Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö ABAYA-vaatteet kieltää myös suomalaisissa kouluissa?

Vierailija
28.08.2023 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/opetusministeri-ranska-kieltaa-musl…

Pitäisikö ABAYA-vaatteet kieltää myös suomalaisissa kouluissa?

Vaihtoehdot

Kommentit (356)

Vierailija
121/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaapuun kääriytyminen on niin kovin tärkeää, eikö silloin olisi paras asua maassa jossa se on sallittua?

Vierailija
122/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tyttöjä ei päästetä kouluihin, jos heidän pitää pukeutua paljastavammin kuin kotona?

No sitten he eivät käy koulua, perhe voi myös muuttaa islamin uskoiseen maahan, missä varmaan heille elämä luonnistuu paremmin kuin täällä länsimaisessa Suomessa. Ei Suomi lähde muuttumaan heidän tultuaan, kyllä heidän on itse muututtava Suomen kaltaiseksi jos täällä haluavat elellä veronmaksajien rahoilla.

Niin eli tässä abayakiellossa ei tosiaan ajatella naisten ja tyttöjen etua, vaan halutaan muslimit pois Suomesta.

"Niin eli tässä abayakiellossa ei tosiaan ajatella naisten ja tyttöjen etua, vaan halutaan muslimit pois Suomesta."

Hyvin sanottu, tiivistää omatkin ajatukset aiheeta.

Miksi minulla olisi joku ultimaattinen velvollisuus haluta noille akoille "vapautta" kun samalla heidän valintansa sortavat minua? Arabimaissa ahdistelu- ja väkivaltarikokset ovat järkyttävä ongelma, ja tuo huivi on osa sitä ideologiaa. Sama kun kehuisitte juutalaisille tähtiä paitoihin vapaudellahhh. Noiden omat maat eivät naisen vapauksia kannata, joten miksi naisen "vapaus" merkitsee vain silloin, kun hän voi pyllistää, vaihtaa nimen, synnyttää käskystä pojan ja valita miehen edun? Miksi ette ole kiljumassa noiden maille, jotka kieltävät paljastavan vaatetuksen?

Te heteronaiset heikennätte kaikkien naisten asemaa. Jos vaihdat nimesi ja kaapuunnut, olet omaisuutta, eikä silloin aleta vaatia vapauksia. Jos vapauksia haluaa, ei alennuta omaisuudeksi. Omaisuutta kohdellaan omaisuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että kielletään pukeutumasta abayaan koulussa on ihan sama asia, kuin se, että pakotetaan pukeutumaan abayaan. Miksi aina pitää mennä ääripäästä toiseen?

Ja jos tytöt eivät enää saa tulla kouluun abayassa, luuletteko, että heidän perheensä sanovat, että ok, menkää t-paidassa ja farkuissa? Ei. Vaan se johtaa siihen, että tytöt pidetään kotona ja heiltä jää koulut käymättä.

Suomessa on yleinen oppivelvollisuus, eli ei oikein voi jättää kouluja käymättä. Joko kouluun tai kotiopetukseen, mutta koulu on äytävä.

Vierailija
124/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Monessa maassa kouluissa on pukeutumissäännöt. Suomessakin voisi olla.

Se olisi viesti, että meillä tytöt ja naiset saavat ylpeästi olla sen näköisiä kuin ovat, ilman pelkoa että he joutuvat kokemaan arvostelua tai ahdistelua.

Mikä se sääntö olisi?

Että jokaisen on pakko pukeutua niinkuin itse haluaa? Entä jos haluaa pukeutua peittävästi?

Sehän on ok jos itse haluaa. Se ei ole ok, jos suku pakottaa haluamaan tai sut on aivopesty muka haluamaan.

"Se ei ole ok, jos sut on aivopesty muka haluamaan."

Samalla perusteella voisi meiltä valkoisilta naisilta kieltää myös meikkaamisen, korkokengät, minihameet, karvojen poiston, hiusvärit, kauneuskirurgian yms. Kuka noita muka omasta tahdostaan haluaa? Kulttuurin aivopesua nekin ja naista alistavia.

Väitätkö oikeasti, että kaikki val'koiset naiset käy kauneuskirurgiassa? Värjää hiuksiaan ja meikkaa, käyttää korkokenkiä ja jos ei suostu käyttämään, mies/miespuolinen sukulainen vetää tur'piin????

minä en meikkaa, en käytä korkokenkiä, en käytä minihameita(kuinka moni käyttää arkena?) en poista yhtään karvaa, en ole koskaan poistanut, eikä mies ole sen takia minua ku'n''niam'ur***h**a**nn'ut

Ei noita tarvitse kenenkään naisen sen pelossa tehdä, että mies mu**R***h''ai**si, jos et ole värjännyt hiuksiasi.

Eihän nuo asiat ole ollenkaan verrannollisia. Kenenkään ei tarvitse jäädä kotiinsa sen takia, ettei ole ajellut karvojaan tai että haluaa laittaa lenkkarit jalkaan, eikä tarvitse pelätä henkensä puolesta, noiden asioiden takia.

No ei tietenkään ole verrannollisia enkä noita suoraan verrannutkaan. En puhunut siitä, millainen ja miten vakava paine noiden toteuttamiseen on yksilötasolla, vaan siitä, millä perusteilla ulkonäköön liittyviä asioita ollaan haluamassa pannaan. "Ei tuo nainen oikeasti halua näyttää tuolta vaan on vain aivopesty haluamaan" on todella surkea argumentti, koska sen voi kohdistaa mihin ja kehen tahansa.

Vierailija
125/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tyttöjä ei päästetä kouluihin, jos heidän pitää pukeutua paljastavammin kuin kotona?

No sitten he eivät käy koulua, perhe voi myös muuttaa islamin uskoiseen maahan, missä varmaan heille elämä luonnistuu paremmin kuin täällä länsimaisessa Suomessa. Ei Suomi lähde muuttumaan heidän tultuaan, kyllä heidän on itse muututtava Suomen kaltaiseksi jos täällä haluavat elellä veronmaksajien rahoilla.

Niin eli tässä abayakiellossa ei tosiaan ajatella naisten ja tyttöjen etua, vaan halutaan muslimit pois Suomesta.

"Niin eli tässä abayakiellossa ei tosiaan ajatella naisten ja tyttöjen etua, vaan halutaan muslimit pois Suomesta."

Miksi minulla olisi joku ultimaattinen velvollisuus haluta noille akoille "vapautta" kun samalla heidän valintansa sortavat minua? Arabimaissa ahdistelu- ja väkivaltarikokset ovat järkyttävä ongelma, ja tuo huivi on osa sitä ideologiaa. Sama kun kehuisitte juutalaisille tähtiä paitoihin vapaudellahhh. Noiden omat maat eivät naisen vapauksia kannata, joten miksi naisen "vapaus" merkitsee vain silloin, kun hän voi pyllistää, vaihtaa nimen, synnyttää käskystä pojan ja valita miehen edun? Miksi ette ole kiljumassa noiden maille, jotka kieltävät paljastavan vaatetuksen?

Te heteronaiset heikennätte kaikkien naisten asemaa. Jos vaihdat nimesi ja kaapuunnut, olet omaisuutta, eikä silloin aleta vaatia vapauksia. Jos vapauksia haluaa, ei alennuta omaisuudeksi. Omaisuutta kohdellaan omaisuutena.

Paranisiko tilanne sillä, että kaikki heteronaiset alkaa lesboiksi?

Vierailija
126/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille katsomaan googlesta, miltä abaya edes näyttää. Se ei ole niqab tai burkha. Jälkimmäisten kiellon vielä ymmärrän, koska ne assosioituvat ääri-islamiin, mutta ensimmäisen en. Abaya on arkinen perusmekko jota tehdään monissa väreissä.

Vierailija
127/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi viesti, että meillä tytöt ja naiset saavat ylpeästi olla sen näköisiä kuin ovat, ilman pelkoa että he joutuvat kokemaan arvostelua tai ahdistelua.

Mikä se sääntö olisi?

Että jokaisen on pakko pukeutua niinkuin itse haluaa? Entä jos haluaa pukeutua peittävästi?

Voi sitä pukeutua peittävästi ilman että pukeutuu mustaan säkkiin.

Minua huvittaa, kun usein bussissa ja muualla näen somalityttöjä. Lämpimillä ilmoilla heillä on todella tiukat mustat legginsit ja tiukka musta paita sekä huivi. Tämä asu kyllä peittää paljaan ihon mutta paljastaa kaikki vartalon muodot paljon enemmän kun esimerkiksi polveen ulottuva lyhythihainen mekko.

Vierailija
128/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa islaminuskoisessa maassa länsimaalaisen naisen tulee pukeutua peittäviin vaatteisiin ja huiviin. Jopa monet länsimaalaiset poliitikkonaiset kovin kuuliaisesti noissa maissa vieraillessaan laittavat huivin päähän.

Miksi siis länsimaissa ei voida vaatia, että islaminuskoiset naiset pukeutuvat länsimaalaisiin vaatteisiin. Mikä tässä on erona?

Michelle Obama ei koskaan mennyt vierailuille sellaiseen maahan, jossa hänen olisi pitänyt pukeutua islaminuskoisien asuvaatimuksien mukaisesti.

Vierailija
129/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa islaminuskoisessa maassa länsimaalaisen naisen tulee pukeutua peittäviin vaatteisiin ja huiviin. Jopa monet länsimaalaiset poliitikkonaiset kovin kuuliaisesti noissa maissa vieraillessaan laittavat huivin päähän.

Miksi siis länsimaissa ei voida vaatia, että islaminuskoiset naiset pukeutuvat länsimaalaisiin vaatteisiin. Mikä tässä on erona?

Michelle Obama ei koskaan mennyt vierailuille sellaiseen maahan, jossa hänen olisi pitänyt pukeutua islaminuskoisien asuvaatimuksien mukaisesti.

Joissain lämpimien maiden perinneasuissa ei ole naisilla paitoja endinkään. Pitäisikö siellä vaatia kaikki naiset yläosattomiksi? Nousisiko äläkkä?

Vierailija
130/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sääntö olisi?

Sehän on ok jos itse haluaa. Se ei ole ok, jos suku pakottaa haluamaan tai sut on aivopesty muka haluamaan.

Samalla perusteella voisi meiltä valkoisilta naisilta kieltää myös meikkaamisen, korkokengät, minihameet, karvojen poiston, hiusvärit, kauneuskirurgian yms. Kuka noita muka omasta tahdostaan haluaa? Kulttuurin aivopesua nekin ja naista alistavia.

Väitätkö oikeasti, että kaikki val'koiset naiset käy kauneuskirurgiassa? Värjää hiuksiaan ja meikkaa, käyttää korkokenkiä ja jos ei suostu käyttämään, mies/miespuolinen sukulainen vetää tur'piin????

minä en meikkaa, en käytä korkokenkiä, en käytä minihameita(kuinka moni käyttää arkena?) en poista yhtään karvaa, en ole koskaan poistanut, eikä mies ole sen takia minua ku'n''niam'ur***h**a**nn'ut

Ei noita tarvitse kenenkään naisen sen pelossa tehdä, että mies mu**R***h''ai**si, jos et ole värjännyt hiuksiasi.

Eihän nuo asiat ole ollenkaan verrannollisia. Kenenkään ei tarvitse jäädä kotiinsa sen takia, ettei ole ajellut karvojaan tai että haluaa laittaa lenkkarit jalkaan, eikä tarvitse pelätä henkensä puolesta, noiden asioiden takia.

Enkä minä millään usko, että kaikki musliminaiset on pakotettu väkivallalla pukeutumaan peittävästi. Siksi olisi parempi kieltää pukeutumisen kontrollointi, eikä tiettyjä vaatteita.

Vierailija
131/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisia hursteja ole täällä Suomessa näkynyt, pelkkiä huiveja vain koulutytöillä. Pojillehan ei islam anna kai mitään pukeutumissääntöjä, saavat kulkea samanlaisissa farkuissa ja collegeissa kuin lähes kaikkialla maailmassa, ellei sitten ole koulupukua.

Vierailija
132/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paranisiko tilanne sillä, että kaikki heteronaiset alkaa lesboiksi?

Tietysti paranisi. Vaikka kuinka demonisoitte muita naisia, on ukko pahin uhkanne. Haluatteko selittää miksi sudet syrjii kun vaihdatte nimenne? Selittäkää, miksi ukko olettaa akan omistavan kehonsa itselleen samalla kun hän itse kaapii useita vaimoja, vielä estäen heidän vapaan avioeronsa?

Miksi te heteroakat määitte aina vapaudesta, kun kyseessä on jokin autoritäärinen, miesten valtaan perustuva tapa joka on aina ajettu miesten ylivallalla, pakottamisella ja jopa väkivallan uhalla? On ihan älytöntä kiekua vapautta, kun miehet samaan aikaan sitä vapauttanne vie :D surkeaa naisen logiikkaa.

Miksi muuten ette ole ajamassa naisen vapautta hankkia niin monta lasta kuin hän tahtoo niin monen miehen kanssa kuin hän haluaa? Miksi miehet rai*kaavat naisia, jos kerta vapaudella on väliä? Miksi naisen asema tuossa uskonnossa vastaa YK:n orjuuden määritelmää, ja perään kehtaatte määkiä miten ne alamaisuuden symbolit ovat vapautta?

Onneksi en ole hetero, te naiset olette sekaisin kuin seinäkellot. Täysin itsetuhoisia ja ajatteluun kykenemättömiä lampaita.

Vierailija
133/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sääntö olisi?

Enkä minä millään usko, että kaikki musliminaiset on pakotettu väkivallalla pukeutumaan peittävästi. Siksi olisi parempi kieltää pukeutumisen kontrollointi, eikä tiettyjä vaatteita.

Opetelkaa argumentoimaan paremmin. Kyllä jokainen nainen on pakotettu, koska he eivät islamin aviomallin mukaan saa itse valita mitään, vaan sen tekee heidän miehensä. Kerropa miten voi valita järjestelmässä, jossa et saa valita? :D myös avioero kielletty vain naiselta, moniavioisuu sallittu vain miehelle. Miksette vaadi vapauksia? Miksi se vapaus pitäisi antaa aina vain kaikelle miehen valtaa edistävälle mutta miehet itse koko ajan vie naisten vapauksia?

Noissa yhteisöissä opetetaan, että akan saa rai*kata jos tämä ei pukeudu peittävästi. Minun hiuksiani ovat kosketelleet ilman lupaa vain muslimimiehet. Miksikohän? Koska naisten pukeutuminen opettaa, että ovat ei-peitettynä vapaata riistaa. Mene ulkoministeriön sivuille lukemaan matkustustiedotteita. Siellä käsketään pukeutumaan peittävästi, ei vapaasti. Miten selität tämän?

Ja edelleen, se huivi ja sukunimi merkitsee että olette omaisuutta. Teidän takianne kaikkia naisia kohdellaan väkivalloin ja esineellistetään.

Naisethan on itse kannattaneet äänioikeudettomuuttaan, akat itse suosii poikia, poistaa oman sukupuolensa väestöstä. Teidän vapailla valinnoillanne ei tee yhtään mitään. Ehkä teitä pitääkin holhota, kun ette missään tajua omaa etuanne?

Vierailija
134/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abaya ei ole mikään uskonnollinen tunnus vaan mekko. Sylettää tää kaksinaismoralismi.

Vierailija
135/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus heteroakan logiikka. Vapaata on, vaikka jos et tee niin sitten pakotetaan.

Tajuatteko miten älyvapaata on vaatia vapautta aina vain patriarkaalisille tavoille, samalla kun te heterot itse sorratte sitä naisen vapautta? Miksei huivipää ole lut*amarssilla vaatimassa vapauksia minulle?

Huivien ja sukunimien takia jokainen nainen on vaarassa joutua miehen väkivallan uhriksi, kiitos kun opetatte miehille reiän olevan omaisuutta. En yhtään ihmettele transmiesten nousua, kukaan järkevä ei halua olla niin järkevä kuin heteronainen.

Vierailija
136/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Ei muuta kuin talebani kledjut bänniin.

Vierailija
137/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisia hursteja ole täällä Suomessa näkynyt, pelkkiä huiveja vain koulutytöillä. Pojillehan ei islam anna kai mitään pukeutumissääntöjä, saavat kulkea samanlaisissa farkuissa ja collegeissa kuin lähes kaikkialla maailmassa, ellei sitten ole koulupukua.

Nyt olet asian ytimessä, kun toteat että pojillehan ei islam anna kai mitään pukeutumissääntöjä.

Ei anna niin. Poikiahan siinä uskonnollis-etnillis-kulttuurillisen erityisryhmän keskuudessa lellitään, he ovat toivottuja ja odotettuja, saavat tehdä ihan mitä vaan. Tytöt sen sijaan, no tiedätte kyllä... Siitä se "kunnia"väkivalta lähtee.

Vierailija
138/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille katsomaan googlesta, miltä abaya edes näyttää. Se ei ole niqab tai burkha. Jälkimmäisten kiellon vielä ymmärrän, koska ne assosioituvat ääri-islamiin, mutta ensimmäisen en. Abaya on arkinen perusmekko jota tehdään monissa väreissä.

Tämmöiset uskonnolliset symbolit ja naisten säkitysvälineet eivät kuulu kouluun, julkisiin tiloihin eivätkä työpaikoille. Pitäkööt kotonaan jos on niin ihku. Täyskielto saatava Suomeenkin.

Vierailija
139/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole niille lapsillekin parempi, etteivät erotu joukosta kaapuineen vaan istuvat porukkaan tavallisissa vaatteissa?

Vierailija
140/356 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oikein. Perheen täytyy silloin poistua Euroopasta

Mahdollisesti maahan, jossa ei ole tytöille kouluja ensinkään? Onko se hyvä heille?

Kaksipiippuinen kysymys. Toisaalta on hyvä, että tulevat Suomeen, jossa on ainakin mahdollisuus elää vapaasti, mutta toisaalta kun tuolta tulee sakkia tarpeeksi niin heillä on siinä oma rinnakkaisyhteiskunta omine lakeineen.