Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsen kastaminen väärin?

Vierailija
25.08.2023 |

Vauva ei pysty sanomaan, tahtooko kirkkoon vai ei. Eikö niin, että silloin olisi parempi olla liittämättä kirkkoon?

Kommentit (182)

Vierailija
61/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nötkötti kirjoitti:

Voiko lapsen liittää kasteessa johonkin poliittiseen puolueeseen tai järjestöön ja niistähän voi sitten myöhemmin erota, jos ei koe sitä puoluetta / järjestöä omakseen. Eihän siitä jäsenyydestä mitään haittaa lapselle ole?

Liitetäänhän se lapsi aika moneenkin juttuun heti synnyttyään. Hänestä tehdään tietyn kunnan asukas ja tietyn valtion kansalainen.

Hänelle määräytyy samantien myös kansallisuus.

Hän ei saa itse päättää, onko hän maalainen vai kaupunkilainen.

Vanhempien edustamat arvot siirtyvät hänelle niin hyvässä kuin pahassakin.

Valitettavasti tällainen arvojen puute näkyy jo maailmassa. Sivistynyttä käytöstäkään ei lapsille enää kaikki opeta.

Jopa tällä palstalla se näkyy.

Vierailija
62/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin anglikaaninen kirkko usein kastaa vauvat mutta myös aikuiskaste on yhtä hyväksytty. Luterilaisuuden opetus että lapsi uudestisyntyy (eli tulee Herraan uskovaksi) on liian pitkälle vietyä opetusta kasteen merkityksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus opetti, että ensin tulee kaste ja sitten opetus. Ja sitä oppiahan  me saamme koko elämän ajan...

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

ja

opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."

Matt. 28:19-20

Tämä hieman ontuu.

Ristinryöväri uskoi eikä kastettu.

Vesikaste on vasta kutsu häihin.

"Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu." Matt. 3:11,12

Mitä yrität sanoa Johanneksen kasteella ? Pyhän Hengen kaste on eri asia.

Niinhän tuossa sanotaan vesikaste on kutsu ja tulikaste on opetus.

Ei Jeesus kastanut ketään vedellä vaan opetti Pyhän Hengen avulla. Opetuslapsen toimivat kutsun välittäjinä ja kastoivat vedellä, samoin kuin Johannes kastaja. Vasta taivaaseen nousun jälkeen myös opetuslapset opettivat Pyhän Hengen avulla.

"Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt." Joh. 14:23,24

Sana /opetus = Tuli joka puhdistaa

"Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät." Joh. 15:3

Onko olemassa palavaa vettä?

Vierailija
64/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin jos antaisi koiralle nimen jos ei kasteta.

Kaste on sakramentti , se ei ole nimeäminen.

"Hyvin vanhan kristillisen tavan mukaan kristitty otti uuden kasteessa saamansa elämän merkiksi uuden nimen kasteessa, mistä johtuen vauvallekin alettiin antaa nimi lapsikasteen yhteydessä."

Vierailija
65/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nötkötti kirjoitti:

Voiko lapsen liittää kasteessa johonkin poliittiseen puolueeseen tai järjestöön ja niistähän voi sitten myöhemmin erota, jos ei koe sitä puoluetta / järjestöä omakseen. Eihän siitä jäsenyydestä mitään haittaa lapselle ole?

Liitetäänhän se lapsi aika moneenkin juttuun heti synnyttyään. Hänestä tehdään tietyn kunnan asukas ja tietyn valtion kansalainen.

Valitettavasti tällainen arvojen puute näkyy jo maailmassa. Sivistynyttä käytöstäkään ei lapsille enää kaikki opeta.

Eli olet sitä mieltä, lapsi voidaan liittää heti synnyttyään vasemmistoliittoon, kun liitetäänhän hänet aika moneenkin juttuun heti synnyttyään?

-sivusta

Kyllä, tietysti vanhempien tahdon mukaisesti. Puolue saa myös periä osan lapsen ansioista. Eikä lapsi saa erota puolueesta, ennen 18 vuotta. Tämä on hyvä erityisesti, jos äänestysikärajaa lasketaan 16 vuoteen.

Vierailija
66/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen kysymys. Kaikki kristitytkään eivät usko, että lapsikaste on oikein.

Mutta osa taas uskoo, että lapsi joutuu helvettiin jos kuolee ilma kastetta. Kuka sellaista kohtaloa lapselleen haluaa?

Vierailija
67/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen kysymys. Kaikki kristitytkään eivät usko, että lapsikaste on oikein.

Mutta osa taas uskoo, että lapsi joutuu helvettiin jos kuolee ilma kastetta. Kuka sellaista kohtaloa lapselleen haluaa?

Voihan sitä kaikkia luulla mutta mikä on perustelu.

Vierailija
68/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut muiden kommentteja, ja vastaan vain ap:n kysymykseen.

Lapsen kastaminen ja liittäminen luterilaiseen kirkkoon ei ole sinänsä väärin. Suurin osa luterilaisista on maallistuneita ja antaa kastaa lapsensa vain tavan vuoksi.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että kirkon ovien on oltava avoimia kaikille juurikin siitä syystä, että kirkkoon liitetään ihmisiä heidän omaa mielipidettään kysymättä.

Esim. seksuaalivähemmistöön kuuluvalle ei voi sanoa, että emme hyväksy kaltaisiasi. Vaikka otimme sinut jäseneksi silloin kun et osannut sanoa omaa mielipidettäsi.

Jos kirkko ei hyväksy kaikkia, niin kirkon pitää tiukentaa kriteerejä, ketkä hyväksytään jäseniksi. Vauva, joka ei osaa kertoa mielipidettään, ei ole ikuisesti vauva. On väärin, että hän joutuu eroamaan kasvettuaan aikuiseksi.

Olisiko vaikeaa, että vanhemmat kasvattaisivat lapsensa omien arvojensa mukaisesti, ja lapset saisivat itse päättää, haluavatko liittyä johonkin uskontoon?

Onhan sek.vähem. seurakuntaan tervetulleita niinkuin muutkin.

Niin pitääkin. Osa kirkkoon kuuluvista on kuitenkin sitä mieltä että eivät ole. Maan ylintä johtoa myöten.

Nimeäpäs joku joka on mieltä ettei  jumalanpalvelukseen saa tulla.

Vierailija
69/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä laillahan se lapsi voi sitten aikuistuttuaan erota kirkosta, jos se kovastikin on kärsinyt siitä, että se vauvana sai kasteen.

Kun aina perustellaan tätä kastamattomuutta sillä, että lapsi ei saanut itse valita.

No saiko lapsi sitten valita sen, että sitä ei kasvatetettu kristillisyyteen?

Näitä voisi vanhemmat miettiä. Antavatko he varmasti sille lapselleen vaihtoehtoja? Yleensä lapsi kasvaa siihen vakaumukseen, mikä vanhemmilla on, joten ateisteja niistä tulee ja vanhempien suurella myötävaikutuksella vielä.

Äitini on ateisti, joka vihaa kirkkoa. Isäni on agnostikko. Minut on kastettu lapsena.

Minulle kyllä isä ihan aidosti esitteli eri vaihtoehtoja. Minä kykenen tuntemaan hengellisyyttä musiikin kautta, mutta vakaumukseltani olen lähinnä agnostikko : en kiellä jumaluuden olemassaoloa, toisaalta ei minulla ole siitä todisteitakaan. Pääsoäisenä mietin, että jos kuulisin edes viikottain kirkossa Bachin, Händelin ja Vivaldin etc. musiikkia, niin varmaan uskoisinkin jumaluuteen.

Vierailija
70/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nötkötti kirjoitti:

Eli olet sitä mieltä, lapsi voidaan liittää heti synnyttyään vasemmistoliittoon, kun liitetäänhän hänet aika moneenkin juttuun heti synnyttyään?

-sivusta[/quote

Vanhempien asia ,jos mihin liittää.

Vierailija
71/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta hoidetaan ja opetetaan muutenkin perheen parhaaksi katsomalla tavalla. Kirkon jäseneksi liittäminen ja kastaminen ovat tällainen valinta.

Höpö höpö. Et voi liittää lasta vaikkapa puolueen jäseneksi. Miksi sitten uskonnollisen yhdistyksen?

Vierailija
72/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä laillahan se lapsi voi sitten aikuistuttuaan erota kirkosta, jos se kovastikin on kärsinyt siitä, että se vauvana sai kasteen.

Kun aina perustellaan tätä kastamattomuutta sillä, että lapsi ei saanut itse valita.

Näitä voisi vanhemmat miettiä. Antavatko he varmasti sille lapselleen vaihtoehtoja? Yleensä lapsi kasvaa siihen vakaumukseen, mikä vanhemmilla on, joten ateisteja niistä tulee ja vanhempien suurella myötävaikutuksella vielä.

Mikä on oikein. Jos lapsi sitten haluaa hylätä realiteetit mielikuvitusmaailman sijaan, niin hän on vapaa tekemään niin aikuisena.

Vierailija
73/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kastaminen sinällään ole ongelma vaan se että samalla liitetään kirkkoon vasten tahtoaan. Rituaalina ja tapahtumana saavat puolestani tehdä, mutta kirkkoon sillä tavalla ei saisi joutua. Jokaisen pitäisi tehdä aktiivinen valinta 18 vuotta täytettyään tai ei ole kirkon jäsen.

Taitaisi kuolla koko kirkkoinstituutio, jos tuollainen laki tulisi voimaan. Mutta sitähän te ateistit tietysti toivottekin. Samalla loppuisi kirkkohäiden vietto sekä kirkollisten juhlapäivien asema vapaapäivinä, eli olisitte töissä niin jouluna kuin juhannuksenakin. Toki olette muutenkin, koska kaikkihan nyt vuorotyötä tekevät.

Ei joulu eikä juhannus ole mitenkään kirkkoon liittyviä asioita. Joulu, tai Yule, on vanha pakanallinen keskitalven juhla ja kesäpäivän seisausta on juhlittu niin kauan kun ihminen on osannut taivaankappaleita seurata.

Vierailija
74/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta hoidetaan ja opetetaan muutenkin perheen parhaaksi katsomalla tavalla. Kirkon jäseneksi liittäminen ja kastaminen ovat tällainen valinta.

Höpö höpö. Et voi liittää lasta vaikkapa puolueen jäseneksi. Miksi sitten uskonnollisen yhdistyksen?

Jos siihen on mahdollisuus ja vanhemmat haluaa sitten näköjään.

Vierailija
75/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se kaste mitään auta viimeisellä tuomiolla, jos ei henkilöllä ole uskoa.

Eli lapsikasteen voisi lakkauttaa vanhentuneena. Sehän oli käytännöllinen silloin kun koko kansa oli uskossa ja kristittynä oleminen oli päivänselvä asia.

Vierailija
76/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat päättää lapsen puolesta myös hengellisistä asioista.

Ja se näkyy tässä yhteiskunnassa. Lapsia ja nuoria vieraannutetaan kristilllisyydestä, kristillisestä tapakasvatuksesta ja arvoista.

Tämän yhteiskunnan te haluatte ja tämän te saatte.

Näin sen kuuluu tietysti ollakin. Lasten aivopesu jollain mielikuvitusjumalalla on käytännössä kidutusta.

Mielikuvitusjumala tarkoittaa siis ilmastonmuutosta tässä tapauksessa. Ja on totta että sellaisella hömpällä pelottelu on todella haitallista.

Vierailija
77/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on ateisti, joka vihaa kirkkoa. Isäni on agnostikko. Minut on kastettu lapsena.

Minulle kyllä isä ihan aidosti esitteli eri vaihtoehtoja. Minä kykenen tuntemaan hengellisyyttä musiikin kautta, mutta vakaumukseltani olen lähinnä agnostikko : en kiellä jumaluuden olemassaoloa, toisaalta ei minulla ole siitä todisteitakaan. Pääsoäisenä mietin, että jos kuulisin edes viikottain kirkossa Bachin, Händelin ja Vivaldin etc. musiikkia, niin varmaan uskoisinkin jumaluuteen.

Ateistinen vai teistinen agnostikko?

Vierailija
78/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kastaminen sinällään ole ongelma vaan se että samalla liitetään kirkkoon vasten tahtoaan. Rituaalina ja tapahtumana saavat puolestani tehdä, mutta kirkkoon sillä tavalla ei saisi joutua. Jokaisen pitäisi tehdä aktiivinen valinta 18 vuotta täytettyään tai ei ole kirkon jäsen.

Taitaisi kuolla koko kirkkoinstituutio, jos tuollainen laki tulisi voimaan. Mutta sitähän te ateistit tietysti toivottekin. Samalla loppuisi kirkkohäiden vietto sekä kirkollisten juhlapäivien asema vapaapäivinä, eli olisitte töissä niin jouluna kuin juhannuksenakin. Toki olette muutenkin, koska kaikkihan nyt vuorotyötä tekevät.

Ei joulu eikä juhannus ole mitenkään kirkkoon liittyviä asioita. Joulu, tai Yule, on vanha pakanallinen keskitalven juhla ja kesäpäivän seisausta on juhlittu niin kauan kun ihminen on osannut taivaankappaleita seurata.

Missä niitä juhlitaan pakanallisilla menoilla?

Vierailija
79/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ja se todellakin näkyy yhteiskunnassa lisäksi edelleen ihmiset sekoittaa uskonnon ja uskon toisiinsa nykyluterialaiskirkko ei liity mitenkään oikeaan kristinuskoon. Kaikista naurettavinta on nimiäiset,sekin ateistien keksintö. Vaikka en itse ole uskossa niin kyllä olen ristiäiset pitänyt lapsilleni ja niin se kuuluukin. Jokainen tietenkin tekee mitä haluaa mutta on aivan naurettavaa tämä kristinuskon viha koulussakaan lapset ei saisi laulaa kristillisiä lauluja kuten suvivirsi ja ennen sekään ei tuottanut ongelmaa vaikka ihmiset ei uskonutkaan Jumalaan nyt pyritty hävittämällä hävittämään kaikki perinteet,suomelippuakin pidetään jopa rasistisena ja liitetään ntzismiin,aivan uskomatonta!

Vierailija
80/182 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niitä juhlitaan pakanallisilla menoilla?

Älä ruoki juhlapäivätrollia. Hän jauhaa tuota samaa mantraa aina kun tulee puhe pyhistä ja toivoo että muut väittäisivät vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän