Syökö joku muka oikeasti 5 kertaa päivässä? Ihan uskomaton "ravintosuositus" !
Itse tulee syötyä pari kertaa päivässä, joskus 3. En mitenkään ymmärrä, miten joku voisi syödä tuosta enemmän. Pitäisi olla ruoka kokoajan mielessä. Eihän tuossa kerkeä edes töitä tehdä kun pitää kokoajan syödä tai miettiä ruokaa!
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.
Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.
-laillistettu ravitsemusterapeutti
Kuka pystyy syömään 3 tunnin välein? Työelämässä olevat ihmiset syö päivän ekan ruokailun 11 aikoihin ja seuraavaksi 16 aikoihin ja sitten illalla jotain pientä. Monet ei syö aamulla mitään edes.
Työelämässä jos olet niin työpäivinä syöt 2 isoa annosta ja illalla kevyesti, siis 7-16 jos teet.
Mitähän sinä jauhat. Miksi ihmeessä työelämässä oleva ihminen ei voi syödä aamiaista ennen töihin menoa? Joo, kaikki ei syö, mutta ei tämä liity työelämässä olemiseen millaan tavalla. Kysymys on ruokailutottumksista.
Töissä on käytännössä lounas- ja kahvitauko, josta jälkimmäisellä voi syödä sen välipalan. Toki sitten on ne työt, jotka valitettavasti on liian hektisiä.
Av;n työelämäasiantuntijat on kyllä hämmentävää sakkia. Nyt ne ei edes syödä ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön 6 kertaa päivässä.
klo 7: puuro, reissari, juustoa, kurkkua tomaattia, hedelmä, teetä
klo 9.30: reissari, raejuustoa, tomaattia, kurkkua, tuoremehua
klo 12: lounas töissä linjastolta, salaatti seisovasta pöydästä, 2 palaa leipää, levite
klo 14.30: teetä, reissari, levite, kurkkua, tomaattia, rahkaa, hedelmiä, pähkinöitä
Klo 17: sosekeitto, 2palaan ruisleipää, raejuusto, hedelmä
Klo 20: teetä, rahkaa, mysliä, hedelmä
Olen alle 30, runsaasti ylipainoinen ja yritän laihtua syömällä terveellisesti ja säännöllisesti.
Syöt tosi paljon maitotuotteita. Minua ne ainakin lihottaa, jos noin paljon söisin päivittäin.
Hirveesti leipää! Vaihda näkkäriin tai karsi vähän.
Voi jessus, leipää se näkkärikin on :)
Sori vaan, mutta ihmistä ei lihota se miten monta kertaa päivässä se syö, vaan se miten paljon se saa kaloreita ruuastaan. Siinä toki on yksilöllisiä eroja mikä on kullekin sopiva määrä, mutta perusperiaate on kyllä ihan fysiikan lakien mukaan se, että kulutuksen ja saatujen kalorien määrän pitää olla tasapainossa, muuten lihoo tai laihtuu.
Ajattelen niin, että pienemmät ateriat ja useammin on paras ainakin minulle. Juuri suurten annosten ja paljon kerralla syöminen on itselleni haitallista. Tärkeintä on pysyä kevyenä ja toimintakykyisenä, vähemmän verensokerin heilahteluja ja ähkyä. Paremmin jaksaa liikkua ja ahkeroida, mitä se kellekin sitten tarkoittaakaan. Ja varsinkin virkeänä koko päivän, sehän se tavoite on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, eikä riitäkään!
Peruspäivä:
08.00 puuroa, kahvi, ehkä ruisleipä
10.00 banaani, ehkä rahka tai viili
12.00 lounas, eli ihan perus kotiruokaa tai kasvislounas töissä
14.00 pari omenaa, ehkä rahka, tee, ruisleipää
17.00 lämmin ruoka, esim spagetti
19.00 viili/omppua/appelsiinia tms
21.30 iltapala; ruisleipää/puuroa/raejuustoa, vkl hyvää kuten lämpimiä leipiä/itse tehty hamppari tmsNäin syön ja urheilen paljon, nukun myös hyvät yöunet. Painoindeksi 24, hyvä olo ja treeni kulkee. Ihmisen kannatta syödä. Osa työstäni on valmennusta (olen fyssari) ja kyllä paino-ongelmat liittyvät häiriintyneeseen ruokasuhteeseen ja näännytys-ahminta-kierteeseen. Säännöllinen ja tasainen monipuolinen syöminen pitää kropan käynnissä ja estää mielitekoja. Voi ottaa suklaakonvehdin, mutta ei halua ahmia levyä kerralla, kun verensokeri on tasainen.
Omituinen ajatus, että harvemmin syövä ei osaisi ottaa yhtä palaa suklaata kerralla tai kohtuullista annosta ruokaa. Minä syön kolme kertaa päivässä enkä ahmi mitään. Pystyn aivan hyvin ottamaan yhden suklaapalan tai yhden keksin, jos siltä tuntuu, ja jättämään loput pakettiin. Ruoka-annokseni ovat täysin normaalin kokoisia. Kyllä se ahmimisongelma taitaa olla näillä jatkuvasti laiduntavilla, kun siitä pitää heidän aina erikseen mainita.
Tämä juuri. Itse juon aamulla pelkän kahvin, syön ensimmäisen kerran lounaalla ja toisen kerran illallisen. Iltapalaksi saatan syödä joitain hedelmiä tai sitten en niitäkään. Tämä rytmi sopii minulle, useammin syömisellä tulee väsynyt ja tukkoinen olo. Olen syönyt koko aikuisikäni nälän, en kellon mukaan, eikä koskaan ole ollut ahmisis- tai ylipaino-ongelmia.
Joskus tulee herkuteltua enemmän, mutta niin varmasti tekee myös tuokin joka mättää viisi kertaa päivässä ruokaa.
Syöt illallisen ja iltapalan? Vai tarkoititko päivällistä ja iltapalaa?
Suomalaisilla on hassu tapa käyttää illallinen-sanaa aterioista, jotka useimmat syövät jo ennen klo 19 ja jotka eivät ole monen ruokalajin illallisia (ks. illallisen määritelmä) vaan todellisuudessa päivällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan, mutta ihmistä ei lihota se miten monta kertaa päivässä se syö, vaan se miten paljon se saa kaloreita ruuastaan. Siinä toki on yksilöllisiä eroja mikä on kullekin sopiva määrä, mutta perusperiaate on kyllä ihan fysiikan lakien mukaan se, että kulutuksen ja saatujen kalorien määrän pitää olla tasapainossa, muuten lihoo tai laihtuu.
Elimistö toimii kuitenkin kemiallisesti. Pelkät kalorit ei merkkaa, vaan ruuan sisällöllä ja ruokailuväleillä on suurikin merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen niin, että pienemmät ateriat ja useammin on paras ainakin minulle. Juuri suurten annosten ja paljon kerralla syöminen on itselleni haitallista. Tärkeintä on pysyä kevyenä ja toimintakykyisenä, vähemmän verensokerin heilahteluja ja ähkyä. Paremmin jaksaa liikkua ja ahkeroida, mitä se kellekin sitten tarkoittaakaan. Ja varsinkin virkeänä koko päivän, sehän se tavoite on.
Kaipa sitten ihmisten kehot on tosi erilaisia, koska mua syöminen väsyttää. Tuntuu, että tarvii ruokalevon syömisen jälkeen.
Ihmiset ovat erilaisia, toisille riittää se 3 ateriaa, joillakin pitää olla jopa 6. Aterian koko ja koostumus ratkaisee, montako niitä syöt päivässä. En voi itse syödä kovin paljoa kerralla, joten 5 kohtuun kokoista ateriaa sopii itselleni paremmin, kuin 3 isoa. Minulla menisi aineenvaihdunta ja vatsa jumiin, jos söisin vain 3 ateriaa päivässä, koska pitäisi syödä kamalasti kerralla, että saa riittävästi kuitua, proteiinia ja rasvaa ja pelkkä ajatuskin ällöttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteellisesti todistetusti ainut pysyvä painonhallinnan tapa on säännölliset ruoka-ajat. Jos väli syömisissä venyy yli 3 tunnin, tulee mahdottomaksi hillitä syömisimpulsseja, mikä johtaa epäterveeseen ruokasuhteeseen ja usein myös syömishäiriöihin.
Tätä tosiasiaa vastasn voi kiukutella ja polkea jalalla lattiaa mutta oloasi se ei pitkä päälle paranna.
Älä viitsi. Laita nyt sitten edes jokin lähde tälle.
En siis vastusta ajatusta siitä, että säännöllinen ateriarytmi on paras, mutta aunut pysyvä, just joo. Ja ammattilainen laittaa tämän väitteen täysin ilman lähteitä.
Olen eri vastaaja, mutta tässä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, eikä riitäkään!
Peruspäivä:
08.00 puuroa, kahvi, ehkä ruisleipä
10.00 banaani, ehkä rahka tai viili
12.00 lounas, eli ihan perus kotiruokaa tai kasvislounas töissä
14.00 pari omenaa, ehkä rahka, tee, ruisleipää
17.00 lämmin ruoka, esim spagetti
19.00 viili/omppua/appelsiinia tms
21.30 iltapala; ruisleipää/puuroa/raejuustoa, vkl hyvää kuten lämpimiä leipiä/itse tehty hamppari tmsNäin syön ja urheilen paljon, nukun myös hyvät yöunet. Painoindeksi 24, hyvä olo ja treeni kulkee. Ihmisen kannatta syödä. Osa työstäni on valmennusta (olen fyssari) ja kyllä paino-ongelmat liittyvät häiriintyneeseen ruokasuhteeseen ja näännytys-ahminta-kierteeseen. Säännöllinen ja tasainen monipuolinen syöminen pitää kropan käynnissä ja estää mielitekoja. Voi ottaa suklaakonvehdin, mutta ei halua ahmia levyä kerralla, kun verensokeri on tasainen.
Omituinen ajatus, että harvemmin syövä ei osaisi ottaa yhtä palaa suklaata kerralla tai kohtuullista annosta ruokaa. Minä syön kolme kertaa päivässä enkä ahmi mitään. Pystyn aivan hyvin ottamaan yhden suklaapalan tai yhden keksin, jos siltä tuntuu, ja jättämään loput pakettiin. Ruoka-annokseni ovat täysin normaalin kokoisia. Kyllä se ahmimisongelma taitaa olla näillä jatkuvasti laiduntavilla, kun siitä pitää heidän aina erikseen mainita.
Tämä juuri. Itse juon aamulla pelkän kahvin, syön ensimmäisen kerran lounaalla ja toisen kerran illallisen. Iltapalaksi saatan syödä joitain hedelmiä tai sitten en niitäkään. Tämä rytmi sopii minulle, useammin syömisellä tulee väsynyt ja tukkoinen olo. Olen syönyt koko aikuisikäni nälän, en kellon mukaan, eikä koskaan ole ollut ahmisis- tai ylipaino-ongelmia.
Joskus tulee herkuteltua enemmän, mutta niin varmasti tekee myös tuokin joka mättää viisi kertaa päivässä ruokaa.
Syöt illallisen ja iltapalan? Vai tarkoititko päivällistä ja iltapalaa?
Suomalaisilla on hassu tapa käyttää illallinen-sanaa aterioista, jotka useimmat syövät jo ennen klo 19 ja jotka eivät ole monen ruokalajin illallisia (ks. illallisen määritelmä) vaan todellisuudessa päivällisiä.
Tämähän se pointti oli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis vastusta ajatusta siitä, että säännöllinen ateriarytmi on paras, mutta aunut pysyvä, just joo. Ja ammattilainen laittaa tämän väitteen täysin ilman lähteitä.
Olen eri vastaaja, mutta tässä:
No joo :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä erikoista, että koko ihmislajia on enää edes olemassa, kun ihan viime vuosikymmeniin asti ihmiset ovat tehneet kovaa fyysistä työtä ja syöneet sen 2-3 kertaa päivässä, jos sitäkään. Luulisi, että olisimme kuolleet sukupuuttoon jo aikoja sitten, kun emme ole voineet syödä pupeltaa koko valveillaoloaikaa.
Nyt täytyy muistaa, että paino ei ole ainoa hyvän terveyden kriteeri. Kannattaa pitää myös verensokerista huolta, liian tiivis ateriarytmi tekee turhia verensokeri piikkejä ja vuosien aikana siitä voi kehittyä paljon haittaa.
Voitte kokeilla mittarilla jos ette usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on läskejä just tuon takia kun jugurtteja, hedelmiä ja leipiä napostellaan kymmenen kertaa päivässä. Jos syö kaksi tai kolme kunnollista ateriaa niin ei niitä välipaloja tarvitse.
Tulee paha olo jos syö niin paljon kerralla, että kaksi ateriaa päivässä riittäisi.
Ei tule. Kyse ei ole määrästä vaan laadusta. Ja se jatkuva nälkä johtuu siitä että koko ajan syödään jotain pientä hiilaripitoista eikä koskaan tarpeeksi oikeeta ruokaa kun siitä muka lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Syön 6 kertaa päivässä.
klo 12: lounas töissä linjastolta, salaatti seisovasta pöydästä, 2 palaa leipää, levite
klo 14.30: teetä, reissari, levite, kurkkua, tomaattia, rahkaa, hedelmiä, pähkinöitä
Olen alle 30, runsaasti ylipainoinen ja yritän laihtua syömällä terveellisesti ja säännöllisesti.
Siis ihan järkyttävä määrä "ruokaa" ja varsinkin jäätäväsit (höttö)hiilaria, eli elimistösi saa sokeria ihan koko ajan, mitkähän sokeriarvosi mahtavat olla? Ja miksi sata reissaria päivässä, se ole edes mitenkään terveellistä? Ei ihme, että ylipainoa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön 6 kertaa päivässä.
Eikö enää yhtään enempää mahdu leipää? Seitsemän viipaletta päivässä, ei jessus. Ja missä kunnon proteiini? Varmasti alkaisi paremmin laihtumaan jos osan leivästä vaihtaa johonkin oikeaan ruokaan joka pitää nälän poissa pidempään kuin 2,5 tuntia.
Ja yli neljä hedelmää päivässä?!? Hedelmissäkin on runsaasti sokeria, toki ovat myös terveellisiä (kuitu/vitamiinit), mutta kohtuus niissäkin, ei terveellisyys niistä sokeria vähennä. Marjatkin olisi parempi vaihtoehto ja max 1-2 annosta/pv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa "syödään" 5 kertaa päivässä. Tosin päivällä on kahvi , mutta nisua tuli silloinkin otettua. Iltapalakin vastasi meikän ruoka-annosta. Tarkoitus on että verensokeri pysyy sopivana. Haasteellista kyllä oli tuo jatkuvasti syöminen.
Kun itse jouduin sairaalaan vajaaksi viikoksi, lihoin neljä kiloa. 😂 Jatkuvaa syömistä ja hirveän isoja annoksia. Tilanne normalisoituu, kun pääsin kotiin ja takaisin omaan harvempaan ruokarytmiin.
Sairaalassa jouten ololla, ei liene mitään tekemistä painon nousuun 😂
Itselläni tippui parikiloa kun olin melkein 3vkoa. Neljästi päivässä syötiin enkä yrittänyt ahtaa kaikkea. Söin sen verran kun halusin. Ei siis ollut haittaa kertojen määrästä.
Tuo 7 palaa leipää päivässä on ihan järkyttävä määrä, kun leipää ei tarvitse syödä ollenkaan. Ei se ole millään tavalla terveellistä. Yleensä lihavat jotka mielestään syö terveellisesti eivät syö paljon ollenkaan proteiinia tai rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 7 palaa leipää päivässä on ihan järkyttävä määrä, kun leipää ei tarvitse syödä ollenkaan. Ei se ole millään tavalla terveellistä. Yleensä lihavat jotka mielestään syö terveellisesti eivät syö paljon ollenkaan proteiinia tai rasvaa.
Mistä saat kuitua tarpeeksi, jos et syö viljoja? Ulosteesi on pelkkää löysää rasvakakkaa...