Suomen kaunein koti 2023 OFFICIAL
Keskustelua tänään alkavasta uusimmasta kaudesta.
Katso lähetysajat : Suomen kaunein koti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1132)
Mun mielestä tuo Naanantalin talo oli kiva. Sellainen, joka edustaa nykyajan tyypillistä asumista ja makua ja oli kivaa, että sellaista äänestettiin eikä väkisin mitään erilaista.
Lueskelin eilen tämän kevään Mökki lehteä. Siinä esiteltiin mökki, joka oli ehdokkaana viimeksi nähdyssä Suomen kaunein kesämökki -kilpailussa. Omistaja kertoi, että he ovat esitelleet kohdetta instassa ja sitä kautta ohjelman tekijät olivat sen löytäneet ja pyytäneet ohjelmaan mukaan. Siinä tuli ehkä paljastettua, miten näitä kohteita haetaan, eli ei varmasti monikaan itse suoraan tee hakemusta. Valitettavasti eilisissä lopputuloksissa näkyi selvästi, että äänestäjät ovat olleet nyt enempi näitä insta seuraajia. Toiseksi tullut koti kertoi ainakin tästä suuntauksesta. Ei hyvä suuntaus ohjelman teon kannnalta.
Voittajakoti oli ihan kiva ja tavallaan siitä huomasi kyllä, että on todella osaavalla ja esteettisellä silmällä sisustettu. Ei mitenkään tyypillinen suomalainen koti, vaan selvästi omaa makua. Ei kuitenkaan ollut ihan minun tyylinen, koska tykkään aika tummasta sisustuksesta ja en olisi äänestätä tätä kotia.
Kakkosena ollut talo taas oli omaan makuuni aivan liian beessi ja ankea. Lattiat hirveät. Toisaalta aika perinteinen 2020 luvun suomalainen koti ja luulen, että monet pystyivät samaistumaan paljon tähän kotiin. Pihapiiriä en tuomitsisi vielä, koska talo oli uusi ja varmasti ajan kanssa ulkopuolikin sitten elää ja muuttuu. Aika usein uusien talojen pihat ovat ankeita, koska pihan laittaminen on tosi kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kummaa, tuhkaluukun rasvaajien koti voitti.
Vaikea arvata, miltä väestöltä äänet tuli.T.Skäbä
Äläs luule omias. Ihan ollaan tavan heteroita ja äänestettiin mielestämme parasta. Ylivoimainen oli kun näyttivät tulokset miten on äänet jakaantuneet.
Hinuri äänestää hinuria.
T.Skäbä
No mutta kiva kun sinullekin löytyi äänestettävää. Itselle on vieras tuollainen ajatustapa, että äänestäisi yhtään missään seksuaalisen suuntautumisen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kun näyttää siltä että osa luulee omiaan syyksi äänestää, niin ehdotan ettei näytetä myös katsojille millainen perhe tai pariskunta asuu ehdokaskodissaan. Ei tulis ennakkoluuloja ainakaan äänestämisen syystä. Toimittaja Hanna muistutti eilen että he eivät tiedä mitään millainen perhe tms asuu, eli keiden koti on. Sama myös katsojille.
Paitsi, että tietävät, kun käyvät tuttujensa kodeissa. Juuri tällä kaudellahan Hanna suhmuroi jakson voittajaksi tuttunsa kodin, kun antoi vain 7 pistettä sille, joka olisi muuten voittanut.
Mä taas ihmettelin kovasti miten tuo voittajakoti sai niin ison äänimäärän. Ei vastaa ollenkaan sellaista tyyliä, mitä suomalaisilla on tai mikä on tyypillinen sisustusmaku. Aika rahalla laitettu kämppä pihoineen, mutta sitä kai se vaatii jos meinaa pärjätä. Omat suosikkini eivät päässeet edes finaaliin asti. Finaalikodeista hieno oli se tehdaskoti missä asui se yh poikansa kanssa.
Minun mielestäni ei ollut kiva. Se oli kolkko, harmaa ja kliininen. Äänestin Espoon kotia. En ole instaseuraaja, mutta se edusti ulkoapäin perinteistä suomalaista puutaloa ja oli sisältä kaunis, kutsuva ja harmoninen. Rakastin viherkasveja ja vihreitä väriyksityiskohtia. Ihana koti.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei ollut kiva. Se oli kolkko, harmaa ja kliininen. Äänestin Espoon kotia. En ole instaseuraaja, mutta se edusti ulkoapäin perinteistä suomalaista puutaloa ja oli sisältä kaunis, kutsuva ja harmoninen. Rakastin viherkasveja ja vihreitä väriyksityiskohtia. Ihana koti.
Lainaus ei toiminut. Kommenttini oli vastaus tähän:
"Mun mielestä tuo Naanantalin talo oli kiva. Sellainen, joka edustaa nykyajan tyypillistä asumista ja makua ja oli kivaa, että sellaista äänestettiin eikä väkisin mitään erilaista."
Oma suosikki näistä finalisteista tuli kolmanneksi eli Järvenpää. Mut ne todelliset suosikit ei päässy ees finaaliin. Kiva kuitenkin että tällä kaudella oli koteja laidasta laitaan.
Äänestettiin miehen kanssa Vaasan jugend-asuntoa, koska koti oli niin kauniisti sisustettu. Itse haaveillaan kyllä omakotitalon ostamisesta, mutta aikomuksena on käyttää tuollaisia maanläheisiä, lämpöä tuovia värejä, luonnon materiaaleja, ja taidetta. Haluan kodin, joka on kuin lämmin pesä, tunnelmallinen ja kutsuva, ja tuo Vaasan koti oli mielestäni sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas ihmettelin kovasti miten tuo voittajakoti sai niin ison äänimäärän. Ei vastaa ollenkaan sellaista tyyliä, mitä suomalaisilla on tai mikä on tyypillinen sisustusmaku. Aika rahalla laitettu kämppä pihoineen, mutta sitä kai se vaatii jos meinaa pärjätä. Omat suosikkini eivät päässeet edes finaaliin asti. Finaalikodeista hieno oli se tehdaskoti missä asui se yh poikansa kanssa.
Voittajakoti oli ihana niin sisältä kuin ulkoakin.
Toiseksi tullut oli kuin sairaalan odotushuone, metrikaupalla tyhjää seinää ja kullanvärinen hana vain tiskipöydällä.
Tylsä.
Mä epäilen että tällä voittajakaksikolla on vaan iso kaveripiiri ja päälle tunnettavuus somessa ja sai näillä ääniä. Joo olihan se tavallaan kiva ja rahalla laitettua, mutta edusti kyllä tosi epätyypillistä suomalaista sisustusta ja vaikea uskoa että olisi ollut kovin monen makuun.
Hopealle tullut naantalin talo oli mun suosikki. Vaikka oli beige miltei kokonaan niin harkitulla tavalla. Kuitenkin sellainen tavallinen suomalainen uusi koti. Sellainen, joka on monen muunkin saatavilla oleva. Ei mitään turhaa pröystäilyä.
Voittajakaksikko oli tavallaan hyvät valinnat. Voittajakoti edusti vanhaa suomalaista rakennustyyliä ja toiseksi tullut taas nykyaikaista suosittua rakennustyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Mä epäilen että tällä voittajakaksikolla on vaan iso kaveripiiri ja päälle tunnettavuus somessa ja sai näillä ääniä. Joo olihan se tavallaan kiva ja rahalla laitettua, mutta edusti kyllä tosi epätyypillistä suomalaista sisustusta ja vaikea uskoa että olisi ollut kovin monen makuun.
Hopealle tullut naantalin talo oli mun suosikki. Vaikka oli beige miltei kokonaan niin harkitulla tavalla. Kuitenkin sellainen tavallinen suomalainen uusi koti. Sellainen, joka on monen muunkin saatavilla oleva. Ei mitään turhaa pröystäilyä.
Ehkä noita ääniä keräsi sekin, että suomalaisilla on kuitenkin paha fiksaatio vanhoihin puutaloihin ja pihoihin. Itse muuttaisin tuonne koska tahansa! Minulla meni ohi, että kauanko ovat tuossa asuneet. Puutarhanhan saattaa saada kaupan yhteydessäkin tekemättä mitään. Itsellä on nyt koti, jossa on ammattilaisen suunnittelema ja rakentama piha, jota en olisi itse osannut tehdä.
Vaikka pidän minimalistisesta niin minulle minimalistisuus ei tarkoita valkoista, harmaata, sileitä tasoja. Makuuni on muutama tumma, ehdottomasti pehmeä sävy. Ripauksella lämpimiä sävyjä kuten vaikkapa sahraminkeltainen, poltettu oranssi, okransävyt, hieman terrakottaa jne.Ja ei sileää kiiltävää pöytää vaan aavistus rustiikkia. Ei paljoa tavaraa tms. Kaunis maljakko,kukkia tai kukkaviherkasveja. Kirjahyllyt ja kirjoja paljon. Hieman vaaleaa pehmeää sävyä.
Naantalin talo oli ihana!! Sellainen, joka on tehty kodiksi. Ei mikään näyttämisen halu edellä sisustettu, vaan simppeli omaan makuun sopiva ja itselle tehty ilman tarvetta näyttää muille. Kerrankin pärjäsi joku, mikä ei ole vain rahalla tehty näyttelyä varten, vaan tavallisen lapsiperheen uusi minimalistinen koti.
Toiseksi tullut Naantalin talo oli ankea, ruma ja ahdistava. Tylsät värit ja liian kliininen, kodikkuus puuttui täysin. Sääli tulee talon asukkaita.
Naanantalin talon asukkaat ainakin pitävät beigestä väristä, jota oli 98% talosta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt niin ankeaa "kotia" kuin tuo Naantalin talo oli. "Tavallinen suomalainen uusi koti"? Ei kai ihmisillä oikeasti ole tuollaisia nykyään? Masentava.
Voittaja koti oli huimasti parempi, vaikka en kyllä sitäkään äänestänyt. Olisin kaivannut siihen jotain lisää. Makuuhuone oli kyllä kaunis.
Uusi talo harvoin on mitenkään sisustettu tai erityinen. Ymmärrän se täysin, koska sisustus muokkautuu ajan kanssa ja tulee sitä kerroksellisuutta. Toki osalla uusikin talo voi olla valtavan kaunis, mutta se vaatii usein esteettisen silmän lisäksi valtavasti rohkeutta.
Uudet talot ovat lähestulkoon kaikki sisältä sellaisia, joissa on tammen värinen lattia, paljon valkoisia seiniä, joku rimaseimä ja rohkeimmilla työhuoneessa hennon vihreäksi maalatut seinät ja lastenhuoneen seinällä tapetti. Mustat keittiöt ovat alkaneet väistyä tieltä ja tilalla enemmän valkoisia ja beigejä keittiöitä. Sisustuksessa on paljon beigeä. Ikean tv-taso pähkinänvärisenä ja vessan kaapistoissa kullanväriset vetimet. Keittiön tuolit ovat puunvärisiä kuten myös eteisen senkki. Talossa on myös yksi tai pari sukulaisilta saatua kalustetta, koska sellainen on kaikilla muillakin ja voi sitten instassa kirjoittaa kuvatekstiin, miten huonekalulla on tarina ja ihanaa saada mummolan perintönä esine x. Flos, herstal manola tai artekin mehiläispesä kuuluu tietenkin löytyä. Eikä unohdeta Applen läppäriä, jota säilötään niin, että kaikki näkevät sen. Muutama marimekon kippo ja kuppi esille ja eteiseen roikkumaan Marimekon gratha laukku. Kylppärissä on tottakai jättisuuret laatat ja kaksi suihkua, vaikka toista ei kukaan ikinä käytä edes, mutta olisihan se köyhän näköistä, jos olisi vain yksi suihku.