään, että ennen olisi menettänyt tuet heti kun yrityksen perustaa.