Voiko tällainen yritys menestyä? Mietin perustamista
Olen työtön ja minua on monessa paikassa neuvottu miettimään mitä sellaista osaan mitä voisin myydä yrittäjänä. No minulla on eräs harrastus, jossa olen hyvä ja siinä syntyviä tuotteita voisin myydä, ne on oikeasti hyviä ja laadukkaita eikä mitään räpellyksiä. Käytännössä pitää myydä verkkokaupassa koska ei myymälätilan vuokrat on todella suuria.
Tein laskelmia. Yhden tuotteen raaka-ainekulut on kolme euroa. Tilavuokraa ei mene, teen kotona. Koneita ja laitteita ei tarvitse hankkia. Verkkokaupan osaan tehdä itse eli siitä ei tule kuluja. Verkkokaupan ylläpitokustannukset eli webhotelli, pankkinapit ym maksaa noin 60 euroa kuussa. Tuotteiden postikulut maksaa asiakas mutta pakkauskulut noin 50 senttiä pitää leipoa tuotteeiden hintoihin sisään. Verkkomarkkinointibudjetti olisi varmaan 50-100 euroa kuussa.
Eli kiinteitä kuluja kuukaudessa tulee noin 140 euron verran kuussa. Ja tosiaan raaka-aineet pakkausmateriaaleineen per tuote on 3,5 euroa. Ihmiset on valmiita maksamaan enintään 7 euroa per tuote. Yhden tuotteen valmistamiseen menee vartti. Ja lisäksi verkkokaupan rakentamiseen, tuotekuvaukseen, verkkokaupan ylläpitoon, markkinointiin, pakkaamiseen ja postitukseen menee viikkotasolla noin 10 tuntia.
Voiko kannattaa?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Olethan laskenut että jos myyt tuotteen 7 eurolla, siitä menee 1.68€ alviin?
Eli sulle jää 5.32-3€ raaka aine eli 2.32€/tuote jonka tekemiseen menee vartti.
Lisäksi jos palkkaa nostat, maksat tuloveron.
Ja mites ne eläkemaksut ym?Eihän tuosta jää käteen mitään.
Joo olen huomioinut tuon alvin osana myyntihintaa. Toki jos perustaisin yrityksen, niin saisin myös raaka-aineiden alvit vähennettyä, ja se tasoittaisi tilannetta. Nythän joudun itse maksamaan niistä alvit, kun ostan ilman y-tunnusta. Ap
Ja jatkan tähän vielä, että luultavasti liikevaihtoni jäisi niin pieneksi, että en edes olisi alv-velvollinen. Ap
Alv-raja on 15 000€. Oliko sun siis tarkoitus päätyön ohella pyörittää sivutoimista yrittäjyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomioinut ALV:n?
Entä mikä olisi yritysmuoto? Oy maksaa yhteisöveroa. Yksityisenä elinkeinonharjoittajana puolestaan poistuu valtavasti niitä hyötyjä, joita Oy mahdollistaa. Toki pienimuotoiseen toimintaan sekin sopii.
Laske mukaan myös YEL-vakuutus.
Jos vähänkään enemmän teet yrityksesi kautta töitä, tarvitset kirjanpitäjän. Sekin maksaa.
Nämä sivukulut vievät tuntuvan osan tulosta.
Olen huomioinut alvin. Kirjoitinkin tuossa edellä, että luulen liikevaihtoni jäävän niin pieneksi, että en ole alv-velvollinen. Mutta olen tietoinen alvista kyllä, myös vähennysten osalta
Yritysmuoto olisi tmi, koska toiminta niin pienimuotoista ja harrastustyyppistä.
Kirjanpidon tekisin itse, osaan kyllä näin pienimuotoisen tehdä itse.
Tuo YEL on asia mitä en ollut huomioinut, koska yrityksen ei ole tarkoitus tuottaa minulle elantoa vaan olla enemmän harrastus, joka tuottaisi muutaman satasen kuussa. Ihan sivutoimista siis. Onko siis jostain tuollaisesta harrastusjutusta maksettava yellit?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Joo olen huomioinut tuon alvin osana myyntihintaa. Toki jos perustaisin yrityksen, niin saisin myös raaka-aineiden alvit vähennettyä, ja se tasoittaisi tilannetta. Nythän joudun itse maksamaan niistä alvit, kun ostan ilman y-tunnusta. Ap
Ja jatkan tähän vielä, että luultavasti liikevaihtoni jäisi niin pieneksi, että en edes olisi alv-velvollinen. Ap
Alv-raja on 15 000€. Oliko sun siis tarkoitus päätyön ohella pyörittää sivutoimista yrittäjyyttä?
Olen työtön. Yritys olisi harrastusjuttu, pienimuotoinen sivutulo.
Ap
Laskelma on suuntaa antava kirjoitti:
Ap tekisi tuotteita (4 kpl/h x 8 h) 32 kpl päivässä myyden ne hintaan 7 €/kpl. Eli tulot olisivat kuukaudessa (7 €/kpl x 32 kpl/pv x 21,5 työpäivää) 4816 €/kk. Tämä tekee vuodessa maksimissaan 57792 € jos ap tekee joka viikko 5 pv töitä. Tämä summa taas johtaa siihen, että ap on ALV-velvollinen. Alvin maksamisen jälkeen ap:n tulo on 46606 €/v. Esim. 12000 € vuositulolla YEL maksu on luokkaa 250 €/kk. Vähennetään siis tulosta 3000 €. jää 43606 €/v. Vähennetään siitä sitten tuotteiden valmistamiseen tarvittavat raaka-aineet ja pakkauskulut, joiden ap sanoo olevan 3,50 €/tuote. Nämä kulut ovat siis (3,5 € x 32 kpl/pv x 21,5 työpäivää/kk x 12 kk) 28896 €/v. Tämä kun vähennetään niin ap:lle jää viivan alle 14710 €/v. Vähennetään siitä vielä ap:n ilmoittamat muut kulut 140 €/kk, joka on varmasti alakanttiin, joten käytän lukua 200 €/kk, eli 2400 €/v. Jää siis €. Koska ap tekee vuodessa 12310 €/v. Ap tekee tunteja 8 h/pv x 21,5 pv/kk x 12 kk eli 2064 h/v. Näin ollen ap tulot per tehty työtunti olisi 5,96 €/h ja siitä pitää vielä maksaa tuloverokin.
Itse en näillä lukemilla alkaisi.
Tuntipalkka olisi vielä pienempi, koska tuossa laskussa ap:n 8h työaika menee kaikki tuotteiden valmistukseen, joten kaikki markkinointi, verkkokaupan ylläpito, postitukset, asiakaskontaktit jne. Pitää joko ahtaa tuohon, mikä vähentää tuotteiden määrää tai tehdä tuon päälle, jolloin työtunteja tulee enemmän.
Laskelma on suuntaa antava kirjoitti:
Ap tekisi tuotteita (4 kpl/h x 8 h) 32 kpl päivässä myyden ne hintaan 7 €/kpl. Eli tulot olisivat kuukaudessa (7 €/kpl x 32 kpl/pv x 21,5 työpäivää) 4816 €/kk. Tämä tekee vuodessa maksimissaan 57792 € jos ap tekee joka viikko 5 pv töitä. Tämä summa taas johtaa siihen, että ap on ALV-velvollinen. Alvin maksamisen jälkeen ap:n tulo on 46606 €/v. Esim. 12000 € vuositulolla YEL maksu on luokkaa 250 €/kk. Vähennetään siis tulosta 3000 €. jää 43606 €/v. Vähennetään siitä sitten tuotteiden valmistamiseen tarvittavat raaka-aineet ja pakkauskulut, joiden ap sanoo olevan 3,50 €/tuote. Nämä kulut ovat siis (3,5 € x 32 kpl/pv x 21,5 työpäivää/kk x 12 kk) 28896 €/v. Tämä kun vähennetään niin ap:lle jää viivan alle 14710 €/v. Vähennetään siitä vielä ap:n ilmoittamat muut kulut 140 €/kk, joka on varmasti alakanttiin, joten käytän lukua 200 €/kk, eli 2400 €/v. Jää siis €. Koska ap tekee vuodessa 12310 €/v. Ap tekee tunteja 8 h/pv x 21,5 pv/kk x 12 kk eli 2064 h/v. Näin ollen ap tulot per tehty työtunti olisi 5,96 €/h ja siitä pitää vielä maksaa tuloverokin.
Sinulla jäi vähentämättä ostojen alv, eli lähes 6000 euroa enemmän jäisi käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Ap
Valitettavasti sivutoiminen, pieni harrastusjuttu Y-tunnuksella ei ole työttömälle sallittua kuin sen muutaman kuukauden kokeilun verran.
Minunkin oli tarkoitus perustaa yritys, jonka toiminta olisi ollut ainakin alussa hyvin pientä. Neuvottiin hankkimaan ensin osa-aikaista palkkatyötä ja kokeilemaan sitten yritystä sivutoimisena. Muuten kuulemma liian riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
ApValitettavasti sivutoiminen, pieni harrastusjuttu Y-tunnuksella ei ole työttömälle sallittua kuin sen muutaman kuukauden kokeilun verran.
Minunkin oli tarkoitus perustaa yritys, jonka toiminta olisi ollut ainakin alussa hyvin pientä. Neuvottiin hankkimaan ensin osa-aikaista palkkatyötä ja kokeilemaan sitten yritystä sivutoimisena. Muuten kuulemma liian riskialtista.
Ymmärrän, onpa harmillista, että näin on. Täytyy sitten unohtaa koko juttu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä mikä olisi yritysmuoto? Oy maksaa yhteisöveroa. Yksityisenä elinkeinonharjoittajana puolestaan poistuu valtavasti niitä hyötyjä, joita Oy mahdollistaa. Toki pienimuotoiseen toimintaan sekin sopii.
Jos vähänkään enemmän teet yrityksesi kautta töitä, tarvitset kirjanpitäjän. Sekin maksaa.
Olen huomioinut alvin. Kirjoitinkin tuossa edellä, että luulen liikevaihtoni jäävän niin pieneksi, että en ole alv-velvollinen. Mutta olen tietoinen alvista kyllä, myös vähennysten osalta
Yritysmuoto olisi tmi, koska toiminta niin pienimuotoista ja harrastustyyppistä.
Tuo YEL on asia mitä en ollut huomioinut, koska yrityksen ei ole tarkoitus tuottaa minulle elantoa vaan olla enemmän harrastus, joka tuottaisi muutaman satasen kuussa. Ihan sivutoimista siis. Onko siis jostain tuollaisesta harrastusjutusta maksettava yellit?
Ap
YEL-vakuutus pitää ottaa silloin, kun työtulo ylittää 8575,45 euroa vuodessa. Työtulolla tarkoitetaan oman työpanoksen arvoa, eli karkeasti sitä, paljonko palkkaa pitäisi maksaa, jotta joku toinen tekisi kaiken sen työn, jonka itse teet yritystoimintasi eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
YEL-vakuutus pitää ottaa silloin, kun työtulo ylittää 8575,45 euroa vuodessa. Työtulolla tarkoitetaan oman työpanoksen arvoa, eli karkeasti sitä, paljonko palkkaa pitäisi maksaa, jotta joku toinen tekisi kaiken sen työn, jonka itse teet yritystoimintasi eteen.
En noin suureen varmastikaan yltäisi. Eli ei tarvisi miettiä yeliä. Mutta tosiaan, ilmeisesti ideani on mahdoton muutenkin, koska olen työtön. Ap
Ehkä sivubisneksenä. Kokeilla.
Sun pitäisi myydä , joku 1000 tuotetta kuukaudessa edes perus palkkaan.
Eläkemaksut ja alv, plus työttömyysvakuutus jne maksut.
Onko sellainen tuote, jota ostetaan joka kuukausi vai kerran elämässä.
Asiakkaita pitää olla paljon.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaita pitää olla paljon.
Tuotetta ostettaisiin ehkä kerran vuodessa. Mutta muutama kerralla. Asiakaskunta käytännössä 25-70 -vuotiaat naiset. Ap
Teoriassa joo, mutta markkinointibudjetissa on pilkut väärin. Kukaan ja ei todella juuri kukaan löydä kauppaasi. 5000€/kk kun alat sitä oikeasti tekemään ihmisten tietoisuuteen. Usko pois. Muuten saat 2 asiakasta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaita pitää olla paljon.Tuotetta ostettaisiin ehkä kerran vuodessa. Mutta muutama kerralla. Asiakaskunta käytännössä 25-70 -vuotiaat naiset. Ap
Vaginakynttilä?
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa joo, mutta markkinointibudjetissa on pilkut väärin. Kukaan ja ei todella juuri kukaan löydä kauppaasi. 5000€/kk kun alat sitä oikeasti tekemään ihmisten tietoisuuteen. Usko pois. Muuten saat 2 asiakasta kuukaudessa.
Voidakseen laittaa 5000 euroa kuussa markkinointiin aapee pitäisi myydä yli 1500 tuotetta kattaakseen pelkän tuon markkinnointikulun. Silloin hänen pitäisi tehdä niitä yli 50 päivässä ja siis saada myytyä kaikki. Ei tunnit riitä hänellä edes tehdä noin monta jos tunnissa tekee neljä.
Melkein jonkun muun kautta.
Teet tuotteet.
Kaveri, sisko, mutsi , joku jolla on mahis yritykseen siis nimiinsä, myy ne .
Sitä vielä tässä mietin, että miksi meitä työttömiä sitten monesti neuvotaan tuotteistamaan oma osaaminen ja perustamaan yritys ja alkamaan myymään omaa osaamista yrittäjänä. Että esim jos omassa harrastuksessa muodostuu jotain myytävää, niin kannattaa alkaa yrittäjäksi ja myydä sitä.
Kun nythän vaikuttaa ihan selvältä, että mitään järkeä ei minun olisi perustaa tuota yritystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä vielä tässä mietin, että miksi meitä työttömiä sitten monesti neuvotaan tuotteistamaan oma osaaminen ja perustamaan yritys ja alkamaan myymään omaa osaamista yrittäjänä. Että esim jos omassa harrastuksessa muodostuu jotain myytävää, niin kannattaa alkaa yrittäjäksi ja myydä sitä.
Kun nythän vaikuttaa ihan selvältä, että mitään järkeä ei minun olisi perustaa tuota yritystä.
Ap
Koska ne, jotka neuvoo, ei oikeasti ymmärrä asioista yhtään mitään.
Jos alvillinen hinta on 28 €/h, niin älä edes harkitse.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No sepäs se. Tässä systeemissä on todella paljon vikaa.
Mutta käytännössä yrittämisen kokeilu työttömänä onnistuu parhaiten kevytyrittäjänä, ilman kaikkia Y-tunnuksen mukanaan tuomia ongelmia. Tuollaisen kevytyrittäjyysjakson jälkeen pystyy myös myöhemmin vielä hakemaan starttirahaa, mitä ei enää voi tehdä kun yritys on jo perustettu. Mutta tietysti on rajallista, mitä kaikkea pystyy kevytyrittäjänä tekemään.
t. tuo joka myös olisi halunnut työttömänä yrittää