Voiko tällainen yritys menestyä? Mietin perustamista
Olen työtön ja minua on monessa paikassa neuvottu miettimään mitä sellaista osaan mitä voisin myydä yrittäjänä. No minulla on eräs harrastus, jossa olen hyvä ja siinä syntyviä tuotteita voisin myydä, ne on oikeasti hyviä ja laadukkaita eikä mitään räpellyksiä. Käytännössä pitää myydä verkkokaupassa koska ei myymälätilan vuokrat on todella suuria.
Tein laskelmia. Yhden tuotteen raaka-ainekulut on kolme euroa. Tilavuokraa ei mene, teen kotona. Koneita ja laitteita ei tarvitse hankkia. Verkkokaupan osaan tehdä itse eli siitä ei tule kuluja. Verkkokaupan ylläpitokustannukset eli webhotelli, pankkinapit ym maksaa noin 60 euroa kuussa. Tuotteiden postikulut maksaa asiakas mutta pakkauskulut noin 50 senttiä pitää leipoa tuotteeiden hintoihin sisään. Verkkomarkkinointibudjetti olisi varmaan 50-100 euroa kuussa.
Eli kiinteitä kuluja kuukaudessa tulee noin 140 euron verran kuussa. Ja tosiaan raaka-aineet pakkausmateriaaleineen per tuote on 3,5 euroa. Ihmiset on valmiita maksamaan enintään 7 euroa per tuote. Yhden tuotteen valmistamiseen menee vartti. Ja lisäksi verkkokaupan rakentamiseen, tuotekuvaukseen, verkkokaupan ylläpitoon, markkinointiin, pakkaamiseen ja postitukseen menee viikkotasolla noin 10 tuntia.
Voiko kannattaa?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuotteelle ostajia?
Tämä. Monesti ihmiset yliarvioivat menekin. Itsekin olen syyllistynyt tuohon useamman kerran. Hienot laskelmat, mutta myyntiä ei tullut kuitenkaan yhtään.
Niin, tämähän on se suurin mutta minullakin. Enkä tiedä miten pystyisin tekemään luotettavan analyysin ja arvion kysynnästä ja menekistä ennakkoon. Paljon osaan tehdä itse, mutta tuota en osaa. Ap
Olisiko Etsy testausta varten sopiva?
Etsy on kuulemma liian pieni alusta aloittajan yksiosaisille maatuskanukeille.
Miksi olet ilkeä? Liikeideani perustuu siihen, että brändään tuotteet tietyllä tavalla ja etsy ei istu siihen brändiin. Eikä tavoita potentiaalista asiakaskuntaa. Ap
Suosittelen pikemminkin myymään opettelemaan miten suunnitella ja valmistaa digitaalisia tuotteita (tän oppii nopeasti esim. verkkokurssilla), koska silloin saman tuotteen voit myydä yhä uudelleen ja uudelleen ja saat passiivista tuloa eikä tarvitse nähdä ylimääräistä vaivaa tuotteen lähettelyn kanssa kun asiakas voi downloadata tuotteen suoraan esim. Etsyltä.
Onko Ap kilpailijoita olemassa ja jos ei ole niin miksi? Erottuuko sinun tuote muista vastaavista? Oletko ainut joka on saanut tämän idean?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset aloita vaikka Etsyn kautta?
Etsyllä ei tavoita riittävän isoa asiakaskuntaa. Ja oikea oma verkkakauppa on uskottavampi. Ap
Etsyllähän nimenomaan tavoittaa valtavan asiakaskunnan jos lähetät tavaraa Suomen ulkopuolellekin. Itse tekisin ainakin niin, että käyttäisin Etsyä yhdessä omien verkkosivujen kanssa ja myisin kummankin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittämisessä on muitakin kuluja. Verot ja sun pakollinen eläkemaksu. Tästä niin kauan aikaa kun olin yrittäjä.
On kyllä mutta tämä olisi sivutoiminen juttu, jolla en kuvittele elättäväni itseäni. Lähinnä mietin onko tuossa firmassa mitään järkeä eli tuottaisiko se edes 300-400 euroa kuussa. Ap
Tuossa on vielä sellainen ongelma, että sivutoimista yrittäjyyttä saa nykyään kokeilla työttömyystuella, oliko se nyt 4 kuukautta. Mutta käytännössä voi käydä niin, että yrittäjyys voidaankin tulkita kokopäiväiseksi, joten varovainen saa olla. Ja 4 kuukautta enempää et voisi jatkaa kokeilua jos toiminta pysyy pienimuotoisena, vaan jos jatkat, sitten et saisi enää tukia ja pitäisi pärjätä sillä yrityksen tuotolla.
Y-tunnus on aina riski työttömälle. Jos pystyisit jotenkin testaamaan liikeideaasi ilman varsinaista yrittäjyyttä, se olisi paras. Mutta mitään omia nettisivuja ei siinä tapauksessa saa perustaa, vaan pitäisi kokeilla myydä niitä jonkin Etsyn tai muun vastaavan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap kilpailijoita olemassa ja jos ei ole niin miksi? Erottuuko sinun tuote muista vastaavista? Oletko ainut joka on saanut tämän idean?
On Suomessa muutama kilpailija. Suurin osa niistä on brändännyt tuotteensa todella ankealla, amatöörimäisellä ja kotikutoisella tavalla enkä usko heidän saavan juuri myyntiä. He myyvät hintaan 6 euroa per tuote. Yksi kilpailija on sellainen, jolla on hyvä ja houkutteleva brändi ja saanut rakennettua tunnettavuutta sille. Myy hintaan 9 euroa tuote. Uskon hänen saavan myyntiä, mutta koska muu ihan muutakin niin liikevaihto ei kerro tämän tuotteen kysynnästä ulkopuolisille mitään joten en tiedä tarkkaan. Ap
Yrittäjänä menetät työttömyyskorvauksen.
Liiketoiminnan tulosta syntyy n 2000 €/kk. Siitä pois mahdolliset verot ja maksut.
Kannattaa selvittää yritysmuotoa valitessa verokohtelu yrittäjyys / ansiotulonsaaja/osuustoiminta/jokumuu verovirastosta. Samoin mahdolliset maksut eläke, sairasvakuutus, ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuotteelle ostajia?
Tämä. Monesti ihmiset yliarvioivat menekin. Itsekin olen syyllistynyt tuohon useamman kerran. Hienot laskelmat, mutta myyntiä ei tullut kuitenkaan yhtään.
Niin, tämähän on se suurin mutta minullakin. Enkä tiedä miten pystyisin tekemään luotettavan analyysin ja arvion kysynnästä ja menekistä ennakkoon. Paljon osaan tehdä itse, mutta tuota en osaa. Ap
Olisiko Etsy testausta varten sopiva?
Etsy on kuulemma liian pieni alusta aloittajan yksiosaisille maatuskanukeille.
No mutta jossain hänen pitää testata menekkiä. Laajentaa sitten, jos laajennettavaa tulee.
On kyllä jännä tuote.
- hyvä ja laadukas
- tekemiseen menee vartti
- materiaalikulut 3.5 euroa
- ei mahdu kirjekuoreen
- oletus, että tuotetta ostetaan monta kappaletta kerralla
- joku muu myy vastaavaa tuotetta hyvin brändättynä
- ym. jne.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä jännä tuote.
- hyvä ja laadukas
- tekemiseen menee vartti
- materiaalikulut 3.5 euroa
- ei mahdu kirjekuoreen
- oletus, että tuotetta ostetaan monta kappaletta kerralla
- joku muu myy vastaavaa tuotetta hyvin brändättynä
- ym. jne.
Niin. Mitä sitten?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Liiketoiminnan tulosta syntyy n 2000 €/kk. Siitä pois mahdolliset verot ja maksut.
Kannattaa selvittää yritysmuotoa valitessa verokohtelu yrittäjyys / ansiotulonsaaja/osuustoiminta/jokumuu verovirastosta. Samoin mahdolliset maksut eläke, sairasvakuutus, ym.
Menetänkö oikeasti työttömyyskorvauksen heti, jos myyn sivutoimisena harrastuspohjalta jotain niin, että liikevaihto on muutamia satasia kuussa? En kai.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsyllä ei tavoita riittävän isoa asiakaskuntaa. Ja oikea oma verkkakauppa on uskottavampi. Ap
Etsyllä on jo valmiiksi ostajakunta. Se, että ylipäätään saat asiakkaat löytämään nuo sun verkkosivut vaatii sinulta todella hyvää markkinointisuunnitelma, SEO:n hallintaa ja niin edelleen.
Pikkukorujen yms. rihkaman tekijöitä on paljon. Kilpailtu markkina. Sukulaiset saattaa ostaa muutaman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetänkö oikeasti työttömyyskorvauksen heti, jos myyn sivutoimisena harrastuspohjalta jotain niin, että liikevaihto on muutamia satasia kuussa? En kai.
Ap
Et välttämättä menetä, mutta tukea leikataan.
Tässä on hyvä linkki miten markkinoida minimibudjetilla
https://girlboss.com/blogs/read/marketing-plan-template-no-budget?utm_c…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sen arvioi verotoimiston täti. Jos tädillä on huono päivä niin ...
Itse lähden viranomaisen kanssa toimiessa aina huonoimmasta lopputuloksesta. Viranomainen harvoin yllättää positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsyllä on jo valmiiksi ostajakunta. Se, että ylipäätään saat asiakkaat löytämään nuo sun verkkosivut vaatii sinulta todella hyvää markkinointisuunnitelma, SEO:n hallintaa ja niin edelleen.
En aio myydä ulkomaille. Saako oikeasti etsyllä myytyä Suomen sisällä ihan kunnolla? Voin kyllä tsekata etsyä tarkemmin, kun täällä on niin sitä suositeltu, mutta itseni ostajana se alusta on aina karkottanut. Ehkä se on sitten kuitenkin ihan hyvä.
Olen maisterikoulutettu ihminen, joka koulutuksensa ja työkokemuksensa vuoksi ymmärtää mm. markkinoinnista jotain kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pikkukorujen yms. rihkaman tekijöitä on paljon. Kilpailtu markkina. Sukulaiset saattaa ostaa muutaman
En tee koruja enkä koriste-esineitä enkä sellaista rihkamaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSen arvioi verotoimiston täti. Jos tädillä on huono päivä niin ...
Itse lähden viranomaisen kanssa toimiessa aina huonoimmasta lopputuloksesta. Viranomainen harvoin yllättää positiivisesti.
Ohis mutta verotoimiston tädit ei päätä työttömyyskorvauksista.
Fagerströmmingkö se siellä huutelee?