Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin olla taas samankokoinen kuin parikymppisenä eli 160/48. Miten laihduttaa normaalipainossa?

Vierailija
30.08.2023 |

Kiloja kertynyt salakavalasti 10 vuoden aikana lähes 10 kiloa. Olen nyt 160cm pitkä toki edelleen mutta painoa jo 57kg. Normaalipainoon tämäkin osuu, mutta paremmalta näytin kevyempänä, olen sirorakenteinenkin. Ei ollut mitään terveysongelmia hoikempanakaan, enkä alipainoa tavoittele, vaan tuota normaalipainon rajaa.

En nuorempanakaan "tehnyt mitään" ollakseni hoikka, mutta nyt pitäisi tehdä jotain että pääsisin siihen taas. En tiedä mistä aloittaa! Liikun 3-5 kertaa viikossa, mutta päivät muuten ovat passiivisia etätöissä. Ruokavalio siis on se mihin pitäisi puuttua, mutta kuinka vähän oikein pitäisi syödä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi tulee ja mitä vähemmän on pudotettavaa, sitä tiukemmassa ne kilot ovat. Epätoivoisesti yritän täällä viittä kiloa pudottaa, 71 v, 160 cm ja 64 kg. Tiukassa on, vaikka kaikki konstit ja keinot tiedossa. Enempää en edes halua pudottaa. Se mikä paino kenelläkin näyttää hyvältä, vaihtelee tyypin mukaan paljon. Itse olisin aivan järkyttävän näköinen ja liian laiha, jos painaisin alle 50 kg.

Vierailija
22/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vähän minun pitää painaa? Olen 150 cm ja paino viimeksi punnitessa n. 49kg. Tuntuu kommenttien perusteella, että pitää mennä alle 40kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu syödä vähän vaan oikein.

Vierailija
24/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että normaalipainoasteikko itse asiassa lipuu hieman ylemmäksi iän myötä ja hieman enemmän kiloja sekä näyttää paremmalta että on terveellisempää. Jos vähän haluaa tiukentaa olemusta, niin riittävän rasittava liikunta, hyvä uni, säännöllinen ruokarytmi, proteiininsaanti ja annoskoot kannattaa tarkistaa.

Vierailija
25/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut normaalipainossa, ajatus oli 58 -> 50.

Eteni hitaasti. 600g kasviksia ja marjoja päivässä, herkut minimiin, hiilareille raja ja kaikki kirjattiin sovellukseen joka oli laskenut sopivan kalorimäärän. Normiliikunnat ja salilla voimaa.

Mutta se 20 vuotiaana ollut paino ei toteutunut, koska jo pari kiloa ennen sitä peilistä katseli liian laiha minä. Jos vielä olisi jatkanut sen pari kiloa pois niin olisi lähtenyt lihakset ja mm. pyllystä muoto. Annoin tulla pari kiloa takaisin ja nyt on hyvä.

Vierailija
26/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, ap, laskurilla. Siihen tavoitepaino ja aika milloin haluat saavuttaa.

Se näyttää päivittäin sallitun kalorimäärän.

Vierailija
27/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan ketjua mielenkiinnolla, sillä mulla oli samat mitat parikymppisenä. Raskauksien jälkeen painon tippuminen pysähtyi aina 54kg ja sen jälkeen auttoi vain painonvartijoiden ohjeet ja kuntosali, mutta paino putosi kuitenkin takaisin alle 50kg. Nyt olen 45v. ja viimeisen kahden vuoden aikana en saa painoa enää tippumaan vanhoilla konsteilla. Tässä sitä ollaan 160/52 ja loppuelämä varmaan pitää miettiä, mitä syö, ettei tästä ainakaan enää nouse.

Vierailija
28/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, seuraan tätä mielenkiinnosta, koska itsellä samoja ajatuksia. Olin ennen 168cm/52kg, nyt 15v myöhemmin 168cm/60kg. Olen myös sirorakenteinen, en näytä liian laihalta 52 kiloisena, vaan paremmalta kuin nyt.

Mitä enemmän tulee ikää, sitä kamalammalta alipaino näkyy. Itse laihduin 40+ ikäisenä niihin painoihin kuin mitä olin parikymppisenä. Näytin lähinnä keskitysleirivangilta, eli unohda koko laihtumishomma.

Vierailija
29/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32-vuotias ja samanpituinen. En ole koskaan laihduttanut, mutta laihduin pari vuotta sitten 60 kilosta juurikin 48 kiloon. Nyt painan noin 50-52 kiloa ja olen tyytyväinen peilikuvaani.

Miten tämä tapahtui? Löysin intohimoni ja muutuin henkisesti. Elämästäni tuli aktiivisempaa, lopetin alkoholin käytön ja ruokahalu katosi hetkeksi kokonaan. Aloin jo huolestuakin nopeasta laihtumisesta.

Nyt ruokahalu on jo palannut. Syön tosi paljon kasviksia ja kalaa. Punaista lihaa vain harvoin. En harrasta juurikaan liikuntaa, mitä en tietenkään suosittele.

Vierailija
30/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi tulee ja mitä vähemmän on pudotettavaa, sitä tiukemmassa ne kilot ovat. Epätoivoisesti yritän täällä viittä kiloa pudottaa, 71 v, 160 cm ja 64 kg. Tiukassa on, vaikka kaikki konstit ja keinot tiedossa. Enempää en edes halua pudottaa. Se mikä paino kenelläkin näyttää hyvältä, vaihtelee tyypin mukaan paljon. Itse olisin aivan järkyttävän näköinen ja liian laiha, jos painaisin alle 50 kg.

Riippuisiko tuo myös kehotyypistä? Itse olen 48 v. ja helposti mulla putosi 64 kilosta 60 kiloon keväällä. Söin ihan normaalisti, jätin pois vain vehnän, sokerin ja margariinin. Lisäsin myös liikuntaa. Olen omenavartalo, joten tavoitteena oli saada vyötärönympärys alle riskirajan. Vatsan kohdalta mun mielestä kilot tulee ja lähtee varsin vauhdikkaasti.

Vierailija
31/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet tähän asti syönyt? Mulla nousi paino 8kg normaalipainon sisällä korona-aikana, kun masennuin ja vetelin kaksin käsin herkkuja. Putosi takaisin entisiin lukemiin, kun jätin herkut vähemmälle. Muuta ei tarvinnut tehdä. Syön kaksi-kolme ateriaa päivässä, "tavallista" ruokaa, proteiini+kasviksia. N35 168/57

Vierailija
32/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan ala paastoamaan tai muutenkaan millekään laihdutuskuurille. Sellainen sekoittaa helposti elimistön nälänsäätelyn niin, että se ei enää osaa kertoa oikein milloin ja minkä verran ruokaa tarvitaan. Väitän, että monen ihmisen ylipainon juuret juontavat osin turhaan laihduttamiseen silloin, kun paino oli vielä normaali mutta ei jossain kuvitteellisissa ihannemitoissa.

Ruokaa ei varsinkaan normaalipainoisen kannata vähentää, koostumusta voi parantaa jos parantamisen varaa on. Täydellisyyttä ei siinäkään kannata tavoitella, ettei iske uupumus liiaksi arkea rajoittavaan ruokavalioon. Limujen ja alkoholijuomien käyttöä kannattaa vähentää, jos niitä kuluu liikaa.

Ennen kaikkea muista maltti. Kestävät muutokset ovat sellaisia, jotka eivät vaadi kohtuuttomasti arjessa. Sellaisten muutosten vaikutus painoon näkyy hitaasti, mutta niin kuuluukin olla. Terveellinen laihtumisnopeus on korkeintaan 1-2 kiloa kuukaudessa.

Jokaisella laihdutusta miettivällä on intoa vaikka minkälaisiin muutoksiin muutaman kuukauden tai jopa vuoden ajan, mutta juuri kellään normaalilla ihmisellä alun into ei kestä loppuikää. Siksi on turha tehdä isoja ja paljon rajoittavia muutoksia - ne jäävät lyhytaikaisiksi, ja niin jäävät myös vaikutukset.

Kiitos tästä. Kyllä hitaalta kuulostaa tuo 1kg kuussa, mutta toisaalta olisi ensi vuoden kesään mennessä saavutettu jos oikeasti onnistuisi. Huomaan että itse syön vähän tylsyyteen ja juhlistan herkuilla pieniäkin asioita. En mätä koko ajan jotain, mutta tuolla tavalla ne kilot on kertyneet, ja varmaan myös siksi että on rahaa käyttää ravintolaan (sekä ruokaan että juomaan) enemmän kuin silloin parikymppisenä.

Ap

Vierailija
33/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet tähän asti syönyt? Mulla nousi paino 8kg normaalipainon sisällä korona-aikana, kun masennuin ja vetelin kaksin käsin herkkuja. Putosi takaisin entisiin lukemiin, kun jätin herkut vähemmälle. Muuta ei tarvinnut tehdä. Syön kaksi-kolme ateriaa päivässä, "tavallista" ruokaa, proteiini+kasviksia. N35 168/57

Äskeisessä viestissä tätä kommentoinkin vähän sivusta. Herkkuja syön varmaan liian usein. En myöskään ihan hahmota vaikkapa ravintolaruoan kalorimääriä, varmaan ovat ihan tajuttomia ja suunnattu suuriksi annoksiksi miehille...

Perus arkiruokani on aika kevyttä, enimmäkseen kasvisruokaa. Silloin tällöin kalaa tai lihaa. Viime aikoina olen ehkä syönyt juustoa liikaa.

Alkoholilla on osuutensa varmasti myös. Kyllä kuukausittain tulee jotain juotua.

Ap

Vierailija
34/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi unohtaa vaa'an lukema ja keskittyä terveyteen. Noilla tavoitemitoilla ihmisen lihaskunto on surkea, ja mitä enemmän ikää, sitä tärkeämpää olisi huolehtia että kehossa on riittävä määrä lihasta.

Vierailija
35/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppynarulla kun hyppii niin rasva sulaa 👍

Vierailija
36/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiha läski, ei tarkoita sitä että läski näkyy, vaan monet hoikat on oikeasti todella huonokuntoisia, on rasvamaksaa jne, lihas painaa, älä katso painoa vaan kehonkoostumusta.

Vierailija
37/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kannattaisi unohtaa vaa'an lukema ja keskittyä terveyteen. Noilla tavoitemitoilla ihmisen lihaskunto on surkea, ja mitä enemmän ikää, sitä tärkeämpää olisi huolehtia että kehossa on riittävä määrä lihasta.

Väitätkö tosissasi, että esimerkiksi tanssijoiden ja voimistelijoiden lihaskunto on surkea? Ongelmia alkaa olla vasta reilun alipainon puolella.

Ap

Vierailija
38/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssija ja voimistelija on eriasia kuin laiha ilman lihasmassaa mitä näkee paljon.

Vierailija
39/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanssija ja voimistelija on eriasia kuin laiha ilman lihasmassaa mitä näkee paljon.

No tottahan toki. Mutta eihän se ollut pointti ollenkaan... on täysin mahdollista olla hoikka ja hyväkuntoinen. Se olisi tavoitteena minullakin. Nyt olen vain hyväkuntoinen.

Ap

Vierailija
40/45 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottahan toki. Mutta eihän se ollut pointti ollenkaan... on täysin mahdollista olla hoikka ja hyväkuntoinen. Se olisi tavoitteena minullakin. Nyt olen vain hyväkuntoinen.

Ap

Tanakkuutta on turha selitellä lihaksilla, olet minun mielestäni oikeassa. MUTTA ehkä sun kannattaa silti ottaa huomioon tuota painoa tavoitellessasi, että silloin et harrastanut liikuntaa ja nyt olet harrastanut (vuosia?). Eli olisi järkevämpää pitää tavoitteena samoja mittoja eikä samaa painoa. Lisäksi "turhat" laihdutuskuurit ovat useilla suuren ylipainon tai ahmimishäiriön alkusysäys, kai tiesit sen?