Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö ABAYA-vaatteet kieltää myös suomalaisissa kouluissa?

Kommentit (356)

Vierailija
161/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskan malli Suomeen, minua ei kiinnosta näiden muslimien uskonnon tuputtaminen naamalle, ei kiinnosta yhtään. Ei kuulu kouluun mitkään lakanavaatteet.

Oman uskonnon ja kulttuurin mukaan pukeutuminen ei ole mitään uskonnon tuputtamista muille! Kyse on ihmisen henkilökohtaisista vaatteista eikä mistään symboleista. Sitten ei saa kyllä kulkea ristikorut kaulassakaan, jos tähän mennään. Aivan älyvapaa ja loukkaava koko ehdotus. Olen itse uskontoja harjoittamaton agnostikko, mutta pidän tärkeänä yhdenvertaisia oikeuksia. Ihmisten pukeutuminen ei kuulu muille kunhan on edes jotain säädyllistä päällä!

Vierailija
162/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työpaikoilta.

Tympii esim päiväkodeissa nämä pitkät mustat koltut ja huivit.

Todella epäkäytännöllisiä ja epähygieenisiä.

Täysin irrationaalinen väite mutta mammat aina innostuvat kun jonkun asian väitetään olevan epähygieeninen.

Veikkaan että mammattelet vahingossa ja tyhmyyttäsi miespuolisiakin.

Abaya on kätevä vaate ja helteellä vilpoinen. Mutta Suomessa ei toistaiseksi ole kesälukukautta kouluissa.

Naisten pukeutumiseen puuttuminen on vain typerää. Yhtä typerää kuin kaikki ulkonäön arvostelu.

Pojilla on huppari lippiksen päällä, hyvä kun leuka alta näkyy. Se jos mikä on törkeää ja siivotonta, mutta ei näy kiihottavan rasistia ollenkaan, koska itseäsi et näe. Itseäsi et kontrolloi, sua kiinnostaa käyttää valtaa vain naisia ja tyttöjä vastaan, kuska haluat runkata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa on kielletty kaikki uskonnolliset symbolit. Isot ristitkin ovat kielletty. Siis julkisesti.

Siellä onkin valtio ja uskonto, kaikki uskonnot totaalisesti erotettu toisistaan. Niin pitäis meilläkin olla. Vihkiminen tapahtuu maistraatissa ja haluamaltaan kirkkokunnalta voi hakea siunauksen, mutta vihkioikeutta ei kirkkokunnilla ole.

Ristit pois, uskonnonharjoitus pois, rukoilu ja uskonnonopetus pois, aamuhartaudet pois, enkelit pois joulunäytelmästä, joulujuhlat pois jne.

Kyllä tää mulle passaa. Se on perustuslain mukaan kaikki pois tai ei mitään.

Juuri näin! Se on tosiaan joko kaikki, siis todellakin aivan kaikki, tai ei mitään pois. Ei tällaisissa asioissa voi alkaa valikoimaan sen mukaan mistä sattuu itse tykkäämään.

Vierailija
164/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burkhan kiellon vielä ymmärtäisin, mutta en abayan. Muutenkin ei tämä jonkun tietyn yksittäisen asun kieltäminen tunnu lainsäädännöllisesti järkevältä. Sitähän voi sitten pukeutua vaikka Mikki Hiiri asuun tai Ninjaksi, joka olisi ihan sallitua. Pitäisi alkaa sitten erikseen kieltää kaikenlaisia asuja. PAkollinen koulupuku voisi olla yksi vaihtoehto. Halutaanko tähän pelleilyyn nyt oikeasti lähteä?

Vierailija
165/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen islaminuskoisia miehiä. He saavat kyllä omasta mielestään ryypätäkin Suomessa. Mutta kun menevät kotimaahansa vanhempien luokse, niin ovat siveyden sipuleita.

Kyllähän siellä kaksinaismoralismi kukoistaa. Kun vanhenevat, niin pahenee.

Vierailija
166/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti, mutta en pidä epätasa-arvoisesta uskontovainosta. Kaikki uskonnot sortoon tai ei yksikään.

Vierailija
167/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilta pitäis kieltää kaikki vaatteet. Paitsi rumilta, vanhoilta ja/tai lihavilta. Niille vois jakaa niitä mustia säkkejä.

Vierailija
168/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M 50 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole muslimi enkä minkään muunkaan uskonnon kannattaja, mutta käytän usein abaya-tyylisiä mekkoja. Tykkään pitkistä hihoista ja pitkstä helmasta varsinkin talvisin. Minulla on viisi tällaista pellavamekkoa. Voidaanko minulta kieltää näiden vaatteiden käyttäminen? Olen ammattikoulunopettaja.

Jos opetat lapsillesi että kunniallinen nainen pukeutuu peittävästi kuten sinä, korostaen mitä ne naiset ovat jotka eivät pukeudu kuten sinä ja että vain näin pukeutumalla ei joudu helvettiin, niin rajoittaisin oikeuttasi pukeutua miten sitten pukeudutkin.

Pukeudun helppouden ja mukavuuden takia näin, mekon alle mahtuu lämmin välikerrasto eikä haittaa, jos sukkahousuissa on silmäpako. Mutta mitäpä se kenellekään kuuluu, mitkä ovat pukeutumiseni motiivit? Haluan pukeutua näin ja se saa luvan riittää myös sinulle.

Mistä olet löytänyt noita mekkoja? Haluaisin leirityöhön tuollaisia. Olisivat auringolta suojaavia, mutta viileähköjä, jos pellavaa ovat.

Vierailija
169/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksun oloinen liike Ranskalta. Ei varmaan tule mellakoita ja ala autot palamaan. Se vallankumouksen kultturi on tuolla Ranskassa kuitenkin varmasti opittu myös muslimipiireissä.

Vierailija
170/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi.

Vierailija
171/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työpaikoilta.

Laki määräämään hameen pituudesta ja väristä? Mikä olisi hyvä, max 15 cm polven alapuolelle kenties?

Ei, julkisilla paikoilla ei pidä verhoutua lakanaan. Tiedä kuka murhari siellä alla on.

Vierailija
172/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen islaminuskoisia miehiä. He saavat kyllä omasta mielestään ryypätäkin Suomessa. Mutta kun menevät kotimaahansa vanhempien luokse, niin ovat siveyden sipuleita.

Kyllähän siellä kaksinaismoralismi kukoistaa. Kun vanhenevat, niin pahenee.

Muslimitytöt saattavat polttaa pilveä, mutta baariin he hyvin harvoin uskaltavat mennä.

Vierailija
173/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työpaikoilta.

Laki määräämään hameen pituudesta ja väristä? Mikä olisi hyvä, max 15 cm polven alapuolelle kenties?

Ei, julkisilla paikoilla ei pidä verhoutua lakanaan. Tiedä kuka murhari siellä alla on.

Paitsi, että se naama näkyy ihan yhtä hyvin oli sitten lakana päällä vai ei.

Vierailija
174/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole muslimi enkä minkään muunkaan uskonnon kannattaja, mutta käytän usein abaya-tyylisiä mekkoja. Tykkään pitkistä hihoista ja pitkstä helmasta varsinkin talvisin. Minulla on viisi tällaista pellavamekkoa. Voidaanko minulta kieltää näiden vaatteiden käyttäminen? Olen ammattikoulunopettaja.

Ja minä olen tavallinen suomalainen ateisti ja uidessani käytän pitkähihaista ja -lahkeista uima-asua. En tule koskaan pukeutumaan bikineihin, uikkareihin tai edes hihattomaan toppiin tai lyhyisiin shortseihin julkisella paikalla. Kielletäänkö burkinia vastaavan uima-asun käyttäminen minulta vaikka asiaan ei liity tippaakaan uskontoa?

Vierailija
175/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enteilee mitä RAAMATTU ENNUSTAA.

IZLAMIZMI,SUURIN UHKA.

EI AJATUSRASSEILU, SE EI VIE HENKIÄ.

VAIKKA PAHIMMAT AJATUSRASSETKIN TAITAA OLLA IZLAMIZMIN PIIRISTÄ.

Vierailija
176/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy pienet tytöt jotka vanhemmat säkittää.

Vierailija
177/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen tietää, onko vaate juuri abaya vai jokin muu huivin sisältävä peittävä asu? Siis olisiko huivilla hiusten peittäminen yleisestikin kielletty? Sehän on suomalaisten mummojen perinneau.

Vierailija
178/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskan malli Suomeen, minua ei kiinnosta näiden muslimien uskonnon tuputtaminen naamalle, ei kiinnosta yhtään. Ei kuulu kouluun mitkään lakanavaatteet.

Oman uskonnon ja kulttuurin mukaan pukeutuminen ei ole mitään uskonnon tuputtamista muille! Kyse on ihmisen henkilökohtaisista vaatteista eikä mistään symboleista. Sitten ei saa kyllä kulkea ristikorut kaulassakaan, jos tähän mennään. Aivan älyvapaa ja loukkaava koko ehdotus. Olen itse uskontoja harjoittamaton agnostikko, mutta pidän tärkeänä yhdenvertaisia oikeuksia. Ihmisten pukeutuminen ei kuulu muille kunhan on edes jotain säädyllistä päällä!

Jep, en ymmärrä miksi vain muslimien huivi on uskonnon tuputtamista, mutta rippiristi ei? Entä juutalaismiehen kipa, juutalaisnaisen peruukki/päähuivi? Buddhalaismunkin oranssi kaapu? Sikhin turbaani? Onpa kumma että minua ei ole mikään näistä koskaan loukannut eikä tuputtanut uskontoa kurkustani alas, vaikka olen ateisti.

Edes hare krisnojen äänekkäät kulkueet eivät haittaa vaikka nimenomaan siinä uskontoa julistetaan ääneen - onko jokainen muslimin huivista ärsyyntyvä yhtä aktiivisesti keskustelemassa ja kieltämässä myös nämä kulkueet?

Ranskan malli on täysin järjetön, mutta koko maa onkin, noh, omalaatuinen. Sen verran siellä aikaa viettänyt että tiedän ettei sovi minulle.

Vierailija
179/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaiset kiellot toimi. Mieluummin pitäisi panostaa koko kansan koulutukseen, sivistämiseen ja etenkin henkiseen hyvinvointiin. Monet ääriuskonnot kumpuavat henkisestä pahoinvoinnista sekä tietämättömyydestä.

Et sinä pysty sivistämään ihmistä ilman että tuhoat sen uskon. He kun uskoo tosissaan että tuolla on heidän vaatteitaan vahtiva taivasisukki ja heille käy huonosti jos ei tee niin kuin tämä käskee. Se on sitä uskomista ja sillä ei ole mitään tekemistä järjen ja ymmärryksen kanssa, kun olet täysin aivopesty uskomaan järjettömiä asioita.

Mites kristinusko? Kristityt uskovat ihan samaan soopaan. Pitääkö myös se tuhota?

Onhan noissa huomattavat erot ja kristinusko ei ole samalla poliittinen järjestelmä.

Vierailija
180/356 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy pienet tytöt jotka vanhemmat säkittää.

Monet muut pitää paksumpia pipoja päässä vapaaehtoisesti kesät talvet. No ehkä tuo pipo trendi on jo mennyt ohi.